راهنمابلاگ

چگونه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای شویم؟

.

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

کسب‌وکار

دیجیتال مارکتینگ (digigtal marketing) یا بازاریابی دیجیتال، تمامی امور مربوط به بازاریابی محصولات و خدمات که در دنیای دیجیتال همچون وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... انجام می‌شود را شامل می‌شود.

با این تعریف حتما متوجه اهمیت شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در چند سال اخیر با توجه به جایگاه اینترنت در زندگی مردم شده‌اید. علاوه بر همه‌گیری استفاده از حوزه‌های دیجیتالی، یکی دیگر از دلایل محبوبیت دیجیتال مارکتینگ، پایین بودن هزینه‌های مربوط به آن نسبت به سایر روش‌های بازاریابی است.

شرکت‌ها نیز برای ایجاد فضای دیجیتال مارکتینگ خود، نیاز به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر را دارند. اما این فرد چه وظایفی بر عهده دارد؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه کسی است؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ، زیر مجموعه واحد بازاریابی شرکت است. وظیفه این فرد، کمک به افزایش فروش و سودآوری شرکت از طریق استفاده از ابزارهای دیجیتال است. در واقع این فرد با استفاده از ابزارهای دیجیتالی همچون وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتالی به تبلیغ در زمینه محصولات شرکت پرداخته و علاوه بر فروش بیشتر محصول، دسترسی به سایر اهداف شرکت همچون ایجاد برند اختصاصی را با کمترین هزینه امکان‌پذیر می‌کند.

هدف افراد در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی هر دو یک چیز است و آن افزایش میزان فروش شرکت است اما دیجیتال مارکتینگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با افراد بیشتری در زمان کمتر ارتباط برقرار کند. در دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها به آسانی می‌توانند از مشتریان بازخورد گرفته و با تحلیل رفتار آن‌ها، میزان اثر بخشی فعالیت‌های خود را بررسی کنند.

جایگاه‌های شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

هر یک از افراد با توجه به نوع مهارتی که به آن تسلط دارند و میزان دانش آن‌ها، امور خاصی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهند، به این ترتیب هر کدام دارای موقعیت شغلی خاص خود هستند. این موقعیت‌های شغلی عبارتند از:

-        کارشناس شبکه‌های اجتماعی: این فرد وظیفه مدیریت شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد. در مقاله "چگونه یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی شویم" به این مورد به صورت مفصل پرداخته‌ایم.

-        کارشناس بازاریابی محتوا یا کپی رایتر: این فرد از طریق ارائه شعارهای مناسب، سعی در جذب مخاطب دارد. برای اطلاع از این جایگاه شغلی به مقاله "چگونه یک کپی رایتر حرفه‌ای شویم" مراجعه کنید.

-        سئوکار: این فرد با استفاده از ابزارهای گوگل به سازمان برای قرار گرفتن در رتبه نخست موتورهای جستجو کمک می‌کند. در این زمینه هم مقاله‌ای با عنوان "چگونه یک سئوکار حرفه‌ای شویم" ارائه کرده‌ایم.

-        کارشناس کمپین دیجیتال مارکتینگ: این فرد با مدیریت هزینه‌ها و  برنامه‌ریزی درست، به دنبال اهداف کمپین است. این فرد در این شغل به ازای میزان کلیک بر روی تبلیغات، پول دریافت می‌کند. افراد در این شغل نیاز دارند تا مهارت مرتبط با display ads، کوکی‌ها، کمپین‌های مختلف و ... را داشته باشند.

-        کارشناس دیجیتال مارکتینگ

-        مدیر دیجیتال مارکتینگ: یک مدیر دیجیتال مارکتینگ وظیفه هدایت تیم دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌ریزی، هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت دستیابی به اهداف را بر عهده دارد.

وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

-        بررسی و تحلیل نیازهای مشتریان

-        نظارت بر تولید محتوای مناسب و انتشار آن

-        ایجاد و مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ از طریق تعیین استراتژی مناسب هدف این کمپین‌ها و همچنین مدیریت هزینه‌ها

-        افزایش فروش شرکت از طریق بازاریابی دیجیتال

-        افزایش نرخ جذب مشتریان

-        تلاش برای ایجاد یک برند مناسب شرکت

-        افزایش میزان بازدید و تعامل سایت و همچنین تلاش برای قرار گرفتن سایت در رتبه اول موتورهای جستجو

-        بررسی و تحلیل نرخ تبدیل یعنی میزان دانلود از سایت، میزان فروش، تعداد کلیک و ...

-        ارائه استرتژای‌های مناسب برای شبکه‌های اجتماعی

-        طراحی و اجرا تبلیغات به صورت هدفدار و موثر

-        نظارت بر طراحی اصولی و به روز سایت

مهارت‌های یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

افراد در شغل دیجیتال مارکینگ وظیفه هماهنگی میان جایگاه‌های شغلی دیگر همچون ادمین شبکه‌های اجتمای، سئوکار و کپی رایتر را بر عهده دارد. به این ترتبب این فرد باید دارای مهارت بالای رهبری باشد.

-        تسلط به ابزارهای تحلیل و همچنین داشتن قدرت تحلیلی بالا

-        آشنایی با ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل

-        تسلط به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

-        تسلط به انواع کانال‌های مربوط به بازاریابی در دنیای دیجیتال

-        توانایی تولید محتوای موثر و مفید متناسب با هدف شرکت

-        تسلط به امور مربوط به سئو

-        آشنایی با امور بازاریابی در حوزه دیجیتال

-        خلاق و متفکر

-        به روز بودن اطلاعات و دانش و همگام با موضوعات روز دنیا بودن

-        توانایی مدیریت تیم و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ

-        روابط عمومی بالا

-         توانایی حل مسئله

-        آشنایی به امو بازاریابی از طریق محتوا

-        آشنایی با امور گرافیکی و طراحی

-        آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا

تسلط به مهارت‌های مربوط به زیر شاخه‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار به شما در مسیر حرفه‌ای شدن کمک می‌کند.

چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

برای قرار گرفتن در یکی از جایگاه‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ، داشتن مدرک دانشگاهی خاصی ملاک نیست، اما طبق آمار مشخص شده است که افراد با مدرک دانشگاهی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات بیشتر به این شغل رو می‌آورند. با این حال، داشتن مهارت و تجربه می‌تواند به شما در این مسیر کمک بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی کند.

تجربه یکی از لازمه‌های اصلی هر شغلی است اما قبل از به دست آوردن تجربه، کسب مهارت‌های لازم بسیار الزامی است. سعی کنید با یادگیری‌های موثر و ارتباط با افراد فعال در حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

داشتن یک وبسایت شخصی، برای نشان دادن میزان مهارت و همچنین قرار دادن نمونه کارها به شما نیز بسیار کمک می‌کند.

دریافت گواهینامه‌های مربوط به دوره‌های مختلف در موسسات معتبر و همچنین گذراندن دوره‌های مختلف کارآموزی در شرکت‌‌های مختلف نیز به شما در مسیر کارشناس دیجیتال مارکتینگ شدن، کمک فراوانی می‌کند.

در نظر داشته باشید که این شغل، از جمله شغل‌هایی است که در آن به روز بودن اطلاعات و همگام بودن با موضوعات روز دنیا بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل دائماً به دنبال آپدیت اطلاعات خود باشید و آموزش و یادگیری را متوقف نکنید.

شخصیت افراد در دیجیتال مارکتینگ

از جمله مهارت‌های ذاتی برای افراد در شغل دیجیتال مارکتینگ، خلاقیت، توانایی تحلیل و داشتن هوش هیجانی بالا است. به این تریتب با توجه به آزمون شخصتی شناسی MBTI یا همان مایرز- بریگز، دو تیپ شخصیتی ESTJ و INTJ در این شغل موفق‌تر عمل می‌کنند. این نظر قطعی نیست و افراد با سایر تیپ‌های شخصیتی نیز می‌توانند در این شغل به فعالیت بپردازند.

میزان حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با توجه به میزان مهارت و همچنین جایگاه شغلی، دارای درآمد متفاوتی است. میزان تقاضای استخدام برای این شغل در چند سال اخیر افزایش یافته، در حالی تعداد کارشناسان دارای مهارت در این شغل بسیار کم است. به همین دلیل افراد در این شغل قدرت مانور بیشتری برای حقوق دارند.

میزان حقوق در این افراد از 2 میلیون 500 هزار تومان تا 10 میلیون تومان و گاهاً بیشتر نیز متفاوت است. این افراد می‌توانند به صورت دورکاری، فریلنسری و یا تمام وقت کار کنند. به همین دلیل میزان درآمد ثابتی را نمی‌توان برای این شغل اعلام کرد. پردرآمدترین شغل در بازاریابی دیجیتال سئو کار یا متخصص سئو شدن است.

در نظر داشته باشید که به دلیل روند صعودی دیجیتالی شدن شرکت‌ها، آینده شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ، بسیار امیدوار کننده است و می‌تواند یکی از شغل‌های مطرح در چند سال آینده باشد. علاوه بر این مورد، فرصت‌های شغلی مربوط به کارشناس دیجیتال مارکتینگ امروزه بسیار زیاد هستند.

 

{% component "getting-advice" %}

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط