راهنمابلاگ

بیزینس کوچینگ چیست؟

.

۱۴۰۲/۰۸/۲۸

مشاوره

هنگامی ‌که ما یک کسب‌ و کار را پایه‌گذاری می‌کنیم و از صفر تا صد شاهد رشد کردن و پیشرفت آن هستیم، شاید با خود تصور کنیم که هیچ ‌کس به ‌اندازه‌ی ما ویژگی‌های کسب و کارمان را نمی‌داند و نمی‌تواند مدیریت درستی روی آن داشته باشد؛ اما این تصور اشتباه است. هر چقدر هم که روی کسب ‌و کار خود تسلط داشته باشید، باز هم جنبه‌های تخصصی‌تری از مدیریت کسب ‌و کار وجود دارد که با نام بیزینس کوچینگ شناخته می‌شود.

مربیگری کسب‌ و کار یا به ‌عبارت ‌دیگر بیزینس کوچینگ، تخصصی است که می‌تواند به کسب ‌و کارها کمک کند تا به‌ صورت کاملاً تخصصی جنبه‌های متفاوت فعالیتشان را بررسی کنند و با برطرف کردن ایرادات، مسیر پیشرفت را هموار سازند. به این نکته توجه داشته باشید که مربیگری کسب ‌و کار، کاری بسیار تخصصی است و استفاده درست درست و اصولی از این تخصص، می‌تواند تا حد بسیار زیادی به پیشرفت شما کمک کند. اگر به‌ دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مهارت هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این محتوا ما را همراهی کنید.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ عبارت و مفهومی است که در دنیای امروز در میان کسب ‌و کارها نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی داشته باشیم، بیزینس کوچ فردی است که در زمینه هایی مثل علوم کسب‌ و کار، مدیریت مهارت، خرج هزینه‌ها، میزان درآمد، هدف‌گذاری، شناسایی بازار، برنامه‌ریزی و... تخصص کافی را دارد و از همین طریق است که می‌تواند به پیشرفت اصولی کسب‌ و کارها کمک شایانی بکند. در بسیاری از موارد، مربیان کسب‌ و کار، کارآفرینانی هستند که با آزمون ‌و خطا و همچنین با گذراندن دوره‌های متفاوت توانسته‌اند این مهارت مهم را یاد بگیرند. پس به‌ طور کلی برای پیشرفت کسب‌ و کار، شما در دنیای امروز نیاز دارید تا از خدمات کوچینگ کسب و کار بهره ببرید.

 

چرا استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ از اهمیت زیادی برخوردار است؟

فاکتورها و موارد گوناگونی وجود دارند که در دنیای امروز باعث شده‌اند استفاده از بیزینس کوچینگ به‌ عنوان یک ضرورت شناخته شود. در ادامه برای شما برخی فاکتورهایی را آورده‌ایم که نشان می‌دهند چرا یکی از الزامات مهم برای پیشرفت کسب‌ و کار، استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ می‌باشد. شما با بررسی لزوم استفاده از این خدمت، متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید با کمک افراد متخصص در این زمینه به‌ راحتی مسیر پیشرفت را طی کنید و به اهداف خودتان دست پیدا کنید.

 

بالا رفتن اعتماد به‌ نفس با بیزینس کوچینگ

برای پیشرفت کسب‌ و کار داشتن اعتماد به‌ نفس یکی از مهم‌ترین لازمه‌ها می‌باشد. هنگامی‌ که شما به خود و کسب ‌و کارتان اعتماد داشته باشید، مطمئناً می‌توانید راحت‌تر مسیر پیشرفت را طی کنید. بیزینس کوچینگ نیز تلاش می‌کند تا با پیدا کردن جنبه‌های مثبت کسب‌ و کار شما و همچنین برطرف کردن نقاط ایراد، به شما کمک کند تا به خود و کسب‌ و کارتان اعتماد داشته باشید تا بتوانید به‌ خوبی با مشکلاتی که سر راه شما ظاهر می‌شود به مبارزه برخیزید. هر چقدر اعتماد به ‌نفس شما بالاتر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید چالش‌ها را مدیریت کنید و همین موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر پرپیچ‌ و خم پیشرفت، بیزینس خودتان را سالم به مقصد و هدف نهایی که در ذهن دارید برسانید.

 

آشکار شدن جنبه‌های نهان کسب‌ و کار

از دیگر فاکتورها و دلایلی که باعث شده است بیزینس کوچینگ در دنیای امروز برای بسیاری از کسب ‌و کارها مهم و ضروری باشد، آشکار شدن جنبه‌های نهان کسب ‌و کار و مسیر پیش روی شما می‌باشد. شما شاید بتوانید با تکیه کردن روی سابقه و تجربه خود در بسیاری از موارد مشکلات و معضلات را مدیریت کنید یا با بررسی جنبه‌های قابل تکیه، مسیر پیشرفت را هموارتر سازید؛ اما کوچینگ کسب و کار به شما کمک می‌کند تا به ‌صورت کامل و صددرصدی نقاط کور موجود در کسب‌ و کارتان را تشخیص دهید و با برطرف کردن آن‌ها، دیگر جای هیچ‌ گونه صحبتی در مسیر پیشرفت خود باقی نگذارید.

البته در مربیگری کسب ‌و کار تنها نقاط منفی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند؛ بلکه نقاط مثبت نیز تشخیص داده می‌شوند. در ادامه با کار کردن روی ویژگی‌های مثبت، این ویژگی‌ها گسترده‌تر میشوند و به شما کمک میکنند تا راحت‌تر به پیشرفت برسید. شاید در بسیاری از موارد حس کنید مادامی که کسب ‌و کار شما درحال سود دهی است، حال بیزینستان خوب است و در مسیر پیشرفت هستید. اما شاید در بسیاری از موارد این‌ گونه نباشد و به واسطه فاکتورهای گوناگون شما متوجه شوید که در یک نقطه از پیشرفت متوقف شده‌اید. در این شرایط است که بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند. شما با کمک گرفتن از کوچینگ کسب و کار  یک روند متناوب و رو به پیشرفت را پیش روی خودتان دارید. همین موضوع به شما کمک می‌کند تا از متوقف شدن کسب ‌و کار خود در یک نقطه تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

شناخت ظرفیت‌های درونی

با استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ شما به طور کامل می‌توانید ظرفیت‌های درونی و نهانی موجود در کسب‌ و کار خودتان را شناسایی کنید. ظرفیت‌های نهان شامل اقداماتی است که شما می‌توانید آن‌ها را انجام دهید تا راحت‌تر به پیشرفت برسید. با استفاده از این ظرفیت‌ها، شما می‌توانید در بازه زمانی نسبتاً کوتاه ‌مدت میزان رشد شگفت ‌انگیز و قابل تأملی داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر اهداف خودتان را تیک بزنید.

 

درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌ها

قاعدتاً در مسیر پیشرفت یک کسب ‌و کار شکست‌ها و موفقیت‌های بسیار بی‌شماری رخ می‌دهد. با استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ شما می‌توانید این شکست‌ها و موفقیت‌ها را زیر ذره‌بین ببرید و با بررسی دلایل ایجاد آن‌ها، متوجه شوید که با چه اقداماتی می‌توانید راحت‌تر به موفقیت برسید و  برای جلوگیری از شکست خوردن، باید از چه اقداماتی دوری کنید. درست است که شکست لازمه پیروزی است اما این موضوع به این معنی نیست که به ازای هر پیروزی‌، شما باید یک شکست را تجربه کرده باشید. مربی کسب و کار به شما کمک می‌کند تا به ‌صورت کاملاً منطقی و در یک چارچوب اصولی در کنار تجربه کردن شکست‌ها، با استفاده از اطلاعاتی که در هر شکست به دست می آورید مسیر پیشرفت را برای خود هموارتر کنید. 

سازمان ‌دهی کارمندان با بیزینس کوچینگ

نیروی انسانی همواره به ‌عنوان مهم‌ترین منبع شناخته می‌شود که هر کسب‌ و کار از آن بهره می‌برد. جدای از تقسیم‌بندی درست نقش‌ها و ارائه حقوق و مزایای مناسب هر کارمند، سازمان ‌دهی کارمندان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. راحت‌تر کردن مسیر پیشرفت برای هر کارمند، شکوفا کردن استعدادهای کارمندان، توجه به عدالت در میان نیروی انسانی، جلوگیری از بروز حسادت‌ها و ... جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که باید برای جلب رضایت نیروی انسانی، به آن‌ها توجه زیادی شود. بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا علاوه‌ بر استفاده از استعدادهای نهفته‌ی هر نیروی انسانی، رضایت جمعی نیروهای انسانی خودتان را نیز داشته باشید تا بتوانید از بروز مشکلات گوناگون تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

 

از بین بردن عادات ناسالم در هر کسب ‌و کار

ممکن است که مدیران یا کارمندان عادات ناسالم بی‌شماری داشته باشند. بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا این عادات ناسالم را تشخیص دهید و با از بین بردن آن‌ها، راحت‌تر به پیشرفت برسید. عادات ناسالم می‌توانند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورند. در بسیاری از موارد شاید خودتان متوجه تأثیر این عادات ناسالم در کسب‌ و کارتان نشوید. اما بیزینس کوچ می‌تواند تأثیر عادات ناسالم در پیشرفت شما را تشخیص دهد. همین موضوع امکان این را به شما میدهد تا جلوی آسیب بیشتر به کسب‌ و کارتان را بگیرید.

روشن شدن موتور

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده است خدمات بیزینس کوچینگ شروع ضربتی پیشرفت یا به ‌عبارت ‌دیگر روشن شدن موتور می‌باشد. به ‌طور کلی زمانی که شما یک بیزینس کوچ را استخدام می‌کنید، فرد متخصص ممکن است که چند روز زمان نیاز داشته باشد تا با بررسی جنبه‌های متفاوت کسب‌ و کار شما، اطلاعات مورد نیازش را به ‌دست بیاورد. در ادامه با ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب و به کار گیری درست این برنامه‌ریزی‌ها، شما می‌توانید موتور کسب‌ و کار خودتان را روشن کنید و به‌ صورت اصولی و کاملاً تخصصی به پیشرفت‌های مد نظرتان دست پیدا کنید. شاید در برخی موارد به زمان بیشتری برای بررسی اطلاعات کسب‌ و کار و ارائه برنامه‌ریزی زمان نیاز باشد. هر چقدر که نقاط ضعف کسب ‌و کار شما بیشتر باشد و نیاز به تغییر بیشتر حس شود، بیزینس کوچ به مدت زمان بیشتری برای ارائه راه‌حل‌ها نیاز دارد.

بهتر است که چه زمانی از خدمات بیزینس کوچینگ بهره ببریم؟

درست است که بهترین کار این است که در مسیر کسب ‌و کار خود یک بیزینس کوچ را همراه خود داشته باشید؛ اما در بازه‌های زمانی خاصی به ‌هنگام پیشرفت کسب ‌و کار، حضور بیزینس کوچ بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. بیایید با یکدیگر مراحلی را بررسی کنیم که شما در این مراحل، بیش از هر مرحله دیگری به استفاده از تخصص یک مربی کسب ‌و کار نیاز دارید.

 

راه‌ اندازی

در مرحله اولیه برای راه‌اندازی کسب‌ و کار جدید شما می‌توانید با کمک مربی کسب و کار راحت‌تر به هدف خودتان برسید. در واقع با کمک مربی کسب‌ و کار، در این مرحله شما می‌توانید خشت اول را در جای مناسب خودش قرار دهید تا در ادامه مسیر پیشرفت شما آسان‌تر باشد.

 

توسعه خدمات و محصولات

از دیگر بازه‌های زمانی که شما در آن به تخصص بیزینس کوچینگ نیاز دارید، ما می‌توانیم به احساس نیاز برای پیشرفت و گسترده‌تر کردن کسب‌ و کار اشاره کنیم. هر موقعی که حس کردید نیاز دارید کسب‌ و کار خودتان را پیشرفته‌تر کنید و به تولید محصولات بیشتر یا ارائه خدمات بیشتر بپردازید، می‌توانید با کمک گرفتن از بیزینس کوچ، به اهداف خودتان دست پیدا کنید. در این مسیر کوچینگ کسب و کار به شما کمک می‌کند تا به‌ صورت اصولی‌تر اقدامات مورد نیاز برای پیشرفت را انجام دهید.

 

آپدیت مهارت‌های مدیریتی

شما به‌ عنوان یک مدیر کسب ‌و کار نیاز دارید تا هر چند وقت یک ‌بار از خدمات آپدیت تخصص‌های مدیریتی بهره ببرید تا بتوانید کسب‌ و کار خودتان را به سمت پیشرفت هدایت کنید. هنگامی ‌که حس کردید نیاز دارید تا از خدمات آپدیت بهره ببرید تا بتوانید تخصص خود را گسترده‌تر کنید، می‌توانید با استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ به هدف خود دست پیدا کنید. مربی کسب و کار، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید مورد نیاز برای رسیدن به پیشرفت را پیدا کنید و با استفاده از این فعالیت‌ها راحت تر به پیشرفت برسید.

هنگام استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ به چه فاکتورهایی توجه داشته باشیم؟

درست است که کوچینگ کسب و کار مهارت تخصصی و تأثیرگذاری است که می‌تواند به پیشرفت ما کمک کند، اما قبل ‌از استفاده از این خدمت شما باید ویژگی‌های یک بیزینس کوچ مناسب را بدانید تا بتوانید از باکیفیت‌ترین خدمات در این زمینه بهره ببرید. برخی از افرادی که به ‌عنوان بیزینس کوچ شناخته می‌شوند، شاید علم و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشند اما داشتن علم و تخصص کافی نمی‌باشد. علاوه‌ بر بالا بودن سطح اطلاعات، این فرد باید مهارت‌های مدیریتی را نیز داشته باشد. اجازه دهید در ادامه برخی فاکتورهایی را نام ببریم که می‌توانند در انتخاب خدمات بیزینس کوچینگ به شما کمک کنند.

 

·        کنترل احساسات

·        داشتن اعتماد به ‌نفس بالا

·        منظم بودن

·        داشتن صبر و حوصله

·        انتقاد پذیر بودن

·        توانایی تصمیم‌گیری

·        قدرت متقاعد کردن دیگران

·        و ...

شما تنها زمانی می‌توانید از خدمات بیزینس کوچینگ مناسب و باکیفیت بهره ببرید، که بیزینس کوچی که انتخاب می‌کنید به ‌اندازه کافی متخصص و کارآمد باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد که به ‌طور کامل برای شما در رابطه با بیزینس کوچینگ صحبت شود. در دنیای امروز کوچینگ کسب و کار به بخش جدا نشدنی از کسب ‌و کارها تبدیل شده و بدون آن تقریباً مسیر پیشرفت غیرممکن می‌شود. شاید در گذشته مسیر پیشرفت در بسیاری از کسب ‌و کارها تنها محدود به استفاده درست از منابع با توجه به تجربیات گذشته بود، اما در دنیای امروز روند پیشرفت تنها به این دو فاکتور وابسته نیست. برای‌ اینکه بتوانید در میان رقبای بی‌شمار به پیشرفت برسید، نیاز دارید تا به ‌صورت تخصصی متوجه شوید که چگونه امکان پیشرفت کسب ‌و کار برای شما وجود دارد.

خدمات بیزینس کوچینگ یکی از خدماتی است که می‌توانند در این مسیر به شما کمک ‌کننده باشد. شما با استفاده از مربی کسب و کار، یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید از بسترهای ایجاد شده برای پیشرفت بهره ببرید و درآمد خودتان را چندین برابر کنید. اگر به هر دلیلی به ‌دنبال مشاوره‌های اقتصادی برای استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ هستید می‌توانید با مشاوران الو بیزینس ارتباط بگیرید. این مشاوران می‌توانند به‌ خوبی در مسیر تخصصی استفاده از این خدمات به شما کمک کنند.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط