راهنمابلاگ

آنچه در مورد مزایای ثبت برند باید بدانیم

.

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

برندینگ شخصی

در مطالب گذشته بلاگ به جنبه‌های مختلف برند پرداختیم. از اولین موارد مهم درمورد برند، ثبت آن بوده است که نقش بسیار مهمی برای دارنده آن و حفظ حقوق مربوط به او را دارد.

این مقاله نیز قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اساسا ثبت برند چه مزایایی را می‌تواند برای متقاضی آن به دست آورد، بنابراین به چند مزیت مهم در این حوزه می‌پردازیم که قطعا می‌تواند افراد زیادی را برای ثبت برند ترغیب کند. تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای ثبت برند

برند یا علامت تجاری در واقع تصویری از ویژگی‌های کسب‌وکار شما در ذهن مشتری است که این ویژگی‌ها می‌تواند شامل سرعت، کیفیت، مرغوبیت، خدمات پس از فروش و ... باشد.

برند شما همان ارزشی است که به مشتری داده می‌شود. ثبت برند مزیت‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- شهرت و هویت

شما از طریق برند می‌توانید به شهرت بالایی در میان مشتریان دست یابید و از این طریق شناخته شوید

به عنوان مثال زمانی که برند «اپل» را می‌بینید و یا به گوشتان می‌خورد پیش از هرچیزی شهرت آن به چشم می‌آید و هم اینکه تنها با همین نام و برند، هویت آن شرکت به طور کامل برای شما شناخته شده است.

همچنین از طریق برند می‌توانید میزان رضایت مشتریان از عملکرد خود را سنجیده و در صورت عدم رضایت آن‌ها درصدد رفع موارد نارضایتی و افزایش کیفیت کسب‌وکار خود باشید.

بنابراین یکی از مزیت‌های ثبت برند، ایجاد شهرت و نشان‌دهنده هویت فعالیت متقاضی است.

2- بازاریابی

همانطور که می‌دانید، بازاریابی یکی از مهمترین موضوعات مورد استفاده در بحث تجارت و کسب‌وکار است.

برند خود یکی از ابزارهای بازاریابی بوده که از طریق آن می‌توان بازارهای مختلفی را به  خود اختصاص داد.

در صورتی که شما برند مختص خود را نداشته باشید، امور مربوط به بازاریابی شما سخت خواهد شد. از طریق برند، به راحتی می‌توانید محصولات خود را به مشتری شناسانده و بازار اختصاصی خود را ایجاد کنید.

3- متمایز شدن

برند باعث می‌شود مشتریان به راحتی تفاوت شما با رقبا را درک کرده و نسبت به شما ذهنیتی جداگانه داشته باشند. در واقع برند وجه تمایز شما نسبت به رقباست و باعث می‌شود مشتریان به راحتی محصولات و خدمات شما را تشخیص دهند.

به عنوان مثال شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت گوشی فعالیت دارند از جمله اپل، سامسونگ، الجی که برند هر کدام از آنها متمایز از یکدیگر بوده و مشتریان ویژگی‌ محصولات هر گروه را به راحتی تشخیص می‌دهند.

4- حمایت قانونی

همانطور که قبلا هم ذکر شد طبق ماده 31 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری "حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد."

همچنین بند 2 ماده 40 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری می‌گوید "مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد".

به این ترتیب پس از ثبت برند خود در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شما به عنوان صاحب قانونی برند مذکور شناخته می‌شوید. در صورت استفاده سایر افراد از برند مذکور، می‌توانید از طریق قانون از افراد خاطی شکایت کنید.

5- کسب درآمد

برند شما در واقع یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شما می‌توانید برند خود را در مقابل دریافت وجه متناسب با شهرت آن به دیگران واگذار کنید. همچنین سایر کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند با به کار بردن نام برند شما برای خود اعتبار و شهرت ایجاد کنند مانند تحت لیسانس .... .

برند شما می‌تواند جزوی از دارایی شما به حساب آید. برخی برندها به دلیل محبوبیت و اعتبار زیاد دارای ارزش دفتری به نام «سرقفلی» در صورت حساب‌های یک شرکت می‌شود.

به عنوان مثال شرکتی مانند «شیرین عسل» یک برند مشهور در حوزه فعالیتی خود است که اگر روزی قصد فروش تمام شرکت‌های خود را داشته باشد می‌تواند از محل فروش برند خود نیز درآمد کسب کند.

6- اعطای نمایندگی

شما برای گسترش کسب و کار خود نیازمند داشتن نمایندگی‌های معتبر در مناطق جغرافیایی مختلف هستید؛ از این رو یک نام واحد و معتبر که به صورت قانونی ثبت و به رسمیت شناخته شده باشد مورد نیاز است.

یکی از مزیت‌های ثبت برند امکان استفاده آن توسط افراد ثالث است. شما از طریق برند می‌توانید کسب‌وکار خود را گسترش داده و بدون صرف هزینه، به درآمد و شهرت بالایی دست یابید.

امروزه می‌بینیم انواع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برخی رستوران‌ها و دیگر موارد، در نقاط مختلف کشور دارای نمایندگی بوده و اینگونه کسب و کار خود را توسعه می‌دهند.

7- رسمیت

در صورت ثبت برند، می‌توانید از بانک‌ها یا موسسات معتبر وام دریافت کنید. همچنین سرمایه‌گذاران مختلف از طریق برند به شما دسترسی خواهند داشت. در واقع از طریق برند کسب‌وکار شما به رسمیت شناخته شده و دارای اعتبار جهت اخذ وام و سرمایه و ... می باشد.

8- اعتماد سازی

برند باعث جذب اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران می‌شود. همانطور که قبلا نیز بیان شد، برند کسب‌وکار شما را در دید مشتری خاص جلوه می‌دهد. مشتریان نسبت به کسب‌وکارهای دارای برندهای مشخص و معتبر ذهنیت بهتری داشته و بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

کارکردهای برند

  • راهنمای مشتریان

برند یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارها در دنیای امروز است. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق برند، میزان تعهد خود به مشتری را نشان دهند. برند یک ابزار تشخیصی خوب از بد است. بردهای تجاری در هنگام خرید همانند تابلوهای راهنما به مشتریان در انتخاب محصولات متناسب با خواسته آن‌ها کمک می‌کند.

برندها در واقعیت یک طبقه‌بندی خاصی را از محصولات به نمایش می‌گذارند. گاها برندها موجب وابستگی مشتریان به برند مربوطه می‌شوند. از طریق برندها می‌توان احساسات افراد را تحت تاثیر قرار داد و خاطره‌های گذشته آن‌ها را یادآور شد.

  • بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار از دیگر امکاناتی است که برند در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های معتبر در سراسر دنیا از چندین برند به صورت همزمان برای قشرهای مختلف جامعه استفاده می‌کنند. در واقع این شرکت‌ها یک پورتفوی برند ایجاد کرده و از آن با توجه به شرایط پیش‌رو استفاده می‌کنند.

  • اعتمادسازی

گاها برای شما این اتفاق پیش آمده است که نسبت به خرید یک محصول جدید به دلیل عدم شناخت کیفیت و ویژگی‌های آن مردد هستید اما بعد از دیدن برند، آن محصول را خریداری می‌کنید. این همان کاری است که برند انجام می‌دهد. در واقع برند با اعتمادسازی باعث فروش محصولات جدید شما می‌شود.

معایب ثبت برند چیست؟

اکنون که تاحدودی با برخی مزیت‌های ثبت برند آشنا شده‌اید خوب است از معایب ثبت برند نیز آشنا شوید هرچند مزایای ثبت برند از معایب آن بیشتر است.

1- برند با معانی متفاوت

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، در صورتی که برند مورد نظر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد. در کشور ما به دلیل وجود چندین فرهنگ و قومیت، کلمات معانی و جایگاه متفاوتی با هم دارند.

گاها این امکان وجود دارد که واژه‌ای در استان‌های شرقی به صورت توهین محسوب گردد، در حالی که همان کلمه در استان‌های غربی مطابق با قوانین باشد و امکان ثبت آن به عنوان برند وجود داشته باشد. این یکی از معایب ثبت برند در کشور ما محسوب می‌شود.

2- قانون ابطال برند

از دیگر معایب ثبت برند تجاری می‌توان به قانون ابطال برند ثبت شده پرداخت. در صورتی که شما قصد استفاده از برند ثبت شده خود را نداشته باشید طبق ماده 41 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری «هر ذی‌‌نفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. در این‌ صورت باید ثابت کند مفاد بند (الف‌) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون رعایت نشده است‌. هر ذی‌‌نفع ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصا یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی‌‌نفع استفاده نکرده است‌، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. درصورتی که ثابت شود قوه‌ قهریه مانع استفاده از علامت شده‌است‌، ثبت علامت لغو نمی‌شود.»

در واقع تعهد و مسئولیتی که برند ثبت شده بر دوش صاحب خود می‌گذارد قابل چشم پوشی نیست. شاید همین تعهدها و مسئولیت‌ها باعث شده تا بسیاری از شرکت‌ها نسبت به ثبت علامت تجاری خود اقدام ننمایند.

3- انتقال مالکیت برند

طبق ماده 49 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری «هرگونه تغییر در مالکیت نام تجاری باید همراه با انتقال مؤسسه یا بخشی از آن که با نام مزبور شناخته می‌شود، صورت پذیرد.»؛ بدین صورت امکان انتقال مالکیت برند بدون انتقال کسب‌و کار وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم فراتر از موضوع ثبت برند را مورد بحث قرار دهیم. به همین علیت به مزایا و معایب و همچنین کارکردهای ثبت بند پرداختیم.

ابتدا به مزایایی که با ثبت یک برند نصیب متقاضی می‌شود را مورد بررسی قرار دادیم که و دیدم مزایای قابل توجهی بوده که می‌تواند هر فردی را تشویق به ثبت برند خود کند.

در ادامه نیز به برخی معایب ثبت برند پرداختیم که البته در برابر مزایای آن کمتر به چشم می‌آید.

همچنین به برخی کارکردهایی که یک برند می‌تواند ایجاد کند پرداختیم که اعتمادسازی را شاید بتوان مهمترین آنها دانست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا راهنمایی برای ثبت برند خود، می‌توانید با مشاوران الوبیزنس در ارتباط باشید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

ثبت شرکت و برند

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط