راهنمابلاگ

برای واردات از چین چه باید کرد؟

.

۱۳۹۸/۰۷/۱۳

واردات
چین

وضعیت واردات از چین به چه صورت است؟ 

برای افرادی که به دنبال واردات کالا از چین بوده و هنوز در ابتدای راه هستند سوالات زیادی در ذهن وجود دارد. ما قرار است در این مقاله به مهم‌ترین آنها پاسخ دهیم. 

پس با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین نکات در خصوص واردات از چین از جمله حداقل سرمایه برای واردات از چین، بهترین کالا برای واردات از چین، وضعیت واردات جزئی از چین و لیست اقلام وارداتی از این کشور در کنار موارد دیگر اشاره کنیم. 

از گذشته‌های دور تا به حال کشور چین یکی از مهم‌ترین شرکاء تجاری ایران محسوب می‌شده و در حال حاضر نیز حجم بالایی از صادرات و واردات ایران به این کشور اختصاص یافته است.

به عنوان مثال، آمارهای سه ماهه از تجارت در سال 98 نشان می‌دهد که این کشور هم در صادرات و هم واردات رتبه اول را در تجارت با ایران داشته است.

به طوری که در این مدت به میزان 2 میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده و کمی بیش از این مقدار نیز از ایران به چین کالا صادر شده است.

در سالیان گذشته نیز آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که معمولا دو کشور چین و امارات متحده عربی به ترتیب رتبه اول و دوم را در صادرات کالا به ایران دارند.

آمارهای گمرک در سال 97 نیز حاکی از آن است که همچنان واردات کالا از چین نسبت به سایر کشورها همچنان با اختلاف در صدر قرار دارد. 

کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که بعد از چین کالاهای آنها به ایران وارد می‌شود و در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.

در زمینه صادرات نیز آمارهای رسمی منتشر شده در سالیان گذشته نشان می‌دهد که معمولا صادرات به عراق در رتبه اول و بعد از آن چین در رتبه دوم قرار داشته است. 

حجم بالای تجارت با این کشور باعث شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی به فکر واردات از چین باشند. به نحوی که در سالیان اخیر موضوعاتی مانند واردات لباس از چین یا واردات گوشی از چین به دغدغه بسیاری از تجار تبدیل شده است.

با این حال، هنوز برای بسیار از این افراد چگونگی واردات کالا از چین به کشور مورد سوال بوده و از آن اطلاع خاصی ندارند.

از طرفی، واردات از چین نیازمند تسلط بر برخی موضوعات مانند تسلط بر زبان چینی، اطلاع از قوانین و مقررات تجارت، نیازهای وارداتی در کشور، مراحل واردات کالا و برخی موضوعات دیگر است.

برای واردات از این کشور ابتدا باید بدانیم مهم‌ترین کالاهای وارداتی از آن چه کالاهایی هستند. در واقع با این کار به نوعی می‌توان به نیازهای وارداتی در داخل کشور نیز دست پیدا کرد و با استراتژی مناسب‌تری نسبت به انجام واردات اقدام کرد.

برای تجارت با هر کشور باید شناخت مناسبی از وضعیت بازار آن داشت که واردات از چین نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در این خصوص نیاز است که شما نسبت به کالاهای وارداتی پرطرفدار، کالاهای صادراتی پرطرفدار و نکات مهم در تجارت دو کشور ایران و چین آشنایی کامل داشته باشید.

امیرحسین عادل‌جو مشاور تجارت با چین در ویدئو زیر به نکات ارزشمندی جهت تجارت با چین و واردات از این کشور اشاره می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. 

{% component "video" "0Zb2a" %}

 حجم واردات از چین توسط ایران چقدر است؟ 

همانطور که اشاره شد کشور چین یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نیازهای وارداتی کشورمان محسوب می‌شود. به نحوی که در حال حاضر بخش زیادی از اقلام وارداتی ایران از این کشور وارد می‌شود.

بررسی آمارهای مختلف نشان می‌دهد که به طور میانگین در 10 سال اخیر میزان واردات کالا از چین توسط تجار ایرانی رشد بسیار چشم‌گیری داشته است. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان وجود تحریم‌های کشورهای غربی بر علیه ایران دانست.

این در حالی است که کشور چین معمولا با این تحریم‌ها همراهی نکرده و ارتباط تجاری و سیاسی خود را با ایران حفظ کرده است. بنابراین فرایندها و مراحل واردات از چین همانند سایر کشورها چندان پیچیده و مشکل‌آفرین نیست. 

از طرفی نباید نادیده بگیریم که تولیدکنندگان چینی شناخت دقیق‌تری از بازار ایران و خصوصیات مشتریان ایرانی دارند. آنها معمولا کالاهایی را تولید می‌کنند که از جنبه‌های مختلف با نیازهای مشتری ایرانی سازگار است.

نمونه بارز این دست کالاها را می‌توان خودروهای شاسی بلند چینی مثال زد که در غیاب رقبای اروپایی توانسته‌اند تا حد قابل‌توجهی بازار ایران را در دست بگیرند. حجم بالای واردات گوشی موبایل از چین نیز نشان می‌دهد که این قضیه در خصوص سایر کالاها نیز صدق می‌کند. 

آنگونه که آمارهای تجارت بین‌المللی روایت می‌کنند در حال حاضر بالای 25 درصد از نیازهای وارداتی کشورمان از طریق چین تامین می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با توجه به بحث قرارداد ایران و چین، این رقم فراتر از این مقدار نیز پیش برود. 

آمارهای سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که در سال 2017 ایران حدود 13.12 میلیارد دلار از چین کالا وارد کرده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد چشم‌گیر داشته است.

این میزان در سال 2018 اندکی افزایش یافته و نزدیک به 14 میلیارد دلار بوده است. نمودار زیر به خوبی روند افزایش واردات از چین را نشان می‌دهد. 

میزان و آمار واردات از چین

آمار واردات کالا از چین - 89 تا 98 

بهترین کالا برای واردات از چین چه کالاهایی هستند؟

 انجام فرایند بازاریابی در صادرات و واردات یکی از اولین گام‌ها برای تجارت با هر کشوری محسوب می‌شود. برخی از افراد در این زمینه صرفا به پاره‌ای از اظهارات و شنیده‌ها در این خصوص اعتماد می‌کنند.

اگرچه این روش نیز تا حدودی می‌تواند به تجار تازه‌کار کمک کند. اما از آنجا که آمارهای رسمی تجارت با این کشور از سوی گمرک منتشر می‌شود، می‌توان با نگاهی به آنها با دقت بیشتری نسبت به انجام واردات اقدام کرد.

همچنین وبسایت اتاق بازرگانی تهران نیز اطلاعات مفیدی در این خصوص ارائه می‌‌دهد. براساس این آمارها به طور کل می‌‌توان لیست کالاهای وارداتی از این کشور را در چند گروه زیر خلاصه کرد: 

  • قطعات صنعتی و ماشین‌آلات 
  • لوازم جانبی اتومبیل 
  • کاغذ 
  • قطعات و لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر
  • مواد اولیه شیمیایی و معدنی 
  • قطعات ساختمانی و لوازم خانگی  

برای بررسی بهتر لیست اقلام وارداتی از چین می‌توان به برخی آمارهای بین‌المللی در این خصوص مراجعه کرد. آمارها نشان می‌دهد که به عنوان مثال، در سال 2018 برخی محصولات از قبیل ماشین‌آلات صنعتی در صدر لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران بود است.

لیست زیر براساس داده‌های سال 2018 تنظیم شده و به نحوی به ما نشان می‌دهد که بهترین کالا برای واردات از چین شامل چه کالاهایی می‌تواند باشد.

این لیست با سالیان قبل و بعد از خود نیز تفاوت چندانی ندارد. در این لیست 10 کالای وارداتی مهم ایران از چین نشان داده شده است. 

 

بهترین کالا برای واردات از چین

بهترین کالا برای واردات از چین - 2018 

به لیست فوق می‌توان موارد متعدد دیگری را نیز اضافه کرد. باید دقت کرد که این لیست بیشتر براساس ارزش دلاری کالاها قرار داده شده که اکثرا توسط شرکت‌ها و صنایع بزرگ به کشور وارد شده‌اند. 

این در حالی است که برای بسیاری از تجار بحث واردات جزئی از چین از جمله لباس و پوشاک یا گوشی موبایل می‌تواند پرسودتر و بهتر باشد. در ادامه ببینیم برای این دست از افراد حداقل سرمایه برای واردات از چین چقدر می‌تواند باشد؟ 

حداقل سرمایه برای واردات از چین چقدر است؟ 

برای این کار نمی‌توان یک سرمایه مشخص و محدود را تعریف کرد.حداقل سرمایه برای واردات از چین به فاکتورهای متعددی از قبیل میزان و حجم کالا، نوع کالا، چگونگی حمل‌ونقل و برخی موارد دیگر بستگی دارد.

البته این موارد غالبا در واردات از تمام کشورها تاثیرگذار بوده که در ویدئو زیر به صورت دقیق به آنها اشاره شده و پیشنهاد می‌کنیم آن را مشاهده کنید. 

{% component "video" "zBw8X" %}

 با این حال، از آنجا که انواع و اقسام کالاهای مختلف از این کشور وارد می‌شود، لذا حداقل سرمایه برای واردات چین نیز تا حد زیادی به نوع کالای وارداتی و همچنین میزان نیاز به واردات بستگی دارد. در این خصوص باید هزینه‌های واردات کالا از چین را نیز در نظر بگیرید. 

واردات جزئی از چین شامل چه مواردی است؟ 

 با نگاهی به آمار کالاهای وارداتی از چین می‌توان دریافت که بخش قابل‌توجهی از آنها شامل قطعات و ابزارهای صنعتی هستند که بیشتر مورد استفاده برای کارخانجات و صنایع بزرگ هستند.

به طور دقیق‌‌تر می‌توان اینگونه تحلیل کرد که بخشی از کالاهای وارداتی از این کشور شامل مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانجات، کالاهای واسطه‌ای برای ساخت محصولات و ماشین‌‌آلات مورد نیاز است.

با این حال، بسیاری از فعالان اقتصادی به دنبال واردات جزئی از چین برای پوشش دادن به برخی نیازهای خاص مصرف‌کنندگان ایرانی هستند.

از جمله این کالاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • موبایل و لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر
  • قطعات و لوازم پلاستیکی 
  • وسایل مربوط به خیاطی 
  • کاغذ دیواری و موارد مشابه 
  • لوازم خانگی 
  • انواع وسایل روشنایی و لامپ 
  • انواع شیرآلات و اتصالات لوله‌کشی 
  • لباس مردانه و زنانه 
  • پارچه و انواع مختلف آن 
  • پیچ و مهره 

هزینه واردات کالا از چین به چه صورت است؟ 

 اصولا برای انجام هر نوع وارداتی از هر کشوری یک سری هزینه‌ها مورد نیاز است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم و واردات از کشور مذکور نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، هزینه واردات می‌تواند بسته به موارد مختلف متغیر باشد.

از جمله آنکه آیا کالای مورد نظر نیاز به انبارداری و رفتن به آزمایشگاه دارد یا خیر. برخی از فعالان اقتصادی تصمیم می‌گیرند تا با استفاده از خدمات مشاوره واردات و صادرات هزینه‌های انجام این کار را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند.

از طرفی، چگونگی وارد کردن کالا و انتخاب سیستم حمل‌ونقل در کنار قیمت کالای خریداری شده در کشور مبداء می‌تواند بر هزینه تمام شده واردات کالا تاثیرگذار باشد. لیست زیر بخشی از هزینه‌های واردات را نشان می‌دهد:

  • قیمت کالا خریداری شده در کشور مبداء 
  • هزینه بازرسی کالا 
  • هزینه‌های مربوط به گمرک 
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز 
  • هزینه حمل‌ونقل 
  • هزینه مربوط به انبارداری کالا 
  • ترخیص کالا 
  • بیمه بار 

 باید دقت کرد هر کدام از این هزینه‌ها علاوه بر آنکه می‌تواند در موارد متعدد متغیر باشد، معمولا دارای تخفیفات و معافیت‌هایی نیز است. این تخفیفات غالبا برای واردات یک سری از کالاها و قطعات وجود دارد.

 امیرحسین عادل‌جو مشاور بازرگانی در این زمینه در ویدئو زیر به صورت تفضیلی توضیح می‌دهد. 

{% component "video" "Hhyrl" %}

 پرسودترین کالاهای وارداتی از چین کدامند؟ 

پاسخ به اینگونه سوالات تا حدی زیادی به قصد و نیت واردکننده از واردات کالا بستگی دارد. آیا او تولیدکننده‌ای است که برای تولید قطعات مورد نیاز خود به برخی مواد اولیه از چین نیاز دارد؟

آیا واردکننده صرفا برای پوشش دادن به نیاز بازار و تجارت اقدام به این کار می‌کند یا هدف‌های دیگری از انجام این کار دارد؟ حتی امکان دارد که افراد برای تکمیل کردن چرخه تولید خود به کالاهای واسطه‌ای چینی نیاز داشته باشند.

 در صورتی که این اهداف از قبل مشخص شده باشد، به راحتی می‌توان سود خوبی از انجام این کار به دست آورد. ضمن آنکه در رونق‌بخشی به فضای کسب‌وکار و برطرف کردن نیازهای کشور نیز سهیم بود. 

اما به طور کل می‌توان گفت که کالاهای وارداتی از چین در دو دسته کالاهای صنعتی و مصرفی جای می‌گیرند. کالاهای صنعتی که بیشتر مورد نیاز صنایع، کارخانجات و واحدهای تولیدی بوده و توسط این گروه از صنایع و کارخانجات به کشور وارد می‌شود.

این گروه از کالاها معمولا برای تکمیل فرایند ساخت یک کالای دیگر کاربرد داشته و به نوعی واردات تخصصی به شمار می‌روند. اما گروه دیگر از کالاهای وارداتی از چین به لوازم و مواد مصرفی شهروندان اختصاص دارد.

طبعا میزان حداقل سرمایه برای واردات از این کشور بستگی به این دارد که کدام یک از این دو گروه کالایی را وارد کرد. 

واردات از علی‌بابا به چه صورت است؟

سایت علی‌بابا یکی از سایت‌های معتبر جهانی است که ریشه آن به کشور چین برمی‌گردد. بسیاری از افراد از طریق این سایت اقدام به دادوستد جهانی و تجارت می‌کنند.

آنها می‌توانند در این سایت محصولات خود را قرار داده و به نوعی دست به بازاریابی بین‌المللی بزنند.

از طرف دیگر، می‌توانند با شرکت‌های مطرح دنیا ارتباط گرفته و برای واردات اقدام کنند. در سالیان اخیر بسیاری از افراد اقدام به واردات از طریق علی‌بابا کرده‌اند.

واردات کالا از طریق این وبسایت چینی نیازمند رعایت برخی فوت‌وفن‌های خاص خود بوده که در این ویدئو به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره شده است. 

{% component "video" "yDYIs" %}

بهترین روش واردات از چین چه راهی است؟ 

 ایران دارای گمرکات، بنادر و فرودگاه‌های مختلفی در جهت صادرات و واردات کالا بوده و آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان واردت کالا از این کشور شرق آسیا از برخی گمرکات خاص صورت گرفته است.

به طوری که در چند ماهه نخست سال گذشته، بیشترین میزان واردات از گمرک منطقه ویژه شهید رجایی به میزان بیش از 201 میلیون دلار بوده است. از جمله گمرکات مهم در تجارت با چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • بندر امام خمینی (ره)
  • منطقه آزاد تجاری چابهار
  • منطقه ویژه بوشهر 1 
  • غرب تهران 
  • گمرک منطقه ویژه شهید رجایی
  • فرودگاه امام خمینی (ره)
  • منطقه ویژه اقتصادی بم 
  • تهران امور واردات 

برای تجارت با کشور مذکور می‌توان به روش‌های مختلف دریایی، هوایی و زمینی اقدام کرد که در میان گمرکات فوق هر سه این روش‌ها وجود دارند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها بسته به میزان هزینه، نوع کالا و هزینه‌های حمل کالا دارد.

به عنوان مثال، امکان دارد برخی از کالاهایی که مواد غذایی و خوراکی هستند زودتر به کشور وارد شوند، در حالی که پاره‌ دیگری از کالاها اینگونه نیستند. 

مشاوره واردات از چین 

پیچیدگی قوانین و مقررات تجاری، تغییر مداوم این قوانین، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور چین باعث شده تا تجارت با آن نیازمند توانایی‌ها و مهارت‌های مختلفی باشد.

از طرفی این کشور به عنوان یک تافته جدا بافته در نظام سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود و بسیاری از ویژگی‌ها و اصول حاکم بر بسیاری از کشورهای جهان بر این منطقه صدق نمی‌کند.

این ویژگی‌ها باعث شده تا بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی از مشاوره صادرات و واردات در این زمینه بهره بگیرند. برای این کار چندین روش را می‌توان در پیش گرفت. 

سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها

 ایران دارای چندین سرکنسولگری و رایزن بازرگانی در استان‌ها و مناطق مختلف چین بوده که معمولا بازرگانان و تجار می‌توانند با مراجعه به آنها در خصوص مشکلات تجاری خود و همچنین روش‌های تجارت با این کشور رایزنی کنند.

معمولا این مراکز دارای برخی کارشناسان اقتصادی و بازرگانی بوده که قادر هستند در خصوص روش‌های تجارت با این کشور اطلاعات خوبی ارائه دهند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 شرکت‌ مشاوره صادرات واردات 

برخی ترجیح می‌دهند تا از شرکت‌های مشاوره در خصوص انجام امور تجارت و بازرگانی استفاده کنند. معمولا شرکت‌های مختلفی در داخل ایران یا سایر کشورهای مورد نظر وجود دارند که می‌توان در خصوص واردات کالا یا سایر فعالیت‌های بازرگانی از آنها مشورت گرفت. 

با وجود روش‌های متعدد برای گرفتن مشاوره واردات از چین، اما هر کدام از آنها دارای ایراداتی هستند که معمولا فرایند گرفتن مشاوره را بسیار طولانی می‌کند. این در حالی است که معمولا تجار و بازرگانان نیاز دارند تا با روش‌های سریع‌تر مشورت بگیرند.

ضمن آنکه دریافت مشاوره از چنین مراکز و موسساتی خصوصا مراکز دولتی از قبیل سرکنسولگری‌ها، معمولا دارای بروکراسی شدید اداری است.

به گونه‌ای که غالبا بدون داشتن ارتباطات گسترده گرفتن مشاوره میسر نخواهد بود. از طرف دیگر شرکت‌های مشاوره نیز معمولا هزینه‌های سنگینی را بابت ارائه خدمات درخواست می‌کنند. 

با این حال، در چند سال اخیر به واسطه رشد تکنولوژی روش‌های متعدد دیگری برای دریافت مشاوره کسب‌وکار به وجود آمده که صادرات و واردات نیز می‌تواند بخش مهمی از آن باشد. سرعت، هزینه کم و دسترسی به مشاوران مختلف از مزیت این روش‌ها محسوب می‌شود.

از جمله آنها می‌توان به پلیتفرم مشاوره کسب‌وکار الوبیزنس اشاره کرد که همین حال می‌توانید به دو صورت تلفنی، حضوری نسبت به دریافت مشاوره واردات و صادرات با بهترین مشاوران ایران اقدام کنید.

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط