راهنمابلاگ

خرید نقره برای سرمایه‌گذاری چقدر به صرفه است؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۴

سرمایه‌گذاری

آیا خرید نقره برای سرمایه گذاری ایده خوبی است؟

نقره در یکی طلا یکی از مهم‌ترین فلزات گران‌بها به شمار می‌رود. معمولا تعداد افراد کمتری به فکر خرید نقره برای سرمایه‌گذاری می‌افتند. با این حال، همین افراد هم معمولا اطلاعات کمی در اختیار دارند. 

این فلز گران‌بها دارای تفاوت‌هایی اساسی با سایر فلزات دیگر از جمله طلا است. از این رو باید برخی نکات مهم را در نظر گرفت.

از طرفی بسیار از سرمایه‌گذاران نیز در پاسخ به این سوال مردد هستند که «طلا بخریم یا نقره؟» خرید نقره در بورس یکی دیگر از سوالاتی است که گاهی اوقات سرمایه‌گذاران در خصوص آن سوال می‌پرسند. 

آنها حتی در صورت تصمیم برای خرید نقره؛ اطلاع چندانی در خصوص نحوه خرید شمش نقره ندارند. ما در مطلب دیگری با عنوان «چرا نمی‌توان از سود سرمایه‌گذاری در طلا گذشت!» به اینگونه نکات در خصوص طلا اشاره کرده‌ایم. 

اما در این مقاله ما می‌خواهیم به سرمایه‌گذاری در نقره بپردازیم. تا شما بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید که آیا این نوع سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است یا خیر؟

جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در نقره چیست؟

احتمال می‌دهیم تا به حال به سرمایه‌گذاری در نقره فکر نکرده باشید یا اگر فکر هم کرده باشید تصمیم جدی برای این کار نداشته‌اید. شاید چون نمی‌دانید چگونه باید نقره بخرید و چرا سرمایه‌گذاری روی نقره می‌تواند سودده باشد.

سال‌هاست که نقره از سبد سرمایه‌گذاری افراد خارج شده و این خرید طلا است که به عنوان یک سرمایه گذاری سنتی و امن در کشور ما از گذشته تاکنون مورد توجه خانوارها قرار گرفته است.

در کشورهای دیگر نقره یک فلز سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. اما در ایران مردم در مورد آن اطلاعات کمی دارند و حتی نمی‌دانند نقره به چه کار می‌آید.

مزیتی که نقره نسبت به طلا دارد این است که در بخش تولیدی صنعت استفاده زیادی از آن می‌شود. همراه با افزایش این فعالیت، تقاضا برای نقره نیز افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن موجب افزایش قیمت نقره می‌شود.

هر ساله میزان طلایی که عرضه می‌شود 12 درصد از آن صرف صنعت می‌شود. اما برای نقره این مقدار حدود 56 درصد است.

مصارف نقره زیاد است، از وسایل الکترونیکی و پزشکی گرفته تا باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی، نقره همه جا به کار می‌رود. از میان همه فلزات، نقره با ارزش‌ترین آن است.

نقره‌هایی که در صنعت و ساخت اشیا به کار می‌رود هرگز به چرخ تولید باز نمی‌گردد. زیرا بازیافت نقره کار بسیار دشواری است.

سرمایه‌گذاری در نقره نقره به عنوان یک فلز با ارزش در بازارهای جهانی طرفداران خاص خودش را دارد.

 به نظر می‌رسد اکنون که اقتصاد جهانی شاهد افزایش تنش‌های بازرگانی بین آمریکا و چین و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا است و مخاطرات جدی را در پیش رو دارد.

بنابراین سرمایه‌گذاری در نقره نیز رونقی هم اندازه با سرمایه گذاری در طلا یافته است.

نقره نيز مثل طلا یک سرمایه‌گذاری فیزیکی است که به راحتی به دست نمی‌آید. چون منابع محدودی بر روی زمین دارند.

همچنین نقره با افزایش و کاهش نرخ دلار قیمتش بالا و پایین می‌رود. اما میزان ضرر و سود نقره به اندازه طلا نیست چون حبابی ندارد.

ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری روی نقره این است که به بازار بروید و فلز نقره را بخرید.

نقره به شکل‌های سکه، شمش و میله در دسترس است و بسیاری از دلالان فلزات گران‌بها، شمش‌های نقره را در اندازه و وزن‌های مختلف خرید و فروش می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در نقره ارزان‌تر از طلا است و شما می‌توانید با خرید این فلز با ارزش دارایی خود را در زمان بحران حمایت کنید.

سرمایه‌گذاری در نقره دارای سود قابل توجهی بوده و بازاری کم ریسک برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید.

{% component "getting-advice" %}
نقره بخریم یا طلا؟

یکی از سوالات پرتکرار سرمایه‌گذاران این است نقره بخریم یا طلا؟ 

طلا بخریم یا نقره؟

به طور کلی خرید طلا و نقره در زمان تورم  و بحران‌های مالی و سیاسی به عنوان یک ابزار پوشش ریسک و مکان امن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

بنابراین سیاست‌های پولی و مالی آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد چرا که میزان عرضه طلا و نقره در اختیار دولت‌ها نیست.

به طلا و نقره می‌توان به عنوان دو دارایی با ارزش نگاه کرد. اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. در این قسمت سعی داریم که بارزترین تفاوت‌های بین این دو فلز را مورد بررسی قرار دهیم.

1: طلا به شدت تحت تاثیر تورم و نرخ بهره قرار دارد اما نقره این وضعیت را ندارد و بیشتر به خاطر استفاده صنعتی آن است که ارزش زیادی دارد.

2: تقاضا برای خرید نقره تحت تاثیر سودمندی صنعتی آن است و در زمان رکود اقتصادی نمی‌توان آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن به حساب آورد.

بنابراین وقتی اقتصاد رونق می‌گیرد، تقاضا برای نقره بیشتر از زمانی است که اقتصاد در حالت رکود به سر می‌برد. اما اگر نتوان به اقتصاد جهانی در کوتاه مدت خوش‌بین بود، خرید طلا سرمایه‌گذاری امن‌تر خواهد بود.

3: برای یک نیاز مالی کوچک دیگر لازم نیست طلا بفروشید و در این مواقع نقره می‌تواند کاربردی‌تر باشد و می‌توانید فقط آنچه را که می‌خواهید یا نیاز دارید در آن زمان به فروش برسانید.

خرید طلا بهتر است یا نقره

افزایش قیمت جهانی طلا و نقره طی سالیان مختلف 

4: نقره بازار کوچکی دارد اما جالب است که بدانید نقره در زمان بالارفتن قيمت‌ها، چندين برابر طلا افزایش قيمت خواهد داشت.

اگر همراه با رشد اقتصادی جهان شاهد افزایش چند درصدی طلا باشیم، قطعا از سوی دیگر نقره چندین برابر طلا رشد خواهد کرد.

5: دولت‌ها امروزه انبارهایی برای ذخیره نقره ندارند، بنابراین اگر نیازهای صنعتی آینده دشوار شود احتمالا دولت‌ها برای خرید نقره‌های در دست مردم اقدام کنند و همین موجب افزایش قیمت آن خواهد شد.

6: قیمت نقره نوسان بیشتری نسبت به طلا دارد، بنابراین نقره صعود و نزول بیشتری نسبت به طلا دارد. به همین دلیل نوسانات شدید، نقره مورد علاقه کسانی هست که اصطلاحا نوسان‌گیری می‌کنند.

بازدهی نقره در مقایسه با طلا بیشتر بوده و اگر شما بدانید چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید سود خوبی را نصیب خود می‌کنید. 

بررسی روند قیمت اونس نقره نشان می‌دهد طی یکسال اخیر بازدهی این فلز حدود 50 درصد بوده است.

همانطور که در تصویر پایین ملاحظه می‌کنید هر انس نقره در بازارهای جهانی از حدود 16 دلار در 13 آذر ماه سال گذشته به بیش از 24 دلار در 13 آذر ماه امسال رسیده است که معادل 50 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.

 
نمودار قیمت نقره در سالیان گذشته

وضعیت قیمت نقره - دلار 

نحوه خرید شمش نقره چگونه است؟

برای خرید نقره یک روش این است که نقره خام بخرید که برای آن می‌توانید پیگیر برخی سایت‌های معتبر بشوید اما این کار را با احتیاط کامل انجام دهید و از خرید اینترنتی خود اطمینان کامل حاصل کنید.

اما یکی از معمول‌ترین راه‌ها برای خرید نقره، خرید شمش نقره است.

خوب است بدانید فلز نقره به اشکال سکه، شمش و میله موجود است و بسیاری از دلالان فلزات گران‌بها، شمش‌های نقره را در اندازه و وزن‌های مختلف خرید و فروش می‌کنند.

به طور معمول شمش‌های نقره‌ای در اندازه‌های یک تا هزار اونسی برای خرید موجود هستند.

نحوه خرید شمش نقره چگونه است؟

نحوه خرید شمش نقره به روش‌های مختلفی بوده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. 

خرید سهام شرکت‌های معدن نقره نیز از دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری روی نقره است که ارزش سهام معادن نقره نیز مثل قیمت خود نقره تغییر می‌کند.

شما باید با تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات می‌توانید معادنی که فعالیت آنها در حوزه استخراج نقره بوده را شناسایی کنید و اقدام سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کنید. 

خرید نقره از بورس چگونه است؟

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در نقره، خرید نقره از بورس است. این روش با خرید صندوق‌های قابل معامله در بورس صورت می‌گیرد و دیگر لازم به نگهداری خود فلز نقره نیست.

اینکه هر واحد از صندوق چه مقدار است بستگی به حجم نقره دارد. صندوق نقره هم مانند صندوق‌های قابل معامله دیگر هزینه‌هایی دارد که خریداران آن باید آن را تامین کنند. البته هزینه نسبتا کمی بوده و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت قابل چشم پوشی است.

برخی افراد این نوع سرمایه‌گذاری را نمی‌پسندند. زیرا حس مالکیت واقعی را به آنها نمی‌دهد و ترجیح می‌دهند نقره را به صورت شمش یا سکه خریداری کنند.

لازم به ذکر است که در بورس ایران صندوق مبتنی بر نقره هنوز راه‌اندای نشده است. بنابراین فعلا خرید نقره از بورس چندان امکان‌پذیر نیست. 

سخن آخر

اگر شما می‌خواهید نقره را به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنید؛ پیشنهاد می‌شود اقدام به خرید شمش نقره یا خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس کنید.

اما در نهایت این را به یاد داشته باشد که از سالیان دور هم طلا و هم نقره به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری از مشاوران الوبیزنس می‌تواند در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در نقره به شما کمک کند. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط