راهنمابلاگ

آنچه قبل از صادرات به کویت باید بدانیم

.

۱۳۹۸/۱۱/۰۸

صادرات
کویت

اطلاعات عمومی کویت؛ از همسایه جنوبی چه می‌دانیم؟ 

صادرات به کویت همواره برای تجار کشورمان جذابیت داشته، اما در بسیاری از موارد نیز افراد تازه‌کار بدون شناخت و درک دقیق از این کشور، به آن ورود پیدا می‌کنند. 

بنابراین بهتر است تا قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در این خصوص کسب کنید. ما در این مقاله در کنار شما هستیم تا به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره کنیم. 

کویت از جمله کشورهایی بوده که ایرانی‌ها دیرباز حضور پررنگی در آن داشته‌اند. معمولا فعالان اقتصادی مناطق بندری و جنوبی کشور مانند خوزستان، بوشهر و بندرعباس با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت رابطه اقتصادی دارند.

کویت دقیقا همانند سایر کشورهای خلیج فارس، کشور کم‌جمعیتی و کم وسعتی است. اما به مرکزی برای حضور فعالان اقتصادی و تجاری مهم منطقه و حتی دنیا تبدیل شده است.

دسترسی به آبهای آزاد بین‌المللی و موقعیت جغرافیایی بسیار ممتاز، کویت را به یک مرکز بسیار مهم جهت فعالیت تجار و بازرگانان تبدیل کرده است.

ایران یکی از همسایگان کویت بوده که با این کشور دارای مرز دریایی است. وجود بنادر مهم در دو طرف، باعث شده تا هر ساله حجم قابل توجهی از کالا بین آنها تبادل شود.

شناخت دقیق کویت به شما کمک می‌کند تا گام‌های صادرات به این کشور را بهتر بردارید. بنابراین ابتدا بد نیست با شرایط و وضعیت عمومی این کشور آشنا شویم. 

 آنچه از مردم کویت باید بدانیم 

 کویت کشوری مسلمان که اکثریت به زبان عربی صحبت می‌کنند. هر چند که برخی اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در این کشور حضور دارند.

جدول زیر خلاصه‌ای از اطلاعات جمعیتی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی این همسایه جنوبی ایران است. 

ویژگی‌های جمعیتی  ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی 
جمعیت 4 میلیون و 200 هزار نفر  دین رسمی اسلام اهل تسنن 
جمعیت مردان و زنان به ترتیب 61.22 و 38.78 درصد زبان‌های اصلی عربی و انگلیسی 
جمعیت شهری 98.8 درصد  اقلیت‌های مذهبی مسیحیت و تشیع 
جمعیت روستایی 1.2 درصد پایتخت شهر کویت  
57 درصد 25 تا 54 ساله خیطان، السره، الرقه، القرین، السامیه 

 نکته‌ای که به لحاظ جمعیت‌شناختی و فرهنگی کویت باید به آن توجه کنیم، این است که بخش قابل توجهی از جمعیت آن جزء ساکنان بومی نیستند.

چرا که از قدیم‌الایام مردم بسیاری از کشورهای آسیاسی دیگر به کویت مهاجرت کرده‌اند. علت مهاجرت آنها معمولا به دست آورد موقعیت‌های اقتصادی بهتر بوده است.

حتی درصد قابل توجهی از ایرانیان نیز به کویت مهاجرت کرده‌اند. این افراد معمولا ساکنین شهرها و استان‌های جنوبی کشورمان بوده‌اند.

اگرچه آمار دقیق و رسمی در این خصوص در دست نیست، اما بنا به برخی آمارها گفته می‌شود که حدود 40 درصد از ساکنین این کشور غیربومی هستند.

بنابراین تنوع اقوام و ملیت‌ها در این کشور در کنار حضور پررنگ جمعیت ایرانی‌الااصل می‌تواند یک نکته مثبت برای تجار ایرانی باشد که قصد صادرات به کویت را دارند. 

 جغرافیا، تاریخ و سیاست کویت چگونه است؟ 

 کویت به لحاظ جغرافیایی کشور کوچکی است که بیش از 17 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور با عربستان و عراق به صورت زمینی و با ایران به صورت دریایی دارای مرز مشترک است.

آ‌ب‎‌وهوای کویت بدون شباهت با بیابان‌‌های سوزناک عربستان نیست و در اکثر مناطق آن آب‌وهوای بسیار گرم و خشک حاکم است. همچنین دسترسی آن به آب‌های شیرین بسیار کم است.

این موضوع باعث شده تا کویت بسیاری از کالاها و محصولات غذایی و کشاورزی خود را از خارج وارد کند. این کشور حتی در سالیان اخیر بخشی از آب آشامیدنی خود را از طریق واردات و آب شیرین‌کن‌ها تامین کرده است.

البته کویت از دهه‌های اخیر تلاش کرده تا با ایجاد گلخانه‌ها و تغییر خاک مزارع، اندکی وضعیت کشاورزی خود را بهبود دهد. کویت علی‌رغم وسعت کم، اما به شش استان مختلف به نام‌های حولی، جهرا، عاصمه، فروانیه، احمدی و مبارک‌الکبیر تقسیم شده است. 

به لحاظ سیاسی کویت همانند سایر کشورهای خلیج فارس یک کشور شیخ نشین محسوب می‌شود. با این حال، فضای سیاسی در این کشور معمولا بازتر از سایر کشورهای خلیج فارس است.

این کشور در سال 1961 به استقلال رسیده و از آن زمان تاکنون چندین نفر از خاندان آل صباح در کویت به قدرت رسیده‌اند. یک مجلس نیز در این کشور وجود دارد که در کنار قوه قضاییه بر فعالیت‌های حکومت نظارت می‌کنند.

به لحاظ تاریخی قدم‌های اولیه تاسیس کشور کویت توسط خاندان آل حمید و خاندان آل صباح برداشته شده است. با این حال، عراق همواره ادعاهایی را نسبت به خاک این کشور مطرح کرده که منجر به جنگ دوم خلیج فارس شده است.

در حال حاضر، کویت یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه بوده که با بسیاری از کشورهای جهان روابط حسنه‌ای دارد. 

اقتصاد کویت 

اقتصاد این کشور بیشتر مبتنی بر نفت و سوخت‌های فسیلی است. هر چند نمی‌توان سهم بخش گردشگری در اقتصاد کویت را نادیده گرفت. از قدیم‌الایام تاکنون کویت مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و سایر کشورها بوده است.

این روند تاکنون با شیب تقریبا مثبتی ادامه داشته است. کشاورزی کویت سهم بسیار ناچیزی از اقتصاد آن دارد. به گونه‌ای که کشاورزی در بسیاری از مواقع سهمی کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی آن دارد.

این مساله باعث شده تا این کشور حاشیه خلیج فارس یکی از واردکنندگان اصلی مواد غذایی خصوصا از آمریکا باشد. ثبات و آرامش ویژگی و مشخصه بارز اقتصاد کویت به شمار می‌رود.

این ثبات باعث شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی سراسر جهان، کویت را به عنوان مرکز اصلی فعالیت خود انتخاب کنند. جدول زیر اطلاعات مناسبی را براساس داده‌های سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت اقتصاد کویت ارائه می‌دهد. 

وضعیت اقتصادی  توضیحات 
تولید ناخالص داخلی  141 میلیارد دلار 
نرخ تورم  1.5 درصد
نرخ بیکاری  2 درصد
سهم بخش خدمات، صنعت و کشاورزی از GDP به ترتیب برابر با 48.3، 51.2 و کمتر از یک درصد
مهم‌ترین محصولات کشاورزی  شیلات 
مهم‌ترین محصولات معدنی  سیمان 
مهم‌ترین محصولات صنعتی  کشتی‌سازی، سیمان و مصالح ساختمانی

 اطلاعات فوق نشان می‌دهد که اقتصاد کویت از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار بوده و فعالان اقتصادی می‌توانند با خیال راحت به مراوده تجاری با این کشور مشغول باشند.

این اطلاعات همچنین کمک می‌کند تا دورنمای مناسبی از وضعیت اقتصاد این کشور حاشیه خلیج فارس داشته باشیم. 

تجارت کویت با جهان و ایران چگونه است؟

کویت حجم صادرات غیرنفتی چندان بالایی ندارد. بیشتر صادرات این کشور بر محور صادرات نفت و سوخت‌های فسیلی است. بیشتر کالاهای صادراتی کویت به کشورهایی همچون هند، امارات متحده عربی، عراق، پاکستان، عمان و چین صورت می‌گیرد.

برابر با آخرین داده‌های جهانی، کشور کویت در سال 2018 به میزان 66 میلیارد دلار کالا به کشورهای مختلف جهان صادر کرده که نسبت به سال قبل از آن جهشی در حدود 20 درصد داشته است.

در این سال قریب به 92 درصد از کالاهای صادراتی کویت را نفت و سوخت‌های فسیلی تشکیل داده است. مواد شیمیایی آلی، انواع کود، پلاستیک، محصولات معدنی، آلومینیوم و سنگ‌های قیمتی هر کدام با درصد اندکی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که نفت و سوخت‌های فسیلی شاکله اصلی اقتصاد کویت را تشکیل داده و این کشور به واردات بسیاری از کالاها نیاز دارد. 

{% component "getting-advice" %}

بیشترین واردات کویت از کدام کشورها است؟ 

 از آنجا که اقتصاد این کشور حاشیه خلیج فارس تک محصولی بوده، بنابراین بسیاری از نیازهای خود از جمله محصولات و مواد خوراکی را از طریق واردات تامین می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که دو کشور چین و آمریکا از شرکاء اصلی کویت در بحث واردات محسوب می‌شوند. در میان کشورهای همسایه کویت نیز دو کشور عربستان و امارات متحده عربی بخش قابل توجهی کالا به کویت صادر می‌کنند.

این در حالی است که جای خالی کالاهای ایرانی در کویت کاملا احساس می‌شود. نقشه زیر نشان‌دهنده شرکاء اصلی کویت در بحث واردات کالا است.

واردات کویت از کشورهای مختلف

داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 2018 نشان می‌دهد که ایران سهم چندانی از واردات کویت ندارد. 

 براساس همین داده‌ها، در میان کالاهای وارداتی کویت نام برخی از کالاها بیشتر به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده نیازهای وارداتی کویت است. در ادامه به اصلی‌ترین گروه‌های وارداتی این کشور اشاره خواهیم کرد. 

مهم‌ترین اقلام وارداتی کویت چه محصولاتی هستند؟ 

کویت در بسیاری از زمینه‌ها کالا وارد می‌کند. اگرچه ممکن در طول سال‌های مختلف این لیست دچار تغییرات اندکی شود. اما غالبا به صورت میانگین برخی از محصولات جزء نیازهای وارداتی همیشگی کویت محسوب می‌شوند.

نمودار زیر مهمترین اقلام وارداتی کویت را براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 نشان می‌دهد.  

مهم‌ترین کالاهای وارداتی کویت

تجار ایرانی می‌توانند بسیاری از نیازهای واردتی کشور کویت را تامین کنند. 

 از دیگر نیازهای وارداتی کویت می‌توان به محصولات پلاستیکی، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی و بسیاری محصولات دیگر اشاره کرد. هر چند که معمولا هر کشوری برخی کالاهای خاص را به کویت صادر می‌کنند.

به عنوان مثال، آمریکا نقش زیادی در تامین مواد غذایی و خوراکی به کویت دارد. در حالی که سایر کشورها ممکن است بیشتر بر روی صادرات محصولات دیگر به این کشور حاشیه خلیج فارس تمرکز کنند. 

 آمار صادرات ایران به کویت چگونه است؟ 

 آمارها نشان می‌دهد که در طول سالیان اخیر میزان صادرات کالاهای ایران به کویت همواره با اندکی اختلاف در نوسان بوده است. اما این آمار به یکباره در سال 2018 جهش قابل توجهی داشته است.

در این سال از ایران به مقدار 358 میلیون دلار کالا به کویت صادر شده است. هر چند این مقدار کالا به نسبت کل واردات کویت از سایر کشورها چندان زیاد نیست، اما نشان از رشد بسیار قابل توجه نسبت به سالیان قبل دارد.

به گونه‌ای که در سال 2017 میزان صادرات کالاهای ایرانی به کویت کمتر از 200 میلیون دلار بود. نمودار زیر نشان‌دهنده میزان صادرات کالاهای ایرانی به کویت طی سالیان اخیر است. 

میزان صادرات ایران به کویت

ایران در سال 2018 بیش از 350 میلیون دلار کالا به کویت صادر کرده است.

 نمودار فوق نشان می‌دهد که دو جهش قابل توجه در صادرات کالای ایرانی به کویت رخ داده که اولین جهش مربوط به سال 2013 و دومی مربوط به سال 2018 بوده است.

لازم به ذکر است که آمار سال‌های 2009 و 2012 در دسترس نبوده است. 

کالاهای صادراتی به کویت چه محصولاتی هستند؟ 

 در قسمت قبل به مهم‌ترین نیازهای وارداتی کویت که هر ساله توسط این کشور وارد می‌شود، اشاره کردیم. در اینجا قصد داریم تا به لیست کالاهای صادراتی به کویت از جانب ایران بپردازیم.

بررسی آن به تجار و بازرگانان ایرانی کمک می‌کند تا بهتر بتوانند تجارت با این کشور را تحلیل و بررسی کنند. براساس آمارها، مهم‌ترین کالاهایی که توسط ایران در سال 2018 به کویت صادر شده، به ترتیب از قرار زیر است. 

  • 1: محصولات معدنی گچ، آهک، سیمان، گوگرد، نمک و سنگ
  • 3: آهن و فولاد 
  • 5: گوسفند و سایر حیوانات زنده 
  • 7: دانه‌های روغنی 
  • 9: محصولات غذایی مانند آرد، غلات، لبنیات
  • 2: انواع سبزیجات و محصولات کشاورزی 
  • 4: ماهی و سایر آبزیان دریایی 
  • 6: انواع میوه و مرکبات، هندوانه 
  • 8: آثار هنری و فرهنگی 
  • 10: مصالح ساختمانی 

 علاوه بر محصولات فوق، کالاهای مختلف دیگری نیز به کویت صادر می‌شود. هر چند لیست کالاهای صادراتی به کویت هر ساله ممکن است دچار تغییراتی شود، اما غالبا بسیاری از محصولات صادراتی هر ساله یکسان هستند.

به گونه‌ای که بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد که کم‌وبیش کالاهایی که در لیست فوق وجود دارند توسط تجار کشورمان به کویت صادر شده است. 

اطلاعات مفید در صادرات به کویت 

در تجارت با کویت شما نیاز دارید تا با برخی از افراد و سازمان‌های مختلف ارتباط بگیرید. ما تلاش کرده‌ایم در جدول زیر به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم که می‌توانید از آن استفاده کنید. 

نهادها، سازمان‌ها و افراد مرتبط توضیحات 
مسعود طاهری مهر، دبیر میز ایران در سازمان توسعه تجارت تلفن: 22662576  فکس: 22662566
اتاق بازرگانی مشترک ایران و کویت 

آدرس: تهران، میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، کوچه افشار، پلاک 8 طبقه 4 

تلفن: 53534080  فکس: 53534079

کارشناسان اقتصادی مرتبط در کویت 

ابراهیم نوروزی درونکلا مسئول امور اقتصادی سفارت ایران در کویت 

تلفن: 0096566767771  فکس: 0096522529868

اتاق بازرگانی کویت

فکس:(965) 22300074

 مشاوره صادرات به کویت 

برای مشاوره صادرات به کویت و تجارت با این کشور، می‌توانید با مشاوران زیر ارتباط بگیرید و به شکل تلفنی یا حضوری سوالات و مسائل خود را مطرح کنید. محمد عسگری یک نفر از مشاوران خبره در این خصوص است.

نام مشاور  صفحه مشاور 
محمد عسگری  دریافت مشاوره 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط