راهنمابلاگ

آیا سرمایه‌گذاری در بانک به صرفه است؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۹

سرمایه‌گذاری

سپرده‌گذاری در بانک برای چه افرادی مناسب است؟ 

افراد همیشه در تلاش بوده‌اند بخشی از درآمدشان را پس‌انداز کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را برای خود ایجاد کنند تا روزی از محل سوددهی این سرمایه‌گذاری‌ها به رفاه بیشتری دست پیدا کنند.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

سپرده‌گذاری در بانک از گذشته تا به امروز یکی از مکان‌های مهم سرمایه‌گذاری برای خانوارها بوده که همچنان نیز برای افراد زیادی در اولویت قرار دارد.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد که آماده جذب پس‌انداز شما هستند. اگر تصمیم قطعی برای این کار گرفته باشید؛ احتمال می‌دهیم که اطلاعات اولیه درباره انواع روش‌های سرمایه‌گذاری را کسب کرده‌اید.

اما ما قصد داریم در این مقاله به سرمایه‌گذاری در بانک و معایب و مزایا سپرده‌گذاری در بانک بپردازیم و بررسی کنیم که آیا سپرده‌گذاری در بانک به صرفه است؟

سازوکار سرمایه‌گذاری در بانک به این صورت است که شما سرمایه خود را در اختیار آنها قرار می‌دهید. در واقع این اجازه را به بانک می‌دهید که با پول شما کار کنند و در قبال استفاده از این پول؛ امتیازی به شما داده شود. 

امتیازی که بانک به شما می‌دهد در واقع همان سودی است که به صورت ماهانه به شما پرداخت می‌شود.

{% component "getting-advice" %}

تا اینجای کار امتیاز دریافت سودی قطعی به شما داده شده که قطعا خوشایند است، این حس زمانی ناخوشایند می‌شود که بفهمید اگر در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردید سود؛ بیشتری عایدتان می‌شد.

در ادامه به این بخش از موضوع می‌پردازیم که سپرده‌گذاری در بانک در چه شرایطی و برای چه افرادی مناسب است.

سرمایه گذاری در بانک
سپرده‌گذاری در بانک از گذشته تا به امروز یکی از مکان‌های مهم سرمایه‌گذاری برای خانوارها بوده است.

بانک چقدر سود می‌دهد؟

بانک‌هایی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند؛ مکان‌های امنی برای سرمایه‌گذاری شما خواهند بود. میزان نرخ سود بانکی نیز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که معمولا بین 10 تا 20 درصد است.

اینکه نرخ سود چند است و چقدر به سپرده‌ شما سود پرداخت می‌شود؛ به این بستگی دارد که شما در کدام بانک و در چه نوع حسابی سپرده‌گذاری کرده باشید. مهم‌تر از همه اینکه مدت زمان سپرده‌گذاری شما چقدر است؟

قطعا هرچه مدت زمان سپرده‌گذاری در بانک بیشتر باشد میزان سود پرداختی نیز بیشتر خواهد بود.

مشابه عکس زیر، در سایت رسمی اکثر بانک‌ها این امکان برای مخاطبان فراهم شده که قبل از مراجعه به بانک برای سپرده‌گذاری از میزان سود سرمایه خود مطلع بشوند.

محاسبه نرخ سود بانکی

نحوه محاسبه میزان سود سپرده‌ها در سایت رسمی اکثر بانک‌ها فراهم شده است.

بانک یک مکان امن برای سرمایه‌گذاری است که سود قطعی به شما می‌دهد. شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی سرمایه‌ خود را در اختیار بانک قرار ‌دهید و بدون اینکه متحمل ریسکی بشوید ماهانه سود خود را دریافت کنید.

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دیگر با ریسک‌هایی همراه است و اطمینان خاطری که از سوددهی بانک برای افراد به وجود می‌آید را در بازارهایی مثل ارز، بورس، سکه و طلا یا مسکن را نمی‌توان پیدا کرد.

بنابراین سرمایه‌گذاری در بانک برای افرادی مناسب است که دانش و مهارت سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را ندارند و همچنین ریسک پذیر نیستند.

این افراد تمایل ندارند سرمایه خود را به خطر بیندازند و ترجیح می‌دهند پول خود را در جای امنی قرار دهند؛ حتی اگر سود دریافتی آنها نسبت به بازارهای دیگر کمتر باشد.

سودده‌تر از بانک کجاست؟

برای اینکه از میزان سوددهی دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مطلع شوید؛ نگاهی به وضعیت بازدهی این بازارها در سال گذشته می‌اندازیم.

در سال 1398 در بین بازارهای مالی، بورس بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد.

در سال گذشته بیشترین سود را بورس و کمترین سود را دلار به سرمایه‌گذاران خود داد.

فردی که سال گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در بانک کرده، نسبت به کسی که دلار خریده سود بیشتر و نسبت به کسی که سهام بورسی خریده کمتر سود کرده است.

در سال گذشته اکثر بانک‌ها به سپرده‌گذاران خود سود 18 درصدی یک‌ساله پرداخت می‌کردند در حالی که بازدهی بورس بیش از 180 درصد بود. اما از سوی دیگر سوددهی دلار تنها 15 درصد بود.

سوددهی بازارهای مالی

میزان بادزهی بانک و دیگر بازارهای مالی در سال 1398 

همانطور که می‌بینید میزان سودآوری هر نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند از سودی که بانک می‌دهد بیشتر یا کمتر باشد.

 این مساله به میزان ریسک‌پذیری افراد بستگی دارد که کدام مکان را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

نحوه سپرده‌گذاری در بانک چگونه است؟ 

برای سپرده‌گذاری در بانک چند راه پیش روی شما است که به بررسی هرکدام از آنها می‌پردازیم.

آخرین نرخی که شورای پول و اعتبار برای سپرده‌های بانکی تعیین کرد به این صورت بود که نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، و نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد است.

همچنین نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری یک‌ساله ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ۱۸ درصد است.

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بانک 

حساب‌هایی که سررسید آنها بیشتر از یک ‌سال است، حساب بلندمدت هستند. در این نوع سرمایه‌گذاری، سپرده شما یک ‌سال یا بیشتر از یک‌سال در اختیار بانک قرار دارد و بانک بیشترین سود را به شما می‌دهد.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بانک

حسابی که سررسید آن کمتر از یک‌سال بوده و مشتری هر زمان نیاز بود بتواند از آن برداشت کند را حساب کوتاه مدت می‌گویند. در این نوع سرمایه‌گذاری؛ سودی کمتر از سود حساب بلند مدت نیز به مشتری پرداخت می‌کند.

به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک نیز بی‌توجه نباشید

اگر به بانک مراجعه کنید و سود پرداختی آنها برای شما جذاب نباشد؛ آنها سعی می‌کنند با معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پیشنهاد نرخ سود بالاتر سرمایه شما را جذب کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو نوع با درآمد ثابت و متغیر تقسیم می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که معمولا نرخ سود آن چند درصد بیشتر از نرخ سود سپرده‌ بلندمدت است، بانک پول شما را به صورت مطمئنی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند.

بورس، بازار پر ریسکی اما بانک برای جذب سرمایه بیشتر این ریسک را می‌پذیرد.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد متغیر نیز بانک سرمایه شما را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. اما مشتری در سود و زیان کار سهیم است.

معمولا به دلیل اینکه بانک‌ها نمی‌توانند سودی بیشتر از سود اعلام شده از سوی بانک مرکزی به مشتری پرداخت کنند؛ اقدام به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اکثرا این صندوق‌ها سودی تضمین شده بین 20 تا 22 درصد را به متقاضیان پیشنهاد می‌دهند.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بانک چه زمانی است؟ 

برای افرادی که با بورس آشنایی دارند و در آن فعالیت می‌کنند سود بانکی هیچ جذابیتی ندارد و آنها با هدف کسب سود بیشتر به بازار سرمایه ورود می‌کنند.

درست است که بورس محلی برای کسب سود بیشتر است؛ ولی مثل بانک تضمینی برای کسب آن وجود ندارد.

توانایی و اطلاعات تجربی مالی شما در بازارهای دیگر می‌تواند امکان کسب سود بیشتر را برای فراهم کند.

زیرا با وجود سوددهی‌های بالای در بورس و بازار سکه و طلا، افراد زیادی بوده‌اند که ضررهای بسیار سنگینی را متحمل شده‌اند.

اگر بحث دانش مالی و تجربه را کنار بگذاریم می‌توان گفت چنانچه چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد کشور متصور نیستید، سرمایه‌گذاری در بانک مناسب به نظر می‌رسد.

در شرایطی که احتمال می‌دهید وضعیت به گونه‌ای پیش خواهد رفت که بخش‌های مختلف اقتصادی وارد رکود می‌شوند و رشد اقتصادی مثبت نیست، کسب یک سود تضمین شده از سوی بانک معقول‌تر و کم ریسک به نظر می‌رسد.

اما اگر برخلاف آنچه گفته شد وضعیت رو به رشدی را برای بخش‌های اقتصاد کشور متصور هستید، سرمایه‌گذاری در بازارهایی دیگر از جمله بورس را مورد بررسی قرار دهید که قطعا در صورت آگاهی، در شرایط مثبت اقتصادی چند برابر بانک به شما سود خواهد داد.

سخن آخر

ما در این مقاله ابتدا به ساز و کار و نحوه پرداخت سود بانکی پرداختیم. سپس معایب و مزایای سپرده‌گذاری در بانک را شرح دادیم که ببینم سرمایه‌‌‌گذاری در بانک به صرفه است یا خیر؟

بعد از آن مشخص کردیم که سود بانکی مناسب چه کسانی بوده این نوع سرمایه‌گذاری در چه شرایطی می‌تواند بهترین بازدهی را نصیب افراد کند.

از آنجا که تخصص و توانایی هر کدام از شما متفاوت است؛ ما پیشنهاد می‌کنیم با یک کاربلد در این زمینه مشورت کنید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط