راهنمابلاگ

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا و بورس؟

.

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

سرمایه‌گذاری

امروزه سرمایه‌گذاری بخش بسیار مهمی از زندگی افراد است و آنها همواره در تلاش‌اند که برای نحوه سرمایه‌گذاری خود، اینکه سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؟ طلا بهتر است یا زمین؟ و غیره مطالعات بیشتری انجام دهند.

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا و بورس؟

در میان انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری در مسکن و ملک همواره برای افراد گزینه جذابی بوده است. آنها با این کار هم ارزش پول خود را متناسب با تورم حفظ می‌کنند و هم اینکه صاحب خانه یا ملک اداری و تجاری می‌شوند. 

سرمایه‌گذاری در ملک و املاک گزینه‌ای است که نسبت به بسیاری از بازارهای موازی مانند سکه و طلا یا ارز به مراتب ریسک بسیار پایین‌تری خواهد داشت. از طرفی سرمایه‌گذاران با این کار سرمایه‌ای به دست می‌آورند که می‌توانند با آن کسب درآمد کرده یا اینکه برای خود سرپناهی داشته باشند. 

علی‌رغم مزایای سرمایه‌گذاری در ملک؛ این کار با چالش‌های خاص خود نیز همراه است. این چالش‌ها باعث شده تا همواره برای سرمایه‌گذاران برخی ابهامات و سوالات در ذهن ایجاد گردد. 

سوالاتی از قبیل «سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا»، «سرمایه‌گذاری در بانک بهتر است یا مسکن» و «سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا بورس» در کنار برخی موارد دیگر از مهم‌ترین سوالاتی هستند که ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول می‌کند.

در اینجا برای مقایسه بهتر و اینکه بدانید سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یاطلا و بورس، بازدهی بازارهای مالی طی پنج سال اخیر را محاسبه کرده و ارایه داده‌ایم.

بازدهی بازارهای مالی طی 5 سال اخیر

همانطور که می‌بینید طی پنج سال اخیر بورس بیشترین بازدهی و بانک کمترین بازدهی را به ثبت رسانده است. همچنین طی این دوره مسکن توانسته بازدهی بیشتری نسبت به دلار داشته باشد.

برای اینکه از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن بیشتر مطلع شوید حتما مقاله زیر را بخوانید:

 ما قرار است در این مقاله به زبان ساده و با تکیه بر آمار و ارقام اقتصادی و نمودارها به جواب این سوالات برسیم. پس تا پایان در این مقاله با ما همراه باشید. 

با این حال، قبل از هر چیزی بد نیست بدانیم که بازدهی سرمایه‌گذاری در مسکن طی سالیان اخیر به چه صورت بوده است؟ بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی قیمت هر واحد آپارتمان در تهران به طور متوسط از 3 میلیون و 950 هزار تومان در سال 92 به 13 میلیون تومان در سال 98 رسیده که نمودار زیر به خوبی این تغییرات را نشان می‌دهد. 

متوسط بازدهی سرمایه‌گذاری در مسکن تهران - طی 10 سال اخیر 

در ادامه قرار است این نمودار و وضعیت بازدهی سرمایه‌گذاری در ملک را با سایر بازارهای موازی از جمله بورس، طلا، بانک و موارد دیگر مقایسه کنیم زیرا نوع سرمایه‌گذاری افراد با یکدیگر متفاوت است که می‌تواند با خواندن مقاله زیر انواع مدل‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید.

سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؟ 

هنگامی که این سوال مطرح می‌شود که سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؟ تردید سرمایه‌گذاران در خصوص انتخاب یکی از آنها بیشتر خواهد شد. سرمایه‌گذاری در طلا مزایای خاص خود را دارد که ما در مطلب زیر به صورت مفصل به آن اشاره کرده‌ایم. 

با این حال، چندین تفاوت میان سرمایه‌گذاری در مسکن و طلا وجود دارد. از جمله آنکه سرمایه‌گذاری در ملک معمولا به نقدینگی بالایی نیاز داشته و هر فردی توانایی انجام این کار را ندارد. همچنین ریسک میزان نقدشوندگی دارایی در این سرمایه‌گذاری معمولا بیشتر از طلا خواهد بود. 

از طرفی، نباید این نکته را نادیده گرفت که معمولا نوسانات در بازار طلا و سکه بیشتر از بازار مسکن خواهد بود. این مساله باعث می‌شود تا عده‌ای به فکر نوسان‌گیری از این بازار باشند. 

بحث دیگر در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری در مسکن است. در این نوع سرمایه‌گذاری شما ممکن است از طریق اجاره بها درآمد خوبی کسب کنید. با این حال، نگهداری مسکن هزینه‌های خاص خود از قبیل هزینه‌های مربوط به استهلاک را نیز دارد. 

حال نگاهی به روند بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه انداخته و آن را با نمودار فوق مقایسه کنیم. این بازار در 10 سال اخیر بین 800 تا 900 درصد سود را عاید سرمایه‌گذاران کرده است. این در حالی است که بازدهی بازار مسکن در 10 سال اخیر حدود 200 درصد از این میزان کمتر بوده است. 

سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؟ 

 برای پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا مسکن؛ حتما باید نکات گفته شده و همچنین شرایط هر سرمایه‌گذار را در نظر گرفت. اما چنانچه فقط فاکتور بازدهی مدنظر باشد، سرمایه‌گذاری در سکه جذاب‌تر به نظر می‌رسد. 

سود بانکی بهتر است یا خرید مسکن؟ 

بسیاری از افراد تمایل دارند تا پس‌انداز خود را در بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری کنند. این نوع سرمایه‌گذاری را می‌توان کم‌ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در ایران دانست که شباهت زیادی نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی دارد. با این تفاوت که صندوق‌های بورسی به مراتب سود بیشتری پرداخت می‌کنند. 

سرمایه‌گذاری در بانک دارای ریسک پایینی بوده و البته سود به مراتب پایینی را نیز عاید سرمایه‌گذاران می‌کند، به نحوی که می‌توان آن را کم‌بازده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در میان بازارهای مختلف مالی دانست. 

{% component "getting-advice" %}

با این حال، نباید این نکته را نادیده گرفت که سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به مسکن فاقد هزینه‌های جانبی بوده و امنیت به مراتب بالاتری نیز خواهد داشت. نمودار زیر به خوبی وضعیت بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک را در چند سال اخیر نشان می‌دهد. 

سود بانکی بهتر است یا خرید مسکن؟ 

 بازدهی ده ساله سود بانکی نشان می‌دهد که طی این سال‌ها سرمایه‌گذاران توانسته‌اند به سودی معادل 550 درصد دست پیدا کنند که به طور متوسط 200 تا 300 درصد کمتر از سود سرمایه‌گذاری در مسکن است.

برای اینکه از نحوه سرمایه‌گذاری در بانک مطلع شوید و بدانید که بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بانک چه زمانی است ت بازدهی بیشتری نصیب‌تان شود مقاله زیر را بخوانید.

دلار بخریم یا مسکن؟ 

ارز و خصوصا دلار آمریکا گزینه‌ای بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران ایرانی است، چرا که معمولا طی بازه‌های زمانی چند ساله، نرخ ارز جهش بسیار زیادی را تجربه کرده که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در سال‌های 91، 97 و 99 مشاهده کرد.

خرید دلار یا سرمایه‌گذاری در ارز کشورهای مختلف، مزایای خاص خود را نسبت به مسکن دارد. ابتدا آنکه خرید ارز نسبت به مسکن نیاز به نقدینگی بالایی ندارد و برای بسیاری از افراد جامعه امکان‌پذیر است. 

دوم آنکه نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بتوانند از بازار نوسان‌گیری کنند. از طرفی نگهداری ارز همانند مسکن نیاز به هزینه‌های نگهداری نخواهد داشت. 

با وجود این مزایا، نمی‌توان از برخی معایب سرمایه‌گذاری در دلار نسبت به مسکن گذشت از جمله آنکه، ریسک سرمایه‌گذاری در ارز معمولا بالاتر از مسکن است. نرخ ارز دچار نوسانات شدید شده و این مساله می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود.

علاوه بر دلار ارزهای دیگری نیز هستند که سرمایه‌گذاران را به خود جذب می‌کند از جمله یورو؛ مقاله زیر به این موضوع پرداخته که برای سرمایه‌گذاری دلار بهتر است یا یورو؟ خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

برخی معایب و ریسک‌های دیگر همچون دلار تقلبی، سرقت یا ناپدید شدن نیز در خصوص سرمایه‌گذاری در ارز وجود دارد که در خرید ملک این معایب کمتر خود را بروز می‌دهد. البته نباید نادیده گرفت که نقدشوندگی ارز یا دلار نسبت به سرمایه‌گذاری در مسکن بسیار بالاتر است. 

به طور کل چنانچه صرفا فاکتور میزان بازدهی را در نظر بگیریم؛ بازدهی ده ساله نرخ دلار حدود 600 درصد بوده که نسبت به بازدهی مسکن حدود 200 تا 300 درصد کمتر است. این در حالی است که عموم مردم تصور می‌کنند که بازدهی خرید دلار بیشتر است. 

دلار بخریم یا مسکن؟ 

 البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ارز هر کشور معمولا بازدهی خاص خود را دارد. با این حال، در این تحلیل نرخ دلار آمریکا به عنوان مبنا در نظر گرفته شده است. 

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا بورس؟ 

بورس و بازار سرمایه یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در میان انواع مختلف بازارهای مالی است. سرمایه‌گذاری در بورس ایران بخصوص پس از سال‌های 96 و 97 به گزینه بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. 

این بازار چندین مزیت نسبت به سایر بازارهای موازی از جمله سرمایه‌گذاری در ملک دارد؛ ابتدا آنکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر امنیت بالاتری دارد. در اینجا قرار نیست سرمایه شما با خطراتی همچون سیل، آتش‌سوزی، سرقت یا ناپدید شدن از بین برود. در حالی که این خطرات کم و بیش در بازار مسکن وجود دارد. 

شما در بازار سرمایه سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید، بنابراین در مالکیت و سود و زیان آن سهیم می‌شوید. معمولا اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که بازدهی بلندمدت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی از جمله مسکن بیشتر خواهد بود. 

نمودار زیر میزان بازدهی بازار سرمایه و سیر صعودی شاخص کل بورس را نشان می‌دهد که حاکی از رشد و بازدهی قابل‌توجه آن طی ده سال اخیر است، به نحوی که در میان بازارهای مختلف طلا، ارز، سکه، مسکن و بورس بیشترین بازدهی مربوط به بازار سرمایه بوده که چیزی حدود 1600 درصد بوده است! 

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا بورس؟ 

 اشاره شد که پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران طی ده سال اخیر، بورس بوده است؛ البته نباید نادیده گرفت که این بازار نیز معمولا نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است شما در بازه زمانی کوتاه مدت بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را از دست بدهید. 

با این حال، یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس آن است که معمولا هر فردی می‌تواند با کمترین میزان نقدینگی به آن ورود پیدا کند. در حالی که بازار مسکن اینگونه نیست و صرفا افراد خاصی که دارای سرمایه بیشتری بوده می‌توانند به آن ورود کنند. 

کلام آخر 

ما در این مقاله به مقایسه سرمایه‌گذاری در مسکن با سایر بازارهای موازی دست زدیم و با استفاده از داده‌ها و ارقام مختلف وضعیت سوددهی بازارها را تحلیل کردیم. 

بازار مسکن ممکن است در ماه‌ها و سال‌های آینده روندی مشابه یا متفاوت از چند سال قبل را در پیش بگیرد. از طرفی، فاکتورهای مدنظر سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری کاملا با یکدیگر متفاوت است. از این رو نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام سرمایه‌گذاران پیچید. 

مشاوره سرمایه‌گذاری مهم‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند. با الوبیزنس می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین مشورت بگیرید. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط