راهنمابلاگ

امریه دانش‌بنیان در دوران کرونا چگونه خواهد بود؟

.

۱۳۹۹/۰۵/۰۷

دانش بنیان

امریه دانش‌بنیان در دوران کرونا به چه صورت خواهد بود؟ 

خدمت وظیفه عمومی حتی در شرایط عادی نیز آنقدر مسائل و مصایب مختلف به همراه دارد که فرد مشمول را به خوبی با سختی‌های زندگی آشنا کند.

با این حال، از بد روزگار هستند کسانی که در کنار تمامی این مسائل و سایر مشکلات اقتصادی و مسائل ناشی از ویروس منحوس کرونا، قرعه خدمت در زیر پرچم به اسم آنها خورده باشد.

البته یکی دو سالی است برای کسانی که در حال حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و به عنوان نیروی کلیدی شرکت شناخته می‌شوند، راه نسبتا همواری برای استفاده بهینه و تخصصی از خدمت سربازی به وجود آمده است.

فرصتی که اصطلاح معروف "این نیز بگذرد پادگان" را به حضور در یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کرده است.

شرکت‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شده و در حال حاضر می‌­توانند با شرایطی از جمله داشتن اظهارنامه مالیاتی بالای صد میلیون و یا لیست بیمه  بیش از 20 نفر، نیروی خود را به جای فرستادن به پادگان در شرکت نگهدارند.

البته بماند که هر اندازه که زمان می‌­گذرد حضور در پادگان دانش‌بنیان هم روز به روز سخت‌تر شده و شرایط حضور در عرصه جنگ اقتصادی دشوارتر!

 به هر حال، در شرایط حساس کنونی! خبری منتشر شد که لرزه بر دل آن دسته از مشمولانی انداخته که برای اعزام به آموزشی در ماه‌های 10 و 12 سال 99 و سپس فعالیت در شرکت‌ دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کرده بودند!

این خبر حاکی از آن است که در دوران کرونا اعزام امریه دی و اسفند سال 99 بسته شده و قرار است اعزام مهر ماه اضافه شود. حال این سوال مطرح است که عازمان دی و اسفند چه می‌شوند و مهر و آبان به چه کسی می‌رسد؟

اعزام مهرماه سربازان امریه دانش بنیان چه سازوکاری دارد؟

با توجه به سازوکارهای گذشته امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در تاریخ 25 تیرماه لیست اعزام آبان ماه سال 99 را اعلام کرد که بر اساس آن 103 نفر که بالاترین امتیاز را در بین متقاضیان داشتند برای اعزام آبان انتخاب شده بودند.

بر این اساس با توجه به اینکه در حال حاضر اعزام مهر ماه نیز به زمان‌های اعزام امریه دانش‎ بنیان اضافه شده و با توجه به اعلام مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان، تمامی افراد اعزامی آبان ماه سال 99 (یعنی همان 103 نفر) به لیست اعزام مهر ماه منتقل شدند.

به نحوی که در سایت دانش‌بنیان نیز لیست افراد اعزامی آبان ماه به لیست مهرماه تغییر وضعیت داده است.

بنابراین اعزامیان مهرماه (همان اعزامیان آبان قبلی) باید در تاریخ‌های جدید اعلام شده (یعنی 12 مرداد ماه) پروپوزال خود را در سامانه سرباز فناور (سامانه تینت) بارگذاری کنند تا تایید و یا عدم تایید نهایی آنها مشخص شود.

{% component "getting-advice" %}

تکلیف افرادی که می‌خواستند در دی و اسفند 99 اعزام شوند؛ چیست؟

با توجه به اینکه در ماه‌های دی و اسفند امکان اعزام امریه دانش‌بنیان وجود ندارد، بهتر است فارغ از اینکه افراد امتیازشان چقدر است و صرف اینکه امتیاز حداقلی یعنی 80 امتیاز را کسب می‌­کنند، در سامانه سینا برای امریه آبان ماه اقدام کنند.

امید است با توجه به کم شدن بازه زمانی دو اعزام و تغییرات اخیر، روال دو اعزام گذشته که حداقل امتیاز را به 130 رسانده بود، شکسته شود و افراد با امتیاز پایین‌تر نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

به هر حال افرادی که امیدی به اعزام شدن در آبان ندارند دو راه خواهند داشتند.

یکی اینکه فرصت بخرند و اعزام خودشان را تا اردیبهشت سال آینده به تاخیر بیندازند و یا اگر کارشناسی ارشد به بالا هستند برای پروژه جایگزین خدمت اقدام کنند. فعلا کرونا روی پروژه جایگزین خدمت تاثیر نگذاشته است!

برای اعزام در آبان ماه چه باید کرد؟

با توجه به تغییر زمان‌بندی اعزام، زمان ارسال درخواست‌ها هم با تغییر مواجه شده است.

به این ترتیب تمام کسانی که امسال قصد دارند تا از امریه دانش‌بنیان استفاده کنند، این مهلت را دارند که صرفا تا 30 مرداد، تکرار می‌کنیم 30 مرداد، درخواست خود را برای اعزام آبان ماه در سامانه سینا (Sina.bmn.ir) ثبت کنند.

بعد از ثبت اطلاعات این افراد، مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان مجددا لیست آبان ماه خود را ارائه خواهد داد که به نظر می‌رسد با این لیست پرونده امریه دانش‌بنیان در سال 1399 بسته می‌شود. 

با توجه به حساسیت موضوع و عدم اطلاع برخی از مشمولان نسبت به انجام روال امریه دانش‌بنیان، بهتر است این دسته از افراد با مشاوران خبره در این حوزه مشورت کنند.

امکان دریافت مشاوره امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پلتفرم الوبیزنس به روش‌های مختلف فراهم شده است. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط