راهنمابلاگ

حق بیمه قرارداد مشاوره به چه صورت است؟

.

۱۳۹۹/۰۶/۱۵

مشاوره تنظیم اظهارنامه

حق بیمه قراردادهای مشاوره‌ای چقدر است؟ 

ما انسان‌ها در طول زندگی خود ممکن است بارها نیازمند مشورت با مشاوران خبره در انواع زمینه‌ها باشیم که یکی از آنها مشاوره کسب‌وکار یا مشاوره اقتصادی است. 

از طرفی، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها نیز در زمان‌های مختلف نیاز دارند تا فردی متخصص کسب‌وکار آنها را از جنبه‌های مختلف بازاریابی و فروش، بیمه، قانون کار، مالیات، سازمانی یا موارد دیگر بررسی کرده یا مشکلات آنها را برطرف کند. 

اما استفاده از خدمات مشاوره، سازوکارهای خاص خود را دارد که مهم‌ترین آنها توجه به قرارداد مشاوره است. در عقد چنین قراردادی باید نکات مختلفی در نظر گرفت که بحث بیمه و مالیات از مهم‌ترین آنها هستند. 

چنانچه مقاله «آیا به قرارداد مشاوره مالیات تعلق می‌گیرد» را مطالعه کرده باشید کاملا متوجه می‌شوید که سازوکار دریافت مالیات در این قراردادها به چه صورت است. 

با این حال، ما در این مقاله قصد داریم تا به بحث بیمه قرارداد مشاوره اشاره کنیم. چرا که برای بسیاری از افراد سوال است که حق بیمه قراردادهای مشاوره‌ ای چقدر است؟ 

اما قبل از آن نیاز است تا شما با برخی مفاهیم و توضیحات در این خصوص آشنا شوید. از جمله این مفاهیم می‌توان به بحث و تعریف قرارداد به لحاظ حقوقی و همچنین بحث کسورات قانونی قرارداد اشاره کرد. 

منظور از قرارداد و کسورات قانونی آن چیست؟ 

 برای تعریف قرارداد باید به متن قانون مدنی ایران رجوع کنیم. ماده 138 قانون مدنی ایران به مفهومی به نام عقد اشاره کرده است. 

در این ماده قانونی ذکر شده که «عقد بدین معناست که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری کنند که مورد قبول آنها باشد.» به طور کلی مفهوم قرارداد به معنای توافق دو یا چند نفر بر سر یک موضوع مشترک است. 

قرارداد را می‌توان از جنبه‌های مختلف به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی کرد. با این حال، انواع مختلف آنها معمولا مشمول کسورات قانونی قرارداد می‌شوند. 

کسورات قانونی قرارداد در واقع همان مبلغی است که از همان ابتدا در قرارداد مشخص می‌شود و باید از مبلغ کل قرارداد کسر شود. قانون کار ایران، کسورات قانونی را وجوهی نام برده که کارفرما باید از حقوق کارگر در قرارداد کسر کند. 

مهم‌ترین کسورات قانونی شامل بحث بیمه و مالیات بوده که قراردادهای مشاوره نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، نکات مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 

انواع قرارداد مشاوره به چه صورت است؟ 

قبل از آنکه بخواهیم به بحث بیمه قرارداد مشاوره اشاره کنیم، بد نیست بدانیم که اساسا قراردادهای مشاوره چه انواعی داشته و تفاوت بین آنها در چیست؟ چرا که این موضوع می‌تواند بر بحث حق بیمه قرارداد تاثیرگذار باشد. 

  • قرارداد مشاوره ساعتی: در قرارداد مشاوره ساعتی، مشاور براساس تعداد ساعات مشخص به یک مجموعه مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد. این نوع قرارداد مشمول قانون کار خواهد بود و براساس میزان ساعتی که فرد مشاوره می‌دهد، از تمامی مزایای این قانون از جمله بیمه، حق مسکن، پاداش و سایر حمایت‌های دیگر برخوردار خواهد بود. تبصره 2 ماده 35 قانون کار نیز فعالیت و قرارداد ساعتی را به رسمیت شناخته است. در حال حاضر بسیاری از مشاوران به صورت ساعتی با کسب‌وکارهای مختلف همکاری دارند. 
{% component "getting-advice" %}
  • قرارداد مشاوره پیمانکاری: اما نوع دیگری از قرارداد مشاوره وجود دارد که به صورت پیمانکاری بسته می‌شود. در واقع در این حالت مشاور تعهدی ندارد که ساعات مشخصی را در شرکت حضور داشته باشد. بلکه یک کار مشخص را در مراحل مشخص انجام می‌دهد. با این اوصاف مبنای محاسبه و پرداخت دستمزد وی نیز نه براساس ساعات بلکه به صورت توافقی و معمولا به شرط انجام کار است. قرارداد مشاوره پیمانکاری به صورت‌های مختلفی بوده و مشمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی خواهد بود تا آنکه تابع قانون کار باشد. 

ما به انواع قرارداد مشاوره اشاره کردیم و بیشتر قراردادهای این حوزه در دو حالت فوق جای می‌گیرند که بیمه قرارداد مشاوره نیز برای آنها متفاوت خواهد بود. با این حال، ممکن است حالات خاص دیگری نیز وجود داشته باشد. 

بیمه قرارداد مشاوره ساعتی به چه صورتی است؟ 

زمانی که شما به صورت ساعتی با یک مشاور عقد قرارداد داشته باشید، این فرد مشمول تمام مزایای قانون کار خواهد بود. بنابراین در این حالت قرارداد مشاوره مشمول بیمه نیز خواهد شد. 

البته نکته مهم در این خصوص تعداد ساعات کاری است که در قرارداد قید شده است. طبیعی است که هر اندازه این تعداد ساعات بیشتر باشد، مشاور از امتیازات بیشتری برخوردار خواهد بود. 

به عنوان مثال، زمانی که یک مشاور تعداد ساعات بیشتری در اختیار یک شرکت باشد، طبیعی است که میزان پاداش، دستمزد و مزایای رفاهی وی نیز بیشتر خواهد بود. 

حق بیمه قرارداد مشاوره معمولا برای قراردادهای ساعتی و پیمانکاری متفاوت بوده که باید به قانون کار و قانون تامین اجتماعی رجوع کرد. 

از طرفی، براساس قانون زمانی که تعداد ساعت فعالیت مشاور به 8 ساعت برسد، یک روز کاری برای وی محسوب شده و باید برای آن حق بیمه در نظر گرفته شود. 

نکته مهم دیگر آن است که در بسیاری اوقات امکان دارد که مشاور در یک شرکت دیگر بیمه شده باشد. بنابراین در اینجا باید مفاصا حساب بیمه خود را به شرکت مذکور ارائه دهد. 

در خصوص حق بیمه مشاوره ساعتی نکات دیگری نیز وجود دارد که بسته به هر کیس ممکن است متفاوت باشد. در این خصوص می‌توانید سوالات خود را با مشاوره بیمه و قانون کار در میان بگذارید. 

 بیمه قرارداد مشاوره‌های پیمانکاری به چه صورت است؟ 

در بخش‌های قبل به تعریف قرارداد مشاوره پیمانکاری اشاره کردیم که تفاوت‌های اساسی با قراردادهای مشاوره ساعتی داشته و به طبع بحث حق بیمه آنها نیز متفاوت خواهد بود. 

ماده 38 قانون تامین اجتماعی به بحث حق بیمه و مالیات قراردادهای مشاوره پیمانکاری اشاره کرده است. حق بیمه قراردادهای پیمانکاری به سه نوع مختلف تقسیم‌بندی شده که هر کدام از آنها شرایط خاص خود را دارند. 

معمولا سه حالت خاص برای حق بیمه قراردادهای پیمانکاری در نظر گرفته می‌شود که شامل قراردادهای پیمانکاری عمرانی، غیرعمرانی و همچنین حالات خاص است. 

به عنوان مثال، حق بیمه در قراردادهای عمرانی مشاوره‌ای به میزان 15/6 درصد ناخالص کارکرد است. براساس قانون سهم مشاور در این خصوص 3.5 درصد و سهم پیمانکار نیز به میزان 12 درصد خواهد بود. 

در خصوص قرارداد مشاوره‌های پیمانکاری معمولا حالات و انواع دیگری را نیز می‌توان متصور شد که ممکن است حق بیمه قرارداد مشاوره در آنها با اندکی اختلاف تفاوت داشته باشد. 

ما تلاش کردیم تا در این مقاله به پرسش مهم «حق بیمه قرارداد مشاوره به چه صورت است؟» پاسخ دهیم که شامل حالات مختلف و خاص خود بود. 

با این حال، از آنجا که مباحث مربوط به بیمه و قانون کار یا تامین اجتماعی در حوزه اجرا، دارای حالات مختلف و استثنائات گوناگون بوده، بنابراین توصیه ما این است از مشاوره تلفنی یا حضوری بیمه و قانون کار نیز استفاده کنید. 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط