راهنمابلاگ

مهم‌ترین نکاتی که در قرارداد مشاوره‌ای باید توجه کنیم

.

۱۴۰۰/۰۸/۰۱

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی تمامی کسب و کارها در پی بهتر دیده شدن و بهبود بخشیدن به کیفیت محصولات و خدمات خود هستند. برای رسیدن به این هدف نیازمند استفاده از نیروی کار توانمند و خلاق و با تجربه هستند.

عدم شناخت کافی مدیران و مسئولان شرکت‌ها نسبت به نوع مهارت و یا خدمات مورد نیاز، باعث می‌شود تا شرکت‌ها نیاز به همکاری با مشاوران در زمینه مورد نیاز خود داشته باشند.

مشاوران متخصصی در حوزه‌های مختلف وجود دارند که بدون شک کمک گرفتن از این افراد متخصص در حوزه کسب و کار مورد نظر می‌تواند شرکت و یا موسسه را در چند ماه به سوددهی بالایی برساند.

برای کمک گرفتن از مشاوران در کسب و کار احتیاج به استخدام به صورت بلندمدت نیست. بلکه می‌توان با آن‌ها به صورت ساعتی و یا پاره وقت قرارداد بست و از داشتن تجربه و مهارتشان در حوزه کسب و کار خود استفاده کنیم. بنابراین کارفرما می‌تواند از طریق انعقاد قرارداد مشاوره‌ای با این افراد، در هزینه‌های خود صرفه جویی کند.

ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که این نوع قرارداد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

قرارداد مشاوره‌ای چیست؟

این قرارداد یک نمونه از انواع قراردادهای پیمانکاری می‌باشد و در آن یک طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر مشاور متخصص حوزه مورد نظر است.

قرارداد مشاوره‌ای از جمله مفیدترین قراردادها برای کارفرماست.

قرارداد همان‌طور که از اسمش پیداست یعنی توافق بین دو شخص در مورد موضوعی خاص و با شرایط خاص.

مشاوران در بخش‌های  تنوعی می‌توانند به سوداوری کسب و کار کمک و آن‌ها را هدایت و راهنمایی کنند. مانند مشاور سرمایه‌گذاری بورس، مشاور امور مالی و فروش، مشاور حسابداری مالیاتی، مشاور روان‌شناسی، مشاور جذب سرمایه‌گذاری، مشاور حقوقی کسب و کارهای اینترنتی، مشاور سئو، مشاور دیجیتال مارکتینگ و...

لازم به ذکر است که فقط کسب و کارهای بزرگ نیازمند مشاور نیستند بلکه همه کسب و کارها با هر اندازه‌ای به آن نیاز دارند. چرا که تمامی این کسب و کارها هدفشان مشترک است و آن بالا بردن میزان سوددهی در تولید محصول یا خدمتی است که ارائه می‌دهند. پس برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، قرارداد با مشاوران کسب و کار بهترین گزینه است.

قرارداد مشاوره‌ای هم مانند مابقی قراردادهای پیمانکاری باید به طور دقیق و با صراحت کامل نوشته شود تا موجب اختلاف و درگیری بین دو طرف قرارداد نگردد.  

با بستن این نوع قرارداد، مشاور استخدام رسمی شرکت یا موسسه محل فعالیت نمی‌شود. در واقع قرارداد مشاوره‌ای با قرارداد استخدامی متفاوت است. مشاور در طول این قرارداد نیازی به حضور مستمر در محل شرکت ندارد و گاهی اوقات با 3 یا 4 جلسه مشاوره، موضوع قرارداد به اتمام می‌رسد.

 دستمزد مشاوره به ازای تعداد ساعتی که در قرارداد برای مشاوره به کارفرما مشخص شده است (به طور مثال ۵۰ ساعت) تعیین می‌شود و با توجه به تعداد ساعت، مبلغ مشاوره نیز تغییر می‌کند.

نکات مهم در قرارداد مشاوره‌ای

در انعقاد قرارداد مشاوره‌ای جهت جلوگیری از بروز مشکل و اطلاع دقیق طرفین قرارداد از مسئولیت و تعهد خود نسبت به طرف مقابل، موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

  1. انعقاد قرارداد بدون تعیین دو طرف قرارداد امکان پذیر نیست. هر دو طرف باید نام‌های قانونی خود را در ابتدای قرارداد ذکر کنند و مشخصات طرفین به طور دقیق درج شود.
  2. هر دو طرف قرارداد باید وظایف، تعهدات، هدف از انعقاد قرار داد، دایره فعالیت مورد نظر و انتظارات طرفین نسبت به یکدیگر را دقیق و کامل و با تمام جزئیات بدانند و در قرارداد ذکر کنند.
  3. اگر در قرارداد اطلاعات محرمانه و حساس وجود دارد باید بندی را در قرارداد به عنوان جلوگیری از نقص اطلاعات محرمانه اضافه کرده و یا در بخش پیوست‌های قرارداد اشاره شود که این قرارداد پیوست قرارداد محرمانگی دارد.
  4. مدت زمان شروع تا پایان کار مشاور باید در قرارداد به صورت کامل و دقیق ذکر شود.
  5. نحوه چگونگی پرداخت دستمزد به مشاور نیز باید همانند سایر قراردادها مشخص شود. آیا به صورت یکجا پرداخت خواهد شد و یا به صورت قسطی و یا درصدی از فروش را مشاور به عنوان دستمزد دریافت می‌کند.

همانطور که مشخص شد، قرارداد مشاوره باید با صراحت و شفاف بوده و داری شرایط جبران خسارت، فسخ قرارداد، مالکیت دارایی معنوی و قراردادهای رازداری یا محرمانگی باشد.

در نظر داشته باشید که با داشتن یک قرارداد چه در حوزه مشاوره‌ای و چه دیگر حوزه‌ها ازجمله پیمانکاری از کسب وکار خود محافظت می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد چیستی قراردادهای پیمانکاری حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

انواع قرارداد مشاوره‌ای

دو نوع قرارداد مشاوره وجود دارد:

  1. قرارداد مشاوره ساعتی
  2. قرارداد مشاوره پیمانکاری

قرارداد مشاوره ساعتی چیست؟

قرار داد مشاوره ساعتی از پرکاربردترین انواع قراردادها است زیرا در این نوع قراردادها مشاور با در نظرگرفتن ساعت مشخص، ایده‌ها و نظرات و مشاوره خود را به کارفرما ارائه می‌دهد و بر اساس تعداد ساعت، دستمزد خود را دریافت می‌کنند. این مشاوره‌ها می‌توانند به صورت حضوری، تلفنی، آنلاین و ... باشد. 

نکته قابل توجه این است که قرارداد ساعتی مشاور شامل قواتین وزارت کار می‌شود و از تمامی مزایا مانند حق بیمه، مسکن، پاداش و تمامی مزایای حمایت‌های اجتماعی برخوردار است.

قرارداد مشاوره پیمانکاری چیست؟

در قرارداد پیمانکاری نسبت به قرارداد ساعتی مدت زمان ارائه خدمات و مشاوره توسط مشاور بیشتر است.

 مشاور در این نوع قرارداد متعهد به انجام کار خود در ساعتی مشخص نیست. در این قرارداد مدت معینی اعلام می‌شود تا در همان مدت مشخص مشاور پیمانکار وظایف مشخص شده خود در قرارداد را عملی کند.

قرارداد مشاوره پیمانکاری تابع ماده قانون ۳۸ تامین اجتماعی است.

نحوه محاسبه بیمه قرارداد مشاوره‌ای

به موجب ماده 38 سازمان تامین اجتماعی، کلیه کارفرمایان و پیمانکاران موظف هستند تا افراد زیر مجموعه خود اعم از کارمندان و کارگران را بیمه کنند. زیرا با این کار خطرها و آسیب‌هایی که ممکن است در حین انجام کار کارمندان یا کارگران با آن روبرو شوند را حمایت کنند.

همانطور که در مطالب قبلی توضیح داده شد، ماده  38 به سه بخش تقسیم شده است:

  • قراردادهای مشمول ضوابط طرح‌های عمرانی
  • قرارداهای غیر عمرانی
  • موارد خاص قراردادهای غیر عمرانی

در هر یک از این بخش‌ها، درصد حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی با دیگری متفاوت و از 5 درصد مبلغ کل قرارداد تا 10 درصد متغیر است.

در قرارداد مشاوره‌ای ساعتی، با توجه به اینکه فرد مشمول قوانین اداره کار می‌شود، پس بیمه نیز به او تعلق می‌گیرد. که این مورد با توجه به تعداد ساعت‌های انجام مشاوره متفاوت است.

در صورتی که فرد 8 ساعت زمان کاری را به صورت پیوسته در شرکت حضور داشته باشد، باید 1 روز کاری برای او بیمه رد کرد.

البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مشاوران، تنها در یک شرکت مشغول به فعالیت نیستند و در این صورت ممکن است بیمه مشاور از شرکتی دیگر ارسال شود. بهتر است در مراحل اولیه عقد قرارداد در زمینه بیمه تامین اجتماعی به توافق برسید.

مالیات قرارداد مشاوره‌ای

در قراردادهای مشاوره‌ای میزان مالیات همانند سایر قراردادهای پیمانکاری برابر با ۱۰ درصد میزان کل مبلغ تعیین شده در قرارداد است که توسط کارفرما به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود.

طبق ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم: "پرداخت‌کنندگان حقوق مکلف‌ هستند که هنگام پرداخت هر حقوق یا تخصیص آن، مالیات متعلق را طبق ماده 85 این قانون محاسبه، کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیات محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط تغییرات را صورت دهند".

مالیات قرارداد مشاوره‌ای همانند مالیات بر حقوق محاسبه می‌شودو نوع قرارداد مشاوره‌ای (ساعتی، پیمانی) نیز در اینجا ملاک عمل نیست.

چکیده

در این مقاله به چیستی قرارداد مشاوره‌ای پرداختیم و نکاتی که باید در تنظیم آن رعایت کنید را توضیح دادیم. به قرارداد مشاوره‌ای بیمه نیز تعلق می‌گیرد که در ادامه متن به این موضوع پرداخته و نحوه محاسبه بیمه قراردادی را نیز شرح دادیم.

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

قرارداد

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط