راهنمابلاگ

بازدهی صادرات به امارات چگونه است؟

.

۱۳۹۸/۱۱/۲۱

صادرات
امارات

امارات چگونه کشوری است؟ 

برای صادرات به امارات و صادرات به دبی نیاز است که ابتدا شناختی کلی از مشخصات کلی این کشور و اقتصاد آن داشته باشید که ما ابتدا به آنها می‌پردازیم. 

 دبی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی و تجاری جهان دانست که بسیاری از شرکت‌های مهم دنیا و تجار معروف در آن حضور دارند. امارات از جمله کشورهایی است که رشد اقتصادی آن در دهه‌های اخیر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است.

این کشور در مدت کوتاهی توانسته اقتصاد خود را با بسیاری از کشورهای جهان و کمپانی‌های بزرگ دنیا گره بزند. به همین دلیل، بسیاری اعتقاد دارند که اقتصاد دبی ماکتی از اقتصاد کل جهان به شمار می‌رود که در آن انواع و اقسام شرکت‌ها، افراد، تجار و بازرگانان، بانک‌ها، موسسات مالی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مهم حضور دارند.

حضور افراد و شرکت‌های مختلف از سراسر جهان باعث شده تا کار تجارت با امارات بسیار بهتر و با سهولت خوبی نسبت به سایر کشورها صورت بگیرد. مجموعه این عوامل باعث شده تا اکثر کشورهای مهم جهان ارتباط تجاری بالایی با امارات متحده عربی داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به چین و آمریکا اشاره کرد.

ایران نیز روابط تجاری گسترده‌ای با این کشور حاشیه خلیج فارس داشته و حضور شرکت‌‌ها و فعالان اقتصادی ایران در امارات، خود گواهی بر این مدعا است. هر ساله هزان نفر از ایرانی‌ها، دبی را به عنوان مقصد توریستی و سیاحتی خود انتخاب می‌کنند که این مساله نیز تجارت بین دو کشور را رونق بخشیده است.

اقتصاد کشور مذکور علی‌رغم تمام نقاط مثبتی که دارد، اما صنعت و کشاورزی آن چندان قوی نیست. همین مساله، دست تجار و شرکت‌های ایرانی را برای صادرات به امارات باز گذاشته است. انجام این کار نیاز به کسب اطلاعات در برخی حوزه‌ها دارد که در اینجا به صورت تفصیلی به آنها اشاره می‌کنیم. 

تاریخ، سیاست و جغرافیایی امارات 

ابتدا بهتر است که با ویژگی‌های مختلف امارات آشنا شویم تا با استراتژی بهتری بتوانیم برای صادرات به دبی اقدام کنیم. از منظر جغرافیایی، این کشور بیشتر در محصور آب قرار گرفته است. امارات از یک طرف با خلیج فارس، از طرف دیگر با دریای عمان به دریا راه دارد.

عربستان و عمان دو کشوری هستند که با امارات دارای مرز زمینی بوده و با قطر و ایران نیز مرز آبی دارد. آب‌وهوای این کشور حاشیه خلیج فارس همانند سایر کشورها گرم و خشک و به صورت بیابانی است. هر چند که مناطق شرقی آن هوا معتدل‌تر و کوهستانی است.

با این حال، تنها بخش بسیار اندکی از زمین‌های آن قابل کشت بوده که همین مساله، امارات را به یکی از واردکننده‌های محصولات کشاورزی و محصولات غذایی کرده است. به لحاظ تاریخی نیز، این کشور همواره محل توجه قدرت‌های مختلف بوده که آخرین نمونه آن بریتانیا بود.

بعد از خروج بریتانیا، در سال 1971 به استقلال خود دست یافته و تاکنون نیز خاندان آل نهیان بر آن حکومت می‌کنند. بنابراین احزاب و جریان سیاسی متعددی در امارات متحده عربی حضور ندارند و سیستم قدرت کاملا متمرکز است. 

 مردم امارات؛ ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی 

همسایه جنوبی ایران یکی از منحصر به فردترین کشورها به لحاظ جمعیت‌شناختی است. چرا که غیراماراتی‌ها سهم بیشتری از اماراتی‌های اصیل در جمعیت آن دارند.

غیراماراتی‌ها، افرادی از سراسر کشورهای جهان هستند که برای کار، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های اقتصادی به آنجا مهاجرت کرده‌اند. بنابراین به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز با یک کشور بسیار متنوع روبرو هستیم که ترکیبی از اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف را در برمی‌گیرد.

تنوع فرهنگ‌ها در امارات و خصوصا دبی باعث شده تا شکل‌گیری ارتباطات تجاری برای اکثر افراد تسهیل شود. جدول زیر نشان‌دهند جمعیت امارات در سال 2019 و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی آن است. 

{% component "getting-advice" %}
ویژگی‌های جمعیت‌شناختی  ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی
جمعیت کل 9 میلیون و 800 هزار نفر دین رسمی اسلام (اهل سنت)
جمعیت شهری و روستایی 86 و 14 درصد زبان‌های رایج عربی، انگلیسی، هندی و اردو
جمعیت زنان 30.88 درصد اقلیت‌های مذهبی شیعیان، مسیحیان، بودایی
جمعیت مردان 69.12 درصد اقلیت‌های قومی هندوها، پاکستانی‌ها، ایرانی‌ها
57 درصد 25 تا 54 ساله  شهرهای مهم دبی، شارجه و ابوظبی 

 اقتصاد امارات 

 کشور کوچکی در حاشیه خلیج فارس که اقتصاد آن به اندازه بسیاری از کشورهای مهم دنیا تاثیرگذار است. اقتصاد امارات بر پایه‌های مختلفی از قبیل نفت، گردشگری و خدمات استوار بوده که آن را در زمره یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داده است.

به نحوی که میزان تولید ناخالص داخلی آن در اکثر مواقع همتراز با کشورهای صنعتی اروپایی است. امارات و خصوصا شهر دبی یکی از سرمایه‌پذیرترین نقاط دنیا محسوب می‌شود که سرمایه‌های شرکت‌ها، افراد و دولت‌های مختلفی را به جذب کرده است. در جدول زیر اطلاعات مناسبی از وضعیت اقتصاد این کشور در سال 2019 ارائه شده است.

وضعیت اقتصادی  توضیحات
درصد رشد GDP 2.5 درصد
نرخ تورم  1.2 درصد
نرخ بیکاری  2.57 درصد
تولید ناخالص داخلی  414.18 میلیارد دلار
 سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از GDP به ترتیب برابر با 74 صدم درصد، 46.79 و 52.47 درصد 
 مهم‌ترین محصولات صنعتی محصولات پتروشیمی، سیمان، انواع کود، مشتقات نفتی، کشتی‌سازی و نساجی 
مهم‌ترین محصولات معدنی  نفت، مس و گاز 
مهم‌ترین محصولات کشاورزی  ماهی، میگو و انواع آبزیان، محصولات لبنی 

 آنچه از تجارت امارات با جهان و ایران باید بدانیم

 شاید اگر کشور امارات خصوصا شهر دبی را به عنوان مرکز دادوستد و تجارت جهان بدانیم، چندان قلم به اغراق نرانده باشیم. این کشور در کنار یکی از بهترین و مهم‌ترین شاهراه‌های آبی جهان یعنی خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته که تجارت با دوردست‌ترین نقاط دنیا را نیز تسهیل می‌کند.

در میان شرکاء تجاری امارات، چین و آمریکا و برخی از همسایگان نقش برجسته‌تری نسبت به سایر کشورها دارند. نفت و مشتقات نفتی اصلی‌ترین محصولی است که صادر می‌کند و در مقابل واردکننده بسیاری از گروه‌های کالایی است.

کشاورزی امارات چندان نقشی در کیک اقتصاد این کشور نداشته و این مساله می‌تواند برای تجار کشورمان یک نکته مثبت تلقی شود. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بسیاری از کالاهای جهان به امارات متحده عربی وارد و از آنجا به کشورهای دیگر مجددا صادر می‌شود. در ایران نیز واردات از دبی و امارات، نقش قابل توجهی در تامین نیازهای صادراتی دارد. 

بیشترین واردات امارات از کدام کشورهای جهان است

 آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می‌دهد که برخی کشورها از جمله چین و آمریکا نقش برجسته‌ای در تامین نیازهای وارداتی امارات دارد. به نحوی که براساس آمارهای سال 2018، بیشترین میزان کالا از جانب چین به امارات صادر شده که 14و54 درصد از نیازهای وارداتی آن را شامل شده است.

نقشه زیر اطلاعات خوبی از شرکاء این کشور حاشیه خلیج فارس در واردات سال 2018 ارائه می‌دهد. 

واردات امارات

براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی امارات در سال 2018 حدود 2 درصد از نیازهای وارداتی خود را از ایران وارد کرده است. 

 براساس داده‌های فوق بعد از چین بیشترین میزان صادرات به امارات به ترتیب توسط کشورهای هندوستان (8.82 درصد)، آمریکا (8 درصد)، ژاپن (5.28 درصد)، آلمان (4.18 درصد)، انگلستان (2.94 درصد)، ویتنام (2.93 درصد) و ایتالیا (2.54 درصد) صورت گرفته است. 

بیشترین صادرات امارات به کدام کشورهای است؟ 

صادرات امارات نسبت به واردات آن کمتر بوده و بیشتر شامل محصولات نفتی و سوخت‌های فسیلی است. براساس آمارها در سال 2018 کشور عربستان سعودی بیشترین میزان کالا را از امارات وارد کرده که به میزان 6.84 درصد بوده است. کشورهای واردکننده کالا از امارات به ترتیب میزان واردات کالا در نقشه زیر نمایش داده شده‌اند. 

صادرات امارات

در سال 2018 حدود 3.23 درصد از کالاهای صادراتی امارات به مقصد ایران صادر شده است. 

 براساس داده‌های نمودار فوق، بعد از عربستان سعودی بیشترین حجم صادرات امارات متحده عربی به ترتیب به کشورهای هندوستان (4.6 درصد)، عراق (3.57 درصد)، عمان (3.24 درصد)، ایران (3.23 درصد)، سوئیس (2.97 درصد) و کره جنوبی (1.99 درصد) صورت گرفته است. 

لیست کالاهای صادراتی به امارات 

در سال 2018 کشور امارات متحده عربی به میزان 86440 میلیون درهم کالا وارد کرده که نسبت به سال قبل از آن اندکی کاهش داشته است. در میان لیست کالاهای وارداتی امارات، نام برخی از محصولات خاص بیشتر دیده می‌شود که تجار و بازرگانان می‌توانند بیشتر بر روی آنها تمرکز کنند. براساس آمارها در سال 2018 کالاهای زیر مهم‌ترین نیازهای وارداتی امارات را تشکیل داده‌اند. 

مهم‌ترین کالاهای وارداتی امارات

مهم‌ترین کالاهای وارداتی امارات در سال 2018 

 آمارهای فوق به ما می‌گوید که سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها جزء برترین کالاهای وارداتی کشور امارات محسوب می‌شوند. به طور کل، محصولات و تجهیزات صنعتی و شیمیایی جزء کالاهای برتر وارداتی امارات محسوب می‌شود. البته این آمار در رابطه با ایران می‌تواند متفاوت باشد و کالاهای دیگری از ایران به این کشور صادر شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم. 

 آمار صادرات ایران به امارات 

 براساس داده‌های رسمی، ایران در سال 2018 بیش از 5 میلیارد دلار کالا به امارات صادر کرده که نسبت به سال‌های قبل از آن جهش قابل توجهی داشته است. به نحوی که طی 10 سال گذشته بیشترین میزان صادرات به این کشور در سال 2018 صورت گرفته است.

غیر از این سال، سال 2012 نیز مقدار قابل توجهی کالا از ایران صادر شده است. نمودار زیر وضعیت و آمار صادرات ایران به امارات را طی چند سال اخیر نمایش می‌دهد. 

آمار صادرات ایران به امارات

آمار صادرات ایران به امارات طی سالیان اخیر 

 مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به امارات 

نگاهی به آمارهای رسمی و بین‌المللی نشان می‌دهد که نام برخی از کالاها در میان آمار کالاهای صادراتی ایران به امارات بیشتر مشاهده می‌شود. طیفی از محصولات معدنی، نفتی، کشاورزی و سایر کالاها از ایران به امارات صادر می‌شود. لیست زیر به ترتیب مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به امارات در سال 2018 را نشان می‌دهد. 

  • 1: سوخت‌های فسیلی و مشتقات نفتی 
  • 3: مس 
  • 5: سنگ‌ها و فلزات قیمتی 
  • 7: سنگ‌ها ساختمانی و سرامیک 
  • 9: ماهی و انواع آبزیان 
  • 2: آهن و فولاد 
  • 4: میوه و خشکبار
  • 6: سبزیجات و انواع صیفی‌جات
  • 8: فلز روی 
  • 10: سرب 

 برای اطلاع دقیق‌تر از آمار کالاهای صادراتی به امارات از ایران، می‌توان داده‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد. بیشتر این کالاها به ترتیب از گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر امام خمینی (ره)، بندر لنگه، منطقه ویژه بوشهر، مشهد، بندر باهنر و سایر گمرکات دیگر به امارات متحده عربی صادر شده است.

لیست زیر آمار مهم‌ترین کالاهای صادراتی به امارات را در سال 97 و 98 نشان می‌دهد. این لیست به ترتیب نبوده و نام محصولات به صورت تصادفی آمده است. 

  • خرما و خشکبار 
  • ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف 
  • سنگ‌های ساختمان، قیر و آسفالت 
  • شیشه و محصولات شیشه‌ای 
  • هویج، کاهو، هندوانه، شلغم، کیوی، هندوانه، گوجه فرنگی 
  • لوازم خانگی و آشپزخانه 
  • روغن‌ها و فرآورده‌های نفتی 
  • سنگ‌های معدنی خصوصا سنگ مرمر 

 براساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در میان لیست محصولات صادراتی به امارات نام برخی از گروه‌های کالایی از جمله محصولات کشاورزی و فرآورده‌های نفتی بیشتر دیده می‌شود.

 اطلاعات کاربردی از تجارت با امارات 

در جدول زیر با استفاده از داده‌های سازمان‌های مختلف اطلاعاتی را گردآوری کرده‌ایم که به شما در امر تجارت با امارات بیشتر کمک خواهد کرد. 

نهادها، سازمان‌ها و افراد مرتبط توضیحات
مسعود طاهری مهر، دبیر میز امارات در سازمان توسعه تجارت  تلفن: 22662566
اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات آدرس: تهران، خیابان طالقانی، نبش فرصت، اتاق بازرگانی ایران ساختمان شمالی طبقه دوم  تلفن: 88810825
کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها

عباس بیانی مسئول امور اقتصادی سفارت ایران در ابوظبی  تلفن: 0097124447618   فکس: 0097124448714

علیرضا بهرامی پارسا، مسئول امور اقتصادی کنسول‌گری ایران در دبی  تلفن: 0097143444717  فکس: 0097143449499

اتاق بازرگانی امارات 

تلفن: 0097142208288  فکس: 0097142208842

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط