راهنمابلاگ

کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۲

سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری کدام نوع طلا سوددهی بیشتری دارد؟ 

وقتی شما برای پس‌انداز بخشی از درآمد خود، تصمیم به خرید طلا می‌گیرید سوال‌های زیادی ذهنتان را به خود مشغول می‌کند. اینکه برای پس‌انداز، سکه بخریم یا طلای دست دوم؟ شمش بهتر است یا طلای دست دوم؟ طلا نو بخریم یا طلای آب شده؟ و سوالاتی از این دست.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ جامعی برای این سوال‌ها برسیم. اینکه کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است، بسیار به شرایط و ویژگی‌های شخصی شما دارد. بنابراین نمی‌توان یک دستور کلی صادر کرد. 

 با این حال، در اینجا به نکاتی اشاره کرده‌ایم که در آخر به شما در تصمیم‌گیری خرید طلا کمک می‌کند.

قبل از ورود به بحث پیشنهاد ما این است چنانچه نسبت به مزایای خرید طلا آشنایی چندانی ندارید، حتما مطلب «چرا نمی‌توان از سود سرمایه‌گذاری در طلا گذشت!» را بخوانید. هر چندان در ادامه نیز به نکاتی در این خصوص اشاره می‌کنیم. 

چرا بهتر است طلا بخریم؟ 

اول از همه می‌خواهیم به این بپردازیم اصلا چرا سرمایه‌گذاری و خرید طلا مهم است و در ادامه موضوع کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است را زیر ذربین قرار می‌دهیم.

طلا، فلز گران‌بهایی است که با توجه به ویژگی‌های فیزیکی، هیچ‌ وقت از بین نمی‌رود و از گذشته تا به امروز مورد توجه انسان بوده است. بحران و نوسانات اقتصادی تاثیر منفی بر روی طلا ندارند و باعث از بین رفتن آن نمی‌شوند.

همین ویژگی‌ها باعث شده که طلا مورد توجه اشخاص، خانواده و حتی یک کشور و البته تمام سیستم‌های اقتصادی در جهان قرار بگیرد.

بسیاری از مردم جهان به خرید طلا از هر نوعی روی آورند و تصمیم می‌گیرند تا این فلز گران‌بها را به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری برای آینده خودشان، در خانه داشته باشند.

همچنین سکه و طلا نسبت به بازار ارز وضعیت ایمن‌تری برای سرمایه‌گذاری دارد. چرا که به دلیل داشتن قیمت جهانی خیلی تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار نمی‌گیرد.

حالا اگر تصمیم شما برای پس انداز کردن از نوع طلا قطعی شده و خرید طلا را به قصد زینتی بودن آن انجام نمی‌دهید؛ باید به نکته مهمی توجه کنید که آن هم بحث کارمزد است.

همین کارمزد باعث شده که در خرید طلا چند گزینه برای شما وجود داشته باشد:

1-   سکه بخرید

2-   طلای نو بخرید

3-   طلای دست دوم یا بی‌اجرت بخرید

4-   طلای آب شده بخرید

انواع سرمایه‌گذاری در طلا

انواع مختلفی طلا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. 

حال با توجه به گزینه‌های فوق؛ به این موضوع می‌پردازیم که کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است. به هر حال می‌دانیم که خرید طلا خرید گران قیمتی است و باید سعی کرد که با کمترین ضرر این کار را انجام داد.

طلا بخریم یا سکه؟

قبلا در مقاله‌ای جداگانه به این موضوع پرداختیم که کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است. به این صورت بود که با بررسی برخی فاکتورها به این نتیجه رسیدیم که خرید برخی از انواع سکه سوددهی بالاتری را نصیب شما می‌کند.

اگر به دنبال این هستید که با خرید طلا سرمایه انباشت کنید بهتر است سکه بخرید. درست است که ارزش یکسانی دارند اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود.

همانطور که می‌دانید در خرید طلا مبلغی اضافه به اسم اجرت از شما گرفته می‌شود. اما سکه اجرت ساخت ندارد و هنگام فروش نیز پول اجرت ساختی از آن کم نخواهد شد.

به طور مثال اگر همین امروز شما طلا بخرید و با فرض ثبات نرخ طلا همین امروز هم بخواهید آن را بفروشید، عملا با توجه به کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخته کرده‌اید؛ ضرر خواهید کرد.

بنابراین هزینه معاملاتی در خرید طلا بسیار اهمیت دارد که از این جهت خرید سکه، گزینه بهتری جهت سرمایه‌گذاری خواهد بود.

طلا بخریم یا سکه؟

خرید و فروش سکه برخلاف طلا شامل کارمزد نیست و از این حیث می‌تواند سود بیشتری عاید شما کند. 

با اینکه جنس سرمایه‌گذاری در سکه و طلا مربوط به فلز گران‌بهای طلا است؛ اما بررسی روند قیمتی آنها نشان می‌دهد طی هفت سال اخیر سوددهی سکه بیشتر از طلا بوده است.

اما منظور ما از طلا در اینجا طلای نو است. در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم سکه بخریم یا طلای دست دوم؟

سکه بخریم یا طلای دست دوم؟

خرید طلای دست دوم را بسیاری از ما شنیده‌ایم که افراد زیادی هم خواهان آن هستند. 

برخی از کارشناسان بازار طلا اعتقاد دارند که طلای بی‌اجرت یا همان طلای دست دوم یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای خرید طلا است و با این کار می‌توان هزینه کمتری را پرداخت کرد.

با خرید طلای دست دوم دیگر پول اضافه‌ای به عنوان سود به مغازه‌دار داده نمی‌شود و می‌توانید گرم طلای بیشتری بخرید.

اما یک نگرانی در این بین وجود دارد و آن اینکه ممکن است طلای دست دوم، کم اجرت یا بی‌اجرتی که شما می‌خرید تقلبی و فاقد اصالت باشد. بنابراین خرید طلای دست دوم با ریسک تقلبی بودن همراه است.

به دلیل عدم اطمینان از خالص بودن طلای دست دوم احتمالا شما از خرید آن منصرف شوید. پیشنهاد می‌شود به جای خرید طلای بدون اجرت یا همان طلای دست دوم اقدام به خرید طلای کم اجرت کنید.

در بین انواع اشکال طلا، النگو کمترین اجرت را دارد. همچنین قطعات کوچیک طلا مانند آویزهای زنجیر نیز اجرت ساخت پایینی دارند که می‌تواند جایگزین طلای دست دوم شود.

مهم است بدانید وجود نگین و سنگ بر روی قطعه طلا تنها قیمت خرید آن را افزایش می‌دهد و زمانی که آن را بفروشید سودی بابت آن سنگ یا نگین نصیب شما نمی‌شود.

بنابراین بهتر است طلای پس اندازی خود را از بین مدل‌های بدون سنگ انتخاب کنید. با این حال، در صورتی که احتمال ریسک تقلبی بودن طلا را می‌پذیرید؛ معمولا طلای دست دوم گزینه بهتری خواهد بود. 

سکه بخریم یا طلای دست دوم؟

خرید سکه ریسک کمتری نسبت به طلای دست دوم دارد. 

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

اسم طلای آب‌شده به عنوان یکی از بازارهای پر سود بر زبان هر سرمایه‌گذار و هرکسی که می‌خواهد پس اندازی داشته باشد، جاری است. بنابراین برای بسیاری محل سوال است که طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

یکی از جذابیت‌های بازار طلا و سرمایه‌گذاری در آن این است که می‌توان به راحتی طلا را آب کرد که کمک می‌کند نگهداری آن بسیار ساده‌تر از پول و هر چیز دیگری باشد.

شما حتی اگر اقدام به خرید طلای دست دوم و کم اجرت کنید، می‌توانید به راحتی آنها را آب کنید. همین ویژگی این نوع سرمایه گذاری محبوب کرده است.

{% component "getting-advice" %}

اما طلای آب شده چیست؟

طلای آبشده یا Melt Gold از ذوب کردن طلای متفرقه به دست می‌آید. طلای متفرقه همان طلای دست دوم و طلای شکسته‌ای است که افراد زمانی آن‌ها را به طلافروشی‌ها فروخته‌اند.

در کارگاه، طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌کنند، به همین علت به آن طلای آب شده می‌گویند.

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

برای خرید طلای آب شده حتما از افراد مطلع مشورت بگیرید. 

اگر تصمیم به خرید طلای آب شده گرفته‌اید باید همه جوانب آن را در نظر بگیرید و صرفا به کدهایی که بر روی آن ثبت شده اتکا نکنید.

اگر طلای آب شده خریدید حتما آن را به افراد معتبر و قابل اعتماد نشان دهید. سعی کنید از مغازه‌های معتبر خرید کنید که زیر نظر اتحادیه طلافروشی است.

در بازار طلا، طلای آب شده یکی از مواردی است که سوژه‌ی خوبی برای سودجویان است.

چرا که اعتبار، فاکتور و عیار مشخصی ندارد و همانند خرید طلای دست دوم، خرید طلای آب شده نیز با ریسک تقلبی بودن مواجه است.

طلای آب شده ممکن است ناخالصی داشته باشد و عیار آن بسیار پایین باشد. برای بررسی آن باید توسط فردی ماهر و حرفه‌ای طلای آب شده قیچی بخورد یا اینکه طلای آب شده را از اول ذوب کنند و دوباره انگ بزنند تا از عیار آن مطمئن شوند.

طلای آب شده اجرت و کارمزدی بابت آن پرداخت نمی‌شود و از طرفی هم مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد و سود بیشتری نسبت به مصنوعات طلا را نصیب سرمایه‌گذار خود می‌کند.

شما طلای آب شده را به قیمت همان عیاری می‌خرید که روی آن نوشته شده و در هنگام فروختن نیز قیمت با همان عیارحساب می‌شود.

این در حالی است که شما طلای نو با عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ را از مغازه‌دار می‌خرید اما در هنگام فروختن، چون دیگر دست دوم محسوب می‌شود طلا فروشان آن را با عیار ۷۴۰ خریداری می‌کنند.

نکته‌ی مهم دیگری که سرمایه‌داران را جذب خرید طلای آبشده می‌کند فروختن راحت آن است. همانطور که گفتیم طلای آبشده جزء مواد خام و اولیه‌ی کارخانجات و گارگاه‌های سازنده‌ی طلا و طلافروشان است.

به همین خاطر می‌توان در هر زمانی آن را به راحتی فروخت؛ فقط باید حواستان باشد که به قیمت روز طلا بفروشید.

همچنین در روزهایی که بازار طلا با نوسان قیمت مواجه می‌شود، سود طلای آب شده در هنگام خرید بیشتر از روزهای دیگر است.

به عبارتی دیگر طلافروشان و دلالان سود بیشتری در معامله طلا آب شده برای خود در نظر می‌گیرند.

چرا که در روزهایی که بازار طلا با نوسانات قیمت همراه است چون تقاضا برای خرید طلای آبشده زیاد است، قیمت طلا در بازار گران‌تر از قیمت واقعی و جهانی خود می‌شود.

بهترین گزینه‌ای که در مقابل طلای آب شده می‌توان معرفی کرد شمش است. شمش طلا اعتبار بالایی دارد و علائم حک شده بر روی آن نشان از همین دارد.

ششمش بهتر است یا طلای آب شده؟

مهم‌ترین تفاوت شمش با طلای آب شده در عیار آن است.

شمش بهتر است یا طلای آب شده؟

فاکتورهای مختلفی به ما می‌گوید که شمش‌های طلا تفاوت زیادی با طلای آب شده دارند. شمش‌های طلا ارزشمندتر هستند. مهم‌ترین تفاوت شمش با طلای آب شده در عیار آن است.

طلای آب شده همان طلاهای دست دوم و کهنه و شکسته است که در کوره ذوب شده‌اند که چون عیار این طلاجات ۱۸ است با این حساب عیار طلای آبشده معمولا ۱۸ است.

اما جالب است بدانید که شمش‌های طلا کمترین ناخالصی را داشته و ۲۴ عیار هستند.

دیگر تفاوت شمش با طلای آب شده محدودیت در خرید و فروش آن است. طلای آب شده در دیگر کشورهای جهان مورد معامله قرار نمی‌گیرد و فقط در ایران خرید و فروش می‌شود.

در حالی که شمش طلا بین‌المللی است. چون عیار آنها با هم فرق دارد گواهی استاندارد بین‌الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد.

شمش طلا دارای وزن و ابعاد مشخصی است اما طلای آب شده شکل‌های مختلف و بی‌قاعده‌ای دارد که هر کارگاهی باتوجه به سلیقه خود هر اندازه و هر شکلی که بخواهد آن را ذوب می‌کند.

همانطور که گفتیم ریسک تقلبی بودن طلای آب شده وجود دارد. اما در مقابل شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علایم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند و از اعتبار بیشتری برخوردارند.

علاقه مردم و سرمایه‌گذاران به خرید و فروش طلای آب شده در مقابل شمش‌های 24 عیار شرکتی، اجرت و کارمزدی است که از سوی اتحادیه صنف طلا و جواهر در هر کشوری اعلام می‌شود.

با توجه به قیمت بالای شمش، طبیعتا سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پول هنگُفتی دارند.

البته شمش‌‌های طلای گرمی نیز در بازار عرضه می‌شود اما باید گفت: اغلب کلکسیوندارها خریدار این مدل شمش‌ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ها را خریداری می‌کنند.

بهتر است این را بدانید که شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند، با این حساب بهتر است به جای خرید شمش‌های گرمی طلای دست دوم یا آب شده از جای معتبر بخرید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اول از همه به این نتیجه برسیم که کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است. سپس به مقایسه انواع خرید طلا و برشمردن ویژگی هر کدام، مزایا و معایب آن‌ها پرداختیم.

در پایان نیز اصولی را ذکر کردیم که رعایت آن توسط سرمایه‌گذار می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر برای او خواهد شد.

با این حال، اگر قصد دارید تا با اطمینان خاطر بیشتری در خصوص سرمایه‌ خود تصمیم‌گیری کنید، ما به شما مشاوره سرمایه‌گذاری با مشاوران الوبیزنس را پیشنهاد می‌دهیم. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط