راهنمابلاگ

هر آنچه یک مبتدی باید در مورد بیت کوین بداند

.

۱۳۹۹/۱۱/۰۵

سرمایه‌گذاری

این روزها در کنار موضوعاتی مانند وضعیت بورس، قیمت طلا و سکه، قیمت خودرو و قیمت خانه، قطعا خبرهایی از قیمت بیت کوین و وضعیت آن را از رسانه‌های مختلف شنیده‌اید.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

بیت کوینی که به یکباره توانست جایگاه قابل قبولی را در میان بازارهای پولی پیدا کند. اما بیت کوین چیست و با چه هدفی ایجاد شده؟ کاربرد آن چیست؟ آیا بیت کوین تولید می‌شود؟

بسیاری از افراد با این مقوله ناآشنا هستند و تنها نام بیت کوین به گوش آنها خورده است. در این مقاله سعی شده همه موضوعات و نکات مهم برای افرادی که با بیت کوین آشنایی کمتری دارند و یا به اصطلاح مبتدی هستند ارائه شود.

پیش از آن بهتر است با دیدن ویدیو زیر با نحوه ورود به بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید. در این ویدیو نیما نعیمی‌خواه مشاوره ارزهای دیجیتال، اطلاعات تکمیلی و مفیدی را در زمینه چگونگی ورود به بازار ارز دیجیتال به شما ارایه می‌دهد.

{% component "video" "1DeE3" %}

 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در واقع یک ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال یعنی پولی که در فضای اینترنتی تولید و در همین فضا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ارز دیجیتالی در سال 2009 توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد که همچنان نیز با گذشت 10 سال، هویت آن برای هیچکس شناخته نشده است.

فرضیه‌هایی از این دست که بیت کوین موجب کنار رفتن بانک‌ها و موسسات مالی شده مطرح می‌شود که این اتفاق می‌توانسته دشمنی‌های زیادی را علیه ساتوشی ناکاموتو به راه بیندازد و جان او را تهدید کند.

بیت کوین نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال ظاهر فیزیکی و قابل لمسی ندارند یعنی وجود خارجی ندارد.

بیت کوین یک پول الکترونیکی است که با آن می‌توانید از سایت و فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید و حتی برای افراد دیگر آن را بفرستید زیرا به مکان خاصی محدود نمی‌شود و از هر نقطه از جهان می‌توان تراکنشی بر اساس ارز دیجیتال بیت کوین انجام داد.

بیت کوین در یک بستر وسیع و گسترده مورد تبادل قرار می‌گیرد که به آن بلاک‌ چین می‌گویند؛ بلاک چین یک دفتر غیرمتمرکز است که هیچ واحد قدرتمند یا یک نیروی متمرکز وجود ندارد که فعالیت شبکه‌ای آن را کنترل یا مختل کند.

همین امنیت بالا و استفاده از الگوریتم و پروتکل‌های قوی در رمزنگاری بیت کوین موجب شده که طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد.

«برای حضور در دوره آموزشی بازار رمزارزها همین حالا ثبت نام کنید»

شروع بازار ارزهای دیجیتال با معرفی اولین ارز یعنی بیت کوین آغاز شد. بیت کوین در سال 2009 به عنوان اولین شبکه پرداختی شناخته شد که به صورت نقطه ‌به نقطه و بدون واسطه از سوی کاربران گسترش یافته و قدرتمند شده است.

به جرات می‌توان گفت در میان ارزهای دیجیتال، بیت کوین بیشترین محبوبیت را در بین کاربران خود دارد. اما آیا بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری است؟ برای پاسخ به این سوال حتما ویدیو زیر را ببینید.

{% component "video" "KdN6G" %}
 

بیت کوین چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم، بیت کوین همان پول است اما از نوع الکترونیکی آن، بنابراین دارای بسیاری از ویژگی‌ و کاربرد دیگر پول‌های موجود است. از میان کاربردهای بیت کوین، در این مقاله به 2 کاربرد مهم آن می‌پردازیم: 

1- پرداخت با بیت کوین

یکی از اهداف ایجاد رمز ارزها؛ تسهیل در خریدهای اینترنتی بود. دیگر لازم نیست برای پرداخت‌های اینترنتی خود پول مربوط به همان کشور را پرداخت کنید.

بیت کوین متعلق به یک کشور خاص نبوده و با آن می‌توان از فروشگاه و سایت‌های اینترنتی‌ کشورهای مختلف جهان خرید کرد.

با گسترش محبوبیت بیت کوین، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بیت کوین را به روش‌های پرداخت خود اضافه کرده‌اند.

2- سرمایه‌گذاری در بیت کوین

محبوبیت بیت کوین و ورود پول‌های هنگفت به این بازار موجب شده ارزش آن روز به روز بیشتر شود. ارزش بیت کوین که در ابتدا کمتر از یک دلار بود اکنون به بیش از 30 هزار دلار رسیده است.

همین نوسانات قیمت بیت کوین موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر کسب سود از آن باشند تا امروز که می‌بینید بیت کوین به محلی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین به قدری گسترش یافته که انواع تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بر روی آن انجام می‌شود و مورد توجه بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای است.

هدف بیت کوین چیست؟

بیت کوین در اختیار هیچ دولتی نیست و هیچ نهادی نمی‌تواند در سازوکار آن دخالت کند. مهمترین هدف بیت کوین را می‌توان ایجاد فضای امنی برای ذخیره و انتقال پول دانست.

تنها یک نفر می‌تواند معاملات و حساب‌های فرد را در این فضا کنترل کند که آن هم خود فرد است.

این فضای ایجاد شده مانند یک سیستم بانکی عمل می‌کند که می‌توان بدون دخالت هیچ واسطه‌ای مبادلات مالی را انجام داد و بدون هیچ نگرانی سرمایه را در آن ذخیره کرد.

در واقع می‌توان مهم‌ترین هدف بیت کوین را همان حذف واسطه‌ها برای نقل و انتقال پول دانست. از دیگر اهداف بیت کوین نیز می‌توان به انجام تراکنش‌های شفاف، تسهیل انتقال پول به هر نقطه از جهان و ارزان بودن انتقال آن اشاره کرد.

استخراج بیت کوین چیست؟

به احتمال زیاد بارها این جمله را شنیده‌اید که برخی در حال استخراج بیت کوین هستند. استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین به وسیله دستگاه‌های استخراج که انواع مختلفی دارند انجام می‌شود. اما چگونه؟

زمانی که یک فرد قصد دارد برای فرد دیگری بیت کوین بفرستد، این تراکنش باید از طرف یک منبعی مورد تایید قرار بگیرد و امنیت آن را تضمین کند.

منبعی که این تراکنش را تایید می‎‌کند هیچکس نیست جز استخراج کنندگان بیت کوین، این افراد با استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال سخت افزاری را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند که امنیت آن را تامین کند.

به این صورت که در ازای برقراری این امنیت و تایید تراکنش‌ها، کارمزدی به شکل بیت کوین به این افراد پرداخت می‌شود که همان بیت کوینی است که در همان لحظه به وجود آمده است.

هرچه قدر سیستم سخت افزاری یک دستگاه بیشتر بتواند درستی یک مبادله را تایید کند بیت کوین بیشتری در شبکه به وجود می‌آید و به عنوان پاداش به آن داده می‌شود.

استخراج بیت کوین به یک جریان برق مداوم، اینترنت و دستگاه‌های استخراج کننده قوی نیاز دارد.

 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط