راهنمابلاگ

مالیات بر اجاره املاک؛ نحوه محاسبه و میزان آن چقدر است؟

.

۱۴۰۰/۰۴/۱۵

مالیات

همانطور که می‌دانید یکی از منابع درآمدی دولت مالیات است که در بخش‌های مختلفی و به انواع مختلف پرداخت می‌شود و به خزانه دولت واریز می‌شود.

در میان انواع مالیات‌ها احتمال می‌دهیم مالیات بر اجاره املاک از مغازه و آپارتمان گرفته تا املاک اداری به گوشتان خورده باشد.

در این مقاله قصد داریم به این نوع از مالیات بپردازیم و ببینیم چه کسانی این نوع مالیات را باید پرداخت کنند.

اساسا میزان مالیات بر اجاره املاک چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود.

قطعا آگاهی مالکان و مستاجران درباره مالیات بر اجاره می‌تواند از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کند تا آنها متحمل زیان‌ نشوند؛ بنابراین تا پایان ما را همراهی کنید.

مالیات بر اجاره املاک

از املاک و مستغلات انواع مختلف مالیات مانند مالیات بر فروش ملک، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر نقل و انتقال یا ساخت و ساز ملک گرفته می‌شود که یکی از آنها نیز مالیات بر اجاره ملک است.

بر اساس قانون و مقررات، اجاره به نوعی درآمد محسوب می‌شود که فرد از محل اجاره دادن ملک خود به دست می‌آورد. بنابراین مالیات بر اجاره را می‌توان در واقع مالیات بر درآمد به حساب آورد.

مالیات بر اجاره در دسته مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد.

طبق ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم «درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست­ و پنج ‌درصد (25%) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

درآمد مشمول مالیات در مورد اجاره دست اول املاک مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده محاسبه خواهد شد.

در رهن تصرف، راهن طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.

هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره».

همچنین بر اساس تبصره 11 این ماده قانونی «درآمد هر شخص‌ ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع 150 مترمربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع 200 مترمربع زیربنای‌ مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می‌باشد».

همانطور که در ماده 53 آمده می‌بینید که پس از کسر 25 درصد ذکر شده مربوط به هزینه‌ها، 75 درصد درآمد ناشی از دریافت اجاره مشمول پرداخت مالیات بوده و موجر باید آن را پرداخت کند.

مالیات بر اجاره ملک بر عهده موجر است یا مستاجر؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان به ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کرد که به صراحت عنوان کرده که فردی که درآمد حاصل از اجاره را کسب می‌کند چون درآمد به دست آورده باید مالیات آن را پرداخت کند که همان موجر است.

مالیات بر اجاره چقدر است؟

همانطور که در قسمت قبل نیز یادآور شدیم، اجاره یک نوع درآمد محسوب می‌شود و میزان مالیات مربوط به آن نیز تابع قانون مالیات بر درآمد است.

در مطالب پیشین بلاگ به میزان مالیات بر درآمد طبق قوانین مالیاتی پرداخته شده که شرح مفصل آن را در صورت نیاز می‌توانید مطالعه کنید؛ اما به طور خلاصه نرخ مالیات بر اجاره طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر است:

اجاره سالانه مشمول مالیات

نرخ مالیات

اجاره تا 50 میلیون تومان 15 درصد
اجاره 50 تا 100 میلیون تومان 20 درصد
اجاره بیش از 100 میلیون تومان 25 درصد

مالیات بر اجاره مغازه و املاک اداری بر عهده کیست؟

اگر ملکی در قالب مغازه یا همان ملک تجاری اجاره داده شود نیز همانند آپارتمان مشمول پرداخت مالیات است. اما مغازه‌دار و اجاره کننده ملک اداری باید مالیات را پرداخت کند یا صاحب ملک؟

بر اساس قوانین و مقررات مالیات می‌توان گفت مالیات بر اجاره املاک بر عهده مالک یا همان موجر است.

مستاجر تنها موظف است مالیات مربوط به فعالیت شغلی خود را که در اظهارنامه عملکرد به ثبت می‌رساند را پرداخت کند.

مالیات بر اجاره مغازه چقدر است؟

همانطور که گفتیم این مالک است که مکلف به پرداخت مالیات بر اجاره مغازه است؛ در مورد میزان آن نیز باید گفت میزان نرخ مالیات بر اجاره مغازه نیز تابع همان قوانین مالیات بر درآمد است که در بخش قبل ذکر شد.

مالیات بر اجاره مستغلات

در حالت کلی در مورد اینکه مالیات بر اجاره مستغلات چقدر است و بر عهده چه کسی است همانند بخش‌های قبل باید گفت هر ملکی و مستغلاتی چه مسکونی، اداری یا تجاری، کسب درآمد از اجاره آن مشمول پرداخت مالیات اجاره است.

بنابراین نوع کاربری ملک در شمولیت آن نسبت به قوانین و مقررات مربوط به مالیات بر اجاره بی‌تاثیر است و میزان اجاره بها است که مبلغ نهایی میزان مالیات پرداختی را تعیین می‌کند.

معافیت‌های مالیات بر اجاره

در بخش مالیات بر اجاره نیز برخی‌ معافیت‌ها در قوانین و مقررات مالیتی تعریف شده که برخی از آن به شرح زیر است:

1- معافیت متراژی

بر اساس تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم «مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته شده یا می‌شوند در طول مدت اجاره از صد در صد (100%) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف می‌باشد در غیر این صورت درآمد هر شخص‌ ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای‌ مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می‌باشد.».

بنابراین در شهر تهران، چنانچه متراژ خانه کمتر از ۱۵۰ متر و در شهرستان کمتر از ۲۰۰ متر باشد، اجاره آن شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

2- معافیت درآمدی

اگر شخصی تنها منبع درآمدش، اجاره ملک یا مغازه‌اش باشد بر اساس قانون می‌تواند از پرداخت مالیات بر اجازه معاف شود.

اما باید در نظر داشت که اگر مبلغ اجاره بیش از مقدار تعیین شده در عرف باشد، مالک مکلف است که مالیات مربوط به میزان مازاد اجاره را پرداخت کند.

سخن پایانی

مالیات بر اجاره یکی از موضوعاتی است که بخشی از افراد جامعه مشمول پرداخت آن هستند و به همین علت سعی کردیم جوانب مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله ابتدا به چیستی مالیات بر اجاره پرداختیم و شرح دادیم که این نوع مالیات از نوع مالیات‌های مستقیم بوده و چون به نوعی کسب درآمد محسوب می‌شود تابع قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به درآمد سالانه فرد است.

اجاره چه از نوع اجاره ملک مسکونی باشد چه مغازه و تجاری، در مجموع تمام مستغلاتی که اجاره داده می‌شوند مشمول پرداخت مالیات هستند و این مالیات بر عهده صاحب ملک یا موجر است.

در ادامه نیز به معافیت‌هایی که در قانون برای مالیات بر اجاره در نظر گرفته شده پرداختیم و چند نمونه از آن را ذکر کردیم.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، کارشناسان الوبیزنس می‌توانند به شما مشاوره دهند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط