راهنمابلاگ

صادرات به قرقیزستان را از کجا شروع کنیم؟

.

۱۳۹۸/۱۰/۰۹

صادرات
قرقیزستان

قرقیزستان چگونه کشوری است؟

برای بسیاری از ما ایرانی‌ها کشورهای آسیای میانه که عمدتا از شوروی سابق استقلال یافته‌اند، تا همین چند سال قبل کشورهای مبهم و ناشناخته‌ای بودند تا آنکه در چند سال اخیر کم‌کم خبرهای مختلفی از پیشرفت‌های اقتصادی این کشورها به گوش ما رسید.

نمونه بارز این خبرها را می‌توان پیشرفت اقتصادی چند سال اخیر گرجستان دانست که زبان‌زد خاص و عام شده است. اما قرقیزستان کجای معادلات ایستاده است؟

برای شناخت این کشور و معرفی بازارهای صادراتی آن ابتدا بد نیست که با وضعیت سیاسی، جمعیت شناختی و اقتصادی‌اس ابتدا آشنا شویم. قبل از آن بد نیست اشاره کنیم چنانچه به تازگی تصمیم گرفته‌اید وارد عرصه صادرات شوید، مطلب زیر را از دست ندهید! 

جمعیت و ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی قرقیزستان 

فرهنگ مردم این کشور بدون شباهت به فرهنگ سایر کشورهای آسیای میانه نبوده و با کشورمان نیز دارای قرابت‌های زیادی است. این شباهت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند پتانسیل خوبی برای صادرات به قرقیزستان باشد. جدول زیر اطلاعات اولیه خوبی به شما در این زمینه می‌دهد. 

اطلاعات جمعیت‌شناختی   اطلاعات فرهنگی اجتماعی 
5.7 میلیون جمعیت  ادیان رسمی اسلام (75)، مسیحیت (20)، سایر ادیان (5)
درصد جمعیت شهری (36 درصد) اقوام ساکن قرقیزها، روس‌ها، تاجیک‌ها، ایغورها
درصد جمعیت روستایی (64 درصد) اکثریت مذهب سنی حنفی 
مساحت 199951 کیلومتر مربع  شهرهای اصلی بشکک، بوش، جلال‌آباد  
جمعیت مردان و زنان به ترتیب 49.3 و 50.7 زبان‌های رسمی قرقیزی، روسی و ازبکی

 جغرافیا، تاریخ و سیاست قرقیزستان چگونه است؟ 

قرقیزستان از جمله معدود کشورهای محصور در خشکی محسوب می‌شود که هیچ راه ارتباطی با آب‌های آزاد ندارد. همسایه‌های این کشور شامل کشورهای چین، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند.

علی‌رغم آنکه دسترسی به دریا وجود ندارد، اما دریاچه زیبای ایسیک کول به طول 182 و عرض 60 کیلومتر جذابیت خاصی به این کشور به لحاظ طبیعی و گردشگری بخشیده است.

قرقیزستان حدود 9 استان دارد و از آب‌وهوای بسیار متنوعی برخوردار است. به نحوی که در برخی از مناطق آن آب‌وهوای گرم و در برخی مناطق دیگر هوای سرد حاکم است.

این مساله باعث شده تا قرقیزستان یکی از بهترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و همچنین دامپروری شود. وجود معادن مختلف یکی دیگر از ویژگی‌های جغرافیای مناطق کوهستانی این کشور است.

علی‌رغم وجود تنوع آب‌وهوایی، اما بیشتر آب‌وهوای کوهستانی بر آن حاکم بوده و اکثر مناطق آن کوهستانی است. به طوری که برخی از قله‌های معروف جهان مانند جنگش چاقوسو با ارتفاع بیش از 7 هزار متر در در این کشور قرار دارد.

از جمله مناطق مهم جغرافیایی آن همچنین می‌توان به دره فرغانه اشاره کرد که بین سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان تقسیم شده است. این دره یکی از مناطقی است که بین سه کشور محل اختلاف بوده و محل تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و همچنین معادن مختلف است. 

تاریخ قرقیزستان همانند تاریخ سایر کشورهای آسیای میانه پرفراز و نشیب و همواره متاثر از شوروی و روسیه کنونی بوده است. گفته می‌شود که قوم قرقیز یک قوم ترک‌بتار محسوب می‌شوند که به مناطق آسیای میانه مهاجرت کرده‌اند.

در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم میلادی دین اسلام در اکثر مناطق این کشور گسترش یافته و در آن هنگام برای مدت‌ها کشور قرقیزستان به صورت مستقل اداره می‌شد. تا آنکه در قرن هجدهم میلادی روسیه توانست آن را به تصرف خود درآورد.

روس‌ها توانستند تاثیرات زیادی را به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بر این کشور داشته باشند که تاکنون نیز آثار این تاثیرات باقی مانده است. از جمله آنها می‌توان به زبان، خط‌الرسم و همچنین فرهنگ روسی اشاره کرد.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان این کشور آسیای میانه بعد از فروپاشی شوروی سابق و در سال 1993 توانست استقلال خود را اعلام کند. از آن زمان تاکنون به صورت مستقل اداره و دارای ساختار سیاسی خاص خود است. 

ساختار حکومت و سیاست در قرقیزستان ابتدا به صورت ریاست جمهوری بود که مستقیما از جانب مردم انتخاب شده و اختیارات گسترده‌ای داشت. اما در ادامه نظام سیاسی آن به نوعی به نظام پارلمانی تغییر یافت.

هر چند که هنوز هم رئیس‌جمهور دارای اختیاراتی از قبیل هماهنگی بین قوای مختلف و انتخاب برخی وزارء محدود را دارد. در حال حاضر حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرد، نخست‌وزیر را انتخاب خواهد کرد.

قرقیزستان دارای دو مجلس بوده که یکی از آنها به نام ژاگورکوکنش و دیگری مجلس قانون‌گذاری است. چندین حزب مختلف سیاسی در آن وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از آنها به کشور روسیه گرایش دارند و به طور کل این کشور نفوذ زیادی در قزاقزستان دارد. 

ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرقیزستان باعث شده تا پتانسیل این بازار برای صادرات برخی اقلام و محصولات ایرانی بسیار بالا باشد. محسن مختاری مشاور صادرات به قرقیزستان به کالاها و محصولاتی اشاره می‌کند که برای صادرکنندگان ایرانی می‌تواند جذاب‌تر باشد. 

{% component "video" "n7hxU" %}

 با اقتصاد قرقیزستان بیشتر آشنا شویم

شناخت اقتصاد هر کشوری کمک زیادی به چگونگی نحوه تجارت با آن می‌کند که صادرات به قرقیزستان هم از آن مستثنی نیست. ضمن آنکه متغیرهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هر کشوری را نیز باید کامل شناخت و تحلیل کرد.

با این حال، از طریق شناخت اقتصاد هر کشوری بهتر می‌توان پتانسیل‌ها و بازارهای صادراتی موجود در آن را کشف کرد. در جدول زیر به مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این کشور براساس آخرین داده‌های سازمان‌های بین‌المللی در سال 2018 اشاره می‌کنیم. 

شاخص‌های اقتصادی توضیحات 
تولید ناخالص داخلی  7.5 میلیارد دلار
تورم  3.5 درصد
بیکاری 3 درصد
میزان سرمایه‌گذاری خارجی  155 میلیون دلار  
مهم‌ترین محصولات کشاورزی  لوبیا، تنباکو، گردو، سیب‌زمینی، عسل 
مهم‌ترین محصولات معدنی و صنعتی  محصولات نساجی، طلا، فلزات گران‌بها 
سهم بخش‌های مختلف از تولید ناخالص داخلی کشاورزی (14.6)، صنعت (31.2) و خدمات (54.2)
نرخ برابری پول با دلار 68 صوم در مقابل یک دلار آمریکا
ذخایر ارز و طلا  2 میلیارد دلار 
عضویت در سازمان‌های مهم  WTO،CIS،IMF، اوراسیا و پیمان شانگهای

 مهم‌ترین شرکا تجاری قرقیزستان کدام کشورها هستند؟ 

هر کشوری معمولا برخی شرکا تجاری مهم دارد که بیشترین حجم داد و ستد را با آنها دارد. انتخاب شرکا تجاری به موضوعاتی از قبیل پشتوانه روابط سیاسی، سیاست تجاری کشورها، میزان توسعه‌یافتگی اقتصاد آنها و حتی مسائل حمل‌ونقل و فاصله جغرافیایی دو کشور بستگی دارد.

در این خصوص یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری قرقیزستان، کشور روسیه است. این شراکت تجاری ریشه در روابط تاریخی و سیاسی دو کشور طی سالیان متمادی دارد. با این حال، کشورمان در میان شرکا مهم تجاری این کشور آسیای میانه حضور ندارد که به خوبی جای خالی محصولات ایرانی را در این کشور نشان می‌دهد. 

صادرات قرقیزستان بیشتر به کدام کشورها است؟ 

اشاره شد که این کشور به آب‌های آزاد دسترسی ندارد. چنین مساله‌ای می‌تواند بر روی تجارت یک کشور بسیار تاثیرگذار باشد. با این حال قرقیزستان علاوه بر کشورهای همسایه تلاش کرده تا کالاهای خود را که عمدتا محصولات معدنی و کشاورزی هستند به سایر کشورهای جهان نیز صادر کند.

براساس آخرین آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 2018 کشورهای ایتالیا، چین، هلند، روسیه، فرانسه هر کدام به ترتیب با میزان 19.25، 10.29، 10.15، 8.47 و 6 درصد مهم‌ترین مقاصد صادراتی این کشور آسیای میانه بوده‌‌اند. 

صادرات به قرقیزستان

داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 نشان می‌دهد که مقصد بسیاری از کالاهای صادراتی قرقیزستان به کشورهای اروپایی است. 

علاوه بر کشورهای فوق، کشورهایی از قبیل ازبکستان، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و آلمان مهم‌ترین مقاصد کالاهای قرقیزستان در سال 2018 بوده‌اند. در میان این کشورها، سه کشور ازبکستان، چین و روسیه همسایه و مابقی کشورها بیشتر از کشورهای اروپایی هستند. 

 بیشترین واردات قرقیزستان از کدام کشورها است؟ 

 پاسخ به این سوال برای بسیار از تجار و بازرگانان مهم خواهد بود. چرا که می‌توانند رقبا خود در بازارهای هدف را به خوبی بشناسند. هر چند که این رقبا در کالاها و زیرگروه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، روابط روسیه و قرقیزستان در تمام حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی و تجاری از گذشته‌های دور تاکنون بسیار مستحکم بوده است. این مساله باعث شده تا بیشترین حجم واردات آن نیز از کشور روسیه صورت بگیرید.

بعد از آن با اختلاف کشور چین همسایه جنوبی قرار دارد. براساس آخرین آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) روسیه و چین به ترتیب 38.9 و 16.55 درصد از کل واردات قرقیزستان را به خود اختصاص داده‌اند که حجم بسیار قابل‌توجهی است. 

واردات قرقیزستان

آمارهای سازمان‌ تجارت جهانی (WTO) در سال 2018 نشان می‌دهد که کالاهای روسیه با اختلاف بسیار زیاد در صدر محصولات وارداتی قرقیزستان قرار گرفته‌اند. 

بعد از کشورهای چین و روسیه مابقی کشورها هر کدام سهم اندکی از واردات این کشور را دارند که به ترتیب شامل ایتالیا 5، آمریکا 4، کره جنوبی 2، ترکیه 2 درصد است.

علاوه بر این موارد کشورهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام در حد یک یا دو درصد از واردات آن را تامین می‌کنند. با این حال، آن چیزی که وجه مشترک این آمار بوده، جای خالی حضور پررنگ تجار ایرانی و کالاهای کشورمان است. 

 لیست مهم‌ترین کالاهای وارداتی قرقیزستان 

 هر کشوری بنا به نیازهایی که دارد برخی اقلام را بیش از سایر کالاها وارد می‌کند. به عنوان مثال، کشور روسیه علی‌رغم صادرات زیاد نفت، اما یکی از واردکنندگان مهم محصولات غذایی محسوب می‌شود.

چرا که آب‌وهوای آن کشور بیشتر سرد و خشک بوده و همین موضوع باعث شده تا نیاز به واردت محصولات غذایی داشته باشد. قرقیزستان نیز با توجه به محصولات و تولیدات داخلی خود، نیاز به وارد کردن برخی از گروه‌های کالایی دارد.

از آنجا که این کشور به لحاظ صنعتی و تکنولوژی کشوری تقریبا ضعیف محسوب می‌شود، بنابراین بیشترین نیازهای وارداتی آن نیز در این گروه کالاها جای می‌گیرد.

آمار زیر برگرفته از آخرین آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) بوده که ارزش دلاری کالاهایی که بیشترین میزان واردات به قرقیزستان را داشته به ترتیب نشان می‌دهد. 

  • 1: ماشین‌آلات، تجهیزات مکانیکی، دیگ‌های بخار، انواع قطعات صنعتی و تجهیزات مربوط به آنها 
  • 3: قطعات آهنی و فولادی مختلف 
  • 5: سوخت‌های فسیلی (نفت)، روغن‌های معدنی و محصولات تقطیر آنها، قیر و مواد مختلف معدنی 
  • 7: ابزارهای عکاسی، فیلمبرداری، نورپردازی
  • 9: مبلمان، انواع سازه‌های چوبی، لامپ و وسایل روشنایی 
  • 11: انوع مختلف کاغذ و مقوا 
  • 2: انواع وسایل برقی، تجهیزات و قطعات آنها، دستگاه‌های ضبط صوت، تلویزیون و قطعات آنها 
  • 4: انواع وسایل نقلیه مختلف و قطعات مربوطه 
  • 6: پلاستیک و انواع محصولات مختلف پلاستیکی به اضافه انواع مختلف دارو و تجهیزات پزشکی 
  • 8: سنگ‌های معدنی، محصولات شیمیایی، لاستیک 
  • 10: خربزه، مرکبات و سایر انواع میوه 
  • 12: عطر و اسانس به اضافه انواع مختلف لوازم آرایشی بهداشتی 

وضعیت تجارت ایران با قرقیزستان 

ایران در سالیان اخیر تلاش کرده تا با کشورهای مختلف آسیای میانه روابط سیاسی و اقتصادی مستحکم‌تری برقرار کند. وجود اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی فراوان در کنار نزدیکی جغرافیایی باعث شده تا تجار ایرانی نیز کم‌کم به فکر تجارت و ایجاد ارتباطات اقتصادی با این کشورها باشند.

یکی دیگر از دلایل بسیار مهم برای رونق گرفتن تجارت با قرقیزستان در آینده، بحث اتحادیه اوراسیا بوده که قرقیزستان یکی از اعضای آن است.

کشورهای این اتحادیه در تجارت با یکدیگر از برخی امتیازات برخوردار هستند که ایران نیز می‌تواند از آن استفاده کند. محسن مختاری مشاور صادراتی در خصوص جذابیت‌های بازار اوراسیا بیشتر توضیح می‌دهد. 

{% component "video" "UsVwu" %}
{% component "video" "ZdNQb" %}

روند صادرات ایران به قرقیزستان 

در دهه 90 صادرات به این کشور توسط تجار و صادرکنندگان کشورمان تا حد بسیار قابل توجهی بالا رفته است. با این حال، میزان واردات از قرقیزستان به داخل کشورمان چندان بالا نیست.

به همین دلیل در طول سالیان مختلف تراز تجاری ایران همواره با اختلاف قابل توجه وضعیت مثبتی داشته است.  آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته ارزش دلاری کالاهای صادراتی به این کشور بین 20 تا 40 میلیون دلار بوده است. 

صادرات ایران به قرقیزستان

آخرین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در سال 1397 به مقدار 33 میلیون دلار کالا از ایران به قرقیزستان صادر شده است.

 آمارها نشان می‌دهد که حجم صادرات ایران به این کشور طی سالیان اخیر در نوسان بوده است. با این حال، همواره تراز تجاری ایران مثبت بوده است. بد نیست بدانیم که این کالاها شامل چه اقلام و گروه‌هایی بوده است. 

 لیست کالاهای صادراتی ایران به قرقیزستان 

آمارها از گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 نشان می‌دهد که برخی از اقلام و کالاها در صدر کالاهای صادراتی از ایران به قرقیزستان هستند.

برخی از محصولات کشاورزی معروف ایرانی مانند پسته و خرما در این لیست دیده می‌شود. در نمودار زیر به ترتیب لیست 15 قلم کالای صادراتی از ایران به این کشور دیده می‌شود که به ترتیب ارزش دلاری آنها نشان داده شده است. 

کالاهای صادراتی ایران به قرقیزستان

در سال 1397 محصولات پسته و رنگ روغنی براق ساختمانی به ترتیب به میزان 4803 و 4008 هزار دلار در صدر لیست کالاهای صادراتی ایران به قرقیزستان قرار داشته‌اند. 

بد نیست در اینجا به لیست مهم‌ترین اقلام وارداتی از این کشور به ایران نیز اشاره کنیم. مهم‌ترین این اقلام به ترتیب شامل گوشت گوسفندی غیرمنجمد، لوبیا چشم بلبلی، لاشه گوشت، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، پنبه، ماش خوراکی، جو پرک شده و سایر اقلام دیگر کشاورزی و مواد غذایی است. 

محسن مختاری مشاور صادرات به قرقیزستان از برخی کالاها و محصولات ایرانی نام می‌برد که در این کشور بازار مصرفی بسیار مناسبی دارند. برخی از این کالاها به علت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور، طرفداران بیشتری دارد. 

{% component "video" "XAW2k" %}

اطلاعات مفید تجارت با قرقیزستان 

در صادرات به قرقیزستان می‌توانید از برخی سازمان‌ها و افراد مرتبط کمک بگیرید که ما لیست و اطلاعات تماس برخی از آنها را در جدول زیر آورده‌ایم. 

افراد، نهادها و سازمان‌های مرتبط  توضیحات 
آنه دوردی قائم پناه، دبیر میز قزقیزستان در سازمان توسعه تجارت  تلفن: 22664008  فکس: 22664019
اتاق بازرگانی مشترک ایران و قرقیزستان

آدرس: تهران، خیابان سپهبد قرنی، خیابان شهید کلانتری غربی، ساختمان شماره 76، طبقه چهارم واحد 20

تلفن: 88917631  فکس: 89783148

کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها

افشار سیفی‌نژاد، مسئول امور اقتصادی ایران در بیشکک 

تلفن: 00996312621281  فکس: 00996312660209

اتاق بازرگانی قرقیزستان

http://en.cci.kg

 مشاوره صادرات به قرقیزستان 

صادرات به کشورهای اوراسیا از جمله قرقیزستان نیازمند رعایت برخی نکته‌ها و موارد مهم است که باید از زبان افراد با تجربه بشنوید. مشاوران الوبیزنس در این حوزه می‌توانند به شما در این خصوص کمک کنند. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

صادرات و واردات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط