راهنمابلاگ

در بورس ضرر کرده‌ام چه کنم؟

.

۱۳۹۹/۱۰/۰۹

سرمایه‌گذاری

فوت‌وفن و فرمول جبران ضرر در بورس را یاد بگیرید 

بورس نیز همانند دیگر بازارهای مالی، یک سرمایه‌گذاری همراه با ریسک است که احتمال ضرر کردن در آن وجود دارد. تقریبا همه سرمایه‌گذاران در یک دوره زمانی متحمل ضرر و زیان در بورس شده‌اند.

علت ضرر و زیان در بورس هرچه که باشد؛ معمولا آسیب روحی ناشی از آن بسیار آزاردهنده‌تر است. با این حال، در اینگونه مواقع بهتر است به جای سرزنش خود؛ بیشتر بر روی یادگیری تکنیک‌های نحوه جبران ضرر در بورس تمرکز کنید. 

در این مواقع سعی کنید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. زیرا با ترس و تردید نمی‌توانید واقعیت را بپذیرید و برای رفع آن قدم بردارید. ابتدا دست به اشتباه بزرگ‌تری نزنید و تمرکز را بر روی جبران ضرر بگذارید. 

در بسیاری از موارد افراد برای جبران زیان خود در بورس؛ دست به اقداماتی می‌زنند که اتفاقا منجر به ضرر و زیان بیشتری برای آنها خواهد شد. التبه برای جبران ضرر در بورس بهتر است، از همان ابتدا با استراتژی مشخص دست به سرمایه‌گذاری بزنید. 

با داشتن استراتژی مشخص، شما معمولا برای خود یک حد ضرر و زیان مشخص می‌کنید و برای هر اتفاق یک سناریو خاص را در نظر می‌گیرید. برای داشتن استراتژی موفق در سرمایه‌گذاری، بهتر است دو مطلب زیر را حتما مطالعه کنید. 

نحوه جبران ضرر در بورس

برخی تکنیک‌ها در خصوص فرمول جبران ضرر در بورس وجود دارند که ما در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. اما قبل از آن بهتر است راهکارهای دیگر را نیز در نظر بگیرید. 

1- به فکر انتقام از بورس نباشید

شاید پس از یک شکست بزرگ در بورس نتوانید با آن کنار بیایید و به اعتماد به نفس‌تان آسیب وارد شود. احساس می‌کنید که توانایی‌تان زیر سوال رفته و دوست دارید خیلی سریع از بازار انتقام بگیرید.

احساس خشم و ناامیدی تنها باعث می‌شود که شما نتوانید بحران را مدیریت کنید و بسیاری از موقعیت‌های جبران را نیز از دست بدهید.

برخی افراد وقتی سرمایه‌ای که وارد بورس کرده‌اند نصف می‌شود و متحمل زیان 50 درصدی می‌شوند؛ فورا بدون هیچ فکری سهم خود را به فروش می‌رسانند. آنها با خروج پول خود می‌خواهند به نوعی از بورس انتقام بگیرند.

جبران زیان در بورس 

2-کم کردن میانگین

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن میزان ضرر در بورس را کاهش داد؛ میانگین کم کردن است. اما میانگین کم کردن به چه معناست؟

وقتی قیمت یک سهمی روند نزولی به خود می‌گیرد و اصلاح قیمتی در آن رخ می‌دهد، ارزش سرمایه شما کاهش پیدا می‌کند.

بهترین روش این است که وقتی قیمت سهمی افت زیادی داشت؛ اقدام به خرید دوباره سهم در قیمت‌های پایین کنید. زیرا قیمت یک سهم همیشه نزولی نخواهد بود و از یک جایی به بعد رشد می‌کند.

وقتی روند صعودی سهم شروع شود، شما با خرید سهم در قیمت‌های پایین، زودتر به قیمت سربه‌سر و سپس سود خواهید رسید. پس میانگین کم کردن یکی از روش‌های متداول نحوه جبران ضرر در بورس است. 

3-به استراتژی خود پایبند باشید

اگر یک سهم را با مطالعه و تحلیل درست انتخاب و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، با اولین زیان اقدام به فروش آن نکنید. قرار نیست با مشاهده روند نزولی شدن سهام؛ سریعا به صف فروش بروید. 

سعی کنید در معاملات سهام هیجانی عمل نکنید و مبنای خرید و فروش خود را بر پایه نظر دیگران قرار ندهید؛ به استراتژی خود پایبند باشید.

چنانچه وضعیت به نحوی بود که دامنه زیان شما از یک حد خاص فراتر رفت، بهتر است با یک مشاور بورسی صحبت کنید تا بر روی استراتژی خود یک بار دیگر فکر کنید. هر چند این اتفاق باید نادر باشد. 

4-تعصب بر روی سهم را کنار بگذارید

گاهی اوقات، بسیاری از سهامداران رفتار احساسی نسبت به یک سهم از خود نشان می‌دهند. وقتی سهم به یک سطح قابل قبولی از سوددهی می‌رسد، برخی طمع می‌کنند و سهم خود را برترین سهم بازار می‌دانند و انتظار بازدهی بیشتری از آن دارند.

گاهی اوقات نیز سهم در سراشیبی نزول قیمت قرار گرفته و سهامدار وارد زیان شده، اما به دلیل تعصبی که فرد نسبت به سهم دارد، به امید افزایش قیمت نست به فروش آن اقدام نمی‌کند و روز به روز به زیانش افزوده می‌شود.

به حد ضرر و حد سود خود پایبند باشید و زمان ورود و خروج مناسب را اجرا کنید. قرار نیست که یک سهم خاص برای همیشه روند نزولی یا صعودی داشته باشد. 

نحوه جبران ضرر در بورس 

5-مدیریت زیان

در بورس هم سود کسب می‌کنید و هم متحمل زیان می‌شوید. اما مهم این است که باید سعی کنید میزان ضرر و زیان شما در یک معامله از سود دیگر معاملات بیشتر نشود، باید آن را کنترل کنید.

مثلا اگر در یک خرید و فروش سهم حدود 15 درصد سود به دست می‌آورید، سعی کنید ضرر معامله شما بیشتر از 15 درصد نشود.

اگر زیان را کنترل نکنید ممکن است آرامش ذهنتان را از دست بدهید. در این مواقع به یاد داشته باشید که بورس همیشه هست و اجباری برای تمرکز بر روی یک سهم خاص وجود ندارد.

6-به دنبال مقصر نباشید

مسئولیت زیانی که در بورس متحمل شده‌اید را بپذیرید. بسیاری از افراد برای توجیه زیان‌های خود، بهانه‌های زیادی دارند و دیگران را مقصر می‌دانند.

به جای اینکه مسئولیت زیان خود را به گردن سهامدار عمده، سازمان‌ها، ناظر و دیگران بیندازید؛ سعی کنید با پذیرش آن در رفع جبرانش بکوشید.

اگر مسئولیت زیان را به گردن نگیرید، نمی‌توانید از آن درس بگیرید و احتمال تکرار این اشتباه و زیان باز هم وجود دارد.

7-حد ضرر و حد سود تعیین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای جبران ضرر در بورس این است که حتما برای معاملات خود حد ضرر و حد سود تعیین کنید. اگر سهم شما از حد ضرری که برای آن مشخص کرده‌اید خارج شد اقدام به فروش آن کنید.

اگر حد ضرر شما مثلا بین 10 تا 12 درصد است و زیان شما به بیش از 12 درصد رسید آن را بفروشید زیرا راحت‌تر جبران می‌شود.

در خصوص حد سود هم همین موضوع را رعایت کنید. اگر حد سود شما 20 درصد است، وقتی یه بازدهی یک سهم به بیش از 20 درصد رسیده است آن را بفروشید و برای سود بیشتر طمع نکنید.

ضرر و زیان در بورس 

درصد سود برای جبران ضرر در بورس چگونه است؟ 

اگر سهم شما از حد ضرر گذشت و نتوانستید آن را بفروشید، به طوریکه میزان زیان شما به بیش از 20 یا 25 درصد رسید؛ دیگر آن سهم را نفروشید. در این حالت باید دید بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشید تا رود صعودی سهم دوباره شروع شود.

اگر سهمی را با زیان بالا بفروشید و خارج شوید، برای اینکه به پول اولیه خود برسید باید سهمی را بخرید که چندین برابر سود کند و کار برای شما سخت‌تر است. این موضوع را با یک مثال توضیح می‌دهیم.

فرض کنید در یک سهم شما 15 درصد ضرر کرده‌اید. برای اینکه شما بتوانید این زیان را جبران کنید باید 17.6 درصد سود را از یک سهم دیگر که خریداری می‌کند؛ کسب کنید.

اگر سهم شما 25 درصد اصلاح قیمت داشته باشد؛ اگر آن را بفروشید، سود شما در سهم دیگر باید 33 درصد باشد تا زیان سهم اولیه را جبران کند.  هرچه میزان زیان بیشتر باشد، درصد کسب سود برای جبران آن نیز بیشتر خواهد بود.

مثلا اگر در یک سهم زیان شما به 60 درصد رسیده است و آن را بفروشید، برای اینکه به پول اولیه خود برسید باید 150 درصد سود را از سهم دیگری که خریداری می‌کنید به دست آوردید. 

اگر زیان یک سهم به 90 درصد رسیده باشد و شما با همین میزان ضرر اقدام به فروش آن کنید، بدانید که هر سهم دیگری بخرید باید 900 درصد سود کسب کنید که به میزان سرمایه اولیه خود برسید.

فرمول جبران زیان در بورس 

فرمول جبران ضرر در بورس چیست؟ 

فرمول‌های مهمی در بورس تعریف شده‌اند که هر سرمایه‌گذار باید آنها را بداند. یکی از مهم‌ترین آنها، فرمول جبران ضرر در بورس است. یعنی شما با این فرمول بتوانید محاسبه کنید که برای هر میزان زیان خود چقدر باید سود کسب کنید.

فرمول جبران ضرر در بورس به صورت زیر تعریف می‌شود:

[(B – A) ÷ A] × ۱۰۰ = n

که در آن، A قیمت قبلی یا همان قیمت خرید سهم است و B قیمت فعلی است. با این فرمول میزان n به دست می‌آید که معادل میزان سودی است که برای جبران زیان لازم است.

فرمول دیگری نیز برای محاسبه درصد کسب سود برای جبران زیان تعریف شده که به صورت زیر است:

[[۱ ÷ (۱ – (N ÷ ۱۰۰))] – ۱] × ۱۰۰ = n

در این فرمول، N معادل درصد ضرر فعلی شما از سهم مورد نظر است. برای جبران N درصد ضرر شما باید n درصد سود به دست آورید.

به طور مثال فرض کنید که سهم را در قیمت 5000 تومان خریده‌اید و اکنون قیمت آن به 3000 تومان رسیده است و شما متحمل 40 درصد ضرر شده‌اید. برای جبران این ضرر شما باید معادل 66 درصد سود کسب کنید.

[(5۰۰۰30۰۰) ÷ 3000] × ۱۰۰ = 66

یا

[[۱ ÷ (۱ – (40 ÷ ۱۰۰))] – ۱] × ۱۰۰ = 66

محاسبه سود در بورس

فرمول درصد کسب سود برای جبران زیان یکی از فرمول‌های کاربردی برای هر سرمایه‌گذار است. 

سخن آخر

 در بورس هم می‌توان سودهای کلان به دست آورد و هم ممکن است متحمل زیان‌های هنگفت شد. به طور کلی همه معامله‌گران در یک دوره زمانی متحمل ضرر و زیان شده‌اند که مهمترین بخش آن همان آسیب روحی است که به فرد وارد می‌شود.

ما در این مقاله ابتدا به این پرداختیم که زمانی در بورس ضرر کردیم چه اقداماتی را انجام دهیم که هم زیان را مدیریت کنیم و هم بتوانیم آن را جبران کنیم.

در ادامه نیز به یکی از فرمول‌های مهم کاربردی در بورس پرداختیم که بتوانیم در هنگام ضرر کردن بدانیم که در صورت فروش سهم باید چه میزان سود کسب کنیم که سرمایه اولیه برگردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای مناسب برای جبران زیان‌ها در بورس می‌توانید از مشاوران الوبیزنس کمک بگیرید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط