راهنمابلاگ

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست و مناسب چه افرادی است؟

.

۱۳۹۹/۱۰/۰۴

سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک روش غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. این صندوق‌ها با توجه به نوع سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند به چند دسته تقسیم می‌شوند که میزان بازدهی و شرایط هر کدام از آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

در مقاله قبلی به صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری طلا و میزان سوددهی‌شان اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بپردازیم، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط.

ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اصلا صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط چیست و چه کارکردی دارد. سپس از طریق مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با هم، بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر را معرفی می‌کنیم. 

به طور کلی صندوق سرمایه‌گذاری مختلط را در واقع می‌توان تلفیقی از صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی در نظر گرفت. هر چند که عملکرد و بازدهی هر کدام از آنها متفاوت است. برای آشنایی کلی با ماهیت صندوق‌ها؛ بهتر است مطلب زیر را از دست ندهید. 

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سهم عمده‌ای از سرمایه صرف سپرده‌گذاری در بانک می‌شود. از سوی دیگر، در صندوق‌های سهامی، بیشترین بخش دارایی به خرید سهام شرکت‌های بورسی اختصاص داده می‌شود.

اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، هم بر روی سهام شرکت‌های بورسی و هم سپرده‌گذاری در بانک سرمایه‌گذاری می‌شود. به طور معمول در این صندوق‌ها نسبت سرمایه‌گذاری در سهام و بانک بین 40 تا 60 درصد است.

به این صورت که صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط حداقل 40 و حداکثر 60 درصد از سرمایه خود را به ترکیبی از سپرده بانکی، اوراق مشارکت و دیگر اوراق با درآمد ثابت یا خرید سهام اختصاص می‌دهند.

با توجه به ترکیب نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختلط می‌توان گفت که بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد دارند. هر چند که ریسک بیشتری نیز خواهند داشت. 

 صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست 

از آنجایی که حدود نیمی از دارایی صندوق‌های مختلط به سپرده بانکی و اوراق مشارکت اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی دارند.

اگر بازار سهام روند صعودی به خود بگیرد و وضعیت خوبی داشته باشد؛ در این صورت بازدهی صندوق‌های مختلط از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر خواهد بود.

بنابراین هرچه سهم سرمایه‌گذاری این صندوق در سهام شرکت‌های بورسی بیشتر باشد، بازدهی بیشتری نصیب سرمایه‌گذار می‌شود.

به علت اینکه ذات بازار سهام نوسانی است؛ بنابراین انتظار می‌رود ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بیشتر باشد.

در مجموع ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط در مقایسه با صندوق‌های دیگر بهینه‌تر ارزیابی می‌شود.

ترکیب دارایی صندوق‌های مختلط

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید؛ ترکیب دارایی‌های صندوق‌های مختلط به سهام و اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده شده که درصد هر کدام از آنها مشخص است. 

صندوق‌های مختلط با توجه به اینکه در حد میانی میزان از ریسک و سوددهی قرار دارند، نه مناسب افراد ریسک‌پذیر است و نه افراد ریسک گریز.

بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط؛ مناسب افراد با ریسک‌پذیری متوسط است. این افراد از طرفی قصد دارند یک سود معقولی را به دست بیاورند و از طرفی هم شانس خود را برای کسب بازدهی بیشتر امتحان کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط چه مزایایی دارند؟

اکنون که فهمیدیم صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط چیست؛ بد نیست نگاهی به مزایای آن نیز داشته باشیم. اگر بخواهیم به مزیت‌های این نوع صندوق بپردازیم می‌توان از نوع دارایی آن اشاره کرد. 

1- امکان کسب بازدهی بیشتر و ریسک کمتر

به دلیل اینکه بخشی قابل توجهی از دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص داده می‌شود این ظرفیت برای آنها وجود دارد که بازدهی مناسبی را از بورس کسب کنند.

از طرفی دیگر بخشی از سرمایه این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و دیگر اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده شده که می‌تواند ریسک صندوق‌ها را کاهش دهد.

در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط دو مزیت اصلی و مهم صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی را یکجا دارند. با این حال، مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط؛ حاکی از عملکرد متفاوت آنها بوده و نیاز است که بازدهی هر کدام را جداگانه بررسی کنید. 

2- سود بیشتر در دوران رونق

اگر اقتصاد کشور در دوره رونق باشد، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توانند به مدد رونق بازار سهام، بسیار افزایش پیدا کند. 

بنابراین می‌توان گفت صندوق‌های مختلط در دوره رونق بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت دارند. هر چند در دوران رونق بورسی، صندوق‌های سهامی ممکن است بازدهی بیشتری را عاید سرمایه‌گذار کنند. 

3- زیان کمتر در دوران رکورد

اگر اقتصاد کشور وارد دوره رکود شود، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به نسب صندوق‌های سهامی کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. به نحوی که در این حالت نیز باز هم بازدهی بیشتری از صندوق‌های درآمد ثابت دارند. 

در دوره رکود؛ بازار سهام نیز با افت شاخص همراه می‌شود و صندوق‌های مختلط نیز از این نظر متحمل زیان می‌شوند. به همین دلیل قسمتی از سرمایه‌گذاری صندوق‌ها که در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود دچار زیان نمی‌شوند.

4- مدیریت تخصصی

این صندوق‌ها از سوی یک تیم حرفه‌ای و تخصصی مدیریت می‌شود و همین امر منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذران می‌شود.

افرادی که دانش کافی درباره بازار سهام و سرمایه‌گذاری در آن را ندارند؛ می‌توانند از مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها استفاده و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

پیشنهاد ما این است که برای انتخاب بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط؛ حتما شناخت کافی نسبت به مدیران آن صندوق و سوابقشان داشته باشید. 

5- نقدشوندگی بالا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضامن نقدشوندگی دارند، شما می‌توانید هر زمان که نیاز بود اقدام به فروش و نقد کردن سرمایه خود کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط چه معایبی دارند؟

1- محدودیت در خرید

هر صندوق سرمایه‌گذاری تعداد واحد مشخصی می‌تواند به سرمایه‌گذاران عرضه کند. اگر فردی در زمان مناسب نتواند تعداد واحد مورد نیاز از صندوق را خریداری کند؛ باید منتظر بماند که برخی افراد اقدام به ابطال کردن واحدهای سرمایه‌گذاری کنند.

2- عدم اطلاع از قیمت آنی

اگر صندوق سرمایه‌گذاری مختلطی که انتخاب می‌کنید غیر قابل معامله باشد - یعنی ETF نباشد- قیمت لحظه‌ای آن مشخص نیست.

اگر امروز قصد دارید در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنید، قیمت روز کاری بعد برای واحدهای سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود. یعنی باید صبر کنید که قیمت پایانی امروز که ملاک فردا است؛ مشخص شود.

3- ریسک بالا در بخش سهامی صندوق

از آنجایی که بخش قابل توجهی از دارایی صندوق‌های مختلط به خرید سهام شرکت‌های بورسی اختصاص داده می‌شود؛ این بخش ممکن است در صورت عدم مدیریت مناسب زیان قابل توجهی به بازدهی صندوق وارد کند.

در مطلب زیر نیز به صورت کلی به مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرده‌ایم که پیشنهاد می‌دهیم آن را از دست ندهید. 

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و 10 صندوق برتر آنها

در حال حاضر 25 صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در بازار سهام کشور در حال فعالیت هستند. 

اگر تصمیم قطعی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها گرفته‌اید و به دنبال یافتن بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط هستید؛ به سایت فناوری بورس تهران مراجعه کنید.

سایت فناوری مدیریت بورس تهران به آدرس www.fipiran.com امکان مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط را برای شما فراهم ساخته است.

در این سایت اطلاعات زیادی در مورد میزان بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد که می‌توانید بازدهی صندوق‌های مختلط را در بازه‌های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید.

 با این حال، ما در اینجا میزان سود صندوق‌های مختلط را به صورت سالانه مورد بررسی قرار داده و 10 صندوق برتر را در نمودار زیر به شما معرفی کرده‌ایم. 

بدین وسیله می‌توانید در این بازه زمانی عملکرد بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در بورس را نیز مشاهده کنید.

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط باید بازدهی آنها را مورد بررسی قرار دهید. 

در سایت فناوری مدیریت بورس تهران میزان سوددهی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در دوره‌های یک ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک‌ساله ثبت شده است که می‌توانید با بررسی دقیق‌تر، صندوق متناسب با ویژگی‌های خود را پیدا کنید.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چه عملکردی داشته است؟

قطعا پس از تصیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری در این حوزه برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، باید کارنامه صندوق‌ها از نظر میزان بازدهی‌شان مورد بررسی قرار بگیرد.

صندوقی مناسب است که با کمترین میزان ریسک و نوسان، توانسته بازدهی بیشتری را نسبت به بازدهی بازار داشته باشد. بررسی عملکرد کارنامه و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بهترین راه برای تعیین برترین‌ آنها است.

بهترین صندوق مختلط

بازدهی بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط طی دوره‌های مختلف 

همچنین پیشنهاد می‌شود اگر یک صندوق عرضه اولیه شد قسمتی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید.

بررسی روندهای گذشته نشان می‌دهد صندوق‌های تازه تاسیس طی اولین سال‌های فعالیت به بازدهی‌های قابل توجهی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند گزینه‌های امنی برای سرمایه‌گذاری باشند.

چگونه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر سن شما بالای 18 سال است پس امکان سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط برای شما فراهم است. شما با استفاده از سایت صندوق‌ها و مراجعه حضوری به دفاتر صندوق با ارایه مدارک و پر کردن فرم‌های مورد نیاز؛ می‌توانید شروع به سرمایه‌گذاری کنید.

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط باید ابتدا اساسنامه و امیدنامه آن صندوق را مطالعه کنید و سپس اقدام به خرید حداقل واحد یا یونیت سرمایه‌گذاری ذکر شده کنید. 

اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط و همچنین سایر صندوق‌ها یک سایت منحصر به خود صندوق دارند که اطلاعاتی از قبیل قیمت صدور، قیمت ابطال، امیدنامه صندوق، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه‌گذاری صندوق و همچنین اساسنامه را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

مثلا اگر به سایت صندوق سرمایه گذاری «نیکوکاری ایتام برکت» نگاه کنید؛ تصویری همانند عکس زیر را مشاهده می‌کنید که اطلاعات صندوق را به طور کامل در دسترس قرار داده است.

سایت صندوق سرمایه‌گذاری برکت

سایت یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط 

پیشنهاد ما این است که ضمن بررسی سایت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط برتر؛ حتما با مشاوران و متخصصان بازار نیز مشورت کنید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط پرداختیم و نحوه عملکرد آنها را توضیح دادیم و قبل از هر چیزی اشاره کردیم که اصلا صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست. سپس به میزان بازدهی و موارد دیگر پرداختیم. 

ریسک این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های سهامی در سطح پایین‌تری قرار دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که به دنبال بازدهی بیش از صندوق‌های درآمد ثابت هستند.

عملکرد 10 صندوق برتر را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت بازدهی بهترین صندوق مختلط را طی دوره‌های مختلف به تصویر کشیدیم.

برای آشنایی بیشتر با این حوزه از سرمایه‌گذاری و انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط؛ مشاوران الوبیزنس آماده‌اند که شما را در این مسیر همراهی کنند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط