راهنمابلاگ

5 راهکار ضروری برای افزایش نرخ کلیک (CTR)

.

۱۳۹۹/۰۱/۱۷

بازاریابی دیجیتال

نرخ کلیک CTR چیست؟ 

نرخ کلیک (ctr) تاثیر قابل‌توجهی در رشد یک کسب‌وکار آنلاین دارد. از این رو صاحبان این کسب‌وکارها با روش‌های مختلف برای افزایش نرخ کلیک (ctr) اقدام می‌کنند. ابتدا بهتر است بدانیم که اساسا مفهوم نرخ کلیک چیست؟ 

کاربران با جستجوی یک واژه یا جمله در گوگل، نتایج مختلفی را مشاهده و از میان آنها بر روی یک یا چند مورد کلیک می‌کنند. برای بسیاری از ما سوال است که نحوه تصمیم‌گیری آنها برای کلیک کردن بر روی برخی لینک‌ها چیست و چه عواملی در این میان نقش دارند؟

این موضوع به بحث نرخ کلیک یا همان CTR اشاره دارد که هر دیجیتال مارکتر باید با آن آشنایی کافی داشته باشد. نرخ کلیک مخفف عبارت چند کلمه‌ای Click Through Rate بوده که اصطلاحا به آن CTR می‌گویند. این مفهوم را با یک مثال ساده و عینی توضیح می‌دهیم.

فرض کنید که شما در موتور جستجوی گوگل واژه «خرید پیراهن» را جستجو کرده‌اید. سپس چندین سایت مختلف در صفحه جستجو به ترتیب به شما نشان داده می‌شوند که می‌توانید آنها را ببینید. به این حالت اصطلاحا همان Impression می‌گویند.

کاربران ممکن است بر روی برخی از نتایج کلیک کرده و از کنار برخی دیگر به راحتی بگذرند. بنابراین امکان دارد یکی از صفحات وبسایت شما در طول روزها بارها و بارها در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود، اما هیچ کدام از کاربران بر روی آن کلیک نکنند.

در نتیجه نرخ کلیک آن صفر خواهد بود. چرا که CTR از تقسیم تعداد کلیک‌ها بر میزان Impression به دست می‌آید. از این رو هر اندازه تعداد کلیک‌ها بیشتر باشد، میزان CTR نیز بهبود پیدا خواهد کرد و برعکس.

نرخ کلیک بالا نشاندهنده بالا بودن تعداد کاربران بوده و تاثیر بالقوه‌ای بر روی رتبه سایت و همچنین میزان فروش و جذب مخاطب آن خواهد داشت. از طریق ابزار سرچ کنسول و در قسمت Performance می‌توانید میزان نرخ کلیک را به ازای هر صفحه یا هر کلمه و عبارت ببینید. 

صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی تلاش می‌کنند تا میزان نرخ کلیک وبسایت خود را به طرق مختلف افزایش دهند. چرا که افزایش آن به منزله افزایش میزان مشتریان و در نهایت بهبود فروش و رونق کسب‌وکار خواهد بود. برای افزایش CTR روش‌های مختلفی وجود دارد تا بعد از مدتی تغییرات ملموسی را مشاهده کنید. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم. 

معجزه تیترهای جذاب در افزایش نرخ کلیک (ctr)

 تیترهای جذاب یکی از بهترین راهکارها برای افزایش نرخ کلیک (ctr) خواهد بود. تمام تاش شما باید به سمتی باشد که کاربر با دیدن تیتر مطلب در صفحه نتایج، بر روی آن کلیک کند.

احتمالا برای بسیاری از ما این حالت رخ داده که با دیدن صفحات مشابه و نزدیک به هم در لیست نتایج گوگل، بر روی آن دست از صفحات کلیک می‌کنیم که تیتر جذاب‌تری دارند. برای انتخاب تیتر مقالات وقت کافی بگذارید.

بهتر است تیترها چندان بلند و طولانی نباشند. چرا که هم فهم مطلب را دشوار می‌کنند و هم بخشی از آن در صفحه نتایج نمایش داده نمی‌شود و مخاطب نمی‌تواند آن را ببیند.در نوشتن تیترها می‌توانید مقداری خلاقیت به خرج دهید و از کلمات و عبارات ادبی استفاده کنید.

تیتر باید به نحوی باشد که مخاطب را به کلیک کردن و مشاهده صفحه ترغیب کند. اما نباید به بیان مطالب غیرواقعی پرداخت. بسیاری از افراد با ارائه وعده‌های دروغین در تیتر، قصد گول زدن مخاطب را دارند که قطعا بر میزان اعتماد آنها تاثیر منفی بر جای می‌گذارد. در یک کلام می‌توان گفت که تیتر همان خلاصه شده کل مطلب با بیانی زیبا، خلاصه و جذاب است. 

راهکارهای مختلفی برای انتخاب تیتر وجود دارد. برخی ترجیح می‌دهند که از اعداد استفاده کنند. به عنوان مثال، تیتر مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید، از همین تکنیک بهره برده است.

برخی دیگر تمایل دارند تا با استفاده از کلمات ادبی یا تضاد کلماتی، تیتری جذاب را انتخاب کنند. در بسیاری از مواقع تیترهای ساده و خلاصه نیز بهترین روش هستند. در موضوعاتی که رقابت بر سر آنها وجود دارد، نقش تیتر و میزان جذابیت آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باید تلاش کرد که تیترهای بهتری برای این دست از مطالب پیدا کرد.

یکی از موضوعات مهم به هنگام انتخاب تیترها، به کار بردن کلمات کلیدی مطلب در تیتر مورد نظر است. هر چند ممکن است که این کار همیشه امکان‌پذیر نباشد. در بسیاری از مواقع نیز می‌توان سوالات پرتکرار کاربران در خصوص یک موضوع خاص را به عنوان تیتر انتخاب کرد. 

برای افزایش نرخ کلیک (ctr) روش‌های متعددی وجود داشته که تیتر جذاب و متا دیسکریپشن اصلی‌ترین آنها هستند. 

تاثیر متا دیسکریپشن در افزایش نرخ کلیک (ctr)

 توضیحات متا همان متن کوتاهی است که به هنگام نمایش صفحات در موتورهای جستجو نشان داده می‌شود و پایین‌تر از تیتر قرار دارد. این توضیحات معمولا در درون متن نشان داده نمی‌شود و تنها در صفحات موتورهای جستجو قابل مشاهده است.

نقش توضیحات متا در افزایش نرخ کلیک و CTR کمتر از تیتر نیست. به هنگام نگارش متا دیسکریپشن معمولا یک محدودیت چند کلمه‌ای وجود دارد. بنابراین باید بتوان به صورت خلاصه و جذاب آن را نوشت.

سعی کنید که در توضیحات متا حتما از کلمات کلیدی و مهم متن استفاده کنید. متا دیسکریپشن باید به نحوی باشد که مخاطب را به کلیک کردن بر روی صفحات ترغیب کند. توجه کنید اگر توضیحات متا بیش از اندازه مورد نظر باشد، بخشی از آن در صفحات نتایج نمایش داده نمی‌شود. 

محتوا جذاب و افزایش نرخ کلیک (ctr)

شما باید موضوعاتی را انتخاب کنید که مورد نیاز مخاطب باشد. در غیر اینصورت حتی اگر بهترین تیترها و همچنین بهترین توضیحات متا را داشته باشید، باز هم نمی‌توانید نرخ کلیک بالایی کسب کنید.

یکی از بهترین راه‌های افزایش CTR تمرکز بر روی نوشتن محتواهایی است که مورد نیاز مخاطب باشد. از این رو باید از نوشتن مطالب تکراری یا فاقد ارزش محتوایی پرهیز کنید. سعی کنید که در حوزه مورد نظر خود موضوعات و ایده‌های جدید را پیدا کرده و بر روی آنها تمرکز کنید.

موضوعات جدیدی که دیگران و رقبا کمتر بر روی آنها کار کرده باشند. پیدا کردن این موضوعات شاید در ابتدا کار سختی به نظر برسد، اما با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ می‌توان کلمات کلیدی مهم و جذاب را انتخاب و بر روی آنها تمرکز کرد.

ابزارهایی از قبیل KWFINDER و MOZ راهکارهای مناسبی جهت پیدا کردن کلمات کلیدی جذاب و موضوعات جدید است. آشنا بودن با فضای کسب‌وکار مربوطه و مسلط بودن به حوزه کاری خود نیز تاثیر زیادی در پیدا کردن موضوعات جدید و به روز دارد. 

با اسکیما پرسش و پاسخ نرخ کلیک را افزایش دهید 

احتمالا شما هم در صفحه نتایج گوگل لینک‌هایی را مشاهده کرده‌اید که در قسمت پایین آنها پرسش و پاسخ‌هایی مطرح شده است. این کار یک راهکار مناسب برای افزایش نرخ CTR خواهد بود.

این سوالات در راستای صفحه مربوطه بوده و معمولا برای کاربران جذاب است. آنها می‌توانند پاسخ‌های کوتاه مربوط به سوالات را ببینند و در نتیجه برای کلیک کردن بر روی آن صفحه بیشتر ترغیب می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا صفحه مربوطه در میان سایر نتایج گوگل بیشتر خودنمایی کند.

ضمن آنکه با انجام این کار فضای بیشتری از صفحه نتایج را به خود اختصاص می‌دهید و باعث می‌شود تا رقبای شما به صفحات بعدی گوگل بروند. ایجاد پرسش و پاسخ برای تمامی صفحات کاربرد نداشته و بیشتر برای صفحاتی است که حالت پرسش و پاسخ دارند. 

 مطالب را در گوگل ستاره‌دار کنید 

 ستاره‌دار کردن مطالب در نتایج گوگل به میزان زیادی توجه مخاطب را جلب کرده و باعث افزایش نرخ کلیک خواهد شد. ضمن آنکه با این کار کاربران نیز می‌توانند نظرات خود را از طریق امتیاز دادن بیان کنند.

ستاره‌ها معمولا در سمت راست لینک مطالب در نتایج گوگل نشان داده می‌شود. شما می‌توانید رنگ و اندازه ستاره‌ها را خود انتخاب کنید. این کار با استفاده از افزونه Schema Pro در وردپرس امکان‌پذیر خواهد بود. این کار همچنین از طریق کدنویسی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

دیجیتال مارکتینگ

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط