راهنمابلاگ

چرا نمی‌توان از سود سرمایه‌گذاری در طلا گذشت!

.

۱۳۹۹/۰۷/۰۱

سرمایه‌گذاری

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا چیست؟ 

اقتصادانان همواره از طلا به عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد یک کشور یاد می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از عموم مردم نیز در راستای حفظ ارزش پس‌انداز خود یا با انگیزه‌های دیگر، اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا می‌کنند. 

چنانچه مقاله «انواع روش‌ها و مدل‌های سرمایه‌گذاری» ما را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته که متناسب با شرایط سرمایه‌گذار هر کدام بازدهی و ریسک خاص خود را دارند. 

اما سرمایه‌گذاری در طلا در میان تمام انواع سرمایه‌گذاری‌های دیگر، همواره طرفداران خاص خود را داشته است. علت این امر را باید در مزایای سرمایه‌گذاری در طلا برررسی کرد.

ما در این مقاله قصد داریم تا به این سوال جواب بدهیم که سرمایه‌گذاری در طلا تا چه اندازه به صرفه است؟ پس تا پایان با ما همراه باشید. 

سرمایه‌گذاری در طلا؛ گزینه‌ای قدیمی اما همچنان پرتقاضا 

 در طول تاریخ و از زمان پیدایش این فلز گرانبها، همواره سرمایه‌گذاری در طلا یک گزینه بسیار پرطرفدار بوده است. ضرب سکه‌های طلا، نقره و سایر فلزات گران‌بها و استفاده از آنها به عنوان پول رایج در داد و ستد، خود نشان از ارزش بالای سرمایه‌گذاری در طلا در طول تاریخ دارد. 

معمولا دولت‌ها در طول تاریخ با ذخیره‌سازی طلا، تلاش می‌کردند تا پشتوانه‌ای اقتصادی برای کشور خود داشته باشند. مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی در میان غنائم جنگی همواره سکه‌های طلا بوده است. 

روند تاریخی که برای اهمیت سرمایه‌گذاری در طلا ذکر شد، هم‌اکنون نیز با وجود گذشت هزاران سال باز هم ادامه داشته و تنها سازوکارهای آن تفاوت کرده است. بنابراین آینده سرمایه‌گذاری در سکه یا طلا، یک آینده مشخص، روشن و مطمئن بوده که تاریخ چند هزار سال قبل نیز حاکی از آن است. 

این در حالی است که سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال، دلار یا حتی کالاهای باارزش مانند خودرو، از این روند تبعیت نمی‌کند. به عنوان مثال، شما هیچ‌ چشم‌انداز روشنی ندارید که آیا 20 سال بعد فلان ارز دیجیتال اساسا وجود خارجی دارد یا خیر؟! 

سرمایه‌گذاری در طلا با دیدگاه بلندمدت؛ روند افزایشی قیمت جهانی طلا را ببینید! 

یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار بر قیمت طلا در ایران، مربوط به روند قیمت جهانی طلا است. هر چند که فاکتورهای مهم دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. 

چنانچه شما روند جهانی قیمت طلا را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که قیمت این فلز گرانبها با وجود نوسانات مقطعی، اما در نهایت رو به افزایش بوده است. بنابراین چنانچه یک سرمایه‌گذار دیدگاه مقطعی و هیجانی کوتاه‌مدت را کنار بگذارد، قطعا از سود سرمایه‌گذاری در طلا برخوردار خواهد شد. 

نمودار زیر روند افزایش قیمت جهانی طلا را طی 18 سال اخیر نشان می‌دهد. همانگونه که مشاهده می‌کنید، در برخی از بازه‌های زمانی قیمت این فلز گرانبها افت‌های محسوسی داشته است. اما در نهایت نمودار قیمت جهانی طلا به صورت صعودی بوده است. 

روند افزایشی قیمت جهانی طلا - 1992 تا 2020

 ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، باز هم قیمت آن در ایران افزایشی بوده است. چرا که شرایط و فاکتورهای داخلی نیز بسیار تاثیرگذار هستند. 

 سرمایه‌گذاری در طلا با دیدگاه بلندمدت؛ روند افزایشی قیمت طلای داخلی را ببینید! 

اشاره شد که قیمت طلا در بازار داخل صرفا تحت تاثیر قیمت جهانی طلا نبوده و فاکتورهای دیگری نیز در این خصوص تاثیرگذار هستند. از جمله آنها می‌توان به قیمت نفت، قیمت دلار، قیمت مسکن، وضعیت بازار سرمایه و اتفاقات مختلف سیاسی و اقتصادی اشاره کرد. 

نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که قیمت طلا در ایران از فروردین 93 تا مهر 99 چه روندی را طی کرده است. به گونه‌ای که از فروردین 97 تا مهر 99 قیمت طلا در ایران چندین برابر شده است. 

روند افزایش قیمت طلا در ایران - فرودین 92 تا مهر 99  

باز هم این نمودار نشان می‌دهد که داشتن دیدگاه بلندمدت و صبر دو فاکتور اثرگذار در رسیدن به سود سرمایه‌گذاری در طلا خواهد بود. به عنوان مثال، چنانچه افرادی که در فروردین 94 طلا خریداری کرده و در فروردین 95 آن را به فروش می‌‌رساندند، تقریبا چندان سودی عادی‌شان نمی‌شد. 

 مزایای سرمایه‌گذاری در طلا؛ درصد نقدشوندگی بالا 

میزان نقدشوندگی یک دارایی همواره برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد. فرض کنید که شما در یک بازه زمانی خاص نیاز مبرم به پول نقد دارید و قصد فروش سرمایه خود را دارید. طبیعی است که به راحتی می‌توانید طلا را در بازار بفروشید، اما این کار برای مسکن یا دارایی دیگر ممکن است روزها یا شاید ماه‌ها طول بکشد. 

از طرفی در بسیاری از اوقات امکان دارد که پایین بودن درصد نقدشوندگی یک دارایی، منجر به ایجاد ضرر و زیان در فروش آن شود. به عنوان مثال، هنگامی که برای یک سهام در بازار سرمایه صف فروش تشکیل می‌شود، ممکن است با گذر زمان فروشنده متحمل ضرر و زیان شود. در حالی که هنوز نتوانسته دارایی خود را نقد کند. 

این در حالی است که سرمایه‌گذاری در طلا، نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. شما به راحتی با مراجعه به طلافروشی‌های سطح شهر می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. حتی در بدترین حالت ممکن است که قیمت طلا افت داشته باشد، اما باز هم درصد نقدشوندگی آن بالا خواهد بود. 

تنوع بالای سرمایه‌گذاری در طلا 

 یکی دیگر از دلایلی که سود سرمایه‌گذاری در طلا را نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری بیشتر تضمین می‌کند، بحث تنوع بالای انواع سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها است. 

فرض کنید که شما قصد دارید تا با خرید ارز و دلار اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، در اینجا شما به عنوان سرمایه‌گذار معمولا تنها یک راه برای انجام این کار دارید و آن هم خرید فیزیکی دلار است. این قضیه در خصوص سرمایه‌گذاری در مسکن نیز صدق می‌کند. 

این در حالی است که انواع و اقسام روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا وجود داشته که حتی با کمترین سرمایه نیز می‌توان اقدام کرد. از جمله این روش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • خرید طلای تزئینی 
  • خرید سکه 
  • خرید طلای دست دوم 
  • خرید طلای آب شده 
  • خرید نیم سکه، ربع سکه 
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پشتوانه طلا 

 تنوع بالای سرمایه‌گذاری در طلا باعث شده تا افراد بتوانند با میزان سرمایه خرد نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. در حالی که این کار برای برخی بازارها از جمله بازار مسکن امکان‌پذیر نیست. 

نوسانات پایین سرمایه‌گذاری در طلا 

 یک بار دیگر نمودار قیمت جهانی و داخلی طلا را مشاهده کنید. سپس می‌توانید آن را با نمودار نوسانات در سایر بازارها از جمله بازار ارز مقایسه کنید. نمودارهای تحلیل قیمت طلا به ما نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها در کمتر حالتی دچار نوسانات شدید قیمتی شده است. 

نوسانات شدید قیمتی ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت بالا می‌برد. خصوصا در اقتصاد ایران که در بسیاری از مواقع بازارها در نوسان به سر می‌برند. به عنوان مثال، قیمت دلار در ایران بارها در طول یک روز دچار کاهش شدید یا افزایش شدید شده است. 

نوسانات شدید همچنین در بازار بورس، ارز دیجیتال و برخی بازارهای دیگر وجود دارد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در سکه یا طلا به نسبت بازارهای دیگر کمترین نوسان را دارد. بنابراین روند سوددهی بازدهی طلا به صورت آهسته، پیوسته و همراه با نوسانات کوچک تا متوسط است. 

ریسک پایین از بین رفتن دارایی با سرمایه‌گذاری در طلا 

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که یک سرمایه‌گذار باید مدنظر داشته باشد، میزان ریسک از بین رفتن سرمایه مدنظر اوست. این ریسک در خصوص طلا معمولا پایین‌تر از برخی گزینه‌های دیگر است. 

ریسک‌هایی همچون آتش‌سوزی، زلزله، سرقت، ناپدید شدن یا از بین رفتن به هر علتی، از جمله ریسک‌هایی است که غالبا دارایی‌های مختلف را تهدید می‌کند. 

سرمایه‌گذاری در طلا نسبت به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری ریسک به مراتب کمتری دارد. 

نمی‌توان ادعا کرد که یک سرمایه‌گذاری بدون وجود یکی از ریسک‌های فوق وجود دارد. با این حال، طلا بسیاری از ریسک‌های موجود در سایر سرمایه‌گذاری‌ها را ندارد. 

به عنوان مثال، خطراتی همچون سیل، آتش‌سوزی یا زلزله بیشتر متوجه سرمایه‌گذاری در مسکن خواهد بود تا طلا. ضمن آنکه برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا از جمله صندوق‌های پشتوانه طلا، میزان برخی ریسک‌ها همانند سرقت را از بین خواهد برد. 

جمع‌بندی 

 ما در این مقاله به مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در طلا اشاره کردیم. قطعا مزایای دیگری نیز برای این نوع از سرمایه‌گذاری وجود دارد. با این حال، نباید از یاد ببرید که سرمایه‌گذاری دو بال به نام سود و زیان دارد. 

ریسک همواره یک جنبه از سرمایه‌گذاری است که فرد سرمایه‌گذار با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود و برخی پارامترهای دیگر، یک میزان از آن را می‌پذیرد. 

استفاده از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری یکی از بهترین راهکارها برای کم کردن میزان ریسک سرمایه‌گذاری و احتمال افزایش بازدهی آن است. 

ما در الوبیزنس امکانی را فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید به روش‌های مختلف آنلاین، حضوری یا تلفنی از مشاوران خبره مشورت بگیرید. در خصوص سرمایه‌گذاری در طلا نیز می‌توانید به روش‌های مذکور با یکی از مشاوران خبره ما مشاوره سرمایه‌گذاری بگیرید. 

 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط