راهنمابلاگ

نکات طلایی برای آنکه مدیر بازاریابی موفقی شوید

.

۱۴۰۰/۰۶/۲۰

بازاریابی و فروش

امروزه رقابت بالا در بازار، تغییرات سریع در بازار، رکود، تورم و ... نیاز به مدیر بازاریابی یا مدیر مارکتینگ در سازمان را بیشتر از قبل افزایش داده است.

مدیر بازاریابی یا Marketing Maneger یکی از افراد مهم در هر سازمانی است. هر سازمانی با هر اندازه و حوزه فعالیت به شغل مدیر مارکتینگ یا مدیر بازاریابی نیاز دارد. در صورتی که شرکتی به دنبال صادرات محصولات خود باشد، حتما باید از یک مدیر بازاریابی کمک بگیرد.

مدیر بازاریابی با استفاده از روش‌های جدید بازاریابی، بررسی و تحلیل بازار، ارتباطات موثر با مشتریان و شناسایی رقبای بالفعل و بالقوه و ... به رشد و توسعه سازمان کمک بسیار زیادی می‌کند.

مدیربازاریابی کیست؟

مدیر بازاریابی یا مارکتینگ، فردی است که مدیریت تیم بازاریابی یک سازمان را بر عهده دارد. این فرد با هماهنگی میان افراد تیم و هدایت آن‌ها به کسب اهداف کلان سازمانی کمک می‌کند. این فرد وظیفه مدیریت منابع محدود بازاریابی سازمان را برعهده دارد. مدیر بازاریابی  به دنبال ایجاد شهرت در سازمان و به نوعی برندسازی می‌باشد.

مدیر بازاریابی از طریق شناخت بازار و تحلیل آن، نیازهای آشکار و پنهان افراد را شناسایی می‌کند. این اطلاعات توسط تیم تحقیق‌ و توسعه سازمان، جهت ارائه محصول جدید و یا توسعه محصولات قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک سازمان بزرگ می‌تواند چندین مدیر بازاریابی داشته باشد و مسئولیت هر محصول یا خدمت خود را به یک مدیر اختصاص دهد. سازمان‌هایی با اندازه کوچک ممکن است در هنگام نیاز به یک مدیر بازاریابی خبره به آژانس‌های مارکتینگ، دفاتر بازاریابی و ... مراجعه کنند.

شرایط احراز شغل مدیر بازاریابی

در هر کاری اولین و مهمترین مرحله داشتن علاقه به آن شغل است. اگر شما به شغل مدیریت بازاریابی علاقه داشته باشید، قطعا با تلاش و پشتکار خود به این شغل دست خواهید یافت. شغل مدیر بازاریابی یا مارکتینگ برای افرادی که به دنبال پیشرفت در کار هستند، بسیار مناسب است. این شغل از جمله مشاغل پرچالش دنیای کسب‌وکار است.

مدیر بازاریابی از جمله مشاغلی است که بیشتر از مدرک، میزان مهارت و تجربه فرد در آن اهمیت دارد اما به این معنی نیست که بدون مدرک معتبر و مرتبط می‌توانید این شغل را در اختیار بگیرید. حداقل مدرک جهت استخدام در شغل مدیریت بازاریابی، کارشناسی مدیریت بازرگانی، بازاریابی، MBA و دیجیتال مارکتینگ است. اما اگر به دنبال کار در یک شرکت معتبر و بزرگ هستید، حتما به دنبال کسب مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های ذکر شده باشید.

یک مدیر بازاریابی باید در زمینه‌های اقتصاد، تحلیل بازار، مدیریت، تحقیق در بازار، تکنولوژی، تکینک‌های بازاریابی، روابط عمومی و .... دارای اطلاعات کافی و جامعی باشد. یک فرد به حداقل 4-5 سال تجربه در زمینه بازاریابی و فروش نیاز دارد تا بتواند به سمت مدیر بازاریابی یا مارکتینگ در سازمان دست یابد. گذراندن دوره‌های مختلف در زمینه بازاریابی و فروش همچون گواهینامه DBA به شما در دست‌یابی به این شغل کمک بسیار زیادی می‌کند.

هوش بالا در تجارت، جستجوگری و کنجکاوی، خلاقیت و نوآوری، توانایی حق مسئله، مهارت ارتباطی بالا و توانایی درک بالا ازجمله ویژگی‌‌های مدیران بازاریابی است.

وظایف یک مدیر بازاریابی

یک مدیر بازاریابی دارای وظایف مختلفی با توجه به حیطه شغلی و نوع سازمان خود می‌باشد با این حال مجموعه‌ای از فعالیت‌ها وجود دارند که به عنوان وظایف اصلی و فرعی مدیران بازاریابی شناخته می‌شوند که به شرح زیر است:

  • تدوین استراتژی‌های مختلف بازاریابی از طریق شناخت مصرف‌کننده، محصول، نیاز مشتری و ....
  • ارتباط با آژانس‌های تبلیغاتی، رسانه‌ها و ... و مذاکره با آن‌ها
  • انجام امور مربوط به تبلیغ محصولات و خدمات سازمان
  • بررسی نقاط فرصت و تهدید سازمان در حیطه بازاریابی
  • بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات جدید قبل از ارائه آن به بازار
  • بررسی و تجزیه‌وتحلیل بازارهای مختلف قبل از ورود سازمان به آن
  • مدیریت کارمندان واحد بازاریابی
  • تعیین قیمت و جایگاه محصول جدید در بازار و اطلاعات به واحد مربوطه
  • ارزیابی میزان اثربخشی استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی و تجزیه‌وتحلیل روند آن
  • تدوین روش‌های مختلف جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در مورد رقبا، بازار، مشتری و ... و بررسی و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها
  • ارائه راه‌حل‌های موثر جهت رفع مشکلات و بهبود فرآیندهای مرتبط با بازاریابی
  • مدیریت محتوا تبلیغاتی جهت دستیابی به اهداف بلندمدت و کوتاهمدت سازمانی
  • ایجاد ارتباط موثر با فراد تیم جهت ارائه محتواهای خلاقانه
  • طراحی و اجرا استراتژی‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر آن

چگونه مدیر بازاریابی موفق شویم؟

مدیر بازاربابی در مرحله اول باید دارای مهارت ارتباطی عالی باشد و بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. داشتن فن بیان بالا و دانش روانشناسی در این زمینه می‌تواند به مدیر بازاریابی کمک بسیار زیادی کند. مدیر بازاریابی از طریق دانش روانشناسی خود، ذهن افراد را خوانده و از آنچه که فرد به آن نیاز دارد اطلاع می‌یابد.

یک مدیر بازاریابی موفق باید دارای تمرکز بالای در کار، توانایی انجام چندین کار همزمان، جزیی نگری، قدرت هدایت تیم، اعتماد به نفس بالا، برونگرایی و روحیه بالای کار تیمی باشد.

مهارت‌های مدیریتی از جمله مهارت‌های مهم و حیاتی یک مدیر مارکتینگ یا بازاریابی می‌باشد.

مدیر بازاریابی ماهر از طریق تبلیغات موثر و هوشمند، میزان نارضایتی از محصولات و خدمات را به کمترین حد ممکن کاهش می‌دهد.

دانش بالای بازاریابی و تکنیک‌های جدید فروش و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به مدیر بازاریابی در انجام وظایف محوله کمک بسیار زیادی می‌کند.

از آنجایی که یکی از وظایف مدیران مارکتینگ تولید محتوا و ارائه تبلیغات خلاقانه برای معرفی محصولات سازمان می‌باشد، مدیر بازاریابی باید در زمینه‌های طراحی، گرافیک و ... دانش نسبتا بالایی داشته باشد.

همانطور که در قسمت مربوط به وظایف مدیر بازاریابی بیان شد، تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات به دست آمده جزو وظایف اصلی و مهم مدیر بازاریابی است، به این ترتیب یک مدیر بازاریابی باید اطلاعات و دانش خود را در زمینه آمار و چگونگی استفاده از نرم‌ افزارهای اماری افزایش دهد.

مهارت بالا در مدیریت زمان و منابع نیز از جمله مهارت‌های مهم و لازم در زمینه مدیریت بازاریابی است.

میزان درآمد مدیر بازاریابی چقدر است؟

حقوق یک مدیر بازاریابی با توجه به تحقیقات صورت گرفته به طور متوسط 15 تا 20 میلیون تومان می‌باشد. البته همانطور که در سایر مشاغل نیز به آن اشاره شد، میزان حقوق فرد با توجه به نوع سازمان، موقعیت جغرافیایی، حیطه شغلی، تجربه و سابقه کاری و ... متفاوت است.

تفاوت‌های میان شغل مدیر بازاریابی با مدیر فروش

مدیر فروش و مدیر بازاریابی دو سمت شغلی متفاوت از همدیگر می‌باشند که هر کدام دارای وظایف و مسئولیت‌های مختص خود می‌باشد البته ممکن است در سازمان‌هایی با اندازه کوچک یک فرد را مسئول این دو شغل قرار دهند.

یک مدیر بازاریابی یا مارکتینگ وظیفه تحلیل بازار و موارد مرتبط با آن را دارد و با مشتریان سازمان در ارتباط نیست، در حالی که مدیر فروش مستقیما با مشتریان در ارتباط است. به طور کلی فرآیند فروش بعد از انجام کارهای مربوط به واحد بازاریابی صورت می‌گیرد.  مدیر فروش وظیفه ارتباط با مشتریان، دریافت و بررسی و پاسخ به شکایات مشتریان و هر آنچه که به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط باشد را دارد. مدیران بازاریابی دائما با واحد تحقیق‌وتوسعه سازمان جهت ارائه محصولات جدید، توسعه محصولات، ارائه اطلاعات مشتریان و ... در ارتباط هستند در حالی که مدیران فروش هیچگونه ارتباطی با این واحد ندارند.

دانشمندان حوزه مدیریتی، واحد بازاریابی را به عنوان مغز متفکر سازمان و واحد فروش را به عنوان بازوی قدرت سازمان بیان می‌کنند.

 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط