راهنمابلاگ

کوچینگ فردی چیست؟ و مربی توسعه فردی چه می‌کند؟

.

۱۴۰۲/۱۰/۱۰

تا حالا شده حس کنید در زندگی روزمره، در تحصیل، در کسب ‌و کار و... نیاز به یک راهنما دارید تا مسیر درست را به شما نشان دهد؟ کوچینگ فردی، یکی از روش‌های تأثیرگذار و مناسب‌ در این زمینه می‌باشد که می‌تواند نیاز شما در شرایط خاص را به ‌طور کامل برطرف سازد. کوچینگ فردی توسط افرادی صورت می‌گیرد که در این زمینه از اطلاعات و آگاهی مناسبی برخوردارند و به شما کمک می‌کنند تا به رشد و توسعه شخصیت خودتان بپردازید. با این کار شما می‌توانید پتانسیل‌های نهفته خودتان را آشکار کنید و با بهره‌گیری همه‌جانبه از آن‌ها، راحت‌تر در مسیر پیشرفت در زمینه دلخواه خود قدم بگذارید. ما در ادامه مقاله قصد داریم که برای شما به ‌صورت کامل و جامع در رابطه با کوچینگ و توسعه فردی صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید با استفاده از خدماتی که در این زمینه ارائه می‌شود، به اهداف خود دست پیدا کنید. 

 

کوچینگ فردی یعنی چه؟

کوچینگ فردی فرایندی است که می‌تواند به شما کمک کند تا هم به ‌صورت روحی و روانی، هم به ‌صورت جسمی و به هم صورت ذهنی خودتان را به نقطه‌ای برسانید که دلخواه شماست. طی کوچینگ فردی، شما امکان این را دارید که یاد بگیرید چگونه می‌توانید برای خود هدف‌ گذاری کنید و مسیر رسیدن به این اهداف را برای خود آسان‌تر سازید. با استفاده از خدمات کوچینگ توسعه فردی، دروازه جدیدی از زندگی به روی شما باز می‌شود و شما به فاز تازه‌ای از زندگی وارد می‌شوید. این موضوع، می‌تواند به شما کمک کند تا جنبه‌های متفاوتی از زندگی خودتان را دچار تغییرات مثبت و سازنده کنید و به‌ طور کلی زندگی باکیفیت‌تری داشته باشید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد از خدمات کوچینگ توسعه فردی بهره ببرند، رشد و پیشرفت در کسب‌ و کار می‌باشد. همان ‌طور که همه شما می‌دانید، در دنیای امروز برای‌ اینکه شما بتوانید کسب ‌و کار خود را به پیشرفت برسانید، باید مهارت‌های گوناگون مدیریت و توسعه فردی را یاد بگیرید. پس در این شرایط می‌توانید با استفاده از خدمات کوچینگ فردی علاوه ‌بر بهبود شرایط شخصیتی خود، مسیر پیشرفت را نیز برای کسب ‌و کارتان هموار تر سازید. 

 

مربی توسعه فردی چه کسی است؟

بعد از صحبت در رابطه با این ‌که کوچینگ فردی چیست، اجازه دهید بگوییم که فردی که این خدمات را به شما ارائه می‌دهد، دارای چه ویژگی‌هایی است. به ‌طور کلی مدرس یا کوچ توسعه فردی، شخصی است که دوره‌های گوناگون را در این زمینه گذرانده است. وظیفه اصلی این شخص این است که تلاش کند تا به طور کلی توانایی‌هایی که در وجود شما نهفته شده را بیدار کند و به شما کمک کند تا با استفاده از این توانایی‌ها، به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید. این افراد معمولاً مهارت‌های ارتباطی مؤثری دارند و از همین طریق می‌توانند به‌ خوبی روی شما تاثیر مثبت بگذارند. یک مربی توسعه فردی متخصص هیچ‌گاه به قضاوت شما نمی‌پردازد و شما را نصیحت نمی‌کند.

 

آیا کوچینگ فردی همان مشاوره است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کوچینگ فردی مساوی است با رفتن به مشاوره اما این تصور اشتباه است. به ‌طور کلی یک کوچ فردی یا مربی توسعه فردی می‌تواند درست مانند یک مشاور به شما کمک کند تا مسیر درست پیش روی خودتان را تشخیص دهید، اما خدمات ارائه شده در این زمینه بسیار گسترده‌تر و تخصصی‌تر است. شما ممکن است که برای برطرف کردن برخی مشکلات درونی خودتان به مشاور مراجعه کنید. اما شما زمانی از خدمات کوچینگ فردی بهره می‌برید که نیاز داشته باشید تا تغییر بزرگی را در زندگی خود ایجاد کنید. برای مثال زمانی ‌که می‌خواهید کسب ‌و کار خودتان را به پیشرفت‌هایی برسانید یا در یک زمینه تحصیلی به اهداف خود برسید، قاعدتاً کوچینگ فردی در این زمینه بیشتر به ‌کار شما خواهد آمد.

 

در جلسات کوچینگ فردی راجع ‌به چه چیزهایی صحبت می‌شود؟

اگر شما قصد داشته باشید از خدمات کوچینگ فردی استفاده کنید، بد نیست بدانید که طی جلساتی که در این زمینه برگزار می‌شود، شما راجع ‌به چه مسائلی با مربی صحبت خواهید کرد. در مرحله اولیه سعی کنید تا اهداف و دلیل اصلی که باعث شده تا از این خدمات استفاده کنید را بیان نمایید. اهداف شما می‌تواند شامل بزرگ‌تر کردن و گسترده کردن اهداف قدیمی و شروع اهداف جدید باشد. برای مثال، شما ممکن است قصد داشته باشید تا یک کسب‌ و کار را پایه‌گذاری کنید یا کسب ‌و کاری که از قبل پایه‌ گذاری کرده‌اید را گسترده‌تر کنید.

برای هر دو این اقدامات شما می‌توانید از خدمات توسعه‌ی فردی بهره ببرید. علاوه ‌بر بیان اهداف  شما باید مسائل و مشکلات خود را نیز بیان کنید. اگر حس می‌کنید چیزی جلوی پیشرفت شما را می‌گیرد و شما توانایی حل آن را ندارید، می‌توانید با باز کردن مسأله برای مربی خودتان از او کمک بخواهید تا به شما کمک کند راه ‌حلی برای مشکل موجود پیدا کنید. علاوه ‌بر موارد گفته ‌شده، ایده‌هایی که شما برای رسیدن به اهداف خود دارید یا آن‌ها را در سر می‌پرورانید نیز می‌توانند موضوع دیگری برای بحث در جلسات کوچینگ فردی باشند.

 

مزایای استفاده از خدمات کوچینگ فردی 

بعد از صحبت راجع‌ به ماهیت کوچیک و نکاتی که در جلسات راجع به آن حرف زده میشود، نوبتی هم باشد نوبت به بررسی مزایای استفاده از کوچینگ فردی می‌رسد. شما با کمک گرفتن از مربی توسعه فردی می‌توانید از مزایای شگفت‌انگیزی که در ادامه برای شما به وجود خواهد آمد نهایت استفاده را ببرید. اجازه دهید در ادامه برخی از این مزایا را به‌ طور کامل با هم بررسی کنیم. 

 

 

رسیدن به خود شناسی 

از مهم‌ترین مزایای کوچینگ فردی ما می‌توانیم به رسیدن به خود شناسی اشاره کنیم. اگر شما خودتان را بشناسید و با احساسات و خلق ‌و خوی خود آشنا باشید، قطعاً می‌دانید که در هر شرایطی چه اقدامی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اگر قصد دارید که در کسب ‌و کار خود پیشرفت کنید، خود شناسی برای شما بسیار مهم می‌باشد، زیرا خودشناسی در این شرایط به شما کمک می‌کند تا استعدادهای نهفته خودتان را به‌ کار بگیرید و با برطرف کردن نقاط ضعف خود، سریع‌تر به اهدافتان دست پیدا کنید. به ‌طور کلی با خود شناسی حرکت به سمت پیشرفت راحت‌تر می‌شود.

 

 

بهبود مهارت حل مسئله 

از دیگر مزایای استفاده از خدمات کوچینگ فردی ما می‌توانیم به بهبود مهارت حل مسئله اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین اهدافی که مربی توسعه فردی آن را دنبال می‌کند این است که به مراجعه ‌کنندگان خود بیاموزد تا شخصیت خودشان را برای مواجهه با مشکلات گوناگون آماده کنند تا بتوانند در صورت بروز چالش‌ها، بدون توجه به احساسات مخرب درست‌ترین تصمیم را بگیرند. 

 

 

شناسایی اهداف و تعیین مسیر 

بلاتکلیفی برای همه ما آزاردهنده است. به‌ همین دلیل، بسیاری از ما علاقه داریم تا با کسب اطلاعات تخصصی از بلاتکلیفی در بیاییم و حداقل بدانیم که قرار است چه‌ کار کنیم. کوچینگ فردی در این زمینه می‌تواند تا حد بسیار زیادی به ما کمک کند. شما با استفاده از خدمات کوچینگ فردی می‌توانید به‌ خوبی اهدافتان را شناسایی کنید و علاوه ‌بر شناسایی اهداف، بهترین مسیر برای رسیدن به هدف را نیز تعیین کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از پریدن به این شاخه و آن شاخه چه در کسب ‌و کار و چه در سایر مراحل زندگی دوری کنید و تمام تمرکز، انرژی و بودجه خود را تنها روی چیزی متمرکز کنید که واقعاً قرار است برای شما پرسود و مفید باشد. این موضوع علاوه ‌بر صرفه‌ جویی در هزینه، به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به پیشرفت برسید. 

 

 

بهبود انگیزه 

علاوه ‌بر موارد بیان‌ شده، مربی توسعه‌ی فردی به شما کمک می‌کند تا انگیزه بگیرید و با انرژی بیشتری در مسیر پیشرفت قدم بردارید. انگیزه مهم‌ترین فاکتوری است که در کنار تلاش می‌تواند شما را به اهدافتان برساند‌. تنها پروراندن رؤیای هدف در ذهن، نمی‌تواند به شما کمک کند تا قله‌های پیشرفت را فتح کنید. شما باید با هر چه قدرت‌مندتر کردن انگیزه خود و بیشتر کردن تلاشتان، مسیر همواری را برای خود بسازید. 

 

برنامه ریزی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات کوچینگ فردی، بالا رفتن قدرت برنامه ‌ریزی می‌باشد. در کنار هدف ‌گذاری و شناختن هدف، شما باید مهارت برنامه ‌ریزی را نیز بیاموزید تا بتوانید با به‌ صورت کاملاً اصولی اهداف کوچینگ خود را تیک بزنید تا در نهایت به اهداف بزرگتر خود دست پیدا کنید. 

 

بهبود اعتماد به‌ نفس 

اعتماد به‌ نفس سلاحی است که برای همه ما ضروری است. اگر قصد داشته باشیم تا برای بهبود شرایط کسب و کارمان از خدمات کوچینگ فردی بهره ببریم این مزیت پررنگ‌تر نیز می‌شود. مهم‌ترین سلاح یک مدیر، اعتماد به‌ نفس سازنده او می‌باشد. اعتماد به‌ نفس می‌تواند به ما کمک کند تا سطح تا کیفیت زندگی خودمان را بهبود ببخشیم و با اعتماد کردن به خود، با خیال راحت به پیشرفت برسیم.

 

چه افرادی باید از کوچینگ فردی بهره ببرند؟

به ‌طور کلی، هر کسی با هر نوع شخصیتی می‌تواند با استفاده از کوچینگ فردی زندگی خود را راحت‌تر کند. اما برخی از تیپ‌های شخصیتی نسبت‌ به سایر تیپ‌های یکدیگر نیاز شدیدتری به استفاده از این خدمات دارند. ما در ادامه برای شما لیست افراد و تیپ‌های شخصیتی را بیان کرده‌ایم که می‌توانند با کمک کوچینگ فردی، زندگی خودشان را بهتر کنند‌. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای استفاده از خدمات کوچینگ فردی اقدام کنید. 

 

·         افرادی که قدرت تصمیم‌گیری درست در شرایط بحرانی و چالش‌ها را ندارند

·         افرادی که نمی‌توانند به‌ خوبی استعدادهای خودشان را تشخیص دهند و امکان یا توانایی استفاده از استعدادهای خودشان را ندارند

·         افرادی که اعتماد به ‌نفس و عزت ‌نفس کافی ندارند

·         افرادی که همواره در زندگی خودشان احساس نارضایتی دارند

·         افرادی که به نظر خودشان به ‌اندازه کافی تلاش می‌کنند اما به اندازه‌ای تلاششان پاداش نمی‌گیرند

·         افرادی که نمی‌توانند به‌ خوبی با هم‌نوعانشان ارتباط بگیرند و همین موضوع باعث شده در زمینه‌های کاری دچار مشکلات زیادی شوند

·         و...

 

 

ویژگی‌های یک مربی خوب توسعه فردی چیست؟

اگر به ‌دنبال استفاده از خدمات کوچینگ فردی هستید و می‌خواهید از خدمات کاملاً تخصصی در این زمینه بهره ببرید، با ما همراه باشید. به ‌طور کلی خدمات دهندگان بی‌شماری وجود دارند که به ‌عنوان مربی توسعه فردی شناخته می‌شوند و می‌توانند برای بهبود شرایط زندگی و هدف ‌گذاری‌ها به شما کمک کنند. اما این شما هستید که باید از میان خدمات دهندگان که ادعا می‌کنند به ‌اندازه‌ی کافی در زمینه کوچینگ فردی تخصص دارند، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

مربی که نتخاب می‌کنید، علاوه ‌بر داشتن تخصص، باید مانند یک دوست با شما رفتار کند و به شما کمک کند تا به نسخه بهتری از خودتان تبدیل شوید. مربی توسعه فردی نباید به‌ دنبال تغییر شخصیت شما باشد بلکه باید به شما کمک کند تا با خود شناسی، نقاط مثبت و منفی شخصیت خود را بشناسید و با پررنگ‌تر کردن ویژگی‌های مثبت و کم‌رنگ تر کردن ویژگی‌های منفی، راحت‌تر به اهداف خود برسید. یک مربی توسعه فردی دلسوز، هیچ‌گاه به‌ دنبال قضاوت یا نصیحت شما نیست و به شما نمی‌گوید که چه کاری را انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. بلکه وظیفه اصلی مربی این است که به شما کمک کند تا خودتان راه درست و غلط را تشخیص دهید تا بتوانید در ادامه‌ی زندگی خود و در شرایطی که مربی در کنار شما نیست هم بهترین تصمیم را بگیرید.

 

جمع‌بندی 

همه شما متوجه شدید که کوچینگ فردی چیست و مربی توسعه فردی چه وظیفه‌ای دارد و چگونه می‌تواند به شما کمک کند. به ‌طور کلی اگر قصد دارید که در زندگی خود پیشرفت کنید و به ‌دنبال هدف‌گذاری درست و اصولی هستید، کوچینگ فردی می‌تواند به ‌شدت به شما کمک کند. فرقی نمی‌کند که شما مدیر یک کسب‌ و کار هستید یا می‌خواهید که به ‌طور کلی کیفیت زندگی خودتان را بهبود ببخشید. کوچینگ فردی، دارای سرفصل ها و قابلیت‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا در هر زمینه‌ای دقیقاً به همان چیزی تبدیل شوید که به آن نیاز دارید.

اگر می‌خواهید که برای بهبود شرایط کسب‌ و کار خودتان از این خدمات بهره ببرید و در این زمینه نیاز به مشاوره های تخصصی دارید، می‌توانید با کارشناسان الو بیزینس ارتباط بگیرید. این کارشناسان به‌ صورت کاملاً تخصصی به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات لازم در رابطه با کوچینگ و توسعه فردی را به دست بیاورید تا بتوانید در ادامه با اقدامات عاقلانه به ‌نحو احسن از خدماتی که در اختیارتان قرار گرفته است بهره ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از با کیفیت‌ترین خدمات کوچینگ فردی درست به اندازه لزوم استفاده از این خدمت، ضرورت دارد. پس سعی کنید که به سراغ خدمات‌ دهندگانی بروید که از کیفیت کار آن‌ها مطمئن هستید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط