راهنمابلاگ

خرید و فروش بیت کوین چگونه است؟

.

۱۳۹۹/۱۱/۰۲

سرمایه‌گذاری

چرا باید به فکر سرمایه‌گذاری و خرید و فروش بیت کوین باشیم؟ 

در حال حاضر بیش از دو هزار ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد که در 313 صرافی بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرند روز به روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود اما همچنان بیت کوین پرچم‌دار این بازار نوظهور است.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

بیت کوین اکنون به عنوان یک پول دیجیتال کاربردهای زیادی دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا آن را به کار می‌گیرند. محبوبیت بیت کوین همچنان در حال افزایش است و همین موضوع موجب افزایش قیمت آن شده است.

افزایش روز افزون قیمت بیت کوین و نوسانات آن موجب شده به عنوان یک دارایی با ارزش بر روی آن سرمایه‌گذاری شود.

در حال حاضر نیز بیشتر افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند. همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم تعداد بیت کوین محدود است و یک ظرفیت ثابت دارد.

استخراج بیت کوین محدود به 21 میلیون سکه است. همین ویژگی محدود بودن بیت کوین موجب ارزشمند شدن آن شده است. قیمت بیت کوین نیز مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است و عامل دیگری در آن نقش ندارد.

اگر تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد از آن جهت که تعداد آن نیز محدود است با افزایش قیمت همراه خواهد شد و بالعکس. در هر صورت خرید بیت‌کوین این روزها به یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده که شما نیز نباید از آن غافل باشید. 

چگونه بیت کوین بخریم؟

خرید بیت کوین به صورت حضوری نیست زیرا این ارز شکل فیزیکی و وجود خارجی ندارند. لازم نیست برای خرید بیت کوین اقدام به ثبت نام یا افتتاح حسابی مانند حساب بانکی کنید، فقط کافی است یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید.

کیف ارز دیجیتال یا همان (wallet) محلی برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال است، هر فرد می‌تواند بیش از یک کیف ارز دیجیتال داشته باشد.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

خرید و فروش بیت کوین به صورت اینترنتی است که به راحتی می‌توان از طریق صرافی‌های بزرگ و نام آشنای بین‌المللی بیت کوین را معامله کرد.

اما این روند در ایران متفاوت است و به دلیل شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، این صرافی‌های بزرگ به کاربران ایران خدماتی ارائه نمی‌دهند.

کاربران ایرانی برای خرید و فروش بیت کوین باید از روش‌های دیگری استفاده کنند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. مراحل خرید بیت کوین به صورت گام به گام به شرح زیر است:

1- ایجاد کیف پول

قبل از هر چیزی افراد برای خرید و فروش بیت کوین باید اقدام به ایجاد یک پول دیجیتالی کنند. همانطور که گفتیم، کیف پول محلی برای ذخیره و نگهداری بیت کوین است و می‌توانید معاملات خود را این کیف پول انجام دهید.

این کیف پول مانند یک حساب بانکی بوده که به صورت یک آدرس اینترنتی متشکل از حروف و اعداد (مثلا jhgfu37hhas783j99903jkdnkf) است.

کلید یا همان رمز این آدرس را نباید فراموش کنید زیرا در این صورت تمام دارایی شما دیگر قابل بازگشت نیست. این کیف پول آنلاین را می‌توانید به صورت رایگان بر روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید.

حتما به یاد داشته باشید که این نرم‌افزار را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. زیرا منابع غیررسمی دارایی شما را تهدید خواهند کرد.

به طور مثال می‌توانید به سایت http://www.blockchain.com/ مراجعه کنید و با وارد کردن یک ایمیل و تعیین رمز شخصی اقدام به ایجاد یک کیف پول یا Create My Wallet کنید.

پس از انجام این مراحل یک لینک فعال سازی از طرف سایت به ایمیل شما ارسال می‌شود که با کلیک کردن بر روی آن می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید.

2- شارژ حساب

پس از ایجاد کیف پول دیجیتالی، حساب خود را به هر میزانی که مایل بودید از طریق کارت بانکی شارژ می‌کنید. برای خرید بیت کوین حساب شما باید نقدینگی لازم را داشته باشد.

3- خرید بیت کوین

پس از آنکه کیف پول دیجیتال خود را ایجاد و حساب آن را شارژ کردید، قدم بعدی برای خرید بیت کوین پیدا کردن یک فروشنده است.

شما در حساب کاربری خود اقدام به ثبت یک سفارش می‌کنید که در آن میزان بیت کوین درخواستی را با توجه به میزان موجودی ثبت می‌کنید.

منتظر می‌مانید تا یک فروشنده درخواست شما را قبول کند و با قیمت پیشنهادی شما موافقت کند. در این صورت تعداد بیت کوین‌های مورد معامله از کیف پول فروشنده به کیف پول شما انتقال داده می‌شود.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

خرید بیت کوین از صرافی‌های داخلی چگونه است؟ 

در روشی که توضیح داده شد خرید بیت کوین به صورت آنلاین از طریق سایت بود، اما روش دیگری برای خرید بیت کوین وجود دارد که دارای امنیت بالایی است.

برای خرید بیت کوین نیز می‌توانید به صرافی‌های فعال در ایران مراجعه کنید. این صرافی‌ها با دریافت کارمزد اقدام به خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال می‌کنند.

با مراجعه به سایت معتبر این صرافی‌ها و ارائه آدرس کیف پول دیجیتالی می‌توانید درخواست خرید بیت کوین خود را ثبت کنید.

تنها تفاوت این روش این است که صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران از کاربران درخواست ارسال مدارک شناسایی می‌کنند که مانع از کلاهبرداری و پولشویی شوند.

معادل هر میزان ارز دیجیتالی که می‌خواهید پول به حساب صرافی واریز می‌کنید و در مقابل نیز صرافی ارز دیجیتال را به کیف پول شما منتقل می‌کند.

شما با 100 هزار تومان نیز می‌توانید بیت کوین بخرید؛ اما نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که برخی صرافی‌ها میزان میزان خرید بیت کوین محدوده تعیین کرده‌اند.

به این صورت که برخی صرافی‌ها اعلام می‌کنند مثلا کمتر از 10 میلیون تومان اقدام به خرید و فروش بیت کوین نمی‌کنند.

به همین دلیل زمانی که قصد دارید از طریق یک صرافی اقدام به معامله بیت کوین کنید به دستورالعمل آن مراجعه و آن را مطالعه کنید.

کارمزد خرید و فروش بیت کوین چقدر است؟

همانطور که برای خرید سهام بورسی از طریق کارگزاری‌ها اقدام می‌کنیم و کارگزاری‌ها یک مبلغ اضافی به عنوان کارمزد به مبلغ معامله اضافه می‌کنند، صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز کارمزد دریافت می‌کنند.

صرافی‌ها برای خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال یک نرخ تعرفه‌ای را اعلام می‌کنند که ممکن است تعرفه هر صرافی متفاوت باشد.

نرخ تعرفه به صورت درصدی است، بنابراین هر چقدر میزان مبلغی که مورد معامله قرار می‌گیرد بیشتر باشد میزان کارمزد نیز بالاتر است.

چگونه بیت کوین بفروشیم؟

تمامی مراحلی که برای خرید بیت کوین شرح داده شد برای فروش آن نیز صدق می‌کند. یعنی اگر شما دارای هر چند واحد بیت کوین باشید؛ از طریق همان کیف پول دیجیتالی می‌تواند اقدام به ثبت سفارش فروش کنید.

اگر خریداری با قیمت پیشنهادی فروش شما موافقت کرد؛ از طریق همان سامانه آنلاین وجه مورد معامله به حساب کاربری شما واریز می‌شود و بیت کوین‌ها به کیف پول خریدار منتقل می‌شود.

همچنین در روش خرید و فروش از طریق صرافی‌های داخل ایران نیز شما به صرافی مورد اعتماد اعلام می‌کنید که قصد فروش بیت کوین دارید.

صرافی با بررسی معتبر بودن حساب کاربری‌تان اقدام به خرید بیت‌ کوین‌های شما کرده و مبلغ مورد معامله را به حساب شما واریز می‌کند. همچنین برای خرید و فروش بیت کوین می‌توانید با اشخاص حقیقی وارد معامله شوید.

اگر فرد خاصی را برای خرید یا فروش بیت کوین در نظر دارید؛ می‌توانید با گرفتن اطلاعات یکدیگر، با هم ملاقات کنید و به قیمت و حجم مورد نظر به توافق برسید.

پس از توافق اگر قصد خرید بیت کوین را دارید آدرس کیف پول خود را به فرد فروشنده می‌دهید و او بیت کوین را به کیف شما منتقل می‌کند.

لازم به ذکر است اگر با این روش قصد خرید بیت کوین را دارید، جوانب احتیاط را رعایت کنید و به هر فردی اعتماد نکنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل به نحوه خرید و فروش بیت کوین بپردازیم تا با نحوه معاملات این ارز دیجیتال آشنا شوید.

در بخش ابتدایی نگاهی به ماهیت سرمایه‌گذاری در بیت کوین داشتیم و سپس در ادامه به طور اختصاصی به نحوه خرید و فروش بیت کوین پرداخیتم.

در بخش چگونه بیت کوین بخریم، روش آنلاین و سازوکار آن را گام به گام توضیح دادیم. همچنین در ادامه نحوه خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌های داخلی را شرح دادیم.

همانطور که در این مقاله نیز تذکر لازم را داده‌ایم در خرید بیت کوین از افراد جوانب احتیاط را رعایت کنید و از صداقت طرف معامله اطمینان حاصل کنید.

مشاوران الوبیزنس می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون سردرگمی در این بازار جذاب، اقدام به خرید وفروش بیت کوین کنید و اطلاعات کافی در جهت انتخاب بهترین نحوه خرید فروش بیت کوین را به دست آورید

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط