راهنمابلاگ

مفاصا حساب بیمه چیست؛ مراحل و مدارک مورد نیاز آن

.

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

بیمه

مفاصا حساب چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به چیستی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی و موارد مربوط به آن بپردازیم بهتر است ابتدا بدانیم منظور از مفاصا حساب چیست؟ مفاصا حساب به معنای تسویه حساب است.

به این صورت که افراد در ازای رسیدگی به انواع حساب‌ها (حساب بیمه، مالیات، خودرو، مسکن و ...) تا یک تاریخ معین، یک برگه به عنوان برگه مفاصا حساب در پایان قرارداد و پس از طی کردن مراحل قانونی می‌توانند دریافت کنند.

پس در واقع مفاصا حساب همان برگه تسویه حساب است که پس از رسیدگی به حساب؛ تحویل شخصی داده می‌شود که درآمد و هزینه با وی بوده است.

زمانی مفاصا حساب انجام می‌شود که قرارداد بین دو شخص حقیقی یا حقوقی در حال اتمام باشد دیگر زمان تسویه حساب و حسابرسی است.

در سند مفاصا حساب تمام جزئیات حساب‌های بدهکاری و بستانکاری و مراحل تسویه حساب شرح داده می‌شود. مفاصا حساب در جهت شفاف سازی حساب‌ها و انجام امور تسویه صادر می‌شود و برای کسب‌وکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

انواع مفاصا حساب چیست؟ 

طبق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی - «در موقع عقد هرگونه قرارداد مقاطعه واگذارنده مکلف می‌باشد که با پایان قرارداد نسبت به دریافت مفاصا حساب و ارائه آن به واگذارنده اقدام نماید که واگذارنده با دریافت مفاصا حساب نسبت به استرداد پنج درصد مبلغ عملکرد و آخرین قسط در حق مقاطعه کار مفاصا حساب برای املاک در صدور سند رهن، اجاره، قطعی می‌باشد و برای قراردادهای مقاطعه کاری در خاتمه قرارداد می‌باشد.»

در هر قراردادی (چه قرارداد حقیقی چه قرارداد حقوقی)، مفاصا حساب می‌تواند صادر شود. در قراردادهایی مانند انتقال، رهن یا اجاره ملک، انتقال دهنده باید فرد باید اقدام به دریافت مفاصا حساب کند و برگه آن را به گیرنده ملک تحویل دهد.

انواع مفاصا حساب در این پنج دسته قرار می‌گیرد:

  • مفاصا حساب مالیاتی
  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهم

در این مقاله ما قصد داریم به مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی بپردازیم و قوانین مربوط به آن را توضیح دهیم.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی همان تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی است. این تسویه بر مبنای ماده 37 و 38 قانون تامین اجتماعی انجام می‌شود که به شرح زیر است:

ماده 37 قانون تامین اجتماعی: «تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره‌ ملک انجام می‌شود که انتقال دهنده وظیفه دارد مفاصا حساب سازمان را دریافت کند و به انتقال گیرنده تحویل دهد.»

ماده 38 قانون تامین اجتماعی: «هنگام بستن هر گونه قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که با پایان یافتن قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کند و آن را به انتقال گیرنده تحویل دهد، این عملیات به معنای خاتمه قرارداد انتقال دهنده با بیمه است.»

مفاصا حساب بیمه به این صورت انجام می‌شود که با ارائه یک سری مدارک از سوی پیمانکار یک نامه تهیه می‌شود که در آن فاکتورهای مالی و گزارشاتی ثبت شده که تسویه حساب با بیمه را نشان می‌دهد.

این نامه در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد تا پروسه تسویه حساب را به سرانجام برساند. روند به این صورت است که یک کارفرما اجرای پروژه خود را به پیمانکار می‌سپارد، پیمانکار عهده‌دار صفر تا صد پروژه می‌شود.

پیمانکاران نیز برای اجرای پروژه‌ کارفرمایان اقدام به استخدام نیرو می‌کنند و طبق قوانین و مقررات آنها را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌دهند.

کارفرما مبلغی که بابت بیمه کارگران مورد نیاز است را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. اما درصدی از آن مبلغ را جهت تضمین بیمه کارکنان و تسویه حساب با تامین اجتماعی نزد خود نگه می‌دارد.

کارفرما معادل 5 درصد مبلغ قرارداد را نزد خود جهت تضمین کار پیمانکار نزد خود نگه می‌دارد.

از سوی دیگر پیمانکار تا زمانی که تمام امور مرتبط با بیمه کارکنان تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی را به طور کامل انجام ندهد نمی‌تواند باقی‌مانده مبلغ قرارداد (همان 5 درصد) را از کارفرما دریافت کند.

زمانی که یک پروژه به اتمام می‌رسد پیمانکار به کارفرما اطلاع می‌دهد. در همین زمان کارفرما یک نامه تهیه می‌کند و خطاب به تامین اجتماعی اتمام پروژه را اطلاع‌رسانی می‌کند.

کارفرما همچنین تاریخ شروع و پایان قرارداد، مبلغ قرارداد و میزان کار انجام شده توسط پیمانکار را شرح می‌دهد و این نامه را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد که فرایند مفاصا حساب را طی کند.

پیمانکار این نامه را به سازمان تامین اجتماعی تحویل می‌دهد و درخواست مفاصا حساب می‌کند. سازمان تامین اجتماعی با توجه به نامه پایان کاری که کارفرما تهیه کرده است اقدام به محاسبه می‌کند.

این محاسبه بر اساس میزان درصد مکانیکی کار، درصد دستی کار و حق بیمه بیکاری صورت می‌گیرد. سازمان تامین اجتماعی با پایان محاسبه؛ میزان مابه‌التفاوت را از پیمانکار دریافت می‌کند و برگه مفاصا حساب را به او تحویل می‌دهد.

در صورتی که پیمانکار نسبت به حق بیمه محاسبه شده اعتراضی نداشته باشد، با گذشت تقریبا هفت روز کاری برگه مفاصا حساب صادر می‌شود.

مدارک لازم برای مفاصا حساب تامین اجتماعی

مدارکی که برای صدور برگه مفاصا حساب بیمه لازم است به شرح زیر است:

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده یا همان کارفرما که نام و نشانی کارفرما نیز در آن درج شده باشد.
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام موضوع قرارداد
  • اعلام مبلغ قرارداد و پرداخت مطالبات
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارایه آگهی تاسیس، آخرین آگهی تغییرات (اشخاص حقوقی)
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی (دریافت آن نیازمند معرفی نامه انتقال دهنده و کپی قرارداد است)
  • گواهی معرفی کارفرما (شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه باشد)
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه (اشخاص حقیقی)
  • ثبت ارزش افزوده (اشخاص حقیقی)
  • اساسنامه (اشخاص حقیقی)

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه چگونه است؟

درخواست مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی در چندین مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر است:

1- نامه درخواست مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی 

پس از اعلام پایان کار پروژه، کارفرما باید نامه درخواست مفاصا حساب بیمه را به پیمانکار ارائه دهد تا فرایند تسویه با تامین اجتماعی را طی کند. در این نامه باید چگونگی تامین مصالح نیز مشخص شود.

2- ارایه یک نسخه قرارداد به تامین اجتماعی

در این مرحله لازم است یک نسخه از قراردادی که مابین کارفرما و پیمانکار منعقد شده؛ به سازمان تامین اجتماعی ارائه شود. در اینجا پرونده تشکیل می‌شود و کد کارگاهی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

3- ارسال لیست کارکنان به تامین اجتماعی

یک لیست کامل از تمامی کارکنان پروژه باید به شعبه تامین اجتماعی ارسال و حق بیمه آنها به طور کامل پرداخت شود.

4- محاسبه تامین اجتماعی

در این مرحله سازمان تامین اجتماعی مبالغی که پیمانکار به صورت ماهانه پرداخت می‌کرده را محاسبه می‌کند و از مبلغ نهایی که محاسبه کرده کسر می‌کند. اگر مابه‌التفاوتی وجود داشته باشد پیمانکار باید آن را پرداخت کند.

5- صدور مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی 

سازمان تامین اجتماعی پس از اینکه صحت قرارداد و جزئیات آن را بررسی کرد و میزان مابه‌التفاوت حق بیمه محاسبه شده را از پیمانکار دریافت کرد، آنگاه اقدام به صدور مفاصا حساب بیمه می‌کند و آن را به پیمانکار تحویل می‌دهد.

سخن آخر

پیمانکار برای دریافت کامل مبلغی که با کارفرما به توافق رسیده، باید نامه مفاصا حساب بیمه را به او ارایه دهد. بنابراین مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی که به معنای تسویه با سازمان تامین اجتماعی بوده از اهمیت بالایی برخودار است.

در این مقاله به طور کامل به اینکه مفاصا حساب چیست پرداختیم و انواع مفاصا حساب را ذکر کردیم.

در ادامه نیز به طور کامل به بررسی مفاصا حساب بیمه پرداخیتم و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن و همچنین مراحلی که باید طی شود تا برگه مفاصا حساب بیمه صادر شود را عنوان کردیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کارشناسان الوبیزنس می‌توانند به شما مشاور دهند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط