راهنمابلاگ

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن چیست؟

.

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در مسکن

حتما شما هم شعار تبلیغاتی بانک مسکن را به یاد دارید! «به فکر یک سقفم!». هستند افراد زیادی که سال‌هاست در فکر یک سقف هستند اما هنوز زیر سقف دیگران زندگی می‌کنند. در عین حال، افراد زیادی نیز وجود دارند که با سرمایه‌گذاری در ملک علاوه بر تامین سقف، به سودهای کلانی نیز دست پیدا کرده‌اند. 

عموم مردم تصور می‌کنند که خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ملک بنا به دلایل مختلف از جمله میزان بالای نقدینگی مورد نیاز، برای آنها امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که با داشتن دیدگاهی بلندمدت‌تر و حتی میان‌مدت و با داشتن پرتفوی مناسب، می‌توان به این مهم دست پیدا کرد. 

سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای می‌تواند پربازده باشد و سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. اما فاکتورهایی در این میان وجود دارند که در میزان موفقیت‌آمیز بودن سرمایه‌گذاری تاثیر زیادی دارند. این مساله برای بازار ملک و املاک و سرمایه‌گذاری در ملک نیز کاملا صدق می‌کند.

بنابراین بهتر است قبل از ورود به این حوزه، حتما با مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن کاملا آشنا باشید. ما در این مقاله در کنار شما هستیم تا به این موارد اشاره کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

همچنین اگر به دنبال این هستید که بدانید بازار مسکن نسبت به هر کدام از بازارهای بورس، طلا، دلار یا موارد دیگر چه بازدهی طی سال‌های اخیر داشته، توصیه می‌کنیم که حتما مقاله زیر را بخوانید. با این حال، نباید در نظر بگیرید که سرمایه‌گذاری در مسکن صرفا بخاطر بازدهی یا کسب سود نیست. 

مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن چیست؟ 

سرمایه‌گذاری در ملک و اصولا مفهوم سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای همراه با سود و زیان است. یعنی شما نمی‌توانید یک نوع از سرمایه‌گذاری را پیدا کنید که صرفا سودآور باشد. سرمایه‌گذاری در ملک و املاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در ملک، مانند خرید هر دارایی دیگر دارای مزایا و معایب خاص خود است. از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان موارد زیر را نام برد: 

1- کسب درآمد با اجاره بها

سرمایه‌گذاری در املاک از طریق خرید مسکن، داشتن یک نوع دارایی است که می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. نرخ اجاره بهاء واحدهای مسکونی در چند سال اخیر جهش قابل‌توجهی را به خود دیده است. شما می‌توانید از آن به عنوان یک منبع درآمد پایدار استفاده کنید. 

2- کسب درآمد از پول رهن

یکی دیگر از مزایای خرید ملک استفاده از پول رهن آن به عنوان یک منبع درآمد است. بدین صورت که بسیاری از صاحبان املاک از طریق سرمایه‌گذاری پول رهن ملک در یک بازار دیگر، کسب درآمد می‌کنند. 

3- کسب سود ناشی از تورم

قطعا یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، کسب سود از طریق افزایش تورم در آن حوزه خاص است. هر حوزه‌ای تورم خاص خود را داشته که بی‌ارتباط به شرایط کلی اقتصاد کشور نیست. شما می‌توانید از طریق تورم بخش مسکن و شرایط اقتصادی کشور، از سود سرمایه‌گذاری در ملک برخوردار شوید. 

4- عدم نیاز به دانش تخصصی

اکثر بازارها از جمله بورس و فرابورس نیاز به دانش تخصصی جهت سرمایه‌گذاری دارند. این چالش در حوزه سرمایه‌گذاری در مسکن کمتر وجود دارد. هر چند که نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی‌گدار به آب زد. با این حال، سرمایه‌گذاری در ملک نیاز به دانش علمی و آکادمیک خاصی ندارد. 

5- افزایش قیمت با نوسازی مسکن

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن، کسب سود از طریق نوسازی مسکن است. به عنوان مثال، شما می‌توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کرده و به یک واحد چند طبقه تبدیل کنید و از این طریق ارزش ملک خود را بالا ببرید. 

6- لذت صاحبخانه شدن

واقعیت آن است که داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان خواهد آورد. امنیتی که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد. حتی بسیاری از افراد با هدف خرید خانه؛ به دنبال کسب سود در سایر بازارهای موازی هستند. 

7- تغییر کاربری

از جمله دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به تغییر کاربری آنها و استفاده از مزایای احتمالی در این خصوص اشاره کرد. تغییر کاربری معمولا می‌تواند منجر به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر از آن شود. البته این کار چالش‌های خاص خود را نیز خواهد داشت اما می‌توان از آن به عنوان مزایای سرمایه‌گذاری در ملک نام برد.

8- ریسک کمتر

فعالیت در سایر بازارهای موازی مسکن ریسک بسیار بالایی را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است قیمت ارز یا قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد. این در حالی است که دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار کمتر و با شیب ملایم است. 

9- استفاده از تسهیلات مسکن

قرار نیست شما برای خرید دلار، طلا یا سهام، تسهیلات خاصی دریافت کنید. این در حالی است که این مساله به روش‌های مختلف برای خرید خانه در نظر گرفته شده که می‌توان آن را یکی از بهترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد. تسهیلات بانک مسکن و طرح‌های حمایتی دیگر از جمله آنها هستند. 

10- تنوع در سرمایه‌گذاری

در حوزه سرمایه‌گذاری در ملک، فرد می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید ملک قدیمی، خرید مسکن مهر، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام کند. این در حالی است که به عنوان مثال، در برخی بازارها از جمله بازار ارز این تنوع وجود ندارد.

در همین راستا برای اینکه بدانید در حوزه سرمایه‌گذاری در ملک، خانه بخرید بهتر است یا مغازه و اینکه بازدهی کدام یک بیشتر است توجه شما را به مقاله زیر جلب می‌کنیم که به طور مفصل به این موضوع پرداخته است و نکات مهمی را در خصوص این به شما می‌آموزد. 

معایب و مزایای سرمایه گذاری در مسکن

مهمترین معایب سرمایه‌گذاری در مسکن چیست؟ 

همانطور که بعضی دلایل شما را برای سرمایه‌گذاری در ملک و املاک ترغیب می‌کند، دلایلی نیز وجود دارند که ممکن است شما را از این کار منصرف کنند. البته ممکن است معایب سرمایه‌گذاری در مسکن برای هر دسته از سرمایه‌گذاران متفاوت باشد. 

در واقع ممکن است برخی از معایب سرمایه‌گذاری در مسکن برای یک سرمایه‌گذار مهم تلقی شود و برای دیگران چندان اهمیتی نداشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین معایب اشاره می‌کنیم: 

1- نیاز به نقدینگی بالا

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری در این حوزه منصرف کند، نیاز به داشتن نقدینگی بالا است. چرا که شما با پول‌های به اصطلاح خرد، چندان نمی‌توانید به فکر خرید خانه باشید. البته که برای این دسته از سرمایه‌گذاران نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

2- هزینه استهلاک

از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره کرد. با این حال، می‌توان خانه‌ای را خریداری کرد که قدمت چندانی نداشته باشد. ضمن آنکه بهتر است به هنگام خرید خانه به این نکته توجه داشته باشیم که به تعمیرات اساسی نیاز نداشته باشد. 

3- هزینه‌ها و پیگری‌های اداری

خرید خانه برخلاف سرمایه‌گذاری در طلا یا اوراق بهادار، نیاز به انجام برخی کارهای اداری و هزینه‌های مربوطه دارد. برخی از واحدهای مسکونی یا تجاری دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند. ضمن آنکه برخی از هزینه‌ها از قبیل هزینه عوارض را نیز باید برای آنها در نظر گرفت. 

4- نقدشوندگی پایین

اگر فردی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده باشد، به راحتی می‌تواند آن را طی یک روز نقد کند. اما این مساله در خصوص سرمایه‌گذاری در ملک صدق نمی‌کند و معمولا فرایند زمان‌بری خواهد داشت که بستگی به میزان تقاضا یا عوامل دیگر دارد.

این موضوع عمدتا در مورد خانه‌های با متراژ بالا بیشتر صدق می‌کند به ویژه در خصوص خانه‌های ویلایی. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد اینکه بدانید برای سرمایه‌گذاری در ملک، خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان پیشنهاد می‌شود حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

5- سود پایین‌تر از بازارهای موازی

وضعیت بازدهی بازار مسکن در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار نسبت به برخی بازارهای موازی دیگر سود به مراتب کمتری را عاید سرمایه‌گذاران کرده است. از جمله این بازارها می‌توان به بازار سهام یا طلا اشاره کرد. این مساله را می‌توان یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد. 

6- افزایش سن بنا

از جمله دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن را می‌توان در افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن دانست. معمولا سن بنا از حدی فراتر رود موجب افت قیمت آن خواهد شد. بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه‌گذاری کنید که سن چندانی نداشته باشد.

7- قدیمی شدن نقشه‌ها و مدل‌ها

نمای بیرونی خانه‌ها، سبک طراحی نمای داخلی و سایر موارد دیگر معمولا هر چند وقت یکبار دچار تغییر شده و مدل‌های به ‌روزتر جایگزین مدل‌های قدیمی می‌شود. بنابراین طبیعی است که با گذر زمان، ارزش طرح‌ها و سبک‌های قدیمی نیز کم شود. 

8- ریسک بلایای طبیعی

معمولا اکثر دارایی‌ها ریسک خاص خود را دارند. به عنوان مثال، ریسک سرقت برای طلا و دلار بسیار بالا است. این ریسک در خصوص مسکن چندان صدق نمی‌کند. اما ریسک‌های دیگری از قبیل آتش‌سوزی، سیل، زلزله و امثال آنها وجود دارد که نباید نادیده گرفت. 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به موضوع سرمایه‌گذاری در ملک و مهم‌ترین مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن اشاره کنیم. طبیعی است که بسته به موارد مختلف می‌توان مزایا یا معایب دیگری را نیز برای آن در نظر گرفت. 

سرمایه‌گذاری در ملک و املاک نسبت به سایر بازارها نیاز به دانش تخصصی کمتری دارد. با این حال، هنگامی که بخواهید بین سرمایه‌گذاری در این حوزه و سایر بازارها یکی را انتخاب کنید، قطعا بی‌نیاز از دانش و آگاهی نخواهید بود. در اینجاست که مشاوره سرمایه‌گذاری می‌توان به شما کمک کند. 

مشاوران خبره زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری در مسکن و سایر بازارها وجود دارند که از طریق الوبیزنس می‌توانید به صورت تلفنی یا حضوری با آنها مشورت کنید. 

 

{% component "getting-advice" %}
 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

مسکن

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط