راهنمابلاگ

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت؛ مقایسه و بهترین آنها

.

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت؛ بخشی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی را تشکیل می‌دهند. چرا که این صندوق‌ها انواع دیگری نیز دارند که میزان بازدهی و شرایط هر کدام متفاوت است. 

ما در مقاله «انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و تفاوت آنها» به طور مفصل به تعریف انواع صندوق‌ها و ویژگی‌های آنها اشاره کرده‌ایم. 

در این مقاله قصد داریم تا ضمن اشاره‌ای به ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ به تعریف و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از نظر میزان سود و بازدهی بپریدازیم. 

بر همین مبنا با استفاده از داده‌ها و ارقام منتشر شده از سوددهی این صندوق‌ها؛ بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت طی یکسال اخیر را نیز معرفی خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست و چرا محل امنی برای پس‌انداز شماست؟

بورس نیز همانند دیگر بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد و دچار نوسان‌های زیادی می‌شود.

اگر در این بازار، سرمایه‌گذاری با روش درست و مهارت بالا انجام شود؛ می‌تواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذار کند.

در شرایط پرتلاطم اقتصاد کشور که با کوچک‌ترین اتفاقی، بازار سرمایه واکنش جدی نشان می‌دهد؛ عقل حکم می‌کند به سمت نوعی سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر در این بازار برویم.

بهترین ساختار برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

صندوق‌های بورسی که از ابزارهای محبوب در سراسر دنیا بوده در سال 1387 به بازار سهام ایران نیز ورود پیدا کردند.

این صندوق‎‌ها به علت سوددهی بالاتر نسبت به سود سپرده بانکی و همچنین تضمین امنیت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار؛ با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شد.

طبق آخرین آمارها تا انتهای فروردین ماه سال 1399 حدود دو میلیون و 600 هزار نفر مشتری، بیش از 223 هزار میلیارد تومان را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

صندوق سرمایه گذاری 
 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا  Mutual Fun، با جمع‌آوری پول‌های خرد سرمایه‌گذاران و همچنین منابع مالی که در اختیار دارند؛ اقدام به سرمایه‌گذاری در یک سبد متنوع می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد خبره و تحلیل‌گران متخصصی را در اختیار دارند. آنها با استفاده از دانش و مهارت خود این امکان را برای صندوق‌ها فراهم می‌کنند تا با شیوه‌ کارآمدتری دست به سرمایه‌گذاری بزنند.

بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند که با سرمایه خود در سبد متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌‌گذاری کنند.

در یک کلام می‌توانیم بگوییم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک روش غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

 می‌توانید آن را به صورت شرکتی تصور کنید که افراد مختلف، پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افرادی که به دلیل کمبود وقت و نداشتن دانش کافی از بورس، اغلب به سراغ سپرده‌گذاری در بانک می‌روند؛ بهتر است سرمایه‌گذاری در صندوق را هم تجربه کنند که ریسک پایینی دارد.

سرمایه‌گذاران به جای اینکه بر روی یک سهم خاص سرمایه‌گذاری کنند یا فقط اوراق مشارکت بخرند؛ از طریق صندوق سرمایه‌گذاری می‌توانند در مجموعه‌­ای از این دارایی‌­­ها، سرمایه‌گذاری کنند.

از طرفی؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می­‌کنند و مکانی امنی برای سرمایه‌های شما است.

بیشترین سهم سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و دیگر اوراق بهادار اختصاص داده می‌شود و سهام باقیمانده نیز در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.

از آنجا که بیشترین سهم این صندوق‌ها در نهادهای مالی با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین می‌توان با خیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کنید.

به طور عمده صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری خصوصا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت سود تضمین شده‌ای را نصیب افراد می‌کنند که از سود سپرده بانکی بیشتر است.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد که با توجه به میزان ریسک‌پذیری افراد طبقه‌بندی می‌شود.

بیشترین سرمایه جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق‌سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق سرمایه‌گذاری‌ مختلط می‌شود.

 ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به تعریف صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثبات؛ وضعیت بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و مقایسه آنها بپردازیم. 

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های مذکور یکی از کم‌ریسک‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین به نحوی می‌توان گفت که سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت همانند سود بانکی و با نسبتی کمتر تضمین شده است. 

این صندوق مناسب افراد با ریسک‌پذیری پایین بوده که می­‌خواهند سرمایه خود را با کمترین ریسک به سوددهی برسانند.

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمی بیشتر از سود سپرده‌ بانکی است که می‌تواند برای افرادی که سپرده بانکی دارند جذاب‌تر باشد. 

البته چون عملکرد صندوق‌ها با هم متفاوت است؛ امکان دارد سوددهی بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت؛ با سایر صندوق‌ها تفاوت قابل‌توجه داشته باشد. 

در این نوع صندوق افراد همانند بانک، به صورت دوره‌ای دریافتی به نام سود دارند. هر چند که مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نشان می‌دهد که میزان بازدهی آنها با یکدیگر متفاوت است. 

نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت اصولا در اوراق کم‌ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازارهای مالی است.

به طور عمده حدود 70 تا 90 درصد از سرمایه این صندوق‌ها در سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌شود و میزان درصد باقی‌مانده به تشخیص مدیریت در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی از قبیل بازنشسته‌ها یا افرادی که به هر دلیل نیاز به یک درآمد ثابت دارند مناسب است.

همچنین افرادی که چندان با فوت و فن سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه آشنا نیستند؛ صندوق درآمد ثابت می‌تواند بهترین گزینه برای آنها باشد. 

در ایران بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در صندوق‌های بورسی مربوط به صندوق‌های با درآمد ثابت بوده است.

بزرگترین صندوق درآمد ثابت کشور نیز صندوق درآمد ثابت گنجینه زرین شهر بوده که دارایی آن 30 هزار میلیارد تومان است.

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چقدر است؟ 

این سوال جزء سوالات پرتکرار افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را دارند. برای این سوال نمی‌توان یک پاسخ مشخص و ثابت در نظر گرفت. 

علت آن نیز به عملکرد متفاوت صندوق‌ها و در نهایت بازدهی متفاوت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. با این حال، می‌توان چندین عامل تاثیرگذار در میزان موفقیت این صندوق‌ها را ذکر کرد؛ از جمله: 

1: وضعیت بازار سرمایه: همانطور که ذکر شد این صندوق‌ها بخش کمی از دارایی‌های خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین روند و شرایط این بازار نیز می‌تواند بر عملکرد آنها تاثیرگذار باشد. 

2: نحوه و عملکرد مدیریت: مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یا سایر صندوق‌ها با یکدیگر؛ نشان می‌دهد که نحوه مدیریت آنها تاثیر بسزایی در میزان سوددهی‌شان دارد.

بسیاری از این صندوق‌ها وابسته به کارگزاری‌های بورسی؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا افراد تاثیرگذار در اکوسیستم بازار هستند. 

3: سابقه و خوشنامی صندوق: صندوق‌های درآمد ثابت بورسی از دهه 80 در بازار سرمایه حضور دارند.

برخی از آنها دارای سابقه طولانی‌تر و خوشنام‌تر هستند. بنابراین طبیعی است که سرمایه بیشتری به سمت خود جذب کرده و بازدهی بهتری داشته باشند. 

4: قوانین و بخشنامه‌ها: مقررات و بخشنامه‌های صادره از جانب سازمان بورس یا سایر نهادهای دولتی نیز می‌تواند بر عملکرد این صندوق‌ها تاثیرگذار باشد. 

به عنوان مثال، گاهی اوقات سازمان بورس میزان سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بازار بورس را کاهش یا افزایش می‌دهد. همین مساله بر سودآوری آنها تاثیرگذار خواهد بود. 

با تمام این اوصاف؛ اکنون باید بدانید بازدهی صندوق‌ها یک عدد یکسان و ثابت نیست. بنابراین شما باید به دنبال بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باشید. 

نیاز است که شما به عنوان سرمایه‌گذار؛ در درجه اول حتما مدیران؛ دست‌اندرکاران صندوق؛ میزان سابقه و خوشنامی آنها را از قبل بشناسید. سپس با استفاده از داده‌ها و اطلاعات مربوطه؛ دست به مقایسه بزنید. 

به طور کل مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نشان می‌دهد که سود سالیانه این صندوق‌های از عددی بین 80 درصد تا 20 درصد در نوسان است. با این حال، اکثر آنها بازدهی بین 30 تا 40 درصد دارند. 

پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چگونه است؟ 

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به صورت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. دوره‌های پرداخت سود از قبل تعیین می‌شود که مثلا ماهانه یا 3ماهه است.

پرداخت سود به این صورت است که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ارزش اسمی هر واحد 100 هزار تومان است که در پایان دوره مثلا یک ماه به 105 هزار تومان می‌رسد.

بنابراین 5 هزار تومان سود به شما پرداخت می‌شود و مجددا در ابتدای ماه بعدی ارزش سهم شما به 100 هزار تومان می‌رسد و این پروسه باز هم تکرار می‌شود.

به طور کلی می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را از نظر دوره‌های پرداخت سود تقسیم‌بندی کرد. تعدادی از صندوق‌ها؛ سودهای محقق شده را به صورت ماهانه به حساب مشتریان واریز می‌کنند.

تعداد دیگری از صندوق‌ها نیز در بازه‌های زمانی 3 تا 6 ماهه این سود را پرداخت می‌کنند. اما در این میان دسته دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز هستند که بدون تقسیم سود فعالیت می‌کنند. 

به این صورت که سرمایه‌گذاران تنها از کانال افزایش خالص ارزش دارایی‌ها و افزایش قیمت واحدهای صندوق(NAV)  کسب سود می کنند.

یک بخش جذاب این صندوق‌ها این است که افراد می‌توانند از دریافت سود صرف‌نظر کنند. یعنی درخواست کنند تا سود آنها بار دیگر در صندوق سرمایه‌گذاری شود و از سود خود مجددا سود دریافت کنند.

بنابراین به طور مثال، سود یک صندوق درآمد ثابت که در حالت عادی 22 درصد سالانه است؛ با سرمایه‌گذاری مجدد سود ممکن است به بیش از 24 درصد برسد.

سرمایه‌گذاری مجدد سود در بلندمدت اثر قابل توجهی بر بازدهی سرمایه افراد دارد و یکی از کم ریسک‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت؛ کدام صندوق بازدهی بیتشری دارد؟ 

اگر تصمیم قطعی برای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گرفته‌اید و به دنبال پیدا کردن یک صندوق مناسب هستید به سایت فناوری بورس تهران مراجعه کنید.

در سایت فناوری مدیریت بورس تهران به آدرس www.fipiran.com امکان مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را برای شما فراهم ساخته است.

در این سایت اطلاعات زیادی در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند که می‌توانید بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت را در بازه‌های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید.

 با این حال، ما در اینجا میزان سود صندوق‌های درآمد ثابت را به صورت سالانه مورد بررسی قرار داده و 10 صندوق برتر را در نمودار زیر به شما معرفی کرده‌ایم. 

مقایسه صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد؛ یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت جهت سرمایه‌گذاری است. 

در سایت فناوری مدیریت بورس تهران میزان سوددهی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در دوره‌های یک ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک‌ساله ثبت شده است که می‌توانید با بررسی دقیق‌تر، صندوق متناسب با ویژگی‌های خود را پیدا کنید. 

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کدام صندوق است؟ 

همواره برای پیدا کردن بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانید به «این بخش» از سایت فناوری مدیریت بورس تهران مراجعه کنید.

در این بخش لیست صندوق‌های برتر با درآمد ثابت را می‌توانید مشاهده کنید. ما میزان بازدهی و سود سالانه 11 مورد از این صندوق‌ها را در نمودار فوق نشان دادیم. 

همانطور که ذکر شد صندوق نیکوکاری کشتی ورزش ملی ایران با بیش از 87 درصد سود سالانه (منتهی به 25 آذر ماه سال 99) در صدر بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قرار دارد.

با این حال، درصد سود سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سایت مذکور به صورت سه ماهه و شش ماهه نیز نشان داده شده است. 

در نمودار زیر به صورت دوره‌های سالانه؛ شش ماهه و سه ماهه سود بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به فاصله دی ماه 98 تا دی ماه 99 نشان داده شده است. 

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

بازدهی ماهانه؛ سه ماهه؛ شش ماهه و سالانه بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت 

همچنین از نظر میزان پرداخت سود ماهانه نیز در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثر با سود ماهانه 6.47 درصد در صدر بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قرار دارد.

لازم به ذکر است که تاریخ پرداخت سود صندوق‌ها به مشتریان با هم متفاوت است و هر صندوق تاریخ خاصی را برای پرداخت سود خود تعیین می‌کند.

نحوه خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چگونه است؟ 

با همه تفاسیر گفته شده اگر تصمیم قطعی به سرمایه‌گذاری در صندوق گرفته‌اید؛ حال این سوال پیش می‌آید که چگونه این صندوق‌ها را خریداری کنیم؟

شما کافی است که با در دست داشتن مدارک معتبر شناسایی خود به شعبه صندوقی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید. پس از مراجعه به شعب صندوق سرمایه‌گذاری، تعداد واحد معینی از صندوق‌ سرمایه‌گذاری که قصد خرید آن را دارید را مشخص کنید.

به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید. بعد از گذشت سه روز قیمت صندوق مشخص می‌شود و کارگزار صندوق سرمایه‌گذاری تعداد واحدهای تقاضا شده را برای شما صادر می‌کند.

هنگام فروش نیز، کافی درخواست درخواست خود را به شعبه صندوق خود بدهید. دو روز پس درخواست فروش واحدهای صندوق، قیمت آن مشخص می‌شود و ابطال یا فروخته می‌شود.

اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری یک سایت منحصر به خود صندوق دارند که اطلاعاتی از قبیل قیمت صدور، قیمت ابطال، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه‌گذاری صندوق و همچنین اساسنامه و امیدنامه صندوق را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

مثلا اگر به سایت صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت «امین آشنا ایرانیان» نگاه کنید؛ تصویری همانند عکس زیر را مشاهده می‌کنید که اطلاعات صندوق را به طور کامل در دسترس قرار داده است.

صندوق امین اشنا 

سخن پایانی

امنیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازار بی‌ثبات امروزه اهمیت ویژه‌ای دارد که فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران کم‌ریسک مهیا کرده است.

در این مقاله تلاش کردیم ضمن تعریف و معرفی این صندوق‌ها؛ به مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در دوره زمانی یک سال اخیر بپردازیم. 

سپس به بازدهی و میزان سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اشاره کردیم و نکاتی را برای اطلاع از خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها ذکر کردیم. 

برای آشنایی بیشتر با این حوزه از سرمایه‌گذاری و انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت؛ مشاوران الوبیزینس آماده‌اند که شما را یاری دهند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط