راهنمابلاگ

خرید سکه؛ کدام سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۰

سرمایه‌گذاری

 برای سرمایه‌گذاری کدام نوع سکه بهتر است؟

به احتمال زیاد باید این جمله خیلی برایتان آشنا باشد که بارها به ما گفته‌اند برای حفظ ارزش پولتان، دست به خرید سکه بزنید. اما مساله این است که کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

چرا که ما در بازار انواع سکه داریم که هر کدام به لحاظ قیمت یا سایر ویژگی‌ها، تفاوت‌های بارزی دارند. 

در میان بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری در سکه و طلا محبوبیت بیشتری به ویژه در میان پدر و مادرهای قدیمی‌های ما دارد. چرا که خرید سکه طی سالیان طولانی به دلیل تاثیرپذیری از قیمت جهانی، چندان خیلی تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار نمی‌گیرد و در بلند مدت روند ثباتی را طی می‌کند.

از طرفی دیگر طلا و سکه خاصیت نقد شوندگی بالایی دارند و محدودیت خاصی در خرید و فروش شامل آن نمی‌شود. با این حال، به علت تعدد انواع سکه، همواره این سوالات در ذهن خریداران ایجاد می‌شود که مثلا سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟

ما در این مقاله در کنار شما هستیم تا ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که طلا بهتر است یا سکه؟ سپس در میان گزینه‌های مختلف خرید سکه، هر کدام را بررسی کرده و در نهایت به نکات مهم در خرید و فروش سکه می‌پردازیم. 

طلا بهتر است یا سکه؟

قطعا اولین پرسشی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که برای سرمایه‌گذاری طلا بهتر است یا سکه؟ ما سعی می‌کنیم با بررسی چند فاکتور به پرسش شما پاسخ بدیم.

اگر به دنبال این هستید که با خرید طلا سرمایه انباشت کنید بهتر است سکه طلا بخرید. درست است که ارزش یکسانی دارند اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود.

همانطور که می‌دانید در خرید طلا مبلغی اضافه به اسم اجرت از شما گرفته می‌شود. اما سکه اجرت ساخت ندارد و هنگام فروش نیز پول اجرت ساختی از آن کم نخواهد شد.

همچنین برای جلوگیری از قاچاق، قیمت طلا در بازار داخل باید با بازار بین‌المللی متناسب باشد، اما بازار سکه ‌این محدودیت را ندارد و امکان افزایش قیمت بالاتر نیز برای آن امکان‌پذیر است.

با اینکه جنس سرمایه‌گذاری در سکه و طلا مربوط به فلز گران‌بهای طلا است اما بررسی روند قیمتی آنها نشان می‌دهد طی هفت سال اخیر سوددهی سکه بیشتر از طلا بوده است.

طلا بخریم یا سکه؟

آمارها نشان می‌دهد که در هفت سال گذشته، خرید سکه سود بیشتری را نسبت به طلا نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. 

 

سرمایه‌گذاری در سکه همانند سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به دانش و مهارت دارد.

برخی افراد با فعالیت در این بازار به سرمایه‌داران بزرگی تبدیل شده‌اند و برخی هم متحمل زیان‌های هنگفتی شده و مجبور به ترک این بازار شده‌اند.

در مجموع با توجه به میزان نقد شوندگی بالا، حفظ ارزش سرمایه در گذر زمان و نرخ رشد مناسب در دوره زمانی بلندمدت، سرمایه‌گذاری در سکه جذاب خواهد بود.

اگر به روند قیمتی سکه طی سال‌های اخیر توجه کرده باشید؛ متوجه می‌شوید که روند قیمتی بازار سکه نیز با نوسان‌های زیادی در دوره کوتاه‌مدت مواجه بوده است. اما در همه این سال‌ها نمودار مشابهی را از خود ثبت کرده است.

روند رشد قیمتی سکه همواره بالاتر از نرخ تورم بوده است و همین موضوع موجب شده تا سکه تبدیل به روشی برای دور زدن افزایش قیمت‌ها شود.

خرید چه نوع سکه‌ای سود بیشتری دارد؟

حالا که به این نتیجه رسیدیم که خرید سکه از طلا بهتر است؛ این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که از میان انواع سکه، کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ سکه امامی؟ بهار آزادی؟ نیم سکه؟ یا...

سرمایه گذاری در سکه به معنی خرید پنج نوع سکه رایج امامی، تمام بهار آزادی، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه گرمی برای کسب سود و یا سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به‌عنوان پشتوانه مالی است.

با ورود به بازار سکه متوجه خواهید شد که سوددهی سکه در انواع مختلف آن تفاوت‌ است. برای اینکه بدانید بهترین نوع سکه برای خرید و فروش کدام است چند نکته را در نظر بگیرید:

1: سکه پرتقاضا

بیشترین تقاضا در بازار مربوط به سکه امامی آخرین ورژن ضرب شده است. ربع سکه نیز که قیمت‌های پایین‌تری دارد همیشه با تقاضای بیشتری روبرو است.

2: نوسان قیمت

به یاد داشته باشید که نوسان قیمت سکه تمام بهار آزادی از بقیه انواع سکه بیشتر است.

3: سال ضرب سکه

سال ضرب سکه نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. در واقع تاریخ و نوع سکه نباید در قیمت آن تاثیر بگذارد. اگر به دید کلکسیونی به آن نگاه کنیم باید سکه با ضرب پایین‌تر گران‌تر باشد نه ارزن‌تر.

به هر حال تفاوت قیمت بین سکه‌های با ضرب سال جدیدتر و قدیمی‌تر، به یک مکانیزم طبیعی در بازار سکه تبدیل شده است.

بانک مرکزی اختلاف قیمت بین سکه‌ها با سال‌ ضرب متفاوت را موجه نمی‌داند و قرار است برای حل این مشکل در آینده نزدیک سال ضرب از روی سکه‌ها را بردارد.

اکثر افراد به دنبال سکه‌هایی هستند که سال ضرب آن جدیدتر باشد و همین تقاضای زیاد، قیمت آن را افزایش داده و موجب شده حباب قیمتی بیشتری نیز نسبت به سکه‌های قدیمی داشته باشد.

بنابراین سعی کنید سکه‌هایی را بخرید که سال ضرب آنها از 1386 به بعد باشند زیرا در زمان فروش این سکه‌ها را با قیمت بالاتری از شما می‌خرند.

4: حباب سکه

در بین انواع سکه، حباب سکه تمام، نسبت به ربع سکه و نیم سکه خیلی بالاتر است. از سوی دیگر قیمت ربع سکه نیز ممکن است به دلیل تقاضای بالا دارای حباب باشد. بنابراین در خرید آن باید احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

در بازار انواع سکه وجود دارد که هر کدام تفاوت‌های خاص خود را دارند و باید به این نکته نیز دقت کرد. 

 

5: سکه پهلوی ممنوع!

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اگر قصد شما از خرید، تنها سرمایه‌گذاری در سکه بوده، سمت خرید سکه‌های پهلوی نروید. چرا که به دلیل کلکسیونی بودن این سکه‌ها به راحتی معامله نمی‌شوند و افراد خاصی مشتری این نوع سکه‌ها هستند.

{% component "getting-advice" %}

6: سکه سودده‌تر

برای پاسخ به این سوال که کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است در این قسمت به بررسی رفتار هر یک از آنها در بازه‌های زمانی یکسان می‌پردازیم.

در این قسمت بازدهی انواع سکه را در دو دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دوره کوتاه مدت را از ابتدای سال جاری تا ابتدای آذر ماه به مدت هشت ماه در نظر گرفته‌ایم. همانطور که از تصویر مشخص است در دوره کوتاه مدت سکه‌های با قیمت پایین‌تر افزایش قیمت بیشتری را به ثبت رسانده‌اند.

راهنمای خرید سکه برای سرمایه‌گذارای

بازدهی بازارها نشان می‌دهد که در هشت ماهه نخست سال 99؛ سکه گرمی بازدهی بیشتری نسبت به انواع دیگر داشته است. 

 

با توجه به بررسی قیمت انواع سکه طی هشت ماه گذشته، درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری در سکه برای دوره کوتاه مدت بر روی سکه گرمی و ربع‌ سکه سود بیشتری به همراه دارد.

با مقایسه سوددهی در سرمایه‌گذاری بر سکه می‌بینیم که سکه گرمی طی دوره کوتاه مدت هشت ماهه توانسته 155 درصد بازدهی داشته باشد در حالی که طی همین مدت سکه تمام بهار آزادی کمتر از 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

بنابراین با توجه به آمارهای موجود که از مطالعه رفتار انواع سکه در هشت ماه اخیر به‌دست‌آمده است درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری بر روی سکه تمام بهار آزادی و سکه امامی سود کمتری را در کوتاه مدت به همراه دارد.

همانطور که قبلا هم متذکر شدیم سکه در یک بازه زمانی طولانی سود تضمین‌شده‌ای را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان می‌آورد. ازاین‌رو این رفتار برای سرمایه گذاری در سکه در دوره بلندمدت نیز می‌تواند فرهنگ مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

در تصویر زیر نتیجه بازدهی سرمایه‌گذاری در انواع سکه را در دوره بلندمدت (20 ماهه) را می‌بینید که نتایج کاربردی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کدام نوع سکه سوددهی بیشتری دارد؟

بازدهی 20 ماهه بازار سکه به ما نشان می‌دهد که کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است.  

 

دوره بلندمدت را از ابتدای سال 1398 تا ابتدای آذر ماه امسال در نظر گرفته‌ایم. همانطور که از تصویر مشخص است در دوره بلندمدت نیز سکه‌های با قیمت پایین‌تر افزایش قیمت بیشتری را به ثبت رسانده‌اند.

با توجه به بررسی قیمت انواع سکه طی 20 ماه گذشته، درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری در سکه برای دوره بلندمدت بر روی سکه گرمی و ربع‌ سکه سود بیشتری به همراه دارد.

با مقایسه سوددهی در سرمایه‌گذاری بر سکه می‌بینیم که سکه گرمی طی دوره بلندمدت 20 ماهه توانسته 185 درصد بازدهی داشته باشد در حالی که طی همین مدت نیم سکه 147 درصد افزایش قیمت داشته است.

بنابراین با توجه به آمارهای موجود که از مطالعه رفتار انواع سکه در دوره و بلند مدت به‌دست‌آمده است درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری بر روی سکه با قیمت پایین‌تر سود بیشتری را نصیب شما می‌کند.

بازدهی انواع سکه را در دوره بلندمدت و کوتاه مدت بررسی کردیم، واقعیت این است که سکه همیشه دارای نوسان ثابتی در طول یک سال کامل می‌باشد.

به همین دلیل نه به جهش قیمت‌های آن در بازه‌های کوتاه‌مدت دل خوش کنید و نه با کاهش قیمت آن در برخی دوره‌ها ناامید شوید.

نکات مهم در خرید و فروش سکه چیست

نکات مهم در خرید و فروش سکه چیست؟ 

 

با نکات مهم در خرید و فروش سکه آشنا شویم

سرمایه‌گذاری در سکه اگر با دقت و تحقیق انجام شود می‌تواند سود خوبی را نصیب شما کند. در این بازار چند اصول اساسی را رعایت کنید که ما آن را در قالب راهنمای خرید سکه بیان کرده‌ایم: 

1.    با انواع ریسک‌های بازار سکه و راه‌های از بین بردن آن‌ها آشنا شوید.

2.    سعی کنید نحوه قیمت‌گذاری سکه را بر اساس قیمت طلای جهانی یاد بگیرید.

3.    انواع سکه‌های رایج در بازار داخل را بشناسید و از وضعیت تقاضای هرکدام با خبر باشد.

4.    برای سرمایه‌گذاری در سکه به دید بلندمدت وارد این بازار شوید تا از سوددهی بیشتری برخوردار شوید

5.    حتما برای سرمایه گذاری در سکه به‌صورت پله‌ای وارد شوید

سخن آخر در خرید سکه

در این مقاله سعی کردیم اول از همه به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری در سکه بهتر از طلا است. سپس به تبیین روش‌های سرمایه‌گذاری در سکه پرداختیم و ریسک‌ها و جذابیت‌های این بازار را با هم مرور کردیم.

در ادامه به بررسی این موضوع پرداختیم که کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است و بازدهی انواع سکه را در دو دوره کوتاه مدت و بلند مدت به دست آوردیم و باهم مقایسه کردیم.

در پایان نیز اصولی را ذکر کردیم که رعایت آن توسط سرمایه‌گذار می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر برای او خواهد شد.

بازار سکه در ایران بازار بسیار جذابی است که هم ریسک با خود به همراه دارد و هم سود. برای خرید سکه هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از مشاوره نبینید. چرا که این کار یک امر تخصصی است. مشاوران الوبیزنس در حوزه سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کنند. 

 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط