راهنمابلاگ

واگذاری سهام عدالت؛ پاسخ به سوالات پرتکرار و مشاوره

.

۱۳۹۹/۰۲/۲۱

بورس و بازار سرمایه

چگونه مشاوره سهام عدالت بگیرم؟ 

طی ماه‌های اخیر بسیاری از دارندگان سهام عدالت دچار تردید و ابهام در خصوص مسائل مختلف مربوط به این سهام بودند. به نحوی که برای مشاوره سهام عدالت حتی به اقوام و آشنایان خود روی آورده و از آنها کمک می‌گیرند. 

بسیاری از افراد به علت کمبود اطلاعات یا گرفتن اطلاعات غلط از دیگران، روشی را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند که اکنون از این کار پشیمان هستند. 

از طرفی، با وجود گذشته ماه‌ها از آزادسازی و انتخاب روش مدیریت سهام، اما باز هم عموم شهروندان اطلاعات ناقص و جسته گریخته‌ای در این خصوص دارند. این در حالی است با یک مشاوره تلفنی سهام عدالت می‌توانند بسیاری از ابهامات خود را رفع کنند. 

مشاوره سهام عدالت 

عموم سوالات و ابهامات موجود در خصوص سهام عدالت یکسان و مشترک بوده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به واگذاری سهام عدالت، ارزش هر سهم و علت تفاوت آنها، نحوه فروش سهام عدالت، سهام عدالت افراد فوت شده و برخی موارد دیگر اشاره کرد. 

مشاوره سهام عدالت به شما کمک می‌کند تا با توجه به شرایطی که در حال حاضر دارید، بهترین تصمیم را در خصوص مدیریت این سهام بگیرید. 

ضمن آنکه بسیاری از دارندگان این سهام، دارای سوالات و ابهامات بسیار متعددی در خصوص فروش یا مدیریت آن هستند. مشاوره سهام عدالت به صورت دقیق به این سوالات پاسخ می‌دهد. 

برای دریافت مشاوره در خصوص مدیریت سهام عدالت، روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مشاوره حضوری اشاره کرد. اما طبیعی است که این کار وقت‌گیر و هزینه‌بر است. 

بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای اطلاع از آخرین اخبار سهام عدالت، استفاده از خدمات مشاوره تلفنی سهام عدالت است. به نحوی که با چند دقیقه می‌توانید ابهامات خود را برطرف کنید. 

مشاوره تلفنی سهام عدالت

ما در پلتفرم مشاوره الوبیزنس تصمیم گرفته‌ایم تا امکان مشاوره تلفنی سهام عدالت را برای تمام افراد کشور فراهم کنیم. هر چند در صورت درخواست، افراد می‌توانند به صورت حضوری نیز مشاوره بگیرند. 

به علت تقاضای زیاد کاربران و عموم شهروندان مشاوره تلفنی سهام عدالت در الوبیزنس به گونه‌ای بوده که شما در اکثر ساعات شبانه‌روز می‌توانید با مشاور مربوطه مشورت بگیرید. 

ضمن آنکه ما در الوبیزنس به مبلغ 20 هزار تومان شارژ اولیه رایگان برای شما در نظر گرفته‌ایم، بنابراین به مدت چندین دقیقه می‌توانید مشاوره رایگان سهام عدالت دریافت کنید. سپس در صورت نیاز، می‌توانید حساب خود را شارژ کنید. 

سازوکار به این صورت بوده که شما ابتدا اقدام به دانلود اپلیکیشن مشاوره الوبیزنس کرده، سپس از طریق آن و با استفاده سیستم voip با مشاور مربوطه در زمینه سهام عدالت تماس می‌گیرید. 

در صورت هر گونه مشکل یا ابهام در خصوص مشاوره سهام عدالت، آن را با پشتیبانی الوبیزنس در میان بگذارید یا آنکه درخواست خود مبنی بر دریافت مشاوره در خصوص سهام عدالت را از طریق لینک زیر برای ما ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود. 

{% component "getting-advice" %}

سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

با گذشت سال‌ها باز هم سهام عدالت برای بسیاری از مردم محل سوال است. از آنجا که بسیاری از مردم دانش کمی در خصوص مسائل سرمایه‌گذاری و اقتصادی دارند، لذا علی‌رغم دریافت سود سهام عدالت، اما باز هم سردرگم هستند.

در اینجا قصد داریم تا به ساده‌ترین حالت ممکن، به بیان مفهوم این سهام بپردازیم و سپس به مهم‌ترین سوالات مربوط به آن پاسخ بدهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

 در ابتدای دهه 80 بحث خصوصی‌سازی شرکت‌ها و صنایع دولتی مطرح شد که با روی کار آمدن دولت نهم در سال 84 این بحث جدی‌تر دنبال شد تا جایی که در این سال دولت موظف شد تا 80 درصد از سهام شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

در همین راستا موضوع سهام عدالت از جانب دولت وقت مطرح شد تا بتواند به وسیله آن یک تیر و دو نشان بزند. قرار بر این شد تا سهام شرکت‌های بزرگ دولتی (شامل 49 شرکت بورسی و غیربورسی) از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعاونی استانی بین دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه تقسیم شود.

سپس سازمان خصوصی‌سازی نسبت به عملکرد شرکت‌های واگذار شده، سود سهام را در دوره‌های مشخص به حساب افراد واریز کند. بدین ترتیب هم از اقشار کم‌درآمد حمایت می‌شد و هم دولت به هدف خود یعنی همان خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی دست می‌یافت. 

در طول چند سال اخیر نیز همین کار صورت گرفته که البته برخی از افراد ابهاماتی در این خصوص دارند، برای اطلاع از چگونگی سازوکار سهام عدالت یا ابهام در خصوص واریز سود این سهام می‌توانید از مشاوره سهام عدالت استفاده کنید. 

ابتدا قرار شد که برخی از اقشار خاص این سهام را دریافت کنند. اما در ادامه برخی اقشار دیگر نیز به آنها اضافه شدند تا به گفته مسئولان، تعداد افراد تحت پوشش سهام عدالت به 49 میلیون نفر برسد.

در حال حاضر بنا به اظهارات مسئولان ترکیب و سهم گروه‌های مختلف جامعه از این سهام به صورت زیر است: 

  • حدود 6 میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 
  • 13 میلیون نفر از جمیعت بازنشستگان 
  • 15 میلیون نفر از روستائیان و جمعیت عشایر 
  • 15 میلیون نفر از سایر اقشار مختلف جامعه 

 لازم به ذکر است که از مجموع 49 شرکت مذکور، حدود 36 شرکت در بورس و فرابورس حضور داشته و مابقی حضور ندارند. اما در هر صورت برگه سهام افراد شامل سهام تمام شرکت‌های مذکور بوده که به نسبت تقسیم شده است. بنابراین سهام افراد صرفا مربوط به یک شرکت نیست.

طی سالیان گذشته سازمان خصوصی‌سازی به نحوی از جانب مردم مدیریت سهام آنها را بر عهده داشته است. به گونه‌ای که در چندین مرحله سود عملکرد این شرکت‌ها را به حساب افراد واریز کرده است.

در اردیبهشت ماه سال 1399 مقام معظم رهبری دستور آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند که این مساله باعث مطرح شدن دوباره این بحث در سطح جامعه شد. در ادامه تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین سوالات در این خصوص پاسخ بدهیم. 

آیا امکان ثبت نام افراد جامانده از سهام عدالت وجود دارد؟ 

 بنا بر اظهارات مسئولان، سهام عدالت تنها برای آن دسته از افراد در نظر گرفته شده که در دهه 80 ثبت نام کرده باشند و در حال حاضر امکان ثبت نام برای افراد جدید وجود ندارد. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید، بهتر است وقت خود را با رفتن به مراکز مختلف تلف نکنید.

با این حال، از آنجا که بسیاری از افراد جامعه جزء جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند، برخی از نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا این امکان را از طریق تصویب قانونی فراهم کنند. بنابراین باید منتظر ماند تا ببینیم در آینده وضعیت چگونه می‌شود. 

برای کسب اطلاع در خصوص آخرین وضعیت ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، می‌توانید از مشاوره تلفنی سهام عدالت استفاده کنید. 

سهام عدالت کودکان تازه متولد شده به چه صورت است؟ 

همانطور که گفته شد اساسا امکان ثبت‌نام افراد جدید وجود ندارد و قاعدتا کودکان تازه متولد شده نیز نمی‌توانند ثبت نام کنند. مگر آنکه در آینده قانون خاصی تصویب یا روند تغییر پیدا کند. 

مبلغ سهام عدالت برای هر نفر چقدر است؟

در دهه هشتاد قرار شد مبلغ سهام عدالت برای تمام افراد عددی بین 300 هزار تا یک میلیون تومان باشد. سهام مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یک میلیون تومان و مابقی عددی بین 300 هزار تا یک میلیون بود. 

چرا مبلغ سهام عدالت متفاوت است؟

 این سوال نیز یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران است. یکی از دلایل تفاوت در مبلغ سهام عدالت مربوط به مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است. چرا که سهام آنها با 50 درصد تخفیف ارائه شده و به میزان یک میلیون تومان است. اما موضوعات دیگری از قبیل تعداد اعضای خانوار نیز در این خصوص تاثیرگذار است. 

 ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است؟ 

 همانطور که گفته شد ارزش سهم هر فرد عددی بین 300 هزار تا یک میلیون تومان است. اما طی سالیان اخیر این اعداد با توجه به عملکرد بازار سرمایه و شرکت‌های مربوطه، بیشتر شده است.

در حال حاضر تا هنگام آزادسازی کامل، نمی‌توان به صورت دقیق ارزش هر سهم را مشخص کرد. اما بنا بر اظهارات مسئولان، به صورت میانگین ارزش هر سهم حدود 15 الی 17 برابر شده است.

بدین صورت سهم یک میلیونی می‌تواند 15 تا 17 میلیون شده باشد. با این حال، این اعداد و ارقام صرفا نسبی است. 

به راحتی و با صرف چند دقیقه می‌توانید از طریق الوبیزنس مشاوره تلفنی سهام عدالت بگیرید. 

 علت تفاوت مبلغ سهام عدالت روی برگه با مبلغ مندرج در سایت چیست؟ 

 آنگونه که مسئولان روایت کرده‌اند تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول تخفیف 50 درصدی بوده‌اند و مابقی باید در طی سالیان گذشته خود اقدام به خرید مابقی سهام می‌کردند. از همین رو آن دسته از افراد که در این سال‌ها سهمی نخریده‌اند، میزان سهام عدالت آنها با مبلغ مندرج بر روی برگه متفاوت است. 

چگونه بفهمیم مشمول سهام عدالت هستیم؟  

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه سهام عدالت (samanese.ir) و وارد کردن کد ملی خود می‌توانند در این خصوص استعلام بگیرند. در صورتی که فرد فاقد سهام عدالت باشد، به وی گفته می‌شود.

در غیر اینصورت با گرفتن برخی اطلاعات دیگر می‌تواند صفحه مربوط به وضعیت سهام خود را مشاهده کند. چنانچه در خصوص سازوکار سامانه دچار مشکل یا ابهامی بودید می‌توانید از مشاوره سهام عدالت کمک بگیرید. 

 مبلغ سهام عدالت من چقدر است؟

 در صورتی که افراد در دهه هشتاد برای سهام عدالت ثبت نام کرده باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه (samanese.ir) میزان و مبلغ سهام عدالت مربوط به خود را ببینند. 

سود سهام عدالت چقدر است؟ 

همانطور که گفته شد از دهه هشتاد تاکنون سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از جانب مردم، مدیریت سهام را بر عهده داشته و در سالیان اخیر بنا به وضعیت عملکرد شرکت‌های مربوطه، سود سهام را در چند مرحله به حساب مشمولان واریز کرده است.

میزان این سود بسته به ارزش سهام افراد و همچنین عملکرد شرکت‌ها برای هر فرد متفاوت بوده است. 

سهام عدالت، سهام کدام شرکت‌ها است؟ 

این شرکت‌ها 49 شرکت دولتی بوده که 36 شرکت بورسی و مابقی غیربورسی هستند. اسامی آنها در سامانه سهام عدالت درج شده که بیشتر شامل شرکت‌های صنعتی، بیمه، کشتیرانی، دخانیات، بانک‌ها هستند. 

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟ 

 تاکنون سهام شما توسط سازمان خصوصی‌سازی مدیریت شده و از این به بعد بنا به فرمان مقام معظم رهبری در تاریخ 10 اردیبهشت 1399، این سهام آزاد می‌شوند. یعنی افراد خود می‌توانند مدیریت آن را بر عهده بگیرند. 

روش‌های آزادسازی سهام عدالت به چه صورت است؟

 از تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1399 مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه ذکر شده، یکی از روش‌های آزادسازی را انتخاب کنند که شامل روش مستقیم و غیرمستقیم است.

در روش مستقیم افراد خود مدیریت سهام را در بازار سرمایه بر عهده گرفته و همانند سهامدار عادی می‌توانند سهام 36 شرکت بورسی را خرید و فروش کنند. اما در روش غیرمستقیم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت آن را  بر عهده می‌گیرند و از جانب سهامدار اقدام به مدیریت سهام می‌کنند. 

هم‌اکنون بسیاری از افرادی که سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت می‌کنند، سوالات بسیار زیادی در ذهن دارند که تصمیم‌گیری را برای آنها سخت کرده است. 

فروش سهام در روش مستقیم چگونه است؟

فروش سهام در روش مستقیم تنها از طریق سازوکار بورس و بازار سرمایه امکان‌پذیر و افراد بعد از گرفتن کد بورسی همانند سهامدار عادی می‌توانند سهام هر کدام از شرکت‌ها را به صورت جداگانه به فروش برسانند.

مشاوره تلفنی سهام عدالت به آنها کمک می‌کند تا با اطلاعات بیشتری برای مدیریت سهام خود اقدام کنند. 

آیا حتما باید کد بورسی بگیریم؟

اگر از قبل در بازار سرمایه فعال بوده و داری کد بورسی هستید، نیازی به انجام این کار نیست و با همان کد قبلی امکان‌پذیر است. در غیر اینصورت باید از طریق سامانه سجام برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. 

آیا بهتر است در روش مستقیم سهام خود را بفروشیم؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به خود شخص، داشتن دانش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان نیاز مالی او بستگی دارد.

با این حال، اما معمولا توصیه کارشناسان بر این است که در صورت عدم وجود این دلایل، بهتر است سهام فروخته نشود. هر چند وضعیت تک تک این شرکت‌ها به هنگام آزادسازی نیز بسیار مهم است. 

تکلیف سود سهام در روش غیرمستقیم چه می‌شود؟ 

 در این روش قرار است که شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی سهام را مدیریت کرده و سود سهام را پرداخت کنند. با این حال هنوز سازوکار اجرایی آن مشخص نشده و ابهاماتی در این خصوص وجود دارد. قرار است که شورای عالی بورس با تصویب مصوبه‌ای این سازوکار را فراهم کند. 

آیا در روش غیرمستقیم امکان فروش وجود ندارد؟

در حال حاضر اگر فردی گزینه غیرمستقیم را انتخاب کند، امکان فروش آن وجود نداشته و شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی مدیریت سهام را بر عهده می‌گیرند.

با این حال، قرار است شورای عالی بورس با تصویب مصوبه‌ای این امکان را فراهم کند. اما باز هم ابهاماتی در این خصوص وجود دارد. 

کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است؟ 

هر دو روش آزادسازی سهام عدالت دارای مزایا و چالش‌های خاص خود هستند. با این حال به صورت کلی کارشناسان اعتقاد دارند اگر افراد نیاز مالی فوری نداشته و فاقد اطلاعات کافی در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند، بهتر است روش دوم را انتخاب کنند. در غیر اینصورت می‌توانند سراغ روش اول بروند. 

مشاوره سهام عدالت؛ تلفنی، حضوری و حتی رایگان 

سهام عدالت افراد فوت شده چه می‌شود؟ 

پیش‌تر روال به این صورت بود که افراد خانواده متوفی می‌توانستند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و بعد از انجام یک سری اقدامات اداری، سود سهام عدالت فرد متوفی را دریافت کنند. اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. بنا بر اظهارات مسئولان قرار است در ماه‌های آینده این روال از سر گرفته شود. 

 آیا امکان واگذاری سهام عدالت وجود دارد؟ 

بعد از آزادسازی سهام عدالت تنها آن دسته از افراد که روش مستقیم را انتخاب کرده می‌توانند صرفا از طریق از طریق بازار بورس سهام خود را به فروش برسانند. در غیر اینصورت هر گونه واگذاری به صورت فیزیکی و روش‌های دیگر فاقد اعتبار است. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط