راهنمابلاگ

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود و تورم چیست؟

.

۱۳۹۹/۰۷/۱۹

سرمایه‌گذاری

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود چیست؟

رکود و رونق دو وضعیتی هستند که هر چند وقت یکبار اقتصاد یک کشور درگیر آن خواهد شد و این مساله جزء لاینفکی از علم اقتصاد است. بنابراین افراد باید از قبل نسبت «بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود» و «بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم»، آگاهی کافی داشته باشند. 

شرایط اقتصاد کلان و همچنین بازارهای مختلف مسکن، طلا، سکه، ارز و بازار سرمایه در هر کدام از وضعیت‌های رونق و رکود اقتصادی متفاوت خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذارن نیاز دارند تا متناسب با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، تخم‌مرغ‌های خود را در سبدهای مناسب قرار دهند. 

در این مقاله با ما همراه باشید تا به دو سوال مهم «بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود» و «بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم» پاسخ دهیم. 

در دوران رکود حتما پس‌انداز خود را افزایش دهید 

رکود اگرچه ممکن است برخی تبعات زیان‌بار اقتصادی را در پی داشته باشد، اما قطعا مزایایی نیز دارد. یکی از این مزایا، کاهش هزینه‌ها و طبیعتا افزایش قدرت افراد برای پس‌انداز بیشتر است. ابتدا باید پس‌انداز خوبی داشته باشید تا بتوانید به بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم فکر کنید. 

هر چند که دوران رکود بهترین فرصت برای خرید برخی نیازهای ضروری و کالاهای مصرفی است، اما برای پس‌انداز بیشتر در این دوران حتما برنامه داشته باشید. چرا که در دروان رونق اقتصادی معمولا اقتصاد دچار تورم بالا خواهد شد. این مساله باعث بالا رفتن هزینه‌های زندگی شما نیز می‌شود. 

برای درک این مساله کافی است شرایط اقتصادی کشورمان در سال‌های 92 تا 96 را در نظر گرفته و با سال‌های بعد از آن مقایسه کنید. قطعا قدرت پس‌انداز شهروندان ایرانی در سال‌های بعد از 96 به شدت کاهش یافت است. 

یکی از بهترین راهکارها برای پس‌انداز بیشتر در این دوران، افزایش راه‌های درآمدی است. بنابراین می‌توانید به فکر شغل دوم، شغل پاره وقت، کسب درآمد از اینترنت یا بهبود تخصص خود باشید. 

بخشی از سرمایه خود را صرف خرید اوراق کنید 

اوراق قرضه دولتی معمولا انواع مختلفی دارند که اسناد خزانه و اوراق مشارکت دو نوع متداول آنها محسوب می‌شوند. سود سرمایه‌گذاری در اوراق به طور متوسط کمتر از بازارهای دیگر همچون مسکن یا بورس و طلا است. اما نکته مهم در خصوص ریسک بسیار پایین آن است. 

سود اوراق قرضه معمولا تضمین شده و اندکی بیشتر از سود بانکی است. در شرایط رکود اقتصادی معمولا سایر بازارها اصطلاحا در خواب زمستانه به سر می‌برند. بنابراین سود تضمینی در خرید اوراق، می‌تواند گزینه‌ جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد. 

با این حال، ما به هیچ وجه خرید اوراق را بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم نمی‌دانیم. چرا که در این دوران بازارهایی وجود دارند که سودهای بسیار بالاتری به شما خواهند داد. 

سهام برخی از صنایع خاص را خریداری کنید 

بازار سهام معمولا همبستگی بالایی با نرخ تورم و همچنین نرخ ارز دارد. بنابراین در شرایطی که اقتصاد دچار رکود می‌شود، این بازار نیز معمولا به خواب زمستانه خود خواهد رفت. عکس همین شرایط در دوران تورم صدق خواهد کرد. 

با این حال، این بدین معنا نیست که در زمان رکود اقتصادی بی‌خیال بازار بورس شویم. هستند سهام شرکت‌هایی که به ما سودهای بسیار منطقی بدهند. به اعتقاد اکثر کارشناسان در این دوران بهتر است سراغ سهام صنایعی برویم که نیازهای روزمره و مصرفی جامعه را تامین می‌کنند. 

از جمله این صنایع می‌توان به شرکت‌های مواد غذایی، مواد خوراکی، صنایع شوینده و مواردی از این قبیل اشاره کرد. بنابراین خرید سهام اینگونه شرکت‌ها را می‌توان جزء بهترین سرمایه‌‌گذاری در زمان رکود اقتصادی دانست.

 این موضوع بدین معنا نیست که در سهام سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نکنید. اتفاقا چنانچه دیدگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری داشته باشید، دوران رکود می‌تواند یکی از بهترین دوران‌ها برای خرید سهام باشد.

هر چند باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ممکن است تا مدت‌ها و تا زمان رونق گرفتن اقتصاد، سود خاصی از خرید سهام این شرکت‌ها عاید شما نشود. این در حالی است که از سهام شرکت‌های گروه اول می‌توانید در زمان رکود اقتصادی نیز کسب سود کنید. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم می‌توانند جذاب باشند 

صندوق‌های بورسی معمولا به چند دسته سهامی، با درآمد ثابت، مختلط و صندوق‌های طلا تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این صندوق‌ها شرایط خاص خود را در میزان ریسک و بازدهی دارند که در مطلب فوق به طور مفصل به آن اشاره کرده‌ایم. 

یکی از استراتژی‌های شما برای بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود می‌تواند سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت باشد. این صندوق‌ها معمولا سود کمتری از سایر صندوق‌ها عاید شما می‌کنند. اما ریسک بسیار پایین‌تری نیز دارند که کاملا مناسب شرایط رکود اقتصادی است.

سود صندوق‌های با درآمد ثابت بسته به عملکرد صندوق متفاوت است. اما به طور میانگین بیشتر از سود بانکی یا خرید اوراق قرضه خواهد بود. شما می‌توانید سراغ صندوق‌های مختلط یا سهامی نیز بروید. با درک این نکته که اینگونه صندوق‌ها انطباق بیشتری با وضعیت بازار سرمایه خواهند داشت. 

سود بانکی هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد

بانک‌ها معمولا سود ناچیزی را نسبت به بازارهای مختلف به سرمایه‌گذار اعطا می‌کنند. بنابراین افراد معمولا کمتر به سراغ آنها می‌روند. اما این گزینه نیز می‌تواند تحت شرایطی خاص به بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود تبدیل شود. 

چنانچه شما ریسک بسیار پایینی داشته و از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها برخوردار نیستید، سرمایه‌گذاری در بانک می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمان رکود باشد. البته می‌توانیم قاطعانه ادعا کنیم که این کار به هیچ وجه بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم نخواهد بود. 

سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن، طلا، سکه، ارز و بورس؛ اما با دیدگاه بلندمدت

در زمان رکود معمولا قیمت‌ها در بازارهای مختلف به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته یا آنکه حداقل برای مدت‌ زمان زیادی در یک بازه قیمتی خاص ثابت می‌مانند. سپس در زمان رونق و تورم، این قیمت‌ها معمولا جهش زیادی را تجربه می‌کنند. 

به عنوان مثال، می‌توان قیمت سکه یا ارز را در سال‌های 92 تا 96 مثال زد که دارای یک رکود و ثبات نسبی بود. این در حالی است که بعد از آن شاهد رشد شارپی در بازارهای بورس، طلا، ارز، سکه و مسکن بودیم. این سیکل در سالیان متمادی در ایران تکرار شده است. 

با این اوصاف یکی از بهترین استراتژی‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمان رکود می‌تواند سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مذکور باشد. ممکن است تا مدت‌ها شما سود خاصی را کسب نکنید. اما قطعا با خروج اقتصاد از رکود، قیمت‌ها در این بازارها رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد. 

با این اوصاف، توصیه ما این است که حتما بخشی از سرمایه خود را با دیدگاه کاملا بلندمدت در این بازارها سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌ای که برای مدت زمان زیادی به آن نیاز مبرم ندارید تا در آینده بتوانید سود خوبی از آن کسب کنید. 

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم چیست؟

ما در قسمت قبل به نمونه‌هایی از بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود اشاره کردیم. در اینجا قرار است که به برخی روش‌ها برای بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم اشاره کنیم. 

دقت کنید که سرمایه‌گذاری در دوران تورم ریسک به مراتب بالاتری از زمان رکود خواهد داشت. بنابراین حتما از مشاوره سرمایه‌گذاری و استفاده از نظرات افراد متخصص استفاده کنید. هر چند که سود سرمایه‌گذاری در این دوران نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. 

حاصل سرمایه‌گذاری‌های گذشته را درو کنید

چنانچه در دوران رکود اقتصادی به درستی دست به سرمایه‌گذاری زده باشید، اکنون زمان درو کردن است. به عنوان مثال، چنانچه شما در زمان رکود در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشید، در زمان تورم و رونق اقتصادی می‌توانید سود مناسبی را از این کار به دست آورید.

هر چند که این نوع سرمایه‌گذاری مستلزم صبر و داشتن دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذار است. با این حال، در این دوران بهتر است کم کم سرمایه‌گذاری‌های دوران رکود از قبیل بانک، صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق و امثال آنها را فراموش کرده و به نوعی استراتژی خود را تغییر دهید. 

چنانچه در دوران رکود به درستی سرمایه‌گذاری کرده باشید، در زمان تورم می‌توانید حاصل آن را درو کنید. 

در زمان درست سرمایه‌گذاری کنید 

نکته بسیار مهم و اساسی برای سرمایه‌گذاری در دوران تورم، زمان درست سرمایه‌گذاری است. یعنی شما به عنوان سرمایه‌گذار زمانی به بازارها ورود پیدا کنید که میانگین قیمت‌ها هنوز رشد چندانی را تجربه نکرده‌اند. 

به عنوان مثال، زمانی که قیمت مسکن دچار افزایش قیمت شدید شده و به اصطلاح به بیشینه قیمتی خود نزدیک شده، دیگر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. چه بسا حتی در این صورت حتی دچار ضرر و زیان ناشی از افت قیمت دوباره در بازارها شوید. 

در بازار سرمایه حرفه‌ای‌تر ورود کنید

اشاره کردیم که در زمان رکود بهتر است سهام برخی شرکت‌های خاص را خریداری کنید. اما در زمان رونق و تورم نیاز است کمی دیدگاه خود را تغییر داده و به صورت حرفه‌ای‌تر دست به خرید سهام بزنید. بهتر است صنایعی را انتخاب کنید که از رونق اقتصاد کلان بهره بیشتری را خواهند برد. 

ممکن است رونق اقتصادی به علت برداشته شدن تحریم‌ها یا هر علت دیگری باشد. در این میان باید تشخیص دهید که رونق ایجاد شده بر روی کدام صنایع یا کدام شرکت‌ها بیشترین تاثیرگذاری را خواهد گذاشت تا بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. مشاوره بورس در این حوزه می‌تواند به شما کمک کند. 

البته باز هم نیاز است تاکید کنیم که زمان ورود به بازار بورس را در شرایط تورمی در نظر بگیرید. در واقع شما باید زمانی ورود پیدا کنید که هنوز اثرات تورمی در بازار سرمایه تخلیه نشده باشد. بدین وسیله می‌توانید از سود ناشی از افزایش فروش شرکت‌ها و صنایع بورسی بهره‌مند شوید. 

البته در بسیاری اوقات خصوصا در ایران ممکن است تورم ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی به علت تحریم‌ها باشد. در این شرایط نیز چنانچه شما در زمان مناسب به بازار ورود پیدا کنید، می‌توانید از سود خوبی برخوردار شوید. 

در بازار مسکن، سکه و ارز با احتیاط گام بردارید

 از آنجا که سرمایه‌گذاری در بازارهای فوق معمولا نیاز به نقدینگی بالاتری از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارد، بنابراین بهتر است که با احتیاط بیشتری حرکت کنید. 

به صورت کلی بهترین روش سرمایه‌گذاری در زمان تورم، تا حد زیادی به وضعیت و ثبات اقتصاد کلان و همچنین پیش‌بینی آینده آن بستگی خواهد داشت.

اینکه شما درک کنید تا چه زمانی اقتصاد در وضعیت تورمی خواهد بود و چه زمان می‌توان انتظار خروج از این وضعیت را داشت. این مساله به شما کمک می‌کند تا در زمان مناسب به بازار ورود یا خروج کنید. 

مشاوره سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درستی بهترین سرمایه‌گذاری در زمان رکود یا بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم را تشخیص دهید. همین حالا می‌توانید درخواست مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین بدهید. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط