راهنمابلاگ

مالیات شرکت های تازه تاسیس به چه صورت است؟

.

۱۴۰۰/۰۱/۲۹

مالیات

شرکت‌های تازه تاسیس از همان ابتدای فعالیت‌شان همانند دیگر شرکت‌های تجاری با مسایل بیمه‌ای و مالیاتی سروکار دارند.

در مطالب پیشین بلاگ، امور بیمه‌ای شرکت‌های تازه تاسیس را شرح دادیم و به اقدامات لازمی که این شرکت‌ها در ابتدای شروع به کار خود در حوزه بیمه‌ای مکلف به انجام آن بودند پرداختیم.

اکنون نیز در این مقاله سعی داریم جنبه مالی دیگری از شرکت‌های تازه تاسیس یعنی بخش مالیاتی آن را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم قوانین و مقررات مالیاتی برای این دسته از شرکت‌ها و همچنین نحوه محاسبه مالیات آنها به چه صورت است.

امور مالیاتی از جمله مهمترین اقدامات یک شرکت تازه تاسیس بوده و ضروری است که کارفرمایان در آغاز شروع به کار شرکت‌های تازه تاسیس از قوانین و مقررات تعریف شده در این زمینه مطلع شوند.

عدم توجه به مسایل مالیاتی در همان ابتدای کار می‌تواند فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در برخی موارد، هزینه‌هایی را به آنها تحمیل کند.

برای آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به شرکت‌های تازه تاسیس و همچنین اطلاع از نحوه محاسبه مالیات این شرکت‌ها تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

قوانین مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس

اولین اقدام مالیاتی هر شرکتی قبل از هر چیز، دریافت کد اقتصادی است.

پس از به ثبت رسیدن شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، شرکت به عنوان یک کسب و کار رسمی شناخته می‌شود که باید کد اقتصادی دریافت کند و مشمول تمام قوانین تعریف شده کشور قرار می‌گیرد.

انجام هر گونه امور مالیاتی در کلیه شرکت‌های تازه تاسیس (کلیه شرکت‌ها) منوط به دریافت کد اقتصادی بوده که یک شناسه 12 رقمی است.

کلیه عملیات مالی و تراکنش‌ شرکت‌ها از طریق همین کد اقتصادی قابل پیگیری است که امور مالیاتی نیز یکی از آنهاست.

پس از آنکه یک شرکت تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و در ادامه نیز کد اقتصادی نیز دریافت کرد، حوزه مالیاتی آن شرکت که تازه تاسیس شده تعیین می‌گردد.

شرکت‌های تازه تاسیس چه مالیات‌هایی را باید پرداخت کنند؟

شرکت‌های تازه تاسیس مشمول پرداخت مالیات‌هایی هستند که به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

1- مالیات بر سرمایه شرکت

حق تمبر یا همان مالیات بر سرمایه را می‌توان از اولین مالیات‌هایی به شمار آورد که شرکت‌های تازه تاسیس باید آن را در نظر بگیرند.

شاید بتوان گفت بعد از دریافت کد اقتصادی، مالیات بر سرمایه از مهم‌ترین الزامات شرکت‌های تازه تاسیس است.

بر اساس ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم «سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به ‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می‌شود.

تبصره - حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت ‌افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا‌ میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود».

همانطور که از این ماده قانونی برمی‌آید، شرکت‌های تازه تاسیس تا دو ماه پس از ثبت سرمایه شرکت فرصت دارند که مالیات مربوط به آن که معادل نیم در هزار است را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

نحوه محاسبه میزان مالیات بر سرمایه اولیه یا افزایش سرمایه را می‌توانید در مطالب پیشین بلاگ مطالعه بفرمایید.

2- مالیات بر عملکرد

یکی از مهمترین مالیات‌هایی که شرکت‌های تازه تاسیس باید آن را پرداخت کنند، مالیات بر عملکرد بوده که بستگی به میزان درآمد شرکت دارد، شرکت‌های تازه تاسیس از همان اولین سال فعالیت خود موظف به پرداخت مالیات عملکرد می‌شوند.

بر اساس ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم «جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%) خواهند بود».

شرکت‌های تازه تاسیس بر اساس همین ماده قانونی، حتی اگر در سال اول هیچ فعالیت و ثبت قراردادی نداشته باشند بازهم موظف به اظهارنامه مالیاتی هستند.

شرکت‌های تازه تاسیس علاوه بر ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد، باید گزارش اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده را نیز به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

بر اساس قوانین مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌های تازه تاسیس نیز موظف هستند که به صورت فصلی (یعنی چهار اظهارنامه مالیاتی مربوط به معاملات هر فصل آن شرکت در یک سال) به سازمان مالیات تسلیم کنند.

3- مالیات‌های تکلیفی

پیش‌تر به چیستی مالیات‌های تکلیفی پرداخته بودیم و همانطور که می‌دانید این نوع مالیات از محل درآمد شرکت پرداخت نمی‌شود، بلکه شرکت تنها موظف به کسر آن از محل مربوطه و پرداخت به سازمان امور مالیاتی است.

به طور مثال در خصوص مالیات بر حقوق و دستمزد، شرکت وظیفه دارد پس از استخدام نیروهای مورد نیاز، مالیات مربوطه را از حقوق آنان کسر کند و آن را به اداره مالیات بپردازد.

معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس

موضوعی درباره شرکت‌های تازه تاسیس که به اشتباه در ذهن برخی افراد شکل گرفته این است که گمان می‌کنند شرکت‌ها در اولین سال فعالیت‌شان مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

اما این تعبیر نادرستی است که از معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس صورت گرفته است.

حقیقت امر به این صورت است که شرکت‌های تازه تاسیس و در واقع کلیه شرکت‌های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی کشور مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند.

طبق قانون کلیه شرکت‌ها موظف هستند که از همان ابتدای تاسیس شرکت و شروع به فعالیت‌شان در اولین سال، به طور سالیانه اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

معافیت مالیاتی در اولین سال فعالیت تنها بر اساس اظهارنامه ارسالی شرکت تعیین می‌شود؛ به این صورت که اگر یک شرکت تازه تاسیس در اولین سال شروع به کار خود فعالیت محدودی داشته باشد و درآمد بالایی را کسب نکرده باشد آنگاه مشمول قوانین معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس می‌شود.

همچنین معافیتی که در مورد شرکت‌های تازه تاسیس وجود دارد مربوط به شرکت‌های تازه تاسی در حوزه تولیدی صنفی حقوقی بوده که بر اساس قوانین و مقررات مربوطه به مدت 5 سال از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر این شرکت‌ها در مناطق محروم فعالیت کنند این معافیت به 10 سال افزایش پیدا می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

1- مالیات بر سرمایه

همانطور که گفتیم شرکت‌های تازه تاسیس تا دو ماه پس از ثبت سرمایه خود فرصت دارند که حق تمبر یا مالیات بر سرمایه خود را که نیم در هزار است را پرداخت کنند.

برای محاسبه میزان مالیات بر سرمایه، باید نیم (0.5) را تقسیم بر هزار (1000) کرد تا نرخ به دست آید که در مورد نیم در هزار نرخ معادل 0.0005 می‌شود.

این عدد به دست آمده را در میزان سرمایه ثبت شده شرکت تازه تاسیس ضرب می‌کنیم تا بر اساس آن میزان حق تمبر به دست آید.

فرض کنید که یک شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها با سرمایه اولیه 800 میلیون ریال به ثبت رسیده است.

نیم در هزار (0.0005) را در 800 میلیون ریال ضرب می‌کنیم که حاصل آن 400 هزار ریال می‌شود.

بنابراین این شرکت تازه تاسیس باید بابت سرمایه 800 میلیون ریالی خود حق تمبری (مالیات) معادل 400 هزار ریال پرداخت کند.

2- مالیات عملکرد

شرکت‌های تازه تاسیس نیز به عنوان یک شخصیت حقوقی موظف هستند که مالیات عملکرد را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد به این صورت است که شرکت‌ تازه تاسیس از اولین سال شروع به فعالیت خود ملزم بوده که میزان درآمد و هزینه‌های شرکت را طی یک سال مالی به ثبت برسانند و بر اساس آن صورت حساب سود و زیان خود را مشخص کند.

پس از تعیین میزان سود و زیان خالص، شرکت‌های تازه تاسیس ملزم هستند که به میزان 25 درصد سود خالص را به عنوان مالیات بر عملکرد به حساب سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

3- مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی همانطور که گفتیم به درآمد شرکت‌های تازه تاسیس مربوط نمی‌شود و تنها کسر و پرداخت آن از محل مربوطه بر عهده شرکت است.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی به نوع آن مالیات بستگی دارد که باید دید قوانین و مقررات چه نرخی را برای انواع مالیات تکلیفی در نظر گرفته است.

سخن پایانی

بر خلاف تصور اشتباهی که درباره معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس شده وجود دارد ما در این مقاله جوانب مختلف مربوط به مالیات شرکت‌های تازه تاسیس را مورد بررسی قرار دادیم که یکی از امور مالی بسیار مهم در این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

در ابتدا به مالیات در شرکت‌های تازه تاسیس پرداخیتم و در ادامه نیز مهمترین مالیات‌هایی که این شرکت‌ها موظف به پرداخت آنها هستند را شرح دادیم.

همچنین چگونگی محاسبه میزان مالیات پرداختی شرکت‌های تازه تاسیس در انواع مختلف آن را توضیح دادیم و در نهایت نیز به موضوع معافیت مالیاتی در شرکت‌هایی تازه تاسیس پرداختیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از مشاوره با متخصصان الو بیزینس بهره ببرید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط