راهنمابلاگ

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

.

۱۳۹۹/۱۰/۲۵

سرمایه‌گذاری

در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم که ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ خرید و فروش آن به چه صورت است و چرا باید به فکر خرید ارز دیجیتال باشیم. در آخر نیز به چگونگی استخراج ارز دیجیتال اشاره کوتاهی خواهیم داشت. 

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت ارز دیجیتال یعنی پولی که در فضای اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهر فیزیکی و قابل لمسی ندارند. یعنی وجود خارجی ندارد.

ارز دیجیتال در دنیای واقعی حالت فیزیکی ندارد اما بسیاری از ویژگی‌های پول فیزیکی را دارد.

مهمترین نکته‌ای که درباره ارز دیجیتال وجود دارد این است که به مکان خاصی محدود نمی‌شود و از هرنقطه از جهان می‌توان تراکنشی بر اساس ارز دیجیتال انجام داد. ارزهای دیجیتال به صورت الکترونیکی بوده که مبنای آنها صفر و یک است ذخیره و منتقل می‌شوند.

این ارزها که هدف‌شان کاهش تقلب و کلاهبرداری است با امنیت بالایی رمزنگاری می‌شوند، به طوری که هیچ نهاد، سازمان و دولتی نمی‌تواند آن را تحت نظارت و کنترل خود دربیاورد.

{% component "getting-advice" %}

ارزهای دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز است در یک بستر وسیع و گسترده مورد تبادل قرار می‌گیرند که به آن بلاک‌ چین می‌گویند.

در حال حاضر بیش از دو هزار ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد که در 313 صرافی بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرند.

ارز دیجیتال با عنوان‌های دیگری از جمله ارز دیجیتال کنترل نشده، کریپتوکارنسی، ارز رمزنگاری شده، ارز رمز، رمز ارز یا CryptoCurrency  نیز شناخته می‌شود.

ارز دیجیتال یک ارز قابل اطمینان است چون بر مبنای رمزنگاری به وجود آمده است. الگوریتم و پروتکل‌هایی که توسط این ارزها به وجود می‌آید توسط هیچ شخص ثالثی قابل تغییر نخواهد بود.

همانطور که گفته شد این ارزها در بستر بلاک چین و یک دفتر غیرمتمرکز مبادله می‌شوند. یعنی هیچ واحد قدرتمند یا یک نیروی متمرکز وجود ندارد که فعالیت شبکه‌ای آن را کنترل یا مختل کند.

امنیت بالا در این ارزها موجب شده که طرفداران بی‌شماری در سرتاسر جهان داشته باشد. ارز دیجیتال در حالی که حتی نام سازنده آن نیز مشخص نیست، روند معاملات پیچیده‌ای ندارد و مهم‌تر از همه اینکه دارای نقدشوندگی بسیار بالایی است.

در معاملات ارز دیجیتال که ارزها با طراحی‌های بسیار قوی رمزنگاری شده‌اند؛ واسطه‌ها بین خریدار و فروشنده حذف می‌شوند و شاهد یک معامله یک‌سویه خواهیم بود.

برای ایجاد یک حساب با ارز دیجیتال دیگر لازم نیست مشخصات خود را ثبت کنیم و یا اینکه یک حداقل موجودی در حساب داشته باشیم.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

چون ارز دیجیتال هیچ مسئولی ندارد و این کامپیوتر و سخت‌افزارها هستند که در نقاط مختلف جهان تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویند معاملات ارز دیجیال غیرمتمرکز است و نیاز به واسطه‌ای مانند بانک و ندارد.

کاربران ارز دیجیتال می‌توانند بدون آنکه هویت خود و طرف معامله آنها شناسایی شود و بدون نیز به هیچ موسسه مالی مانند بانک اقدام به مبادلات مالی کنند. اکنون که ارز دیجیتال به زبان ساده را توضیح دادیم؛ بد نیست اشاره‌ای به تاریخچه آن نیز داشته باشیم. 

تاریخچه ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نیز مانند هر ارز دیگری دارای تاریخچه‌ای است. تاریخچه ارز دیجیتال در ویکی‌پدیا به این صورت آمده است که ریشه‌های ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد.

دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

یکی از اولین ای-گلدها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر لیبرتی رزرو (Liberty Reserve) بود که در سال ۲۰۰۶ به ‌وجود آمد.

این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد 1% بین یکدیگر رد و بدل کنند، هر دوی این سرویس‌ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی شهرت داشتند.

همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند و علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش دهد. این امر با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد.

از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود. همچنین بیت کوین یک راه جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مبادله نمایند.

اولین ارز دیجیتال چیست؟

تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال وجود دارد که در حال حاضر بیت کوین (Bitcoin)، ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، و لایت کوین (Litecoin) مهم‌ترین آنها هستند.

همانطور که گفته شد اولین پول دیجیتالی که به وجود آمد بیت کوین بود. بیت کوین به عنوان اولین شبکه پرداختی شناخته می‌شود که به صورت نقطه ‌به نقطه و بدون واسطه از سوی کاربران گسترش یافته و قدرتمند شده است.

کاربردهای ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پول‌های با امنیت بالا بوده که کاربردهای زیادی نیز دارند از جمله:

خریدهای اینترنتی

در ابتدا که رمز ارزها به وجود آمدند با هدف تسهیل در پرداخت‌های اینترنتی ایجاد شدند. این ارزها مانند پول‌های فیزیکی در معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر نیز بسیاری از سایت‌های مطرح جهان، اپلیکیشن‌های موبایل و هزاران فروشگاه آنلاین و آفلاین، امکان خرید و فروش اینترنتی با ارز دیجیتال را به روش‌های پرداخت خود اضافه کرده‌اند.

در واقع این پول هیچ فرقی با پول‌های واقعی مانند دلار و ریال ندارد.

امکان معامله در سطح بین‌المللی

ارز دیجیتال در سطح بین‌المللی نیز توانسته جایگاه ویژه‌ای را به دست آورد. همین مساله مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال است. 

از آنجایی که این ارز متعلق به کشور خاصی نیست به یک واحد پول بین‌المللی تبدیل شده است که این امکان را فراهم می‌کند از هر نقطه از جهان بتوان با نقاط دیگر مبادلات مالی انجام داد.

جنبه‌های مثبت ارز دیجیتال حتی به مراتب بیشتر پول فیزیکی شده و گسترش یافته است، به طوری که در حال حاضر از سطح پرداخت‌های اینترنتی فراتر رفته و معاملات بسیاری از سهام‌های بزرگ دنیا و داد و ستد آن از طریق ارز دیجیتال انجام می‌شود.

تسهیل معاملات سنگین

ارز دیجیتال چون وجود خارجی ندارد و مبتنی بر پول فیزیکی نیست بهترین گزینه برای معاملات با ارزش بالا و حجم سنگین پول است. در معاملات سنگین که هزینه جابه‌جایی پول زیاد است؛ ارز دیجیتال به راحتی می‌تواند مبادله شود.

همچنین واحدهای ارز دیجیتال ارزش بالاتری نسبت به پول‌های فیزیکی دارند. مثلا یک بیت کوین معادل 36 هزار دلار است و همین باعث محاسبه راحت‌تر معاملات سنگین بر اساس ارزهای دیجیتال می‌شود.

سرمایه‌گذاری

علاوه بر کاربرد ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت می‌توان آن را به چشم سرمایه‌گذاری نیز دید. برای آشنایی با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری توصیه می‌کنیم مطلب زیر را از دست ندهید. 

در حال حاضر روز به روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود که نشان از استقبال افراد و ورود پول‌های هنگفت به این بازار است که آن را برای سرمایه‌گذاری جذاب کرده است.

افزایش کاربران در این بازار موجب شده ارزش ارزهای دیجیتال بالا و پایین شود. وجود نوسان در هر بازاری می‌تواند آن را تبدیل به محلی برای کسب درآمد کند.

در حال حاضر می‌بینیم که بازار ارز دیجیتال مانند بازارهای مالی دیگر به اتفاقات سیاسی واکنش نشان می‌دهد.

دور زدن تحریم‌ها

حتما تا کنون اخباری مبنی بر تحریم شدن یک کشور شنیده‌اید. به طور مثال ایالات متحده روابط مالی کشورهای جهان با ایران را تحریم کرده و بسیاری از کشورهای جهان نمی‌توانند نقل و انتقال پول به ایران را داشته باشند.

شاید یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال همین دور زدن تحریم‌ها باشد. بنابراین رمزارزها برای ایران می‌تواند یک عامل تسهیل‌گر در دور زدن تحریم‌ها محسوب شود. 

از آنجایی که یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین بر بستر یک شبکه نامتمرکز توزیع شده است، می‌تواند بدون اینکه نقطه مبدا و مقصد آن شناسایی شود به راحتی به صورت برون مرزی و درون مرزی پول را انتقال دهد.

مثلا فرض کنید یک شخصی در آلمان قصد انتقال پول به حساب یک فردی در کشور ایران که مبادلات مالی آن تحریم شده است را دارد. این شخص آلمانی می‌تواند با خرید مقداری بیت کوین به راحتی آن را به کیف پول شخص ایرانی منتقل کند.

شخص ایرانی نیز از طریق صرافی می‌تواند پول خود را ریال تبدیل کند. 

خرید و فروش ارز دیجیتال چگونه است؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت حضوری نیست. زیرا این ارزها شکل فیزیکی و وجود خارجی ندارند. خرید و فروش ارزی دیجیتال مانند بیت کوین به صورت آنلاین انجام می‌شود.

افراد می‌توانند با مراجعه به یک وب سایت صرافی ارز دیجیتال اقدام به خرید ارز مورد نظر خود کنند. راه‌های غیررسمی دیگری نیز برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد اما مراجعه به سایت صرافی‌ها از همه امن‌تر است.

برای این کار کافی است ابتدا یک کیف پول تهیه کنید. اما نه کیف پول فیزیکی بلکه یک کیف پول آنلاین که می‌توانید آن را به چشم یک حساب بانکی ببینید.

این کیف پول آنلاین را می‌توانید به صورت رایگان بر روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید.

حتما به یاد داشته باشید که این نرم‌افزار را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. زیرا منابع غیررسمی دارایی شما را تهدید خواهند کرد. بعد از ایجاد کیف پول می‌توانید درخواست خرید یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین را بدهید.

خرید از طریق آدرس کیف پول بیت کوین که شبیه شماره حساب بانکی است انجام می‌شود. پس از تصمیم به خرید ارز دیجیتال باید به دنبال فروشنده باشید که می‌توانید از طریق افراد حقیقی بخرید و هم از صرافی‌های معتبر که البته پیشنهاد ما به شما صرافی‌ها است.

صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران از کاربران درخواست ارسال مدارک شناسایی می‌کنند که مانع از کلاهبرداری و پولشویی شوند.

معادل هر میزان ارز دیجیتالی که می‌خواهید پول به حساب صرافی واریز می‌کنید و در مقابل نیز صرافی مربوطه ارز دیجیتال را به کیف پول شما منتقل می‌کند.

نحوه فروش ارز دیجیتال نیز به همین صورت است که می‌توانید به افراد حقیقی یا به صرافی‌های معتبر بفروشید و معادل ریالی آن را دریافت کنید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

احتمالا واژه‌هایی مانند استخراج بیت کوین، ماینینگ، ماینرها و ... را تا حالا شنیده‌اید و حتما این سوال برایتان پیش آمده است که وقتی می‌گویند بیت کوین استخراج می‌شود به چه معنی است؟

استخراج ارز دیجیتال مانند استخراج طلاهای داخل یک معدن است که هنوز کشف نشده‌اند. استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین به وسیله دستگاه‌های استخراج که انواع مختلفی دارند انجام می‌شود.

زمانی که فردی برای کسی یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین می‌فرستد این تراکنش باید از یک منبعی مورد تایید قرار بگیرد و امنیت آن را تضمین کند.

کسی که این تراکنش را تایید می‎‌کند کسی نیست جز استخراج کنندگان بیت کوین. این افراد با استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال؛ سخت افزاری را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند که امنیت آن را تامین کند.

در ازای برقراری این امنیت و تایید تراکنش‌ها؛ کارمزدی به این افراد پرداخت می‌شود که همان بیت کوینی است که در لحظه به وجود آمده است.

هرچه قدر سیستم سخت افزاری یک دستگاه بیشتر بتواند درستی یک مبادله را تایید کند بیت کوین بیشتری در شبکه به وجود می‌آید و به عنوان پاداش به آن داده می‌شود.

استخراج بیت کوین به یک جریان برق مداوم، اینترنت و دستگاه‌های استخراج کننده قوی نیاز دارد. استخراج دیگر ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت است.

سخن پایانی

حوزه رمز ارزها یک حوزه تخصصی است. ما سعی کردیم در این مقاله تا حد امکان ارز دیجیتال را به زبان ساده توضیح دهیم که برای کابران قابل فهم باشد.

در ابتدا به تعریف اصلی ارز دیجیتال پرداختیم و اینکه ماهیت وجودی آن به شکل است، در ادامه نیز به تاریخچه ارزهای دیجیتال پرداختیم.

در بخش دیگری از مقاله نیز به کاربردهای مهم ارزهای دیجیتال پرداختیم و همچنین نحوه خرید و فروش آن را شرح دادیم.

در پایان نیز به نحوه استخراج ارز دیجیتال که چگونگی استخراج برای بسیاری از افراد مساله‌ای مبهم بود؛ پرداختیم تا موضوع بیش از پیش روشن شود.

همانطور که گفتیم این حوزه تخصصی بوده اما برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال لازم نیست تمام مبانی علمی آن را یاد بگیرید، از همین رو مشاوران الوبزینس می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون سردرگمی در این بازار جذاب، اطلاعات کافی را به دست آوردید. 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط