راهنمابلاگ

حسابرسی تامین اجتماعی چیست و چرا انجام می‌شود؟

.

۱۳۹۹/۱۱/۱۲

بیمه

همانطور که می‌دانید بیمه تامین اجتماعی بر پایه قوانین کار در ایران بوده که با هدف حمایت از حقوق کارگران به تصویب رسیده است.

سازمان تامین اجتماعی که یکی از بزرگترین سازمان‌های کشور بوده از کارگران، کارمندان و کارکنان که در جامعه مشغول به کار هستند حمایت می‌کنند تا از خدمات رفاهی و سلامتی در زمان کار و در زمان بازنشستگی برخوردار شوند.

بنابراین طبق قانون یک شرکت یا کارگاه موظف به پرداخت حقوق و دستمزد و حق بیمه کارگران است.

اما یک نهاد نظارتی باید وجود داشته باشد تا از این موضوع اطمینان حاصل کند که حق و حقوق کارگران به طور قانونی پرداخت می‌شود یا خیر. این وظیفه بر عهده موسسه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به چگونگی حسابرسی بیمه تامین اجتماعی و نکات حسابرسی بیمه بیشتر آشنا شویم. 

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کارفرمایان در قبال وظایف وتعهداتی که در برابر کارکنان خود دارند، باید از قوانین و مقررات بیمه‌ای اطلاع کامل داشته باشند و انجام به موقع و دقیق آنها را مورد توجه قرار دهند.

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی یا به اصطلاح حسابرسی بیمه در شرکت‌ها و کارگاه‌ها، از جمله امور مهم بیمه‌ای بوده که کارفرما باید از چند و چون آن مطلع باشد.

حال سوال اصلی این است که حسابرسی بیمه چیست و چگونه انجام می‌شود که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

حسابرسی بیمه چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت رسیدگی به دفاتر و بررسی اسناد مدارک کارفرمایانی که شرکت یا کارگاه دارند و پس از تشکیل پرونده در سازمان تامین اجتماعی، کد کارگاهی دریافت کرده‌اند همان تعریف حسابرسی بیمه است.

قانون مربوط به حسابرسی بیمه در ماده 47 قانون تامین اجتماعی موضوع رسیدگی، مطرح شده و متن دقیق آن را در اینجا قرار می‌دهیم:

«کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق و مزایاى بیمه شدگان همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه بازرس سازمان، در اختیار او بگذارند.

بازرسان سازمان مى‌توانند از تمام یا قسمتى از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و براى کسب اطلاعات لازم به هریک از رؤسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند.

 بازرسان سازمان حق دارند کارگاه‌هاى مشمول قانون را مورد بازرسى قرار دهند و داراى همان اختیارات و مسئولیت‌هاى مذکور در مواد ۵۲ و ۵۳ قانون کار خواهند بود.

نتیجه بازرسى حداکثر ظرف یک یا دو ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.»

همانطور که در متن قانون حسابرسی بیمه نیز آمده، حسابرسی بیمه یعنی تمام اسناد و مدارک و دفاتر قانونی یک شرکت و کارگاه از سوی بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا معین شود آیا کارفرما به تعهدات بیمه‌ در قبال کارکنان عمل کرده یا نه.

اهمیت حسابرسی بیمه چیست؟ 

حسابرسی بیمه بیشترین اهمیت را در زندگی کارکنان دارد. به این دلیل که کارگران تنها با پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات تامین اجتماعی جهت معاش و سلامت برای خود و خانواده بهره‌مند شوند.

بازرسی و حسابرسی بیمه به این منظور انجام می‌شود که حق بیمه‌ای کارگران یا کارکنان ضایع نشود و در جهت تامین حقوق بیمه‌ای آنها اقدامات کارفرمایان مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که چقدر به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

همچنین حسابرسی تامین اجتماعی از دفاتر قانونی به عهده موسسه حسابرسی تامین اجتماعی بوده که وابسته به خود سازمان تامین اجتماعی است، انجام می‌شود.

به این صورت که گروهی برای رسیدگی و بازرسی از دفاتر قانونی و اسناد مالی شرکت به محل فعالیت آنها مراجعه می‌کنند. یا اینکه اسناد و مدارک شرکت‌ها را دریافت می‌کنند و انجام بازرسی و رسیدگی را به محل موسسه حسابرسی منتقل می‌کنند.

هدف از حسابرسی بیمه چیست؟

در مطالب بالا به چیستی حسابرسی بیمه و اهمیت آن به ویژه برای کارکنان پرداختیم؛ اما هدف از این کار چیست؟ حسابرسی بیمه با دو هدف اصلی انجام می‌شود:

1- کارفرما حقوق بیمه‌ای کارکنان را رعایت کند

برای اینکه سازمان تامین اجتماعی بداند که کارفرما حقوق بیمه‌ای کارکنان را رعایت کرده یا خیر، اسناد و مدارک مربوط به حقوق مانند لیست بیمه‌ تامین اجتماعی و مالیات حقوق کارکنان بررسی می‌کند.

کارفرما موظف است تمام اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیار فرد رسیدگی‌کننده قرار دهد.

با تطابق آنچه که کارفرما ارایه می‌دهد با قوانین و مقررات مربوطه، فرد رسیدگی کننده برقراری حقوق کارکنان را کنترل می‌کند.

در واقع این حسابرسی جهت اطمینان از پرداخت حق بیمه هزینه‌های صورت پذیرفته توسط کارگاه، انجام می‌شود.

2- کارفرما در بستن قرارداد و پرداخت دستمزد قانونی عمل کند

بر اساس قانون تامین اجتماعی دستمزد پرداخت شده به افرادی غیر از بیمه شدگان شرکت نیز مشمول بیمه تامین اجتماعی است و کارفرمایان باید در زمان پرداخت دستمزد این افراد، این موضوع را در نظر بگیرند.

به همین دلیل فرد رسیدگی کننده برای کنترل این موضوع و اطلاع از درستی یا نادرستی بودن آن قراردادها، پرداختهای کارمزد، فاکتورهای کارمزدی و صورتحسابهای دارای کارمزد را بررسی میکنند.

گروه رسیدگی‌کننده برای حسابرسی بیمه تقریبا تمام مدارک مالی شرکت یا کارگاه را بررسی می‌کنند، از اظهارنامه مالیاتی و برگه‌های تشخیص و قطعی مالیاتی گرفته تا صورت‌های مالی و دفاتر قانونی.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به طور کلیدی به مسایل مربوط به حسابرسی بیمه پرداخته شود. در ابتدا به چیستی حسابرسی بیمه پرداخته شد و اینکه در واقع هدف از این کار چیست. کارفرمایان در قبال وظایف وتعهداتی که در برابر کارکنان خود دارند، باید از قوانین و مقررات بیمه‌ای اطلاع کامل داشته باشند.

در ادامه به چگونگی انجام حسابرسی بیمه در کارگاه‌ها پرداختیم و اینکه کارفرما چه اسنادی را باید در اختیار تیم حسابرس قرار دهد و فهمیدیم برای اینکه سازمان تامین اجتماعی بداند که کارفرما حقوق بیمه‌ای کارکنان را رعایت کرده یا خیر، باید اسناد و مدارک مربوط به حقوق مانند لیست بیمه‌ تامین اجتماعی و مالیات حقوق کارکنان را بررسی می‌کند.

در نهایت نیز دو هدف مهم حسابرسی بیمه را توضیح دادیم که یکی در جهت کسب اطمینان از کارفرما و پایبندی به تعهداتش بود و دیگری اینکه قراردادهایی که کارفرما با کارکنان می‌بندد طبق قانون باشد.

برای اینکه به طور دقیق‌تر با نحوه حسابرسی بیمه و چگونگی انجام آن آشنا شوید می‌توانید از مشاوران الو بیزینس در این زمینه بهره ببرید.

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط