راهنمابلاگ

چگونه مسیر شغلی خود را طراحی کنیم؟

.

۱۴۰۰/۰۶/۰۶

کسب‌وکار

از جمله ضروریت‌های زندگی هر فردی داشتن شغل است، افراد همواره سعی می‌کنند در مسیر شغلی خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند و با جایگاه‌ چند سال بعد خود آنطور که دوس دارند روبرو شوند.

بسیار پیش آمده که افراد بارها از خود سوال می‌پرسند چه مسیر شغلی را طی کنم بهتر است؟ آینده شغلی من چه می‌شود؟ چه مسیر شغلی را پیش رو دارم؟ و سوال‌هایی از این دست.

داشتن شغلی که برخی افراد آن را رویاگونه می‌پندارند قابل دستیابی است اگر مسیر شغلی را به درستی طراحی کنند، از اصول مسیر شغلی و چگونه طی کردن مراحل آن آگاهی داشته باشند و بهترین برنامه را برای شغل خود در نظر بگیرند تا در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار بگیرند.

اما مسیر شغلی چیست و چگونه طراحی می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به اصلی‌ترین دغدغه افراد یعنی رسیدن به شغل موردنظر و پیشرفت در آن صحبت کنیم و ببینیم افراد برای اینکه به شغل دلخواه خود دست پیدا کنند باید چه کارهایی انجام دهند و چگونه مسیر شعلی را برای خود طراحی کنند. تا پایان ما را همراهی کنید.

مسیر شغلی چیست؟

به بیان ساده بخواهیم بگوییم مسیر شغلی یا Career Path درواقع همان راهی است که افراد برای رسیدن به شغل و جایگاه دلخواه خود طی می‌کنند به طوری که در انتها در جایگاهی که هستند احساس رضایت دارند و به هدف خود دست پیدا کرده‌اند.

مسیر شغلی می‌تواند دست یابی به یک شغل خاص یا ارتقا جایگاه در شغل فعلی باشد و در حقیقت رسیدن به جایگاهی است که فرد بیشترین توانایی را در آن دارد. در مسیر شغلی فرد همزمان یاد می‌گیرد که چگونه با افزایش مهارت و دانش در همان پست ارتقا یابد.

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید مسیر شغلی تنها راه یک طرفه، یکدست و صعودی نیست و در این مسیر ممکن است پسرفت‌هایی نیز اتفاق بیفتد.

مسیر شغلی را با یک مثال اگر بخواهیم توضیح دهیم به این صورت است که فرض کنید فردی به شغل تدریس در آموزشگاه علاقه دارد، مسیر شغلی او به این صورت است:

شروع مسیر با تدریس خصوصی افراد فامیل و آشنایان»» سپس کمک معلم»» سپس طی کردن دوره کارآموزی در آموزشگاه یا دانشگاه»» سپس معلم حرفه‌ای»» سپس استاد دانشگاه یا آموزشگاه

در مسیر شغلی افراد باید توجه بسیار ویژه‌ای به مهارت‌ها و توانایی‌هایی که دارند داشته باشند و مسیر شغلی خود را باید با خودشناسی شروع کنند.

در مسیر شغلی به پاسخ‌هایی ازجمله کی هستید، چه توانایی‌هایی دارید، چه شغلی متناسب با شخصیت شماست، چگونه باید به شغل دلخواه دست پیدا کنید و اینکه در چند سال آینده از نظر کاری به چه جایگاهی دست خواهید یافت می‌رسید.

مسیر شغلی را باید به چشم یک فرصت طلایی دید که فرد خود را در زمینه اشتغال کشف کند.

مراحل طراحی مسیر شغلی

پیشرفت در مسیر کاری نیازمند آگاهی از راه صحیح مربوط به آن است. قطعا آشنایی با عوامل تاثیرگذار در این راه و اشتباهات متداولی که افراد در این راه تکرار می‌کنند می‌تواند مفید باشد.

رسیدن به جایگاه‌های متعالی در شغل برای بسیاری از افراد اهمیت ویژه دارد اما کمتر کسی برای آن برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

اگر سراغ افراد موفق بروید قطعا به شما خواهند گفت که برای رسیدن به جایگاه فعلی‌شان برنامه‌ای به نام مسیر شغلی را ترسیم کرده‌اند، مسیری که در آن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را تعیین کرده‌اند.

اما برای طراحی مسیر شغلی چه مراحلی را باید طی کرد؟ باید در طراحی مسیر شغلی به همه عوامل تاثیرگذار دقت کنید تا در نیمه راه دچار اشتباه نشوید.

مراحل طراحی مسیر شغلی را می‌توان به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

1- ارزیابی

خوب است پیش از طراحی مسیر شغلی، یک ارزیابی از خود فرد به عمل آید، حال این ارزیابی می‌تواند توسط خود شخص یا توسط سرپرست یا متخصصی انجام شود.

کارشناسان ارزیابی در سازمان‌های مختلف معمولا این کار را برای شناسایی توانایی‌های بالقوه کارکنان خود انجام می‌دهند تا هر فرد را با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در بخش مربوطه مشغول به کار کنند.

2- خودشناسی و تعیین هدف

پس آنکه فرد به یک ارزیابی دقیق از خود رسید، با توجه به توانایی و مهارت‌ها باید هدف خود را در این مسیر تعیین کند.

افراد در این مسیر حتما باید به خودشناسی و توانایی‌ توجه ویژه داشته باشند که بتوانند رضایت شغلی به دست آورند.

باید هدفی که برای شغل خود تعیین می‌کنید مطابق با ویژگی‌های شما باشد؛ به طور مثال اگر شما فردی هستید که مقرراتی بودن یا منعطف نبودن ساعت کاری یک شغل برایتان دشوار است نباید به فکر کارمند شدن در یک شرکت یا سازمان باشید و بایست به به سراغ انتخاب‌های دیگر بروید.

بنابراین در این مرحله از طراحی مسیر شغلی باید به تیپ شخصیتی که دارید توجه کنید و بر اساس آن اهداف شغلی خود را تعیین کنید.

برای اینکه بدانید تیپ شخصیتی شما چیست می‌توانید از تست‌های شخصیت شناسی که تعداد آنها هم کم نیست استفاده کنید.

3- مناظره بر سر اهداف شغلی

افراد برای اینکه میزان خطا در مسیر شغلی را به حداقل برسانند بهتر به برخی سوالات در رابطه با هدف تعیین شده به خود پاسخ دهند و انتظارات خود از هدف تعیین شده را مشخص کنند و ببینند که شغل مورد هدف تا چه اندازه می‌تواند انتظارات آنها را برآورده کند.

این مرحله فرد باید به سوالاتی نظیر کدام یک از علایق من بیش از بقیه در این شغل نهفته است؟ از شغل تعیین شده چه می‌خواهم؟ نقطه قوت من چقدر در این شغل انتخابی نقش دارد؟ هدف تعیین شده کدام یک از انتظارات مرا برآورده می‌کند؟ پاسخ دهد.

اگر فرد این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشت و به سوالات پاسخ دقیقی داد می‌تواند به مرحله بعد در مسیر شغلی برود.

4- تقویت مهارت‌ها مورد نیاز هدف

پس از اینکه فرد در طراحی مسیر شغلی هدف و مدت زمانی (ماهانه یا سالانه) را که به اعتقاد او برای رسیدن به این هدف نیاز است را تعیین کرد باید به ادامه مسیر و مهم‌ترین قسمت آن یعنی تقویت مهارت‌های مورد نیاز بپردازد.

فرد با تحقیقاتی که انجام می‌دهد به طور مثال به این نتیجه می‌رسد که برای رسیدن به هدف تعیین شده 4 سال زمان نیاز دارد؛ این فرد باید طی این 4 سال اقدام به تقویت مهارت‌های خود از روش‌های مختلف از جمله شرکت در کلاس‌های آموزشی، گذراندن دوره‌های کارآموزی، مطالعه، دریافت مدرک و گواهینامه مربوطه، دریافت مدرک تحصیلی مورد نیاز و سابقه کار نماید.

5- ساخت رزومه

این آخرین مرحله از طراحی مسیر شغلی است که فرد باید طی کند و آماده ورود به شغل مورد نظر باشد که این مرحله ساخت رزومه است.

در این مرحله فرد با توجه به مهارت‌هایی که مرتبط با هدف و شغل تعیین شده‌اش بود این آمادگی را در خود می‌بیند که توانایی انجام دادن شغل مورد نظر را دارد به همین دلیل اقدام به معرفی خود به شرکت یا سازمان‌های مورد نیاز می‌کند.

فرد باید یک رزومه برای خود ایجاد کند و در آن به تمام مهارت‌ها و مدارک و دوره‌های گذرانده شده اشاره کند و به معنای واقعی معرفی دقیقی از خود و تخصصی که دارد ارایه دهد.

البته در برخی موارد الزاما فرد قرار نسیت در شرکتی مشغول به کار شود و ممکن است نوع هدف او فریلنسری، پروژه ای، راه‌اندازی کسب و کار یا دانش محور باشد، که در این صورت پس از تقویت‌ مهارت‌های خود می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

برنامه‌ریزی مسیر شغلی

قبل از هرچیز به یاد داشته باشید که هیچوقت برای برنامه‌ریزی مسیر شغلی دیر نیست و هر زمان که نیاز به تغییر شغل داشتید می‌توانید راه جدیدی را از سر بگیرید.

در قسمت‌های پیشین به اهم مطالب اشاره شد و دیدیم که مسیر شغلی در واقع در نهایت به توسعه فردی  کمک می‌کند که فرد به دنبال ایجاد شغل بهتر و شرایط مطلوب‌تر است.

برنامه ریزی مسیر شغلی اهداف و چشم‌اندازهای فرد را ترسیم می‌کند. لازمه برنامه‌ریزی مسیر شغلی شناخت فرد از علایق و مهارت‌هایش است.

در صورت خود شناسی، فرد موفق می‌شود که بداند کدام مهارت‌های شغلی را دارد و مسیر پیشرفت خودش را به صورت دقیق برنامه‌ریزی کند.

سخن آخر

مسیر شغلی به افراد می‌آموزد که دستیابی به شغل مورد نظر و ارتقا جایگاه فعلی‌شان دور از دسترس نیست و فقط کافی است که برنامه‌ریزی دقیقی از مسیر شغلی را انجام دهند.

در این مقاله به طور مفصل به چیستی مسیر شغلی پرداختیم و نشان دادیم هر فردی برای طراحی این مسیر باید چه مراحلی را طی کند.

مشاوران الوبیزنس می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند تا بتوانید مسیر شغلی خود را با توجه به مهارت‌هایی که دارید به طور دقیق طراحی کنید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط