راهنمابلاگ

چرا و چگونه به چین صادرات کنیم؟

.

۱۳۹۸/۱۱/۱۳

صادرات
چین

چین و مردم چین را بیشتر بشناسیم 

در دهه‌های گذشته اتفاقاتی در روابط ایران و چین رخ داده که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را به بالاترین حد خود رسانده است. این اتفاقات باعث شده تا صادرات به چین برای ایرانیان بسیار جذاب‌تر از گذشته شود. 

در این مقاله قصد داریم تا به نکات مهم در خصوص صادرات ایران به چین بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است در خصوص برخی موارد کسب اطلاع کنیم. 

احتمالا با شیندن نام چین به یاد دیوار چین یا محصولات چینی در بازار ایران افتاده‌اید. چین کشوری است که می‌توان نام آن را به بسیاری از موضوعات گره زد. اما بدون شک اقتصاد و تجارت، یکی از اصلی‌ترین آن موضوعات خواهد بود.

در حالی که در دهه‌های نه چندان دور چین با یک اقتصاد ورشکسته و منزوی روبرو بود، اما اکنون این کشور به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شده است. محصولات چینی در اقصی نقاط جهان وجود دارند و شاید نتوان فردی را در جهان یافت که در طول عمرش حداقل از یک محصول چینی استفاده نکرده باشد.

نگاهی به آمارهای تجاری نشان می‌دهد که کشور چین تقریبا با اکثر کشورهای جهان دارای مراودات اقتصادی و تجاری گسترده است. به گونه‌ای که این کشور معمولا حجم قابل توجهی از واردات یا صادرات کشورها را به خود اختصاص داده که ایران نیز یکی از آنها است.

چین را می‌توان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در سالیان اخیر دانست. به نحوی که این کشور هم سهم زیادی در تامین نیازهای وارداتی ایران دارد و هم بخش زیادی از کالاهای ایرانی به آنجا صادر می‌شود.

از آنجا که کشور چین یکی از رقبای آمریکا و در مقابل یکی از کشورهای همپیمان با ایران است، معمولا از تحریم‌ها و دستورات اقتصادی آمریکا بر علیه ایران نیز پیروی نمی‌کند. همین موضوع آن را به یکی از کشورهای بسیار جذاب برای تجارت با ایران تبدیل کرده است.

مردم چین؛ ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی 

ابرقدرت شرق جهان از قدیم‌الایام تاکنون، دارای بافت جمعیتی و فرهنگی بسیار متنوع و اثرگذاری بوده است. هم‌اکنون جمعیت چین به گونه‌ای بوده که آن را به بزرگترین کشور جهان تبدیل کرده است.

جمعیت بالا همواره یکی از فاکتورهای قدرت این ابرقدرت جهانی بوده است. به نحوی که برخی اعتقاد دارند، چین جهان جدایی از مابقی کشورهای دنیا خصوصا کشورهای غربی است. برای صادرات به چین نیاز است که حتما الزامات فرهنگی و اجتماعی آن را در نظر گرفت.

در جدول زیر سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی و جمعیتی چین اشاره کنیم. 

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی  ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی 
جمعیت 1 میلیارد و 437 میلیون نفر  دین اصلی بودایی و بی‌مذهبی 
جمعیت مردان و زنان 51.29 و 48.71 درصد اقلیت‌های دینی مسلمان و مسیحی 
جمعیت شهری 60 درصد  اقلیت‌های قومی ایغور، ژوانگ، هویی‌ها، مغول، میاو، توجیا
جمعیت روستایی 40 درصد زبان‌های رایج چینی  کانتونی، چینی ماندارین، تبتی، ایغوری 
میانگین سنی جمعیت 38 ساله شهرهای مهم پکن، شانگهای، گوانگژو، شنزن، تیانجین، ووهان، دونگ گوان، فوشان

تنوع و گستردگی فرهنگی و جمعیتی چین به ما گوشزد می‌کند که در صادرات به این کشور باید یک سری الزامات فرهنگی و جمعیت‌شناختی را مدنظر داشته باشیم. البته این موضوع در صادرات به هر کشور از دنیا حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

امیرحسین عادل‌جو، مشاور صادرات به چین در این خصوص اعتقاد دارد که صادرکنندگان ایرانی می‌توانند کار صادرات را ابتدا از استان‌های شمالی چین که فرهنگ آنها قرابت بیشتری با خاورمیانه دارد، شروع کنند. او در ویدئو زیر به نکات بسیار مهمی در این خصوص اشاره می‌کند. 

{% component "video" "9GmCY" %}

سیاست، تاریخ و جغرافیای چین 

 به لحاظ تاریخی چینی‌ها همواره یکی از ابرقدرت‌های جهان محسوب شده‌اند. سابقه تشکیل حکومت در این کشور به قرن‌ها قبل از میلاد برگشته که مربوط به پادشاهی شانگ است. بعد از آنها نیز پادشاهی جو شکل گرفت که برای سال‌ها بر آن حکمرانی کردند.

سپس چین برای سالیان بسیار متمادی درگیر جنگ داخلی بود تا آنکه «چین شی هوانگ» امپراطوری این کشور را تشکیل داد. خاندان هان، تانگ و سونگ از جمله خاندان‌هایی بودند که در ادامه به حکومت رسیدند. سپس این کشور به تصرف مغول‌ها درآمد و بعد از آن نیز حکومت‌های دیگری شکل گرفتند.

چین در تاریخ معاصر اسیر جنگ‌های متعدد با قدرت‌های جهانی از جمله آلمان، ژاپن، روسیه، آمریکا بوده است. در دهه‌های اخیر اندیشه‌های کمونیستی بر این کشور حاکم شده و مائو اولین جمهوری مردمی چین را بنا نهاد. بعد از مرگ مائو، حاکمان بعدی به تدریج اندیشه‌های کمونیستی را کنار گذاشته که موجب رشد و شکوفایی بی‌سابقه چین شد. 

به لحاظ سیاسی، این ابرقدرت شرقی، سیستم منحصر به فرد خاص خود را دارد. علی‌رغم اینکه بعد از دوران مائو اندیشه‌های کمونیستی تا حدودی تعدیل شد، اما اداره این کشور همچنان براساس اندیشه‌های کمونیستی و سوسیالیستی با تغییرات مخصوص به چین، صورت می‌گیرد.

در چین انتخاب برگزار می‌شود، اما سازوکار آن با بسیاری دیگر از کشورهای جهان متفاوت است. در این کشور تنوع احزاب و اندیشه‌ها چندان بالا نبوده و محدودیت‌های قابل توجهی در زمینه دسترسی به اطلاعات، اینترنت و رسانه‌ها وجود دارد.

با این حال، مردم آن غالبا از سیستم و حکومت سیاسی موجود راضی هستند. چین همانند روسیه دارای استان‌ها و مناطق خودمختار مختلفی بوده که ممکن است تفاوت‌هایی را با سایر ایالات و حکومت‌های محلی داشته باشند. 

 جغرافیای چین همانند سیاست و تاریخ آن یکی از منحصر به فردترین مناطق جهان است. چین بعد از کشور روسیه دومین کشور وسیع جهان به شمار می‌رود که دارای بیشترین مرزهای آبی و خاکی جهان است. به گونه‌ای که با 14 کشور جهان هم‌مرز است.

این کشورها شامل روسیه، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان، نپال، ویتنام، میانمار، بوتان، کره شمالی و لائوس است. بنابراین چین به طیف وسیعی از کشورها برای تجارت و دادوستد دسترسی دارد که از این لحاظ همانند روسیه است.

در بیشتر مناطق این کشور آب‌وهوای سرد همراه با باران‌های موسمی و جلگه‌های حاصل‌خیز حاکم است. هر چند که برخی از مناطق آن نیز بیابانی بوده که بیابان گبی از جمله آنها است. رشته‌کوه‌ها و یخچال‌های مهم کوهستانی در کشور چین وجود دارد که مهم‌ترین آنها قله هیمالیا است.

اقتصاد چین 

 اشاره شد که کشور کمونیستی چین بعد از مرگ مائو به مرور تغییرات مهمی را در اندیشه‌های اقتصادی و سیاسی به خود مشاهده کرد. این تغییرات که آهنگ آن در بخش اقتصاد بسیار بیشتر بود، باعث شد تا سرمایه‌گذاری خارجی و تبادلات اقتصادی چین بسیار افزایش پیدا کند.

در حال حاضر اقتصاد چین تنه به تنه اقتصاد آمریکا می‌زند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دومین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود. شاخص‌های اقتصادی نیز همگی نشان از وضعیت رو به رشد و مساعد اقتصاد این کشور دارند که خلاصه‌ای از آن براساس داده‌های سال 2018 در جدول زیر ارائه شده است. 

وضعیت اقتصادی  توضیحات 
نرخ بیکاری  3.8 درصد 
نرخ تورم  2.4 درصد
تولید ناخالص داخلی  13608.15 میلیارد دلار
سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از GDP به ترتیب برابر با 7.2، 40.7 و 52.2 درصد
مهم‌ترین محصولات کشاورزی   برنج، گندم، گوجه فرنگی، دانه روغنی، سیب زمینی 
مهم‌ترین محصولات صنعتی محصولات فناوری، خودرو، پارچه، قطعات برقی، مواد شیمایی، قطعات کامپیوتری، لوکوموتیو
مهم‌ترین محصولات معدنی  سیمان، زغال سنگ، طلا، آلومینیوم، سرب، فولاد، گرافیت 

 تجارت چین با ایران و جهان چه وضعیتی دارد؟ 

 حجم اقتصاد چین به گونه‌ای بوده که این کشور با بسیاری از کشورهای مختلف جهان در اقصی نقاط رابطه تجاری و اقتصادی دارد. یکی از نکات قابل توجه در تجارت چین آن است که این ابرقدرت شرقی علی‌رغم رقابت و دشمنی‌ها با آمریکا، اما تجارت بسیار خوبی با این ابرقدرت غربی دارد.به گونه‌ای که آمریکا سهم زیادی در صادرات و واردات چین دارد.

مرزهای آبی و زمینی گسترده، دسترسی به آب‌های آزاد و دریاهای مهم از چندین نقطه، در کنار اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب باعث شده تا چین به لحاظ تجاری و اقتصادی اهمیت بسیاری زیادی برای سایر کشورها داشته باشد.

این کشور آسیایی همچنین با همسایگان و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند هنگ کنگ، تایوان و ژاپن دارای روابط تجاری گسترده است. تجارت ایران و چین نیز در دهه‌های اخیر رونق بسیار زیادی گرفته است. به گونه‌ای که در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان در ایران یافت که حدقل یکبار از محصولات چینی استفاده نکرده باشد.

هم‌اکنون علاوه بر نقش محصولات چینی در تامین نیازهای وارداتی ایران، بخش بسیار قابل توجهی از کالاهای ایرانی نیز به چین صادر می‌شود. 

کالاهای چینی به کدام کشورها صادر می‌شوند؟ 

آمارها نشان می‌دهد که آمریکا مقصد بسیاری از کالاهای صادراتی کشور چین است. از اینجاست که می‌توان به اهمیت جنگ تجاری و تعرفه‌ای بین دو کشور پی برد.

براساس آمارها در سال 2018 اولین مقصد کالاهای صادراتی چین به کشور آمریکا بوده که حدود 19.23 درصد از کالاهای صادراتی آن را شامل می‌شود. نمودار زیر مهم‌ترین شرکاء صادراتی چین را در سال 2018 نشان می‌دهد. 

مهم‌ترین شرکاء صادراتی چین

شرکاء صادراتی چین در سال 2018 

علاوه بر آمریکا، مهم‌ترین مقاصد کالاهای چینی به ترتیب کشورهای هنگ کنگ (12.15 درصد)، ژاپن (5.90 درصد)، ویتنام (3.37 درصد)، هند (3 درصد)، هلند (2.93 درصد) و تایلند (2 درصد)  هستند. بنابراین کشورهای همسایه چین نیز نقش برجسته‌ای در خرید محصولات این کشور دارند. 

چین از کدام کشورها بیشترین کالا را وارد می‌کند؟ 

کشورهای همسایه نقش زیادی در تامین کالاها و نیازهای وارداتی چین دارند. علاوه بر آنها، باز هم آمریکا نقش برجسته‌ای در این زمینه دارد. هر چند که به نظر می‌رسد تراز تجاری به سود چین مثبت است.

نقشه زیر اصلی‌ترین شرکاء تجاری چین در بحث واردات را نشان می‌دهد که برگرفته از داده‌های تجاری سازمان تجارت جهانی در سال 2018 است. 

مهم‌ترین شرکاء وارداتی چین

مهم‌ترین شرکاء چین در واردات 2018 

در میان کشورهای صادرکننده به چین، ژاپن بیش از همه نیازهای وارداتی آن را تامین می‌کند. براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی ژاپن در سال 2018 حدود 8.45 درصد از کالاهای وارداتی چین را تامین کرده است. علاوه بر ژاپن، به ترتیب کشورهای تایوان (8.31)، آمریکا (7.31)، آلمان (4.98)، استرالیا (4.92)، برزیل (3.61) و ویتنام (3) درصد بیشترین نقش را در صادرات به چین داشته‌اند. 

{% component "getting-advice" %}

اصلی‌ترین گروه‌های کالایی وارداتی توسط چین 

این کشور یکی از بزرگترین واردکننده‌های کالا در سراسر جهان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که در سال 2018 به میزان 2.135 تریلیون دلار از کشورهای مختلف وارد کرده است. این مقدار نسبت به سال قبل از آن بیش از 15 درصد رشد داشته است.

قریب به 60 درصد از نیازهای وارداتی چین توسط شرکت‌ها و کشورهای آسیایی تامین شده و 17 درصد دیگر نیز از کشورهای اروپایی وارد شده است. سایر قاره‌ها نیز هر کدام سهمی کمتر از 10 درصد داشته‌اند. نمودار زیر نشان‌دهنده مهم‌ترین گروه‌های کالایی وارداتی توسط چین در سال 2018 بوده که براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی است.

مهم‌ترین اقلام وارداتی چین

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ماشین‌آلات و تجهیزات برقی یکی از مهم‌ترین نیازهای وارداتی چین به شمار می‌رود. 

واردات چین از ایران چقدر بوده است؟

در حال حاضر چین در کنار عراق و افغانستان یکی از مقاصد اصلی کالاهای صادراتی ایران است. در سال 2018 به میزان 21.1 میلیارد دلار از ایران به این کشور کالا صادر شده که چیزی در حدود 1 درصد از نیازهای وارداتی چین را تامین کرده است. نمودار زیر به خوبی بیانگر حجم واردات چین از ایران طی سالیان گذشته است. 

China's imports from Iran

میزان واردات چین از ایران در سالیان گذشته 

 داده‌های نمودار فوق نشان می‌دهد که از سال 2010 تاکنون حجم تجارت ایران و چین همواره در نوسان بوده است. به نحوی که در سال 2011 صادرات ایران به کشور چین بیش از 30 میلیارد دلار بوده است.

در سال‌های 2015 و 2016 به کمترین میزان خود رسیده و در 2017 دوباره اوج گرفته است. در سال 2018 قریب به 21 میلیارد دلار کالا از ایران به آنجا صادر شده است. 

عمده صادرات ایران به چین 

 برای بسیاری از تجار و بازرگانان اطلاع از لیست کالاهای صادراتی به چین اهمیت زیادی دارد. چرا که با مشاهده عمده صادرات ایران به چین می‌توانند تشخیص دهند که تمرکز بر روی چه کالاهایی می‌تواند بهتر باشد.

یکی از عمده‌ترین محصولاتی که از ایران به چین صادر می‌شود، نفت و سوخت‌های فسیلی است. چین نیاز شدیدی به این سوخت‌ها داشته و ایرانی نیز از قدیم یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان این حوزه بوده است.

علاوه بر نفت، نام برخی دیگر از محصولات دیده می‌شود که تجار و بازرگانان می‌توانند بر روی صادرات آنها تمرکز کنند. لیست زیر برگرفته از داده‌های سازمان تجارت جهانی در زمینه صادرات ایران به چین در سال 2018 بوده که به ترتیب آمده است. 

  • 1: نفت و سوخت‌های فسیلی
  • 3: انواع سنگ معدنی  
  • 5: خاک، سیمان، آهک، گوگرد 
  • 7: میوه، مرکبات و خشکبار 
  • 9: خمیر چوب و مشتقات آن 
  • 2: پلاستیک و محصولات پلاستیکی 
  • 4: مواد شیمیایی آلی 
  • 6: مس 
  • 8: سرب 
  • 10: کاغذ و مقوا و تخته 

 علاوه بر آمار فوق، با بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌توان به لیست مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین دست یافت. براساس این آمار، محصولات صادراتی ایران از طریق برخی گمرکات بیشتر صادر شده است.

از جمله آنها می‌توان به گمرکات منطقه ویژه اقتصادی پارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام خمینی، تبریز، منطقه ویژه بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و برخی گمرکات دیگر اشاره کرد.

موارد زیر براساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 98 بوده که نشان‌دهنده عمده صادرات ایران به چین است. 

  • پلی اتیلن، پلی استیرن، بوتان و متانول 
  • خرما 
  • قیر و آسفالت 
  • سنگ آهن، سیمان، گچ
  • موم‌های مصنوعی 
  • فروکروم

طبیعی است که علاوه بر محصولات فوق، کالاهای دیگری نیز در میان لیست کالاهای صادراتی به چین از ایران قرار دارند. اما بیشتر این کالاها در ردیف محصولات صنعتی، معدنی و مشتقات نفتی قرار دارند. 

نکات مهم صادرات مواد غذایی به چین چیست؟ 

از آنجا که کشورمان تولیدکننده بسیاری از محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده، بنابراین طبیعی است که تعداد زیادی از تجار و صادرکنندگان ایرانی به فکر صادرات این محصولات به سایر کشورها از جمله چین باشند.

اما معمولا صادرکنندگان مواد غذایی به چین با برخی مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کنند. به گونه‌ای که بسیاری از اوقات کالاهای آنها با استقبال چندان قابل توجهی روبرو نمی‌شود.

در این ویدئو به برخی نکات مهم جهت موفقیت در صادرات مواد غذایی به کشور چین از زبان یکی از صادرکننده برتر این حوزه بیان شده که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مشاهده کنید. 

{% component "video" "NXbMn" %}

اطلاعات مفید از تجارت ایران با چین

راهنمای تجارت با چین می‌تواند به شما در بسیاری از موارد کمک کند. ارتباط با نهادها، افراد و سازمان‌های مهم در این خصوص و همچنین دسترسی به سایت‌ها و منابع مختلف چینی می‌تواند به تجار در شناخت بازار این کشور و تجارت با آن کمک کند.

ما در جدول زیر لیستی از این اطلاعات را تهیه کرده‌ایم. 

نهادها، افراد و سایت‌های مرتبط توضیحات 
سید رضا سیدآقازاده مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت  تلفن: 22664036   فکس: 22664021
اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین 

آدرس: تهران، خیابان طالقانی، فرصت شمالی، کوچه ایرانشهر پلاک 5

تلفن: 88346700    فکس: 88304140

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، محمدرضا حریری اردبیلی 

کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های 

احمدعلی ستاورند مسئول امور اقتصادی کنسول‌گری شانگهای تلفن: 00862164332997     فکس: 00862162810502

حسین زرگری لفمجانی، مسئول امور اقتصادی سفارت ایران پکن تلفن: 00861065322040    فکس: 00861065322029

محمدرضا سعیدی نیاسر، مسئول امور اقتصادی کنسولگری گوانجو  تلفن:00862083278495     فکس: 00862083278491  

جواد دهقان حقیقی لطف‌آبادی، مسئول اقتصادی سفارت ایران پکن  تلفن: 00861065322040   فکس: 00861065322029

بخش همکاری‌های بین‌الملل اتاق بازرگانی چین  تلفن:0088661058280864    فکس: 0088661058280860    

 مشاوره صادرات به چین 

چین یکی از مهم‌ترین شرکاء تجاری کشورمان است که هر ساله مقدار قابل‌توجهی کالا بین دو کشور داد و ستد می‌شود. اگر شما نیز به فکر صادرات به چین هستید، سعی کنید از مشاوران باتجربه این حوزه کمک بگیرید. 

نام مشاور  صفحه مشاور 
امیرحسین عادل‌جو دریافت مشاوره 

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط