راهنمابلاگ

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها چگونه است؟

.

۱۳۹۹/۰۳/۲۱

حقوق مالکیت فکری

آنچه از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها باید بدانیم

کسب‌وکارها از هر نوعی که باشند و در هر نقطه جغرافیایی فعالیت کنند معمولا به ثبت شرکت و آشنایی با مراحل ثبت شرکت نیاز دارند.

اگرچه ممکن است فعالیت غیررسمی کسب‌وکارها نیز مزایایی در پی داشته باشد، اما واقعیت آن است که بدون ثبت شرکت و داشتن شخصیت حقوقی چندان نمی‌توان فعالیت کرد.

از طرفی، انجام این کار یک الزام قانونی است. بنابراین صاحبان کسب‌وکار از آن ناگزیر هستند. بسیاری از افرادی که قصد انجام این کار را دارند؛ نیاز به راهنمای ثبت شرکت دارند.

ما در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به بیان دلایل ثبت شخصیت حقوقی کسب‌وکار و سپس به مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها بپردازیم.

از مهم‌ترین دلایل مراحل ثبت شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • جلوگیری از کپی‌برداری یا سواستفاده از دارایی‌های مادی و معنوی شرکت
  • شرکت در مناقصات و مزایده‌ها
  • مشخص شدن مسئولیت‌های بین شرکا
  • رسمیت یافتن همکاری و عقد قرارداد با دیگران
  • کسب اعتبار و ارتقاء برند در نزد مشتریان و رقبا
  • برخورداری از مزایا و حمایت‌های قانونی و دولتی از قبیل اخذ تسهیلات
  • داشتن شخصیت حقوقی و ایجاد اعتماد برای دیگران جهت همکاری 
  • گرفتن نمایندگی و شعب در سراسر کشور 
  • دریافت مجوزها و امتیازات مختلف از نهادهای ذی‌ربط
  • وجود الزام قانونی برای ثبت شرکت 
{% component "getting-advice" %}

موارد فوق مهم‌ترین مزایای فعالیت در یک شرکت رسمی و ثبت شده است. با این حال، ثبت شرکت مزایای متعدد دیگری نیز دارد که بستگی به نوع ثبت متفاوت خواهد بود. 

در این میان نکته‌ای که بسیاری از آن غافل هستند؛ توجه به چگونگی و انجام مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها است. چرا که این کار دارای نکات بسیار جزئی بوده که عدم توجه به آن باعث می‌شود امتیازاتی را از دست بدهید. 

از طرفی ما با انواع ثبت شرکت روبرو هستیم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، مراحل ثبت شرکت تعاونی با شرکت سهامی خاص ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند. 

در این مقاله تمرکز ما بر روی توضیح مراحل ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها است. 

راهنمای ثبت شرکت؛ مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها چگونه است؟ 

حال که با مزایا و دلیل ثبت شرکت آشنا شدید، بهتر است به گام‌ها و مراحل ثبت شرکت به صورت اجرایی آن اشاره کنیم.

برای این کار باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذرانید و بسته به نوع شرکت نیاز است که مدارک مختلفی را نیز تحویل بدهید.

اما نکته مثبت داستان آن است که شما نیازی به مراجعه حضوری نداشته و کلیه کارها از طریق سامانه ثبت شرکت به آدرس (sherkat.ssaa.ir) صورت می‌پذیرد.

قبل از هر نکته باید بگوییم که جهت ورود به سامانه بهتر است از مرورگر موزیلا استفاده کنید. در ادامه راهنمای ثبت شرکت؛ به مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اشاره می‌کنیم. 

گام اول راهنمای ثبت شرکت؛ انتخاب شرکا و تعیین مسئولیت‌ها 

شما قبل از آنکه بخواهید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید، ابتدا باید شرکاء خود را تعیین و ترکیب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل را مشخص کنید.

انتخاب شریک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بنابراین باید دقت کافی را به خرج دهید.

نکته مهم در این خصوص آن است که تعداد شرکا بسته به نوع شرکت می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، در شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر می‌توانند به عنوان شریک کنار یکدیگر فعالیت کنند.

مساله دیگر در این خصوص میزان سرمایه‌ای است که هر کدام از شرکاء با خود به همراه می‌آورند.

طبیعی است که هر اندازه میزان سرمایع افراد بیشتر باشد، سهم و اختیارات آنها نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. در نهایت موضوع میزان و نحوه مسئولیت هر کدام از شرکاست که باید در مورد آن با یکدیگر توافق کنید. 

 گام دوم راهنمای ثبت شرکت؛ اطلاعات عمومی شرکت

 بعد از انتخاب شرکا و تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب نوع شرکت؛ شما باید برای ادامه مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به سامانه‌ای به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و وارد بخش «ثبت شخصیت حقوقی» شوید.

در اینجا فرایند و مراحل ثبت شرکت آغاز شده و باید مراحل و فرایندهای مختلفی را پشت سر بگذارید.

اولین مرحله مربوط به اطلاعات عمومی شرکت است. در این قسمت باید برخی اطلاعات مربوط به آن از جمله نوع شرکت، نام شهر و استان محل فعالیت، شماره و آدرس تماس، سال مالی و برخی اطلاعات دیگر را وارد کنید.

اطلاعات دیگری از قبیل نوع سال مالی، وضعیت شعب شرکت و آدرس سایت در این بخش وارد می‌شود. برخی از این اطلاعات اختیاری و برخی دیگر اجباری بوده که باید حتما وارد کنید.

بعد از تکمیل این بخش با دکمه سبز رنگ «گام بعدی» به بخش بعدی یعنی اطلاعات متقاضی خواهید رفت. 

گام سوم راهنمای ثبت شرکت؛ اطلاعات متقاضی 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت اطلاعات مربوط به متقاضی تکمیل می‌شود. اطلاعات شخصی از قبیل نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی در اینجا باید ثبت شود.

چنانچه تعداد افراد متقاضی چند نفر باشند، باید اطلاعات آنها را وارد کنید. دقت کنید که ثبت اطلاعات متقاضی یک گام مهم مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها محسوب می‌شود. 

بهتر است به هنگام ثبت نام مدارک هویتی افراد متقاضی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک را به همراه داشته باشید. در این قسمت همچنین وکیل یا اصیل بودن متقاضی باید مشخص شود. 

گام چهارم راهنمای ثبت شرکت؛ نام‌های درخواستی 

این قسمت مرحله حساسی از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها است. چرا که شما باید نام شرکت را انتخاب کنید که در آینده قطعا بر برند کسب‌وکار تاثیرگذار خواهد بود.

در این بخش شما باید از قبل 5 نام را انتخاب کرده و پیشنهاد بدهید تا با یکی از آنها موافقت شود.

اسامی پیشنهادی نباید قبلا انتخاب شده باشد. به همین خاطر نیاز است که استعلام بگیرید. همچنین برای برخی اسامی خاص محدودیت‌هایی وجود دارد که باید به تایید برسد. از جمله این اسامی می‌توان به نام ائمه و یا سایر اسامی مذهبی اشاره کرد.

به هر حال انتخاب نام شرکت اهمیت زیادی داشته و بهتر است یک نام مناسب و غیرطولانی انتخاب کنید. نامی که افراد بتوانند آن را به خوبی به خاطر بسپارند و تلفظ آن آسان باشد. 

 گام پنجم راهنمای ثبت شرکت؛ موضوع فعالیت 

 انتخاب حوزه فعالیت یکی دیگر از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها است. متقاضیان باید از قبل حوزه فعالیت خود را انتخاب کنند و در این بخش ثبت کنند. در این مرحله سامانه ثبت شرکت به شما چندین حوزه پیشنهادی مختلف را ارائه می‌دهد که باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

معمولا اکثرا متقاضیان می‌توانند یکی از حوزه‌ها را به عنوان موضوع فعالیت انتخاب کنند چرا که گستردگی حوزه‌ها در سامانه زیاد است. اما گاهی اوقات نیاز است که متقاضیان برای یک حوزه خاص مجوزهای لازم را اخذ کنند. 

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها؛ ممکن است براساس نوع شرکت درخواستی تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. 

 گام ششم راهنمای ثبت شرکت؛ میزان سرمایه 

 میزان سرمایه اولیه شرکت ارزش و اعتبار آن را مشخص می‌کند. باید از قبل با شرکا خود در خصوص میزان سرمایه اولیه شرکت و همچنین میزان آورده هر فرد به توافق برسید.

معمولا شرکا سعی می‌کنند در ابتدای تاسیس شرکت سرمایه مناسبی را به عنوان سرمایه اولیه قرار دهند.

با این حال در سامانه ثبت شرکت‌ها، برای هر نوع از شرکت حداقل میزان سرمایه مشخص شده است.

به عنوان مثال، برای شرکت با مسئولیت محدود میزان حداقل سرمایه اولیه 100 هزار تومان است. هر چند اکثر افراد معمولا بیشتر از این میزان سرمایه قرار می‌دهند. 

 گام هفتم راهنمای ثبت شرکت؛ اشخاص و مدیران 

متقاضیان در این قسمت از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها باید مدیران، اعضای هیئت مدیره و افراد کلیدی شرکت را مشخص کنند. نیاز است که سمت هر کدام از افراد با برخی اطلاعات هویتی آنها ثبت شود.

سامانه ثبت شرکت به گونه‌ای است که اگر تعداد افراد بیشتر از حد مشخصی باشد (معمولا 150 نفر)، باید فرم مشخصی را در سامانه دانلود و اسامی را در آن وارد کنید. البته این حالت معمولا استثنا بوده و غالبا افراد کمتر از این مقدار هستند.

اطلاعات مورد نیاز این بخش شامل اطلاعات هویتی افراد، آدرس پستی یا اطلاعات تماس آنها است. بنابراین این اطلاعات را باید از قبل در اختیار داشته باشید. در این بخش معمولا میزان سهام و مسئولیت هر کدام از افراد نیز مشخص خواهد شد. 

گام هشتم راهنمای ثبت شرکت؛ تعداد و میزان شعب شرکت 

 چنانچه شرکت شما دارای شعبه خاصی باشد باید در این بخش اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید. البته معمولا شرکت‌ها در بدو تاسیس فاقد شعبه هستند.

در این صورت باید گزینه عدم وجود شعبه را در سامانه ثبت شرکت‌ها انتخاب کنید. افراد بعدا و در صورت وجود شعبه می‌توانند اطلاعات آن را در این بخش وارد کنند. 

 گام نهم راهنمای ثبت شرکت؛ روزنامه کثیرالانتشار 

 این مرحله چندان کار خاصی نداشته و شما باید آگهی شرکت خود را در یک روزنامه کثیرالانتشار به چاپ برسانید که بیشتر جنبه عمومی و اطلاع‌رسانی دارد. توجه کنید که روزنامه کثیرالانتشار با روزنامه رسمی دو مقوله متفاوت هستند.

روزنامه رسمی یک نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه بوده که شما باید آگهی ثبت شرکت خود را در آنجا به ثبت برسانید. همچنین در ادامه باید تغییرات مربوط به شرکت را ثبت کنید.

اما روزنامه کثیرالانتشار به هنگام ثبت شرکت و جهت اطلاع‌رسانی است. شما باید یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور را انتخاب کنید و آگهی را در آن چاپ کنید. 

گام دهم راهنمای ثبت شرکت؛ اساسنامه 

 در این بخش از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها؛ با توجه به اطلاعاتی که از قبل تکمیل کرده‌اید، اساسنامه برای شما تکمیل و نشان داده خواهد شد.

در صورتی که اطلاعات نیاز به اصلاح داشته باشد، می‌توانید آن را ویرایش کنید.

در این بخش یک سری قوانین نمایش داده می‌شود که بهتر است آنها را با دقت مطالعه کنید. همچنین اطلاعات اساسنامه را در این بخش به خوبی مطالعه کنید تا در صورت اشتباه آن را اصلاح کنید. 

 گام یازدهم راهنمای ثبت شرکت؛ تکمیل شرکت‌نامه و تقاضانامه

 همانند مرحله قبل در اینجا نیز با گرفتن فرم تقاضانامه و شرکت‌نامه مطابق با اطلاعاتی که وارد کرده‌اید به شما نشان داده می‌شود.

در صورتی که هر کدام از آنها نیاز به ویرایش داشته باشند، می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید در غیر اینصورت تایید را می‌زنید. 

گام دوازدهم راهنمای ثبت شرکت؛ تکمیل کردن مدارک

 در قسمت‌های قبل نیز برخی اسناد و مدارک مربوطه را از شما تقاضا می‌کنند، اما در اینجا شما باید تمامی مدارک مورد نیاز را تحویل دهید. این مدارک شامل برخی اسناد بوده که در قسمت‌های بعدی به آنها اشاره می‌کنیم.

مدارک مربوط به اساسنامه، شرکت‌نامه و برخی مدارک مربوط به اعضای هیئت مدیره است. بعد از تکمیل کردن مدارک نیاز است که آنها را پست کنید. 

 گام سیزدهم راهنمای ثبت شرکت؛ چاپ آگهی در روزنامه رسمی 

 این مرحله آخرین بخش از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها است. با استفاده از کد ثبت شده شرکت می‌توانید آگهی روزنامه رسمی را به چاپ برسانید. سپس باید اصل یا کپی آن را در اختیار داشته باشید.

چرا که در بسیاری مواقع برای انجام کارها مورد نیاز است. آگهی روزنامه رسمی مشخصات مربوط به شرکت در آن ثبت شده و از ارزش حقوقی قابل توجهی برخوردار است. 

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم تا در قالب راهنمای ثبت شرکت؛ به مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها بپردازیم. با این حال، این تمام ماجرا نیست. 

ثبت شرکت انواع مختلفی داشته که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. ضمن آنکه شرایط افراد متقاضی نیز ایجاب می‌کند که به سراغ یکی از مدل‌های ثبت شرکت بروند.

بسیاری از افراد روش و مدلی را انتخاب می‌کنند که ممکن است چندان برای کسب‌وکار آنها متناسب نباشد. از این رو بهتر است افراد قبل از اقدام برای ثبت شرکت، حتما با متخصصان و مشاوران این حوزه مشورت کنند.

این کار را می‌توانید از طریق الوبیزنس و به صورت تلفنی یا حضوری انجام دهید. 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

ثبت شرکت و برند

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط