راهنمابلاگ

نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی و نکات مهم مربوط به آن

.

۱۳۹۹/۱۱/۲۳

بیمه

رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی و به طور کل پرداخت حق بیمه؛ در واقع مبلغی برای استفاده از مزایای این سازمان است.

سازمان تامین اجتماعی را می‌توان سازمان بیمه‌گر نامید که کارگران حقوق بگیر و افراد با مشاغل آزاد را در ازای دریافت مبلغی تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

افرادی که حقوق بگیر هستند باید از سوی کارفرما به صورت اجباری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت کند.

از سوی دیگر افراد با مشاغل آزاد نیز در صورت تمایل و به صورت اختیاری می‌توانند خود حق بیمه را پرداخت کنند. کارفرمایان موظف هستند که پس از راه‌اندازی کارگاه یا شرکت خود اقدام به تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی کارمندان و پرداخت آن کنند.

طبق قوانین و مقررات تامین اجتماعی هر کارفرمایی موظف است حداکثر تا 15 روز پس از راه‌اندازی کسب و کار اقدام به رد کردن لیست بیمه کارکنان کند.

سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه لیست بیمه کارکنان را باید به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد؟ در این مقاله ما قصد داریم به طور مفصل به این موضوع بپردازیم و نحوه ارسال لیست بیمه را توضیح دهیم.

نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

رد کردن لیست بیمه باید از سوی کارفرما صورت بگیرد که اقدامات لازم را به ترتیب در این قسمت شرح می‌دهیم.

1- دریافت کد کارگاهی

همانطور که در مطالب گذشته نیز توضیح داده شد، اولین اقدام یک کارفرما پس از راه‌اندازی کارگاه، دریافت کد کارگاهی است.

کارفرما با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی و ارایه مدارک مورد نیاز درخواست صدور کد کارگاهی می‌کند.

با ثبت درخواست کارفرما، یک بازرس از سوی تامین اجتماعی به محل فعالیت مراجعه می‌کند و وضعیت فعالیت، تعداد کارکنان و دیگر موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بسیار مهم است که اولین لیست بیمه‌ای که کارفرما رد می‌کند مطابق با لیست ثبت شده در گزارش بازرس باشد.

اگر گزارش بازرسی مورد تایید سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد، کد کارگاهی برای کارفرما صادر می‌شود.

با دریافت کد کارگاهی و تکمیل روند اداری، یک نام کاربری و رمز عبور از سوی سازمان تامین اجتماعی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد که از آن پس امور بیمه‌ای مانند رد کردن لیست بیمه کارکنان به صورت اینترنتی انجام شود.

مدت‌هاست که ارسال لیست بیمه و دیگر امور بیمه‌ای به صورت اینترنتی انجام می‌شود و کارفرمایان و کارگران دیگر لازم نیست به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنند.

2- مراجعه کارکنان به تامین اجتماعی

افرادی که نام آنها در لیست بازرس تامین اجتماعی به ثبت رسیده باید یک بار با در دست داشتن مدارک هویتی با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی اقدام به ثبت نام کنند که تامین اجتماعی در صورت تایید هویت به آنها کد بیمه هشت رقمی اختصاص می‌دهد.

ذکر این نکته لازم است که اگر فرد بیمه شده از قبل دارای کد بیمه باشد، همان کد دوباره به او اختصاص داده می‌شود و در لیست کارفرمای جدید ثبت نام می‌شود.

اکنون با طی کردن مراحل دریافت کد کارگاهی و احراز هویت کارکنان، کارفرما می‌تواند از این پس اقدام به ارسال و رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی کند.

3- مراجعه به سایت تامین اجتماعی

پس از آنکه کارفرما، کد کارگاهی دریافت کرد و کارکنان نیز به شعبه تامین اجتماعی مراجعه و ثبت نام کردند، می‌توان لیست بیمه را با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که کارفرما دریافت کرده، ارسال کرد.

به نقل از سایت سازمان تامین اجتماعی کلیه کارفرمایان می‌توانند با استفاده از کد کاربری و رمز عبور دریافتی به سامانه وارد شوند.

ورود به سایت تامین اجتماعی

کارفرما با مراجعه به سایت تامین اجتماعی می‌تواند اقدام به ارسال لیست بیمه کند.

 پس از وارد کردن کاربری و رمز، کارفرما به حساب کاربری خود وارد می‌شود که فضایی شبیه تصویر زیر دارد.

نمونه یک حساب کارفرما در سایت تامین اجتماعی

یک نمونه از حساب کاربری کارفرما در سایت تامین اجتماعی

 طبق توضیحات سازمان تامین اجتماعی از منوی عملیات لیست بیمه، گزینه بارگذاری لیست بیمه را باید انتخاب کنید.

گزینه لیست بیمه

 در این قسمت با انتخاب گزینه بارگذاری لیست بیمه، پنجره زیر باز خواهد شد که در آن نام کارگاه، کد کارگاه و شعبه تامین اجتماعی خود را مشاهده خواهید کرد.

حتما بخوانید: انواع جرائم تامین اجتماعی؛ نحوه مشاهده و بخشودگی آنها 
اطلاعات کارفرما در سایت تامین اجاتماعی

اطلاعات کارفرما در سایت تامین اجتماعی

 حال باید فایل‌های اطلاعات ماهانه کارگاه و اطلاعات ماهانه بیمه‌شدگان را که قبلا توسط برنامه LIST disk  ایجاد کرده‌اید، آپلود کنید.

برای آپلود کردن اطلاعات ماهیانه کارگاه روی گزینه Browse  کلیک کنید و فایل DSKKAROO.DBF که مربوط به اطلاعات ماهانه کارگاه است را انتخاب کنید.

پس از این مرحله مجددا به پنجره قبلی یعنی تصویر بالا باز گردید و به همین روال که توضیح داده شد اطلاعات ماهانه بیمه‌شدگان را نیز بارگذاری کنید.

پس از اینکه فایل مربوط به دو گزینه اطلاعات ماهانه کارگاه و اطلاعات ماهانه بیمه‌شدگان را انتخاب و بارگذاری کردید، برای آپلود و ارسال اطلاعات انتخاب شده روی گزینه بارگذاری که در انتهای پنجره قرار دارد کلیک کنید.

مشاهده اطلاعات لیست بیمه

 طبق توضیحات سازمان تامین اجتماعی در این مرحله، وضعیت درخواست در حالت ثبت اولیه قرار دارد و اطلاعات نمایش داده شده استمی‌توانید روی اطلاعات بیمه‌شدگان کلیک کرده و جزئیات آن را هم مشاهده کنید.

در این صفحه می‌توانید با انتخاب «حذف لیست» لیست را حذف کنید یا با انتخاب ارسال به شعبه، لیست را به شعبه ارسال کرده و به مرحله بعد بروید.

بعد از اطمینان، گزینه ارسال به شعبه و در تایید عملیات گزینه بله را انتخاب کنیدبعد از ارسال موفقیت‌آمیز لیست به شعبه، یک پیغام به رنگ سبز به صورت «لیست با موفقیت به شعبه ارسال شد» نمایش داده خواهد شد.

بعد از ارسال لیست به شعبه، از منو عملیات لیست بیمه، گزینه مشاهده فهرست لیست‌ها را انتخاب کنید.مشاهده خواهید کرد در سطر مربوط به لیستی که ارسال کردید، وضعیت درخواست در حالت ارسال به شعبه قرار دارد.

تایید نهایی لیست ارسالی به شعبه چند دقیقه‌ای زمان می‌بردبعد از گذشت چند دقیقه، دوباره صفحه را Refresh کنید یا روی جستجو کلیک نمائید تا در ستون وضعیت، درخواست عبارت تایید نهایی را مشاهده کنید.

بعد از تایید نهایی در آخر سطر، روی علامت ذره بین (مشاهده اطلاعات لیست) کلیک کنید.

لیست نهایی بیمه

 اطلاعات لیست را مشاهده خواهید کرد. وضعیت درخواست تایید نهائی استدر این پنجره می‌توانید روی اطلاعات بیمه‌شدگان کلیک نمائید و جزئیات آن را هم مشاهده کنید.

در ادامه روی دریافت رسید کلیک کنید. رسید شما بصورت فایل pdf آماده دریافت خواهد شد.

با باز شدن پنجره جدید، روی دریافت برگه پرداخت کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود. بعد از نمایش، روی نسخه چاپی کلیک کنید.

برگ پرداخت شما بصورت فایل pdf آماده دریافت خواهد شد. آن را دریافت و چاپ کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنیدبعد از پرداخت، نیازی به عملیات خاصی در سامانه نیست.

پرداخت لیستبیمه

برگه نهایی لیست بیمه

پس از طی کردن این عملیات دیگر لازم نیست اقدامی انجام دهید و از سامانه خارج شوید. تمام مراحل ارسال لیست بیمه به صورت بالا بود که در بستر مجازی انجام می‌گیرد.

سخن پایانی 

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به زبان ساده به نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی اشاره کنیم.

با این حال، از آنجا که روندهای اداری این سازمان معمولا از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده، بنابراین بهتر است در این خصوص با یک کاربلد مشورت کنید. 

 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط