راهنمابلاگ

نکات مهم صادرات به روسیه چیست؟

.

۱۳۹۸/۱۱/۱۲

صادرات
روسیه

اطلاعات عمومی کشور روسیه؛ ابرقدرت شرقی را بیشتر بشناسیم

با نگاهی به محصولات مختلف صادرات به روسیه در چند سال اخیر، می‌توان مشاهده کرد که گزینه‌هایی همچون صادرات میوه به روسیه یا صادرات محصولات کشاورزی به روسیه جزء گزینه‌های پرطرفدار برای بازرگانان ایرانی بوده‌اند. 

اما صادرات به این کشور نیازمند کسب دانش و اطلاعات اولیه بوده که در این مقاله قصد داریم به آن اشاره کنیم. ابتدا بهتر است اندکی با ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن آشنا شویم. 

بدون شک کشور روسیه از قرن‌ها قبل تاکنون یکی از کشورهای بسیار تاثیرگذار در سیاست و اقتصاد جهان بوده است. حتی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز نتوانست از اهمیت و نقش این کشور در سراسر جهان کم کند.

جمعیت و وسعت بالای روسیه در کنار آب‌وهوای سرد باعث شده تا همسایه شمالی ایران به یکی از مهم‌ترین واردکنندگان مواد غذایی تبدیل شود.

روسیه یکی از کشورهای اصلی عضو اتحادیه اوراسیا بوده که همین مساله تجارت بازرگانان ایرانی را با این کشور بسیار تسهیل می‌کند. چرا که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از برخی امتیازات جهت تجارت با یکدیگر برخوردار هستند.

روابط سیاسی استراتژیک و پایدار روسیه و ایران باعث شده تا تجارت و صادرات به این کشور نیز از یک پشتوانه سیاسی مناسب برخودار باشد.

 آنچه باید از جغرافیا، سیاست و تاریخ روسیه بدانیم 

به لحاظ جغرافیایی کشور روسیه یکی از منحصر به فردترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. فدراسیون روسیه بزرگترین و وسیع‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود که بالغ بر 17 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

با 14 کشور مختلف در دو قاره اروپا و آسیا همسایه بوده که شامل کشورهای چین، کره شمالی، جمهوری آذربایجان، اوکراین، بلاروس، استونی، لیتوانی، لهستان، مغولستان، گرجستان، قزاقستان، فنلاند، نروژ و لتونی است.

روسیه از چند طرق مختلف به دریا راه داشته که شامل دریای ژاپن، دریای سیاه، دریای خزر، دریای برینگ، اقیانوس آرام و برخی نقاط دیگر است. آب‌وهوای آن جزء سردترین مناطق جهان به شمار می‌رود. بنابراین در بسیاری از نقاط امکان کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد.

همین موضوع چندین میلیون نفر روسی را به مواد غذایی سایر کشورها محتاج کرده است. بنابراین صادرات میوه به روسیه یا صادرات محصولات کشاورزی به روسیه برای اکثر تجار و بازرگانان کشورها جذاب است. 

تاریخ روسیه دگرگونی‌های بسیار زیادی را تجربه کرده و همواره یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان بوده است. امپراطوری روم، امپراطوری بیزانس و اتحاد جماهیر شوروی برای قرن‌های متمادی بر سرزمین کنونی روسیه حکومت کرده‌اند.

{% component "getting-advice" %}

روسیه در دو جنگ مهم جهانی شرکت داشته و هنور هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر این جنگ‌ها قرار دارد. در اواخر دهه 90 میلادی اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و این کشور قدرت خود را تا حد بسیار زیادی از دست داد. با این حال، روسیه در سالیان اخیر توانسته تا حد قابل توجهی قدرت گذشته خود را دریابد.

سیستم سیاسی این کشور به صورت فدرال و غیرمتمرکز بوده و دارای ده‌ها جمهوری و ایالت خودمختار مختلف است. روسیه به لحاظ سیاسی یک ابرقدرت شرقی محسوب شده که با بلوک غربی به رهبری آمریکا در رقابت و تضاد است. 

 ساختار فرهنگی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی روسیه 

 فدراسیون روسیه جزء هشت کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. این کشور همانند هندوستان از تنوع فرهنگی، زبانی و جمعیت‌شناختی بسیار متنوعی برخوردار است. به نحوی که ترکیبی از اقوام و مذاهب گوناگون در این کشور حضور دارند.

اطلاعات زیر به خوبی نمایانگر وضعیت جمعیت‌شناختی و ویژگی‌های فرهنگی روسیه است. 

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی  ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی 
جمیعت کل 146 میلیون نفر  دین اصلی مسیحیت ارتدکس 
جمعیت مردان 46.35  زبان‌های رایج روسی، اکراینی، چچنی، تاتاری 
 جمعیت زنان 53.65 درصد اقلیت‌های مذهبی اسلام، بودایی و یهودی 
جمعیت شهری و روستایی 73 و 27 درصد  اقلیت‌های قومی اکراینی، باشقیر، ارمنی، ترکی، چچنی، بلاروسی
42 درصد 25 تا 54 ساله شهرهای مهم مسکو، سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، قازان، سامارا، یکاترینبورگ، نیژنی نووگورود 

فرهنگ و جمعیت روسیه از تنوع و تفاوت بسیار بالایی برخوردار است. این مساله می‌تواند یک مزیت خوب برای صادرکنندگان ایرانی محسوب شود. به عنوان مثال، به احتمال زیاد با جمعیت مسلمان روسیه بهتر می‌توان ارتباط برقرار کرد.

برخی قومیت‌ها از جمله آذربایجانی‌ها از دو قومیت مشترک دو کشور به شمار می‌روند. اگرچه زبان‌های متعددی در این کشور وجود دارد، اما برای تجارت نیاز است که تسلط خوبی بر زبان روسی داشته یا آنکه از مترجم استفاده کنید. 

اقتصاد روسیه 

 اقتصاد روسیه یک اقتصاد انرژی محور بوده که سهم گردشگری و تولیدات صنعتی خصوصا صنایع نظامی نیز در آن قابل توجه است. روسیه در کنار عربستان سعوی جزء بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان قرار دارد.

این کشور همچنین بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد که به بخش‌های مختلف جهان از جمله اروپا صادر می‌کند. با این حال، روسیه در دو صنعت دیگر یعنی گردشگری و صنایع نظامی نیز توانسته به میزان قابل توجهی پیشرفت کند.

به گونه‌ای که سالانه هزاران نفر از ایران و سایر کشورها به روسیه مسافرت می‌کنند. مسکو و سن پترزبورگ دو شهر مهم و توریستی آن محسوب می‌شوند. وجود مرزهای گسترده با کشورهای مختلف، دسترسی به دریاها و اقیانوس‌ها در کنار قدرت بالای سیاسی و نظامی باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان خواهان گسترش روابط اقتصادی خود با مسکو باشند.

آمارهای ارائه شده در زیر تصویر جامعی را از اقتصاد روسیه در سال‌ 2018 نشان می‌دهد. 

متغیرهای اقتصادی توضیحات 
نرخ تورم  3.5 درصد
نرخ بیکاری  5 درصد
تولید ناخالص داخلی  1.657 تریلیون دلار 
سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از GDP به ترتیب برابر با 3.15، 32 و 54.12 درصد 
مهم‌ترین محصولات صنعتی  ماشین‌آلات و تولیدات نظامی  
مهم‌ترین محصولات معدنی  سنگ‌های قیمتی  
میزان تجارت خارجی  600 میلیارد دلار 

 نمای کلی تجارت روسیه با جهان چگونه است؟ 

 روسیه به علت برخورداری از هزاران کیلومتر مرز با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، توانسته تجارت خود را با بسیاری از کشورهای مهم جهان توسعه دهد. البته نباید قدرت سیاسی و نظامی روسیه را نیز در گسترش تجارت با جهان نادیده گرفت. خصوصا آنکه بخش بسیار قابل توجهی از تجارت آن مربوط به تجارت سلاح و جنگ‌افزار است.

فدراسیون روسیه کشاورزی چندان قوی ندارد. به همین دلیل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه همواره جزء محصولات وارداتی پرطرفدار این کشور است.

روسیه علی‌رغم قدرت برتر نظامی و سیاسی، اما صنعت چندان قوی همانند چین یا آمریکا و کشورهای اروپایی ندارد. کشورهای همسایه خصوصا چین نقش زیادی در تجارت با این کشور دارند که می‌تواند ناشی از مرز مشترک و روابط سیاسی مناسب باشد.

از کشورهای اروپایی نیز می‌توان به آلمان اشاره کرد که حجم تجارت بالایی با این کشور دارد. علی‌رغم آنکه ایران و روسیه به لحاظ سیاسی روابط بسیار خوبی دارند، اما حجم تجارت بین آن دو چندان بالا نیست. البته عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا این شرایط را به وجود آورده که تنور تجارت دو کشور در آینده بیشتر گرم شود. 

روسیه به کدام کشورها کالا صادر می‌کند؟ 

 چین کشوری است که هم مرز مشترک طولانی با روسیه دارد و هم در اقتصاد آن نیز بسیار سهیم است. به گونه‌ای که بیشترین میزان صادرات کالا از روسیه به چین صورت می‌گیرد. نمودار زیر براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 بوده که مهم‌ترین شرکاء چین در بحث صادرات را نشان می‌دهد. 

صادرات روسیه به کشورهای جهان

براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 حدود 12.47 درصد از کالاهای صادراتی روسیه به چین صادر شده است. 

 بعد از چین بیشترین میزان کالاهای صارداتی روسیه به ترتیب به کشورهای آلمان (9.67 درصد)، هلند (7.59 درصد)، ترکیه (4.75 درصد)، کره جنوبی (4 درصد)، ایتالیا (3.65 درصد) آمریکا (3 درصد) و قزاقستان (2.88 درصد) بوده است. 

بیشترین واردات روسیه از کدام کشورها است؟ 

 چین باز هم نقش تعیین کننده‌ای در تامین نیازهای وارداتی روسیه بازی می‌کند. این کشور حدود 21.93 درصد از کالاهای وارداتی روسیه را تامین می‌کند که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

با نگاهی به نقشه وارداتی روسیه در سال 2018 می‌توان گفت که شرکاء وارداتی آن همان کشورهایی هستند که در بحث صادرات نیز شریک هستند. 

واردات روسیه

کشورهای اصلی صادرکننده کالا به روسیه براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 

 براساس نمودار فوق علاوه بر چین، بیشترین میزان نیازهای وارداتی فدراسیون روسیه به ترتیب از کشورهای آلمان (10.71 درصد)، آمریکا (5.33 درصد)، ایتالیا (4.45 درصد)، فرانسه (4 درصد)، ژاپن (3.70 درصد)، کره جنوبی (2.94 درصد)، اکراین (2.23 درصد) و برخی کشورهای دیگر بوده است.

در این میان ایران نقش چندان قابل توجهی در تامین نیازهای وارداتی روسیه ندارد که انتظار می‌رود با فعال‌تر شدن اتحادیه اوراسیا، این روند بهبود پیدا کند. 

مهم‌ترین کالاهایی که روسیه وارد می‌کند؟ 

روسیه در سال 2018 مقدار 238.2 میلیارد دلار از کشورهای مختلف جهان کالا وارد کرده که نسبت به سال قبل از آن مقداری افزایش را تجربه کرده است.

واردات روسیه حدود 1.3 درصد از واردات کل جهان را به خود اختصاص داده است. از این مقدار به میزان 47.1 درصد از کشورهای اروپایی، 42.2 درصد از کشورهای آسیایی، 3.1 درصد از کشورهای آمریکای لاتین و 1.2 درصد از آفریقا وارد شده است.

بنابراین کشورهای اروپایی و آسیایی در واردات به ترکیه با یکدیگر رقابت نزدیکی دارند. نمودار زیر مهم‌ترین گروه‌های کالایی که در سال 2018 توسط روسیه وارد شده را نشان می‌دهد. 

مهم‌ترین کالاهای وارداتی روسیه

مهم‌ترین گروه‌های کالایی وارداتی روسیه در سال 2018 

 حجم و میزان صادرات ایران به روسیه 

براساس داده‌های بین‌المللی فدراسیون روسیه در سال 2018 به میزان 538 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. این میزان نسبت به سال 2017 جهش بسیار قابل توجهی داشته است.

در میان لیست محصولات صادراتی ایران به روسیه نام برخی از گروه‌های کالایی بیشتر دیده می‌شود که محصولات غذایی و کشاورزی مهم‌ترین آنها هستند. 

حجم صادرات ایران به روسیه

حجم صادرات ایران به روسیه 2010 تا 2018

نمودار فوق نشان می‌دهد که بیشترین میزان صادرات ایران به روسیه در سال 2018 بوده است. روند تجارت بین دو کشور به گونه‌ای بوده که در سال 2011 به یکباره با یک جهش قابل توجهی روبرو شده است.

در این سال حجم صادرات به روسیه به 350 میلیون دلار رسیده است. از 2011 به بعد جزء در سال‌های 2015 و 2016 معمولا میزان صادرات به این کشور بالای 350 میلیون دلار بوده است.

در سال 2017 ایران حدود 400 میلیون دلار کالا به فدراسیون روسیه صادر کرده است. انتظار می‌رود با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، این میزان در سال‌های آینده به مرور افزایش پیدا کند. 

 لیست اقلام صادراتی به روسیه 

 در میان لیست صادرات به روسیه نام برخی از کالاها و محصولات بیشتر دیده می‌شود. صادرات خشکبار به روسیه در کنار صادرات میوه و محصولات خوراکی و کشاورزی دیگر از جمله گروه‌های صادراتی پرطرفدار محسوب می‌شود.

محصولات دیگری همچون مس، انواع سنگ‌ها، پلاستیک و محصولات دارویی در میان لیست صادرات به روسیه مشاهده می‌شود. نمودار زیر ارزش دلاری چندین کالای پرطرفدار صادراتی به روسیه را در سال 2018 نشان می‌دهد. 

List of goods exported to Russia

لیست صادرات به روسیه از ایران در سال 2018 

 براساس نمودار فوق در سال 2018 گروه میوه و خشکبار به میزان 207 میلیون دلار در صدر لیست اقلام صادراتی به روسیه قرار گرفته است. علاوه بر آن نام برخی گروه‌های خوراکی و غذایی دیگر نیز دیده می‌شود. این موضوع نشان از نیاز شدید بازار روسیه به اقلام خوراکی و کشاورزی دارد که ناشی از آب‌وهوای سرد این کشور و عدم امکان کشاورزی است.

اطلاعات مهم تجارت با روسیه  

در جدول زیر ما به اطلاعات مهمی در خصوص صادرات به روسیه اشاره می‌کنیم که برای تجار و بازرگانان کشورمان می‌تواند مفید واقع شود. 

نهادها، سازمان‌ها و افراد مرتبط توضیحات 
فرهاد پرند، دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت تلفن: 22664008  فکس: 22664019
اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه 

آدرس: تهران، خیابان طالقانی، شماره 175، ساختمان شمالی 

تلفن: 8848010  فکس: 88345817

کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها

سید مهدی میرمحمد صادقی مسئول اقتصادی سفارت ایران در مسکو 

تلفن: 0079459172442  فکس: 0079459163732

بهروز مختاری مسئول امور اقتصادی سرکنسول‌گری ایران در آستراخان 

تلفن: 0078512395604  فکس: 0078512395605

اتاق بازرگانی روسیه 

تلفن: tpprf@tpprf.ru 

 مشاوره صادرات به روسیه 

سینا میار، ناصر انزلی‌چی و احسان زارع قشلاقی سال‌هاست که در امر صادرات به روسیه فعالیت می‌کنند. تجربه چند ساله این سه مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا گام‌های صادراتی به روسیه را مطمئن‌‍‌تر بردارید. 

نام مشاور  صفحه مشاور 
ناصر انزلی‌چی  دریافت مشاوره
احسان زارع قشلاقی  دریافت مشاوره

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط