راهنمابلاگ

صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی چیست و چقدر بازدهی دارد؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۳۰

سرمایه‌گذاری

بهترین ساختار برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پر تلاطم بورس، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی جزء پربازده‌ترین آنها است. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک روش غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. این صندوق‌ها با توجه به نوع سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند به چند دسته تقسیم می‌شوند که میزان بازدهی و شرایط هر کدام از آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

در مقاله‌ پیشین نیز با عنوان «صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت؛ مقایسه و بهترین آنها» به معرفی کامل صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پرداختیم و جزییات آن را به طور کامل شرح دادیم.

اکنون در این مقاله قصد داریم به نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری بپردازیم، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی.

در این مقاله ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اصلا صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی چیست. سپس با از طریق بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، صندوقی که بالاترین بازدهی را طی یک‌سال اخیر داشته را مشخص می‌کنیم.

پس تا پایان با ما همراه شوید.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در بورس یا همان صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که سهم قابل توجهی از سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد.

ترکیب صندوق سهامی

سهم عظیمی از سرمایه صندوق‌های سهامی در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. 

در حال حاضر در بازار سرمایه کشور 194 صندوق سرمایه‌گذاری مختلف فعال هستند. تعداد 64 صندوق از آنها به صندوق‌های سهامی اختصاص داده شده است.

این صندوق‌ها همانند صندوق‌های درآمد ثابت نیستند که طی دوره‌های مشخصی پرداخت سود داشته باشند. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته که در ادامه به آنها می‌پردازیم. 

معمولا صندوق‌های سهامی کوچک بین 5 تا 50 هزار و صندوق‌های سهامی بزرگ بین 50 تا 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری قابل عرضه دارند.

قبل از سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها بهتر است امیدنامه آنها را مطالعه کنید تا با سیاست مالی آنها از جمله سوددهی، سیاست مدیریتی، ترکیب دارایی‌ها و دیگر موارد مطلع شوید.

بررسی موارد فوق کمک زیادی به شما خواهد کرد تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی برتر را شناسایی کنید. 

همانطور که گفتیم صندوق سهامی حدود 70 الی 95 درصد از سرمایه خود را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند.

باقیمانده سرمایه را در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند.

در کوتاه مدت قیمت واحدهای صندوق‌های سهامی ممکن است نزولی شود اما در بلندمدت قیمت واحد صندوق افزایش می‌یابد.

در دوران رونق اقتصادی می‌توان انتظار عملکرد مطلوب را از صندوق‌های سهامی داشت. اما در دوران رکود هیچ تضمینی برای سوددهی وجود ندارد و حتی ممکن است این صندوق‌ها زیان ده باشند.

صندوق‌های سهامی این قابلیت را دارند که بازدهی بیشتری را نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

با این حال، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی تا حد بسیار زیادی به وضعیت بازار سرمایه بورس بستگی خواهد داشت. 

یک نکته مهم در مورد صندوق‌های سهامی این است که برخلاف صندوق‌ها با درآمد ثابت، اغلب ضامن نقدشوندگی ندارد.

ریسک صندوق های سهامی 

ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در بورس چقدر است؟

ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در بورس نسبت به دیگر صندوق‌ها بالا است. زیرا بخش بزرگی از سرمایه‌شان در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده است.

نوسانات بورس، منجر به نوسان قیمت واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری شده و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را افزایش داده است.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که سود بیشتری نسبت به دارایی‌های با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت را نصیب مشتریان خود کند.

افراد با ریسک‌پذیری بالا و دید بلندمدت و همچنین افرادی که وقت و دانش کافی برای انجام سرمایه‌گذاری ندارند؛ مناسب فعالیت در صندوق‌های سهامی هستند.

ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن نیاز به مطالعه اخبار اقتصادی و بررسی صنایعی که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌اید دارد. انجام این کار برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست. 

اما در صندوق‌های بورسی؛ افراد مختصص مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عهده دارند و ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد غیرحرفه‌ای را کاهش می‌دهند.

بنابراین صندوق‌های سهامی نسبت به سایر صندوق‌ها با ریسک بیشتری مواجه هستند؛ اما با استفاده از مدیریت حرفه‌ای و دانش تخصصی می‌توان آن را کنترل کرد و کاهش داد.

مزایا و معایب صندوق‌های سهامی

بدترین و بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی دارای برخی معایب و مزایای خاص این نوع صندوق‌ها هستند که ما به صورت خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم: 

مزایا:

  • سوددهی مناسب در بلندمدت
  • شفافیت عملکرد صندوق‌ها
  • حفظ قدرت خرید در مقابل تورم
  • بهره‌مند شدن از دانش و اطلاعات یک تیم تخصصی برای سرمایه‌گذاری در بورس
  • ریسک کمتر نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه 
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه (دیگر شما نیازی به بررسی روزانه بازار سرمایه و استرس‌های ناشی از آن را ندارید.)
  • امکان مقایسه آسان بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و انتخاب بهترین آنها 

معایب:

  • ریسک بالای صندوق نسبت به سایر صندوق‌های دیگر 
  • بازدهی نوسانی
  • عدم وجود ضامن نقدینگی در اغلب صندوق‌های سهامی
  • سوددهی کمتر نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه 
سود صندوق 

سود صندوق‌های سهامی چقدر است؟

برای تعیین کردن سود صندوق‌های سهامی نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد. زیرا همانطور که پیش‌تر گفتیم بستگی به عملکرد آن صندوق دارد.

در بازار سرمایه بیش از 500 شرکت از صنعت‌های مختلف فعال هستند که وضعیت هرکدام متفاوت است. باید دید تصمیم مدیریت آن صندوق، سرمایه‌گذاری بر روی کدام صنعت بوده است.

ممکن است طی یک دوره صنعت دارویی بازدهی قابل توجهی را به ثبت رسانده باشد و طی همان دوره صنعت سیمان با افت قیمت مواجه شده باشد.

بنابراین عملکرد صندوق برای سرمایه‌گذاری در صنعت دارویی یا سیمانی است که مشخص می‌کند چقد سود کسب کرده است.

اما در مجموع سود یا زیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی از محل تفاوت قیمتی که بین خرید و فروش است حاصل می‌شود.

اگر قیمت واحدهای صندوق افزایش یابد، سرمایه‌گذاران سود می‌کنند و اگر قیمت آنها کاهش یابد، متحمل زیان می‌شوند. همان‌طور که ذکر کردیم این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.

بنابراین این نوع از صندوق‌ها حداقل سودی را تضمین نمی‌کنند.

مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری سهامی؛ کدام صندوق بازدهی بیشتری دارد؟

اگر تصمیم قطعی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها گرفته‌اید و به دنبال یافتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی برتر هستید به سایت فناوری بورس تهران مراجعه کنید.

سایت فناوری مدیریت بورس تهران به آدرس www.fipiran.com امکان مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را برای شما فراهم ساخته است.

در این سایت اطلاعات زیادی در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند که می‌توانید بازدهی صندوق‌های سهامی را در بازه‌های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید.

 با این حال، ما در اینجا میزان سود صندوق‌های سهامی را به صورت سالانه مورد بررسی قرار داده و 10 صندوق برتر را در نمودار زیر به شما معرفی کرده‌ایم. 

بدین وسیله می‌توانید در این بازه زمانی عملکرد بهترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی در بورس را نیز مشاهده کنید. 

10 صندوق سهامی برتر

مقایسه صندوق‌های سهامی، یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب بهترین صندوق است. 

در سایت فناوری مدیریت بورس تهران میزان سوددهی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در دوره‌های یک ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک‌ساله ثبت شده است که می‌توانید با بررسی دقیق‌تر، صندوق متناسب با ویژگی‌های خود را پیدا کنید.

بهترین صندوق سهامی کدام صندوق است؟

قطعا پس از تصیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری در این حوزه برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، باید کارنامه صندوق‌ها از نظر میزان بازدهی‌شان مورد بررسی قرار بگیرد.

صندوقی مناسب است که با کمترین میزان ریسک و نوسان، توانسته بازدهی بیشتری را نسبت به بازدهی بازار داشته باشد.

مثلا اگر بازدهی شاخص کل بورس طی 3 ماه حدود 15 درصد بوده و از طرفی بازدهی صندوق سهامی طی همان دوره 20 درصد بوده باشد؛ یعنی این صندوق بازدهی بیشتری نسبت به بورس داشته و مناسب است.

همچنین ثبات و کم نوسان بودن صندوق‌ها در میزان سوددهی‌شان از دیگر عوامل مهم انتخاب یک صندوق سهامی مناسب است.

به این صورت که مثلا سود صندوق سهامی طی 4 سال متوالی بیش از 50 درصد باشد و طوری نباشد که در سال آخر به کمتر از 20 درصد برسد.

با این حساب بررسی عملکرد کارنامه صندوق‌های سهامی بهترین راه برای تعیین مناسب‌ترین آنها است.

بهترین صندوق  

همچنین پیشنهاد می‌شود اگر یک صندوق عرضه اولیه شد قسمتی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید.

بررسی روندهای گذشته نشان می‌دهد صندوق‌های تازه تاسیس طی اولین سال‌های فعالیت به بازدهی‌های قابل توجهی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند گزینه‌های امنی برای سرمایه‌گذاری باشند.

نحوه خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی چگونه است؟ 

اگر سن شما بالای 18 سال است پس امکان سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی برای شما فراهم است.

شما با استفاده از سایت صندوق‌ها و مراجعه حضوری به دفاتر صندوق با ارایه مدارک و پر کردن فرم‌های مورد نیاز؛ می‌توانید شروع به سرمایه‌گذاری کنید.

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی باید ابتدا اساسنامه و امیدنامه آن صندوق را مطالعه کنید و سپس اقدام به خرید حداقل واحد یا یونیت سرمایه‌گذاری ذکر شده در امیدنامه صندوق کنید.

به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه‌گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید.

 بعد از گذشت سه روز قیمت صندوق مشخص می‌شود و کارگزار صندوق سرمایه‌گذاری تعداد واحدهای تقاضا شده را برای شما صادر می‌کند.

هنگام فروش نیز، کافی درخواست خود را به شعبه صندوق خود بدهید. دو روز پس درخواست فروش واحدهای صندوق، قیمت آن مشخص و ابطال یا فروخته می‌شود.

اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری یک سایت منحصر به خود صندوق دارند که اطلاعاتی از قبیل قیمت صدور، قیمت ابطال، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه‌گذاری صندوق و همچنین اساسنامه و امیدنامه صندوق را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

مثلا اگر به سایت صندوق سرمایه گذاری «ارزش کاوان آینده» نگاه کنید؛ تصویری همانند عکس زیر را مشاهده می‌کنید که اطلاعات صندوق را به طور کامل در دسترس قرار داده است.

پیشنهاد ما این است که ضمن بررسی سایت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی برتر؛ حتما با مشاوران و متخصصان بازار نیز مشورت کنید. 

شرکت سرمایه گذاری

سخن آخر

در این مقاله ابتدا به اسن سوال پاسخ دادیم که اصلا صندوق سرمایه‌گذاری سهامی چیست و چه ویژگی‌های دارد. سپس به بررسی جوانب صندوق‌های سهامی پرداختیم.

مشاهده کردیم که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر و در عوض ریسک آنها نیز بالاتر است.

بنابراین سعی کنید با دید سرمایه‌گذاری بلندمدت به این بخش ورود کنید و پیش از آن اطلاعات کافی از این صندوق‌ها را به دست بیاورید.

برای آشنایی بیشتر با این حوزه از سرمایه‌گذاری و انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی؛ مشاوران الوبیزینس آماده‌اند که شما را یاری دهند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط