راهنمابلاگ

مالیات خودرو چگونه محاسبه می‌شود و شامل چه خودروهایی است؟

.

۱۴۰۰/۰۲/۰۹

مالیات

دولت از طریق مالیات سعی دارد بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خود را تامین مالی کند که بر اساس این سیاست، کلیات طرح دریافت مالیات و قوانین و مقررات دقیق مربوط به آن را در بخش‌های مختلف اقتصادی تدوین کرده است.

بسیار پیش آمده که دولت برخی از قوانین مالیاتی را اصلاح کند یا همچنین موارد تازه‌ای را به اشخاص مشمولین پرداخت مالیات اضافه کند.

از موارد تازه‌ای که مشمول پرداخت مالیات قرار گرفته خودرو و مسکن بوده که این مقاله به بخش خودرویی آن می‌پردازد.

اگر پیگیر اخبار بوده باشید قطعا متوجه این موضوع شده‌اید که مالیات بر خودروهای میلیاردی، موضوع تازه‌‌ای بوده که از سوی دولت مطرح شده و بر اساس این مصوبه مجلس، برخی از افراد که دارای خودروای گران‌بها هستند سالانه مکلف به پرداخت مالیات هستند.

در این مقاله قصد داریم به جوانب مختلف این موضوع بپردازیم و ببینیم این نوع مالیات جدید که بر دارایی اشخاص متمرکز شده به چه صورت است؟ نحوه محاسبه آن به چه صورت بوده و چه نوع خودروهایی را شامل می‌شود؛ بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

مالیات بر خودرو

بر اساس تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال 1400 گرفت، این امکان برای دولت فراهم شد که مازاد بر دریافت مالیات‌های گذشته، مالیات دیگری از محل خودروهای لوکس دریافت کند.

اغلب خودروهای میلیاردی مربوط به خودروهای وارداتی کشور بوده که همانطور که می‌دانید بر اساس قوانین، ممنوعیت واردات خودرو به چهارمین سال خود رسیده است.

اینکه علت این مالیات‌ستانی از ماشین‌های لوکس وارداتی که دولت خود زمینه افزایش قیمت آنها را فراهم کرده چیست موضوع مورد بحث این مقاله نیست و تنها ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که اگر این مالیات‌ستانی با هدف تنظیم یا ساماندهی بازار خودرو صورت گرفته به نظر نمی‌رسد از کارایی لازم برخوردار باشد.

طی سال‌های اخیر کاهش درآمدهای نفتی موجب شد تا مالیات بر خودرو پس از طی مراحل پر فراز و نشیب برای دومین بار بالاخره به تصویب نمایندگان مجلس برسد و درآمد حاصل از آن بازهم در بودجه سال 1400 گنجانده شود.

در بودجه سال 1399 نیز درآمد حاصل از مالیات بر خودرو و خانه‌های خالی نیز مورد توجه قرار گرفته بود و طبق برخی آمار رسمی، تحقق درآمد از این دو محل برابر صفر بوده است.

بسیاری معتقدند که دولت در این زمینه کم کاری کرده و آیین‌نامه‌های اجرایی در رابطه با پرداخت مالیات بر خودرو و خانه‌های خالی را با جدیت دنبال نکرده است.

با این حال می‌بینیم که مالیات بر خودرو بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و دولت به دنبال اهدافی از جمله کسب درآمد از این طریق است.

مالیات بر خودروهای لوکس

در اسفند ماه سال گذشته بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 توسط مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه کلیه اشخاص (چه حقیقی و چه حقوقی) که دارای انواع خودروهای سواری بودند، چنانچه ارزش خودروهای تحت مالکیت آنها و فرزندان کمتر از 18 سال آنها به بیش از یک میلیارد تومان برسد موظف به پرداخت مالیات هستند.

این مصوبه سازمان امور مالیاتی کشور را مکلف کرده که دارایی این اشخاص را که مشمول این مصوبه می‌شود را تا پایان خرداد ماه سال 1400 تعیین و ارزش خودروهای آنها را مشخص کند و اشخاص مربوط به نسبت به این مالیات‌ستانی مطلع کند.

نکته قابل توجه این است، در صورتی که مالیات مربوط به خودروهای مشمول پرداخت نشود، مالکان آن قادر به نقل و انتقال فروش و اجاره آنها نخواهند بود.

محاسبه مالیات بر خودرو چگونه است؟

برای اطلاع از نحوه محاسبه میزان مالیاتی که از خودروهای لوکس گرفته می‌شود بهتر است به متن اصلی لایحه‌ای که به تصویب رسیده اشاره کنیم.

بر اساس مصوبه مذکور «کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد (10/000/000/000) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می‌باشند:

۱-  تا مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک درصد (%1)

۲-  تا مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال دو درصد (%2)

۳-  تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سه درصد (%3)

۴-  نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال چهار درصد (%4)

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام شده است.

ماخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران می‌رسد».

جدول مالیات خودرو در سال 1400

آنچه که از متن لایحه ذکر شده در قسمت قبل برمی‌آید در قالب جدولی به شرح زیر می‌توان ارایه داد که نرخ مالیات بر ماشین را به تفکیک ارزش ماشین دسته‌بندی می‌کند. 

ارزش خودرو

نرخ مالیات

تا مبلغ 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل 1%
تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان معادل 2%
تا مبلغ 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان معادل 3%
بیش از 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان معادل 4%

در این بخش چند مثال ذکر می‌کنیم تا نحوه محاسبه مالیات بر خودرو را بهتر متوجه شوید.

 فرض کنید مجموع ارزش خودروهای تحت مالکیت یک فرد معادل یک میلیارد و 350 میلیون تومان است.

بر اساس مصوبه، تا یک میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود و نسبت مازاد بر آن یعنی 350 میلیون تومان است که طبق جدول بالا مشمول پرداخت مالیاتی به نرخ یک درصد است.

بنابراین این شخص مکلف به پرداخت مالیاتی معادل 3.5 میلیون تومان (یک درصد از 350 میلیون تومان) است.

به عنوان مثالی دیگر فرض کنید مجموع ارزش خودروهای تحت مالکیت یک فرد معادل چهار میلیارد و 200 میلیون تومان است.

بر اساس مصوبه، تا سه میلیارد تومان آن مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود و نسبت مازاد بر آن یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان است که طبق جدول بالا مشمول پرداخت مالیاتی به نرخ سه درصد است.

بنابراین این شخص مکلف به پرداخت مالیاتی معادل 36 میلیون تومان (سه درصد از یک میلیارد و 200 میلیون تومان) است.

 مالیات خودرو بالای 500 میلیون

احتمال می‌دهیم که بر اساس برخی اخبار غیر رسمی بسیاری از افراد این تصور را دارند یا اینچنین به گوش آنها رسیده است که خودروهای بالای 500 میلیون تومان باید مالیات پرداخت کنند.

همانطور که در توضیحات بالا مشاهده کردید واقعیت به این صورت نیست و اگر خودروی فردی دارای ارزشی 500 میلیون تومان یا حتی چند میلیون تومانی داشته باشد مشمول پرداخت مالیات قرار نمی‌گیرد.

باز هم ذکر می‌کنیم که تمامی خودروهایی که ارزش آنها تا سقف یک میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت مالیات نیستند و تنها خودروهای بیش از یک میلیارد تومان موظف به پرداخت مالیات هستند.

اما همه این توضیحات تا زمانی صحیح است که شخص، مالک خودروی دیگری که ارزش آن بیش از 500 میلیون تومان است نباشد.

همانطور که متن لایحه را مشاهده کردید در بحث مالیات بر خودرو، مجموع ارزش خودروهای تحت مالکیت فرد است که ملاک مالیات ستانی قرار می‌گیرد.

اگر فردی دارای دو خودرو به ارزش‌های 500 و 700 میلیون تومانی باشد مکلف به پرداخت مالیات است.

بنابراین تنها داشتن یک خودرو به ارزش چند میلیون تومان، مالیاتی را دربرنمی‌گیرد و مجموع ارزش چندین خودرو اگربه بیش از یک میلیارد تومان برسد آنگاه فرد را مکلف به پرداخت مالیات می‌کند.

سخن پایانی

مالیات بر خودرو یا مالیات بر ماشین که در سال 1400 به عنوان عضو جدید سازمان امور مالیاتی قرار است مورد توجه قرار بگیرد ابهاماتی را برای صاحبان خودروهای لوکس به همراه داشته است.

در این مقاله ابتدا به چیستی مالیات بر خودرو پرداختیم در ادامه به متن دقیق قانونی که در این رابطه نوشته شده است اشاره کردیم.

در بخش بعدی توضیح دادیم که کدام دسته از خودروها مشمول پرداخت مالیات بوده و مالیات آن چقدر است؟

بخشی را نیز با ذکر دو مثال به بررسی نحوه محاسبه مالیات بر خودرو اختصاص دادیم تا مخاطبان به کور کامل متوجه این بحث بشوند.

اگر نیاز به اطلاعات تکمیلی برای مورد خاص خود دارید می‌تواند از مشورت با متخصصان الو بیزینس بهره‌مند شوید.

 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط