راهنمابلاگ

صادرات به عمان؛ چرا و چگونه؟

.

۱۳۹۸/۱۰/۱۲

صادرات
عمان

آنچه باید از مردم عمان و کشورشان بدانیم

برای بسیاری از ما ایرانی‌ها کشور عمان علی‌رغم همسایه بودن، اما چندان شناخته شده نیست. احتمالا شما هم با شنیدن نام این کشور به یاد سلطان قابوس و میانجیگری‌های مقامات عمان در منازعات سیاسی و بین‌المللی خواهید افتاد.

روابط مناسب سیاسی این کشور با سایر دولت‌ها، دسترسی به‌ آب‌های آزاد و وجود زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های مناسب باعث شده تا عمان به یکی از قطب‌های تجاری منطقه تبدیل شود.

بنابراین تجارت با همسایه جنوبی می‌تواند برای بسیاری از تجار و صادرکنندگان سود خوبی به همراه داشته باشد. به شرط آنکه به خوبی بتوان گام‌های لازم را برداشت.

برای صادرات به عمان ابتدا بهتر است با وضعیت عمومی این کشور و اقتصاد آن آشنا شوید، سپس به مسائل تخصصی‌تر در این زمینه اشاره می‌کنیم. 

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی 

برای صادرات به هر کشوری نیاز است تا شناخت دقیقی از مشخصات جمعیتی و مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی‌ آن داشت.

عمان همانند دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشور نسبتا کوچکی با ساختار جمعیتی تقریبا یکسان است. جدول زیر اطلاعات خوبی در این خصوص به شما ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های جمعیتی ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی
جمعیت مردان 66 درصد پیرو دین اسلام (اباظیه)
جمعیت زنان 34 درصد اقلیت‌ها شامل شیعیان، اهل سنت و بودایی
جمعیت شهری 87 درصد  اکثریت عرب زبان
جمعیت روستایی 13 درصد شهرهای مهم مسقط، صحار، صور و صلاله
60 درصد جمعیت 25 تا 54 ساله زبان‌های رسمی عربی و انگلیسی 

 تاریخ، جغرافیا و سیاست در عمان 

عمان به لحاظ جغرافیایی در یکی از بهترین نقاط استراتژیک دنیا قرار گرفته است. بخش قابل توجهی از مرزهای شرقی و شمال این کشور را آب‌های آزاد احاطه کرده است.

قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس و تنگه هرمز اهمیت استراتژیک عمان را برای مقاصد تجاری، نظامی و دریانوردی دو چندان کرده است. این کشور از غرب با امارات متحده عربی، عربستان و از جنوب با کشور یمن هم‌مرز است.

به لحاظ آب‌وهوایی، بیشتر مناطق این کشور را آب‌وهوای خشک و مناطق بیابانی فرا گرفته است. اما در بخش‌های شمالی و جنوبی به ترتیب دو رشته کوه مهم حجر و ظفار قرار دارد که در اطراف این کوه‌ها برخی شهرهای مهم نیز شکل گرفته است.

این کشور دارای 9 استان مختلف بوده که شامل استان‌های بریمی، داخلیه، ظاهره، مسقط، مسندم، شرقیه، باطنه، وسطی و ظفار است. مساحت آن چیزی در حدود 309500 بوده و تقریبا نسبت به سایر کشورهای دیگر خلیج فارس (غیر از عربستان)، اندکی بزرگتر است. 

اما تاریخ همسایه جنوبی ما پر از فراز و نشیب‌های متفاوت است. عمان برای مدت‌ها تحت سلطه امپراطوری ساسانیان بوده و بعد از آن خاندان بنی ازد با بیرون راندن ساسانیان، بر عمان حکومت کردند.

{% component "getting-advice" %}

با ورود اسلام به این کشور، حکومت‌های مسلمان بر این منطقه مسلط می‌شوند. در مقاطعی پرتغالی‌ها با حمله به عمان، بخش‌هایی از این کشور را به اشغال خود در می‌آورند.

بعد از آن دولت یعاربه توانست پرتغالی‌ها را از این کشور اخراج کرده و برای مدت‌ها بر عمان مسلط شود. در این مدت، این کشور به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست یافت.

در نهایت حکومت کنونی بعد از قیام بر علیه یعاربه‌ها توسط خاندان آل بوسعید شکل گرفت. تاکنون افراد زیادی از این خاندان اداره حکومت را بر عهده گرفته‌اند که آخرین آنها سلطان قابوس مشهور بوده است. 

سیاست و ساختار حکومت در عمان نسبت به وضعیت سایر کشورهای دیگر بی‌شباهت نیست. به نحوی که به لحاظ سیاست داخلی، نظام سیاسی حاکم بر آن پادشاهی بوده که یک سیستم کاملا تمرکزگرا محسوب می‌شود.

هر چند که یک مجلس قانون‌گذاری نیز در این رابطه وجود دارد، اما اختیارات و قدرت نظام پادشاهی در این کشور بسیار بیشتر است.

در این کشور معمولا احزاب فعالیت خاصی ندارند و جریان‌های سیاسی چندان حضور فعالی ندارند. با این حال، رابطه ثبات و آرامش از ویژگی‌های بارز آن است و چندا اختلافات سیاسی مهمی وجود ندارد. 

اقتصاد عمان به روایت آمار 

برای آنکه بتوانیم گام‌های تجارت با عمان را به درستی برداریم، باید ابتدا شناخت جامعی در خصوص اقتصاد آن داشته باشیم. اقتصاد عمان به صورت کلی متاثر از سوخت‌های فسیلی خصوصا نفت است.

البته میزان نفت عمان به اندازه سایر کشورهای همسایه خود و کشورهای عربی خلیج فارس نیست. کشاورزی و معادن در کنار صنعت ماهیگیری از جمله موراد دیگری هستند که اقتصاد عمان بیشتر بر آنها تکیه دارد.

ما در جدول زیر سعی کرده‌ایم مهم‌ترین اطلاعات مربوط به شاخص‌های اقتصاد این کشور را در سال 2019 به روایت سازمان‌های مهم بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان بین‌المللی کار و سازمان تجارت جهانی بررسی کنیم. 

شاخص‌های اقتصادی-2019 توضیحات
درصد رشد تولید ناخالص داخلی  3.7 درصد
نرخ تورم  حدود یک درصد
میزان بیکاری  3 درصد
میزان سرمایه‌گذاری خارجی  3 میلیارد دلار 
میزان ذخایر ارزی 15 میلیارد دلار
سهم بخش‌های مختلف از GDP کشاورزی (1.4)، صنعت (6.9) و خدمات (37) میلیارد دلار
مهم‌ترین محصولات معدنی مس، نقره، سنگ آهک و طلا
مهم‌ترین محصولات صنعتی  کابل، ورق فلزی، روغن نباتی، گازهای صنعتی و لوله
مهم‌ترین محصولات کشاورزی انگور، انار، انبه، خرما، موز، نارگیل و صیفی‌جات
میزان تجارت خارجی 56 میلیارد دلار

 عمان با کدام کشورهای جهان شریک تجاری است؟ 

دسترسی به آبهای آزاد و بین‌المللی باعث شده تا کشور عمان موقعیت بسیار استثنایی برای تجارت با سایر کشورها داشته باشد.

به طور کل یکی از ویژگی‌های اصلی کشورهای خلیج فارس این است که حجم تجارت بالایی نسبت به سایر کشورهای دیگر داشته و به نوعی مرکزی برای فعالیت و حضور تجار و شرکت‌های بازرگانی کشورهای مختلف هستند.

ما در ادامه به مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی و مبداء‌ کالاهای وارداتی عمان می‌پردازیم تا با دید بهتری بتوانید برای تجارت با این کشور اقدام کنید. 

مهم‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای عمان کدام کشورها هستند؟ 

چین را می‌توان بزرگترین شریک تجاری این کشور در کنار برخی کشورهای جنوب شرق آسیا دانست. به طوری که در بحث صادرات با اختلاف بسیار زیادی، در صدر مقاصد کالاهای عمان قرار گرفته است. 

مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی عمان

آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می‌دهد که در سال 2018 چین به تنهایی مقصد 43.9 درصد از کالاهای صادراتی عمان بوده است.

براساس آمارهای این سازمان، بعد از چین به ترتیب ژاپن با حدود 7 درصد، چین تایپه با حدود 5 درصد و برخی کشورهای دیگر مانند عربستان، آفریقای جنوبی و کره جنوبی در لیست مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی عمان قرار دارند.

در این لیست جایی نامی از ایران وجود ندارد. 

بیشترین واردات عمان از کدام کشورها است؟

آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می‌دهد که باز هم چین مهم‌ترین شریک تجاری عمان در بحث واردات بوده است. البته این بار درصد اختلاف آن بسیار کمتر از کالاهای صادراتی عمان به این کشور است. 

مهم‌ترین مقاصد وارداتی عمان

براساس روایت سازمان تجارت جهانی (WTO) حدود 8.45 درصد از واردات عمان از کشور چین وارد می‌شود.

 براساس آمارها غیر از چین به ترتیب کشورهای آمریکا با 7.10، هند با 6.72، ژاپن با 5.96 در صدر مهم‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به عمان قرار گرفته‌اند.

با این حال، کشورهایی همچون عربستان سعودی، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

لیست مهم‌ترین کالاهای وارداتی عمان 

همسایه جنوبی ایران به لحاظ صنعتی چندان قوی نبوده و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از کالاهای وارداتی آن را قطعات و ماشین‌آلات صنعتی تشکیل می‌دهند.

با این حال، عمان برخی نیازهای وارداتی دیگر نیز دارد. ما براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی مهم‌ترین لیست کالاهای وارداتی عمان در چند سال اخیر را به ترتیب فهرست کرده‌ایم. 

  • 1: ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، دیگ‌های بخار و قطعات آنها
  • 3: سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ، روغن‌های معدنی، قیر، محصولات معدنی مختلف.
  • 5: محصولات فولادی و آهن 
  • 7: پلاستیک و محصولات مختلف پلاستیکی 
  • 9: محصولات لبنی، تخم‌ پرندگان، عسل، گوشت 
  • 2: تجهیزات و وسایل برقی، وسایل صوتی و تصویری و لوازم جانبی آنها
  • 4: مروارید، انواع مختلف سنگ‌های قیمتی و معدنی، فلزات گران‌بها، جواهرات و سکه
  • 6: مواد شیمیایی آلی
  • 8: کشتی، قایق و سازه‌های شناور 
  • 10: صنایع دستی و انواع مبلمان 

 تجارت ایران و عمان در چه وضعیتی است؟ 

ایران و عمان به لحاظ سیاسی رابطه بسیار پایداری دارند. دو کشور چه در قبل از انقلاب و چه بعد از آن نه تنها هیچگونه تنشی نداشتند، بلکه حتی می‌توان گفت در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران بهترین رابطه را با عمان تجربه کرده است.

به همین دلیل روابط اقتصادی دو کشور نیز همواره از یک ثبات مناسب برخوردار بوده است. در حال حاضر روابط تجاری بسیار خوبی بین دو کشور برقرار بوده و می‌توان گفت بعد از امارات، عمان دومین کشوری بوده که دارای روابط تجاری گسترده با ایران است. 

آمار صادرات به عمان در چند سال اخیر 

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در 10 سال اخیر روند صادرات کشورمان به عمان رو به رشد بوده است. به گونه‌ای که از حدود 200 میلیون دلار در سال 2007 به حدود 600 میلیون ریال در سال 2018 رسیده است.

این موضوع نشان از روند رو به رشد حجم تجارت با عمان را دارد. نمودار زیر به خوبی وضعیت صادرات به عمان در سالیان اخیر را به تصویر کشیده است. 

میزان صادرات ایران به عمان

براساس داده‌های تجاری، صادرات ایران به عمان در سال 2016 یک جهش قابل‌توجهی را تجربه کرده و در همان حدود باقی مانده است. 

بهترین صادرات به عمان چیست؟

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که بیشترین میزان واردات کشور عمان به کدام گروه‌های کالایی اختصاص دارد. با این حال، آن آمار بیشتر مربوط به آمار تجارت عمان با کل جهان بود. 

در اینجا قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که لیست بهترین کالاها برای صادرات به این کشور چیست و هر ساله چه کالاهایی بیشتر صادر می‌شود.

برای اطلاع از این کالاها ابتدا بد نیست نگاهی به آمارهای بین‌المللی مانند سازمان تجارت جهانی بیندازیم. سپس در بخش بعدی آمارهای ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران را نیز بررسی می‌کنیم.

جدول زیر لیست چند گروه کالایی مهم در سال 2018 را نشان می‌دهد که توسط عمان از ایران وارد شده است. 

عنوان کالا ارزش دلاری-میلیون دلار
آهن و فولاد 427 
سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ، محصولات روغنی 63
حیوانات زنده  47
غلات 11
انواع سبزیجات خوراکی و سیب زمینی  5
میوه و مرکبات، آجیل، خربزه و هندوانه 5
انواع نمک، گوگرد، خاک، سنگ آهک، گچ، سیمان 3
توتون و تنباکو  1
محصولات دریایی ماهی، صدف و سایر آبزیان 1
محصولات سرامیکی 1

علاوه بر آمارهای بین‌المللی، آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز تا حدودی مشابه با جدول فوق است. براساس آمارهای گمرک عمده محصولات صادراتی ایران به عمان به چندین بخش کلی تقسیم می‌شود.

در بخشی از آنها مواد غذایی و کشاورزی وجود دارد. از جمله این محصولات می‌توان به انواع مختلف سبزیجات و میوه‌ها مانند سبزی خوراکی، کیوی، کاهو، گل کلم، هندوانه، لیمو، بادمجان، چغندر و برخی محصولات دیگر اشاره کرد.

اما دسته دیگر از محصولات مربوط به محصولات آهنی و فولاد است. در این خصوص انواع میلگردهای آهنی و فرآورده‌های مختلف آهن از جمله محصولات مهمی هستند که به عمان صادرات می‌شوند.

در کنار آن، مصالح ساختمانی نیز پتانسیل خوبی برای صادرات به این کشور دارند. محصولاتی مانند انواع سنگ‌ها، گچ و سیمان و مواردی از این قبیل در این دسته جای می‌گیرند. مبلمان، صنایع دستی و لوازم خانگی از جمله محصولات صادراتی دیگر به عمان به شمار می‌روند.

اطلاعات کاربردی از تجارت با عمان

افراد، نهادها و سازمان‌های مرتبط  توضیحات 
سهیلا رسولی نژاد دبیر میز عمان در سازمان توسعه تجارت تلفن: 14226640  فکس: 22662566
اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان

آدرس: تهران، خیابان نجات‌الهی خیابان سپند، پلاک 32 طبقه چهار واحد 8 

تلفن: 40889519  فکس: 40886516 

کارشناسان اقتصادی سفارت‌خانه‌‌ها و کنسول‌گری‌ها

حمید حاجی پور مسئول امور اقتصادی سفارت ایران در مسقط 

تلفن: 0096879039548  فکس: 0096824696888

اتاق بازرگانی عمان 

chamberoman.om

 مشاوره صادرات به عمان 

در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان روابط سیاسی و تجاری گسترده‌ای با کشورمان دارد که همین امر صادرات به این کشور را آسان کرده است.

اما انجام این کار چندان آسان نیز نیست. شما نیاز دارید تا از تجربه و مهارت لازم در این خصوص برخوردار باشید. مشاوره صادرات به عمان به صورت حضوری یا تلفنی در این زمینه به شما کمک می‌کند.

در جدول زیر نام چند تن از مشاوران خبره را ذکر کرده‌ایم که به صورت تلفنی یا حضوری می‌توانید با آنها مشورت کنید.

نام مشاور  صفحه مشاور 
حسن قاسمی  دریافت مشاوره
سجاد غفاریان جم دریافت مشاوره 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط