راهنمابلاگ

صفر تا صد ثبت شرکت با مسئولیت محدود؛ مراحل؛ هزینه و شرایط

.

۱۴۰۰/۰۲/۲۷

ثبت شرکت

انتخاب نوع شرکت بستگی به این موضوع دارد که اعضای آن چه اهدافی را دنبال می‌کنند، میزان مسئولیت اعضا چقدر است، تعداد افراد عضو چند نفرند و مواردی از این دست که نوع شرکت‌ها را تعیین می‌کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی چیستی شرکت با مسئولیت محدود بپردازیم و ببینیم نحوه ثبت آن به چه صورت بوده و چه مراحلی برای آن باید طی شود؛ بنابراین تا پایان با ما باشید.

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود از آن دسته شرکت‌هایی بوده که طرفداران زیادی دارد چون شرایط ثبت و اداره کردن آن بسیار سخت نیست.

اما شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

در قانون تجارت مواد قانونی 94 تا 115 به شرکت با مسئولیت محدود پرداخته که در ادامه برای شناخت بیشتر این نوع شرکت از آن استفاده می‌کنیم.

بر اساس ماده 94 قانون تجارت «شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است».

همانطور که از تعریف قانونی بالا برمی‌آید، شرکت با مسئولیت محدود برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود که سرمایه آن به صورت سهم‌الشرکه بوده و به سهام تبدیل نمی‌شود.

این نوع شرکت که به نوعی یک شرکت بازرگانی است معمولا بین افراد یک خانواده یا جمعی از دوستان تشکیل می‌شود.

طبق ماده 96 قانون تجارت «شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد».

همچنین بر اساس ماده 97 قانون تجارت «در شرکتنامه باید صراحتا قید شده باشد که سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است».

از سوی دیگر ماده 98 قانون تجارت درباره سهم‌الشرکه می‌گوید که «شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم‌الشرکه‌های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی‌ دارند».

سهم‌الشرکه شرکت با مسئولیت محدود تنها به موجب سند رسمی قابل انتقال است.

تعداد اعضای مورد نیاز برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 نفر است و محدودیتی برای تعداد اعضای بیشتر از نظر قانونی وجود ندارد.

در اسمی که برای شرکت انتخاب می‌شود باید دقت کرد زیرا بر اساس ماده 95 قانون تجارت «در اسم شرکت باید عبارت (‌با مسئولیت محدود) قید شود و الا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع ‌مقررات آن خواهد بود. ‌اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در‌شرکت تضامنی را خواهد داشت».

اگر نام فردی در نام شرکت با مسئولیت محدود ذکر شود، آن فرد در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی همانند شرکت تضامنی خواهد داشت.

همچنین اگر از نام‌های تکراری، در تضاد با شئونات اسلامی، غیرفارسی و کلمات خاص استفاده شود قابلیت ثبت شدن را ندارد.

در مورد موضوع شرکت با مسئولیت محدود خوب است بدانید که پیش از هرچیز باید مشروع باشد و به هنگام ثبت شرکت، موضوع باید در شرکتنامه به ثبت برسد.

در قانون تجارت درباره مدت زمان فعالیت شرکت ماده تبصره‌ای نوشته نشده و عموما به این صورت است که زمانی شرکا این شرکت را تشکیل می‌دهند در شرکتنامه مدت آن را نامحدود درج می‌کنند.

سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به صورت سهم‌الشرکه بوده و به سهام تبدیل نمی‌شود؛ حداقل میزان سرمایه برای ثبت شرکت این نوع شرکت چقدر است؟

اگر به قانون مراجعه کنیم می‌بینیم که حداقل سرمایه‌ای برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود تعیین نشده اما تاکید شده که این نوع شرکت زمانی به ثبت می‌رسد که سرمایه نقدی آن تادیه شده باشد.

اما در برخی منابع و سایت‌های تخصصی ثبت شرکت، عنوان شده که حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود نیاز به فراهم کردن شرایطی است که معمولا آن را به دو دسته ماهوی و شکلی تقسیم می‌کنند.

شرایط ماهوی برای ثبت شرکت

  1. رضایت و اهلیت شرکا
  2. مشخص بودن میزان سرمایه شرکت
  3. مشخص بودن موضوع شرکت
  4. حداقل دو عضو داشته باشد
  5. انتخاب و تعیین یک نام مناسب

شرایط شکلی برای ثبت شرکت

  1. تنظیم شرکتنامه و امضای آن
  2. تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
  3. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها و آگهی نمودن آن در روزنامه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید مدارک مورد نیاز را فراهم کرد که به شرح زیر است:

  1. تهیه کارت ملی و کپی برابر با اصل آن برای کلیه اعضای شرکت
  2. تهیه اصل شناسنامه و فتوکپی آن برای کلیه اعضای شرکت
  3. تهیه و تکمیل دو نسخه تقاضا نامه ثبت شرکت که به امضای کلیه اعضا (شرکا) رسیده باشد
  4. تهیه دو نسخه شرکتنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و جلسه هیات مدیره در آن میزان سهم‌الشرکه و سرمایه شرکت تعیین شده باشد با امضای اعضای شرکت
  5. تهیه اساسنامه که به امضای اعضای شرکت رسیده باشد
  6. تهیه فرم تقاضانامه که به امضای اعضای شرکت رسیده باشد
  7. گرفتن مجوز از نهادهای مربوط با توجه به موضوع شرکت؛ این مجوزها می‌تواند از نوع صنعتی، بانکی، بهداشتی و دیگر موارد باشد
  8. ارایه گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضای شرکت

نکته قابل توجه این است که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیازی به ارایه مدرک تحصیلی نیست.

همچنین در اساسنامه مواردی از جمله وظایف مدیران، شرایط تصمیم‌گیری و حق رای و... ثبت می‌شود. در واقع اساسنامه مشخص می‌کند که آن شرکت چگونه باید اداره شود.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

پس از آنکه شرایط و مدارک مورد نیازی که در بخش قبلی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیان کردیم فراهم شد می‌توان مراحل ثبت قانونی شرکت را طی کرد که به شرح زیر است:

1- فراهم کردن مدارک مورد نیاز

همانطور که گفتیم در ابتدا باید تمام مدارک و شرایطی که در بخش قبل ذکر کردیم را به طور کامل فراهم کنید و سپس مراحل ثبت شرکت را پیش ببرید.

 2- انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت یکی از اقدامات مهم پیش از ثبت شرکت است که با در نظر گرفتن قوانین مربوط به آن باید تعیین شود.

3- ثبت اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

در این مرحله به سایت irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و باید قسمت «پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی» را انتخاب کرد.

سامانه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

با انتخاب گزینه شرکت با مسئولیت محدود، صفحه جدیدی باز خواهد شد که در آن اطلاعاتی مانند موضوع شرکت، اسم شرکت، اطلاعات اعضا، میزان سرمایه شرکت و دیگر موارد خواسته شده را ثبت باید ثبت کرد.

پس از ثبت تمامی موارد خواسته شده باید منتظر تایید اطلاعات از سوی اداره ثبت شرکت‌ها باشید.

در صورت تایید اطلاعات، اساسنامه و شرکتنامه را در باید در همان سامانه آپلود کرد.

سامانه از میان 5 اسمی که برای شرکت خود پیشنهاد داده‌اید یکی را انتخاب می‌کند.

4- ارسال مدارک

با تایید نام شرکت در سامانه، از صفحاتی که سامانه تعیین می‌کند باید دو نسخه پرینت گرفت و آن را امضا کرد، پرینت صفحات با اصل مدارک را به همراه صورت جلسه‌ای که از قبل بین اعضا تنظیم و امضا شده بود را باید از طریق پست سفارشی به اداره ثبت شرکت‌‌ها ارسال کرد.

مدارک از سوی کارشناس اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مدارک یا اطلاعات ناقص بود به متقاضی برای رفع آن اعلام می‌شود.

5- تایید اطلاعات و دستور صدور ثبت شرکت

با بررسی اطلاعات و تایید آن در مرحله قبل و رفع نواقص احتمالی، کارشناس اداره ثبت اقدام به صدور دستور ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها می‌کند.

در این راستا پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد تا آماده ثبت رسمی قرار بگیرد.

در همین حین نسخه دومی از تقاضانامه توسط کارشناس حقوقی اداره ثبت شرکت‌ها مهر شده و به متقاضی تحویل داده می‌شود که در واقع همان سند رسمی ثبت شرکت است.

6- چاپ آگهی در روزنامه

متقاضی با دریافت سند رسمی ثبت شرکت از سوی کارشناسی حقوقی اداره ثبت شرکت‌ها، ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ ثبت آن باید اقدام به چاپ آگهی ثبت شرکت در یک روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار کند.

در اینجا مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود به پایان می‌رسد.

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود چقدر است؟

همانطور که در مطالب پیشین بلاگ نیز به آن اشاره کرده بودیم، هزینه ثبت شرکت در هیچ ماده قانونی آورده نشده و در واقع هزینه ثابتی نیست.

وابسته به شرایط و خدماتی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود از موسسات ثبتی به کار می‌گیرید، هزینه ثبت آن متفاوت است.

بخشی از هزینه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولین محدود مربوط به واریزی به اداره‌های مربوطه و درج آگهی شرکت در روزنامه‌ها است، قسمت دیگر هزینه‌ها نیز مربوط به کارمزدی بوده که موسسه ثبتی اقدامات مربوط به ثبت شرکت شما را انجام می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع ثبت و مسایل مربوط به شرکت با مسئولیت محدود پرداختیم و هرآنچه که در مورد این موضوع نیاز بود را بیان کردیم.

در ابتدا به چیستی این نوع شرکت و قوانین تجارت مربوط به آن پرداختیم شرایط کلی آن را بازگو کردیم.

در ادامه شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت آن را شرح دادیم و توضیح دادیم که تمام اطلاعات باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها درج شود تا مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.

در انتها به مراحل ثبت شرکت پرداختیم که در صورت تایید مدارک و اطلاعات از سوی کارشناس، متقاضی با چاپ یک آگهی در روزنامه کثیرالانتشار آخرین مرحله را طی کرده و اینگونه شرکت خود را به ثبت می‌رساند.

در صورت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت با مسئولیت محدود، کارشناسان الوبیزینس می‌توانند به شما مشاوره دهند و شما را در این مسیر یاری دهند.

{% component "getting-advice" %}

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

ثبت شرکت و برند

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط