راهنمابلاگ

نکات طلایی برای آنکه مدیر محصول موفقی شویم؟

.

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

کسب‌وکار

رقابت بالای در کسب و کار و تغییرات روز افزون محصولات موجود در بازار، چرخه عمر محصولات را تا حد زیادی کاهش داده است. شرکت‌ها باید برای ادامه حیات خود در بازار و همچنین افزایش فروش، محصولات جدیدی را به بازار ارائه کرده و یا تغییرات قابل توجهی را در محصولات قبلی ایجاد کنند که این مهم، از جمله وظایف مدیر محصول در سازمان است. یک مدیر محصول با در نظر گرفتن رقبای خود و با هدایت، تعامل و رهبری افراد و نظارت بر عملکردهای کلیه بخش‌های شرکت به هدف خود دست پیدا می‌کند.

مدیر محصول کیست؟

یک مدیر محصول یا Product manager به سازمان در رشد و سوددهی محصول کمک می‌کند. این فرد از طریق ایجاد هدف و استراتژی تمامی فعالیت‌های مرتبط با محصولات سازمان را مدیریت می‌کند.                                                             

یک مدیر محصول با شناسایی بازار هدف و مشتریان، رقبا را در نظر می‌گیرد و به دنبال کسب بالاترین رضایت مشتری از محصولات است. یک مدیر محصول با تیم‌های تحقیق و توسعه شرکت همکاری می‌کند تا بتواند بهترین محصول را با بالاترین سطح کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به دست مشتری برساند. این فرد در تمام مراحل چرخه عمر محصول از ارائه ایده تا زمان خارج شدن آن از خط تولید را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

وظایف مدیر محصول چیست؟

  • بررسی نیازهای مشتریان از طریق تحلیل بازار
  • ایجاد استراتژی و تعیین هدف برای محصولات
  • تدوین نقشه راه محصول و ارائه آن به واحدهای مربوطه
  • طرح‌ریزی کیفیت محصولات جدید و  بررسی علایق و نیازهای مشتریان
  • هماهنگی تیم‌های مرتبط با محصول و ارتباط با آن‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی از بررسی‌های بازار و بازخوردهای مشتریان
  • شناخت رقبا و درک عمیق از کسب وکار
  • نظارت برفرآیند عملیات تولید و ارائه راهکارهای جدید برای طراحی محصول جدید

همانطور که بیان شد، یک مدیر محصول ایده‌های مرتبط با ارائه محصول جدید به بازار و چگونگی تغییر و توسعه محصولات فعلی سازمان را با همکاری مدیر بازاریابی و سایر واحدها ارائه می‌دهد. پس از تایید ایده‌های ارائه شده، او با برنامه‌ریزی خود، مراحل مختلف همچون ساخت نمونه اولیه، آزمایش و در نهایت بازاریابی و ارائه آن به بازار را زمان‌بندی کرده و به عنوان نقشه راه به مدیران واحدها ارائه می‌دهد.

مهارت‌های مورد نیاز برای مدیر محصول شدن

مدیریت محصول بسیار شغل چالش برانگیزی است به همین دلیل یک مدیر محصول موفق باید دارای مهارت‌های زیر است:

  1. مدیریت تیم
  2. رهبری تیم
  3. قدرت تجزیه و تحلیل
  4. دانش بالای ریاضیات
  5. دانش به روز تکنولوژی
  6. توانایی حل چالش‌ها و مسائل
  7. قدرت بالای برنامه‌ریزی
  8. توانایی ایجاد انگیزه در افراد
  9. جزیی نگری
  10. درک بالا
  11. جستجوگر
  12. مدیر و رهبر بودن
  13. داشتن روابط عمومی بالاو فن بیان قوی
  14. شناخت کافی و تخصصی از روش‌های تولید محصول
  15. خلاق،
  16. ریسک‌پذیر بودن
  17. یک مدیر محصول باید بتواند با شناخت اهداف شرکت توانایی اولویت‌بندی برنامه‌های توسعه محصول را داشته باشد.
  18. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای مدیر محصول داشتن قدرت تفکر و خلق ایده است.
  19. برای یک مدیر محصول یا product manager شدن درشرکت‌های استارتاپی و یا شرکت‌هایی که بستر آن‌ها وب و برنامه‌نویسی است نیاز است که مهارت‌هایی در حوزه‌های طراحی، بازاریابی و برنامه‌نویسی داشته باشید.

مدارک لازم برای شغل مدیر محصول

فردی که می‌خواهد در شغل مدیر محصول فعالیت کند باید علاوه بر آشنایی کامل با فرآیند تولید محصول مورد نظر و داشتن مهارت‌هایی که قبلا ذکر شد، یکی از مدارک تحصیلی در رشته‌های زیر را دارا باشد:

  • مدیریت ارشد کسب و کار(MBA) گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازاریابی و صنعتی
  • مهندسی صنایع

چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟

در مشاغلی مانند مدیریت، معمولا افرادی حرفه‌ای و موفق هستند که اصول مذاکره را بدانند و قدرت برنامه‌ریزی و توانایی هماهنگی تیم و همچنین توانایی تصمیم‌گیری در لحظه را داشته باشند.

با توجه به حساسیت شغل مدیر محصول و مهارت‌های مورد نیاز بالا برای انتخاب در این ردیف شغلی، کارفرمایان به شایستگی افراد بسیار اهمیت می‌دهند. پس برای مدیر مسئول شدن برند شخصی یا نمونه کار بسیار حائز اهمیت است یعنی باید الگوی خاص خود را دارا باشید تا در میان بقیه افراد جویای کار در این زمینه بتوانید بدرخشید.

 داشتن نمونه کار قبلی نشان دهنده تجربه و مهارت شما در این حوزه است. با لیست کردن پروژه‌هایی که قبلا انجام داده‌اید و درآن موفقیت کسب کرده‌اید می‌توانید خودتان را معرفی کنید.

یادتان باشد صداقت و تعهد شغلی و مهارتهای ارتباطی برای کارفرما بسیار بسیار حائز اهمیت است پس با ایمان به خود و اعتماد به نفس بالا به توضیح در مورد خود و مهارت کاری خود بپردازید.

در مصاحبه شغلی علاوه بر داشتن اطلاعات عمومی بالا که کمک کننده شما است، باید از فرآیند تولید محصولی که می‌خواهید مدیر محصولش شوید اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید. پس قبل از رفتن به مصاحبه همه جوانب تولید آن محصول اعم از ایده، نقشه، مواد اولیه، میزان سرمایه، انتظارات مشتریان و درصد رضایت مشتریان از محصولات و ... را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

تفاوت شغل مدیر محصول با سایر شغل‌های مدیریتی

شغل مدیر محصول را با شغل مدیر تولید نباید اشتباه گرفت. مدیر تولید استانداردهای مربوط به ایمنی و کیفیت را داراست و مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر فرآیند تولید در یک واحد تولیدی است اما مدیر محصول کار هدایت و راهنمایی تیم را دارد، او با طراحی مهندسی شده و موفقیت‌آمیز نیازهای مشتری و اهداف تجاری را برآورده می‌کند.

مدیر محصول و مدیر پروژه نیز دو شغل کاملا متفاوت هستند که به اشتباه گاها با هم یکی در نظر گرفته می‌شوند. مدیر پروژه وظایف مربوط به نظارت بر پروژه تعیین شده، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع زمانی و بودجه و ظرفیت تولیدی سازمان است. در حالی که مدیر محصول هیچ کدام از این وظایف را ندارد.

مدیر محصول و مدیر بازاریابی نیز با هم تفاوت‌هایی دارند. یک مدیر محصول بر روی چگونگی تولید محصول جدید و توسعه محصولات قبلی سازمان تمرکز می‌کند در حالی که مدیر بازاریابی نحوه ارائه محصول به بازار و ... مدیریت می‌کند. در واقع کار مدیر محصول داخل سازمانی است و مدیر بازاریابی بر روی موضوعات بیرون از سازمان فعالیت می‌کند.

شغل مدیر محصول با مدیر فروش نیز متفاوت است. مدیر محصول وظیفه فروش محصول را ندارد. او از طریق معرفی روش‌های ارائه محصول به بازار و چونگی فروش آن به مدیر فروش، در این زمینه به مدیریت فروش کمک می‌کند اما مسئولیت نهایی فروش محصول با مدیر فروش سازمان است.

درآمد شغل مدیر محصول چقدر است؟

یکی از عواملی که معمولا افراد مختلف شغلی را انتخاب می‌کنند میزان حقوق و مزایای آن کار است، اما حقوق یک شغل به عوامل زیادی وابسته است. عواملی مانند تعداد تقاضا برای شغل توسط سازمان‌ها، تعداد افرادی که می‌توانند این شغل را اشغال کنند و همچنین تخصص، تجربه و دانش مربوطه در حوزه کاری بسیار تاثیرگذار است.

معمولا در شرکت‌های خصوصی معیارهای شرکت مشخص کننده میزان حقوق دریافتی فرد است، شرکت‌ها و سازمان‌ها الگوهای مختلفی برای پرداخت حقوق را در نظر می‌گیرند مانند سطح شغلی کارکنان، آن‌ها چقدر ارزش شرکت یا سازمان را بالا می‌برند؟ چقدر برای شرکت یا سازمان سودآور هستند؟ و اینکه در آن شرکت یا سازمان به چه شغلی اهمیت بیشتری داده می‌شود! مثلا اگر در شرکتی به تبلیغات گسترده از محصول بیشتر از کیفیت نهایی محصول توجه و اهمیت داده شود قطعا سرمایه خود را خرج نیرویی که به تبلیغات آشنایی بیشتر دارد اختصاص می‌دهد نه مدیر محصول که مسئول ارائه محصولات خوب و با کیفیت است.

به طور کلی فهمیدن حقوق یک شغل به عوامل زیادی بستگی دارد و تصمیمات حقوقی که از طرف کارفرما گرفته می‌شود چالش برانگیزترین موضوع استخدام تلقی می‌شود اما با توجه به اهمیت شغل مدیر محصول در این روزها و با توجه به مسئولیت بالای این شغل و نبود نیروی متخصص و با تجربه شرکت‎‎‌ها حقوق خوبی را برای این شغل می‌پردازند. به طور میانگین میزان حقوق یک مدیر محصول خوب در ایران 10-12 میلیون است.

 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط