راهنمابلاگ

چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

.

۱۴۰۰/۰۶/۰۹

کسب‌وکار

حسابداری از جمله شغل‌هایی است که به وفور در آگهی‌های استخدامی دیده می‌شود و جذب افرادی که در حسابداری تخصص دارند روز به روز توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در حال افزایش است.

جالب است که بدانید قدمت شغل حسابداری به هزاران سال می‌رسد و همچنان از قدیم الایام تا کنون به عنوان شغلی شناخته شده و تا حدودی پرطرفدار معرفی می‌شود. تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ به دنبال فردی به عنوان حسابدار جهت انجام امور مالی خود هستند.

یک حسابدار معمولا به جمع‌آوری و طبقه‌بندی و ثبت اطلاعات مالی سازمان در دفاتر و نرم افزارهای مالی می‌پردازد. اطلاعات ثبت شده در سیستم مالی توسط حسابدار در نهایت به عنوان یک گزارش به مدیریت ارشد، اعضای هیات مدیره و ... جهت بررسی عملکرد مالی شرکت و تصمیم‌گیری در زمینه بسیاری از مسایل مهم ارایه می‌شود و همین امر می‌تواند وضعیت سودآوری یا زیان شرکت را مشخص کرده و برنامه‌های آتی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد زیادی قصد دارند به این حرفه ورود پیدا کنند بنابراین در ادامه سلسله مطالب بلاگ که به معرفی کسب و کارها می‌پردازد قصد داریم در این مقاله به این شغل بپردازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم حسابدار شویم و نسبت به انواع شغل رشته حسابداری، شاخه‌های مختلف آن، مهارت‌ها و ظایف آن و میزان حقوق این رشته آگاهی پیدا کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

برای حسابدار شدن از کجا شروع کنیم؟

حداقل مدرک جهت شغل حسابداری، کارشناسی حسابداری است. جهت ورود به این حیطه شما باید ابتدا تحصیلات مرتبط در رشته حسابداری و یا رشته‌های مرتبط همانند مدیریت، اقتصاد و ... را داشته باشید. مدارک و گواهینامه‌های مختلف نیز می‌توانند به استخدام شما در شغل حسابداری کمک کنند.

گذراندن دوره‌های آموزشی حسابداری و کار با نرم افزارهای حسابداری نیز به شما جهت ورود به بازار کار حسابداری کمک می‌کنند. با توجه به وسعت فرصت‌های شغلی رشته‌های حسابداری، افراد با کمترین مهارت نیز امکان استخدام در سازمان‌های مختلف را دارند. با این حال بهتر است در یکی از مقاطع تحصیلی، رشته حسابداری را انتخاب کنید تا راحت‌تر توسط شرکت‌های معتبر دعوت به مصاحبه شوید.

شاخه‌های مختلف رشته حسابداری چیست؟

رشته حسابداری دارای 6 زیر شاخه مختلف می‌باشد و هر یک از این حسابداران به صورت تخصصی در زمینه خاص خود فعالیت می‌کنند. این 6 رشته به شرح زیر است:

  • حسابداری مالی: این افراد در تمامی سازمان‌های مختلف قادر به فعالیت هستند.
  • حسابداری مالیاتی: حوزه کاری این افراد در ادارات دارایی و شرکت‌های حسابداری میباشد.
  • حسابداری صنعتی: جهت حسابداری امور مربوط به سازمان‌های تولیدی و صنعتی می‌باشد.
  • حسابداری بیمه: همانطور که از اسم آن مشخص است جهت حسابداری امور مربوط به سازمان‌های بیمه می‌باشد.
  • حسابداری بانک: مربوط به حسابداری امور مربوط به شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌باشد.
  • حسابداری دولتی: افراد فارغ التحصیل این رشته در کلیه سازمان‌های دولتی در شغل حسابدار و یا ذی حساب قادر به فعالیت هستند.

شغل‌های متناسب با رشته حسابداری چیست؟

اگر در حسابداری دارای مهارت هستید می‌توانید به استخدام شغل‌هایی که متناسب با آن است درآیید. جهت اخذ هر یک از موقعیت‌های شغلی زیر نیازمند مهارت‌های حسابداری هستید:

1- حسابدار

موقعیت شغلی حسابدار دارای انواع مختلف مسئول حسابداری، حسابدار، حسابدار عمومی، حسابدار حقوق و دستمزد، حسابدار پروژه، حسابدار صنعتی، حسابدار امور مالیاتی، حسابدار دولتی، حسابدار بیمه، حسابدار انبار، مدیر حسابداری، سرپرست حسابداری و تحلیلگر کسب و کار است.

2- حسابرس

3- بازرس یا ممیز مالی

4- دفتردار

5- کارمند دفتر حسابداری

حسابدار چه وظایفی دارد؟

شرح وظایف حسابداران حوزه وسیعی را پوشش می‌دهد اما به صورت کلی وظایف حسابداران به شرح زیر است:

  • دسته‌بندی و ثبت اسناد مالی و حسابداری مرتبط با فعالیت موسسه
  • ثبت و بررسی درآمد، هزینه و میزان سود و زیان موسسه
  • بررسی اسناد مالی و اطمینان از درستی آن
  • تکمیل دفاتر مالی و ارائه به اداره مالیات
  • تهیه اظهارنامه‌های مالی
  • ارایه گزارشات مالی به ذی‌نفعان و همچنین پیشنهاد راه‌حل‌های مختلف جهت افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها و بدهی‌ها و ...
  • محاسبه میزان حقوق و دستمزد ماهیانه کارمندان و پرداخت به موقع آن
  • صدور سفته، چک، ضمانت‌نامه و ...
  • یک حسابدار علاوه بر تسلط کامل به قوانین حسابداری باید به نرم افزارهای آفیس، و یکی از نرم افزارهای حسابداری تسلط کامل داشته باشد
  • یکی از وظایف اصلی حسابداران، حفظ اسرار شرکت و سازمان و عدم افشای اطلاعات مالی آن می‌باشد

چگونه یک حسابدار موفق باشیم؟

برای اینکه در این حرفه بتوانید موفق باشید و راه برای پیشرفت شما هموار باشد باید دارای خصوصیات زیر باشید:

  1. دقت بالا، توجه به جزییات، مدیریت زمان و سرعت بالا در ثبت اسناد
  2. توانمند در جمع‌آوری اطلاعات و سازماندهی انها
  3. قدرت تحلیل اطلاعاتی بالا و همچنین مهارت بالا در ریاضیات جهت تفسیر داده‌ها
  4. تسلط بر نرم افزارهای حسابداری و کامپیوتری
  5. صبر و حوصله زیاد و توانایی درک ارقام و اعداد
  6. مهارت بالا در ارایه گزارشات مالی و ... به مدیران و سایر افراد
  7. تسلط کامل بر قوانین سازمان مالیاتی
  8. صداقت و پایبندی به اخلاقیات
  9. امانت‌داری و حفظ اسرار مشتریان
  10. بر خلاف تصور عموم، مهارت بالا در ارتباط با دیگران یکی از عوامل موفقیت حسابداران در شغل آن‌هاست
مطالعه بیشتر: مسیر شغلی

شغل حسابداری مناسب چه کسانی است؟

شاید این سوال برای افراد پیش آید که خصوصیات شخصیتی یک حسابدار چگونه باید باشد؟ آیا همه افراد می‌توانند این شغل را انتخاب کنند؟

با توجه به میزان علاقه، مهارت، محل تحصیل، شرایط زندگی و ... خصوصیات شخصیتی افراد جهت کسب موقعیت‌های مختلف شغلی، متفاوت می‌شود. در واقع نمی‌توان با اطمینان شخصیت خاصی را جهت کسب شغل حسابداری انتخاب کرد.

با این وجود طی تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته با توجه به آزمون شخصیت شناسی MBTI، افراد با تیپ شخصیتی ناظر (ESTJ) و بازپرس (ISTJ) در شغل حسابداری نسبت به دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند.

چالش‌ها و مخاطرات شغل حسابداری

حسابداری نیز همانند هر شغل دیگری با چالش‌هایی روبرو است. یکی از چالش‌های جدی موجود در شغل حسابداری خطا در محاسبات مالی است. حسابداران باید بتوانند خطاهای به وجود آمده را مدیریت و تا جای ممکن به حداقل برسانند.

با توجه به ساعت کاری حسابداران، چالش بعدی این شغل کمبود وقت و فرصت زمانی کوتاه جهت ثبت اسناد مالی هست که این موضوع خود باعث ایجاد استرس و فشار کاری بر روی افراد به خصوص در روزهای پایانی سال می‌شود.

همچنین یکنواختی و تکراری بودن انجام کارها باعث ایجاد خستگی و گاها کاهش انگیزه شغلی در افراد می‌شود. حسابداران می‌بایستی از طریق به چالش کشیدن خود، مطالعه و بررسی روش‌ها و قوانین جدید و همراهی با تکنولوژی از تکراری شدن امور و روزمرگی تا جای ممکن پرهیز کنند.

ازدیگر معایب شغل حسابداری، نشستن طولانی مدت و عدم تحرک در این شغل است که آسیب‌های جدی به ستون فقرات و گردن این افراد وارد می‌کند.

مزایای شغل حسابداری چیست؟

امنیت شغلی در حسابداری بالاست چرا که سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی خواهان یک فرد یا تیم حسابدار برای نظم و ترتیب بخشیدن به امور مالی خود هستند. همچنین طبق تحقیقات اخیر صورت گرفته مشخص شده است که میزان بازار کار رشته حسابداری در چند سال آینده نسبت به سایر مشاغل دارای رشدی چشمگیر خواهد بود.

ارتقا در شغل حسابداری و کسب موقعیت‌های شغلی بالاتر نیز یکی از مزیت‌های رشته حسابداری است که باعث انگیزه بیشتر در افراد علاقه‌مند می‌شود. شما می‌توانید با تلاش و پشتکار به سمت مدیر مالی که بالاترین سمت در رشته حسابداری است، دست یابید.

مسیر کاری در تمامی افرادی که رشته آکادمیک حسابداری را انتخاب نموده‌اند مشخص است و این افراد به صورت کلی دارای دانش، اطلاعات و دید اولیه نسبتا خوبی جهت ورود به بازار کار هستند.

تنوع بالای شاخه‌های مختلف این رشته که در بالا به آن اشاره شد نیز یکی از مزیت‌های رشته حسابداری محسوب می‌شود چرا که افراد می‌توانند با توجه به حوزه مورد علاقه خود حیطه کاری خود را انتخاب نمایند.

امکان مستقل شدن در این رشته یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حسابداران مستقل:

حسابداران می‌توانند علاوه بر استخدام در سازمان‌های دولتی و خصوصی، به صورت مستقل و از طریق تاسیس دفتر حسابداری به فعالیت حسابداری بپردازند.

جهت این امر نیاز است تا حسابدار مربوطه نسبت به اخذ مجوز از سازمان حسابداران رسمی ایران اقدام نماید.

میزان درآمد حسابداران مستقل بسته به حجم کار و میزان مشتری و همچنین کیفیت امور ارایه شده، متفاوت است. شما می‌توانید از طریق کسب تجربه و افزایش اطلاعات در این زمینه، میزان درآمد خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

حقوق حسابداری چقدر است؟

میزان درآمد برای شغل حسابداری با توجه به میزان مهارت و توانایی فرد، مدرک دانشگاهی فرد، تجربه و سابقه کاری، موقعیت جغرافیایی، نوع سازمان، نوع حسابداری و .... متفاوت است.

در سال گذشته میزان حقوق یک حسابدار از 3 میلیون تا 32 میلیون تومان متفاوت بوده است. حسابداران شاغل در بخش دولتی با توجه به قانون کار حقوق دریافت می‌کنند که این میزان در سازمان های خصوصی متفاوت است. در واقع میزان حقوق حسابداران در سازمان‌های خصوصی به توافق میان کارمند و کارفرما مرتبط است.

میزان علاقه و پشتکار و صبر هر فرد جهت کسب موقعیت‌های شغلی بالاتر رشته حسابداری در کسب درآمد بیشتر تاثیر زیادی دارد. در صورت کسب مهارت و تجربه بیشتر، قطعا میزان درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

شغل حسابداری همواره با تقاضای بالا همراه است و همینموضوع باعث شده که افراد زیادی شیفه بازار کار حسابداری شوند. در این مقاله سعی کردیم همه جوانب مربوط به این شغل را بررسی کنیم و اساسا مشخص کنیم که چگونه می‌توان حسابدار شد.

در بخش‌های دیگری به وظایف یک حسابدار اشاره کردیم و چالش‌هایی را نیز که با آن روبرو است را شرح دادیم. در ادامه به میزان حقوق دریافتی یک حسابدار پرداختیم که دیدیم میزان حقوق دریافتی حسابدار با توجه به مهارت و تخصصی که دارد متفاوت بوده، به طوری که این میزان در سال گذشته از 3 میلیون تومان تا 32 میلیون تومان شناور بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حسابداری و آینده این شغل می‌توانید از مشاوران کسب و کار الوبیزنس کمک بگیرید.

  

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط