راهنمابلاگ

چرا و چگونه مشاوره استارتاپ بگیریم؟

.

۱۳۹۸/۰۹/۰۹

استارت آپ
مشاوره

با بهترین مرکز مشاوره استارتاپ آشنا شویم! 

رشد روزافزون کسب‌وکارهای نوپا نیاز به خدمات مشاوره استارتاپ و منتورینگ را بیش از پیش کرده است. شکست پی در پی ایده‌های استارتاپی و مشکلاتی که صاحبان آنها در راه‌اندازی و تیم‌سازی دارند، باعث شده تا بسیار از آنها به سرانجام خاصی نرسند. 

در این مقاله به دنبال آن هستیم تا تا اهمیت خدمات مرکز مشاوره استارتاپ را برای شما بیشتر شرح داده و چگونگی دریافت این خدمات را به زبان ساده توضیح دهیم. 

واژه «اینترنت» از جمله اصطلاحاتی است که به دنبال خود اسامی متفاوت زیادی را به یدک می‌کشد. از خرید و فروشگاه اینترنتی گرفته تا کسب‌وکار اینترنتی و استارتاپ‌ها.

کسب‌وکارهای اینترنتی اگرچه در ابتدا با مقاومت ارگان‌های دولتی و کسب‌وکارهای سنتی روبرو شدند، اما در نهایت توانستند با تکیه بر قدرت تخریب خلاق، خود را به آنها بقبولانند.

در ایران نیز با نفوذ و گسترش اینترنت در چند سال اخیر، کم‌کم انواع و اقسام استارتاپ‌های مختلف شکل گرفتند. راه‌اندازی و مدیریت این نوع از کسب‌وکارها دارای تفاوت‌های اساسی با مدل‌های قدیمی است.

کافی است دیجی‌کالا یا یک فروشگاه اینترنتی دیگر را با فروشگاه‌های فیزیکی معمولی در سطح شهر مقایسه کنیم، می‌بینیم که روش راه‌اندازی، فروش، بازاریابی و به طور کل مدیریت آنها متفاوت است. 

با ظهور الگوهای موفق از کسب‌وکار اینترنتی و ایجاد روش‌های مختلف برای کسب درآمد از اینترنت، بسیاری از افراد به این حوزه ورود پیدا کردند، اما غالبا با چالش‌های مختلف روبرو شدند.

چگونگی راه‌اندازی استارتاپ، روش‌های کسب‌ درآمد از اینترنت، مسائل حقوقی استارتاپ‌ها، جذب سرمایه‌گذار، تیم‌سازی، ارتباط با سرمایه‌گذار و برخی مسائل دیگر از جمله مهم‌ترین چالش‌های فعالان اکوسیستم استارتاپی به شمار می‌روند.پ

این مسائل و چالش‌ها باعث شده تا اکثر فعالان اکوسیستم برای پیش‌برد اهداف خود به مشاوره استارتاپی نیاز پیدا کنند. اما مساله این است که چگونه می‌توان برای دریافت اینگونه خدمات اقدام کرد؟ 

مشاوره استارتاپ شامل خدماتی از قبیل مشاوره حقوقی، مشاوره جذب سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی و برخی موارد دیگر است. 

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سنتی غالبا با همان روش‌های گذشته برای دریافت مشاوره کسب‌وکار اقدام می‌کنند. معمولا شرکت‌های مشاوره کسب‌کار از جمله مهم‌ترین مراکزی هستند که این کسب‌وکارها برای دریافت خدمات مشاوره‌ای به آنها مراجعه می‌کنند.

اما کسب‌وکارهای اینترنتی غالبا راه دیگری برای این کار می‌پیمایند. چابکی و آنلاین بودن این نوع از کسب‌وکارها باعث شده تا در بسیاری از فرایندها و فعالیت‌ها از جمله دریافت مشاوره، متفاوت عمل کنند.

استفاده از مشاوره کسب‌وکار اینترنتی، معمولا بهترین گزینه برای دریافت خدمات استارتاپی محسوب می‌شود. آنها می‌توانند از یک مشاور استارتاپ به عنوان منتور استفاده کرده و حتی از آن به عنوان یکی از هم‌تیمی‌های خود دعوت کنند.

دسترسی به طیف زیادی از مشاوران و سهولت در دریافت مشاوره از جمله مزایای استفاده از این کار به شمار می‌رود. اما مساله این است که چه خدماتی غالبا توسط آنها به کسب‌وکارهای نوپا ارائه می‌شود؟ 

خدمات استارتاپی که مشاوره کسب‌وکار اینترنتی ارائه می‌‌دهد

اصول اداره و مدیریت کسب‌وکارهای نوپا در بسیاری از موارد برای افراد عادی و حتی بنیانگذاران آنها دارای ابهام و مساله است. به همین دلیل غالبا فعالان این حوزه در برخی زمینه‌ها نیاز به دریافت خدمات استارتاپی دارند.

خدماتی که یک منتور استارتاپ در این حوزه ارائه می‌دهد معمولا شامل: 

مشاوره راه‌اندازی استارتاپ

شکل‌گیری این دسته از کسب‌وکارها برخلاف شرکت‌های سنتی، غالبا دو مشخصه بارز دارند که شامل فناور محور بودن و ریسک‌پذیر بودن است.

ریسک‌پذیری به این معنا که یک کسب‌وکار اینترنتی قبل از شکل‌گیری رسمی و حتی قانونی، باید یک سری مراحل را پشت سر گذاشته باشد. مراحلی که در آن سودآور بودن ایده مربوطه به اثبات رسیده باشد تا بتواند برای مراحل دیگر جذب سرمایه کند.

ویژگی فناور بودن نیز ایجاب می‌کند تا صاحبان آنها با اصول حاکم بر یک کسب‌وکار اینترنتی آشنا باشند. برای بسیاری از صاحبان این استارتاپ‌ها، کسب اطلاع از تمامی این حوزه‌ها وجود ندارد.

از همین رو آنها به معمولا به یک منتور استارتاپ نیاز دارند تا در صورت نیاز و در مراحل مختلف از تجربیات وی استفاده کنند. 

مساله‌ دیگر در خصوص راه‌اندازی استارتاپ و مجوزهای لازم برای شروع این نوع کسب‌وکارها است که اکثر فعالان این حوزه نسبت به آن ناآشنا هستند. در اینجاست که مشاوره کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند در تمامی این موارد به افراد کمک کند. 

مشاوره حقوقی استارتاپ 

در سالیان اخیر مسائل حقوقی به مهم‌ترین دغدغه صاحبان کسب‌وکارهای جدید تبدیل شده است. از آنجا که فعالیت‌های مرتبط با این حوزه اکثر جدید بوده و سابقه آنها در دنیای کسب‌وکار و در کشورهای مختلف از جمله ایران وجود نداشته، به همین دلیل بسیاری از قوانین و مقررات لازم برای آنها هنوز شکل نگرفته است.

این مساله مدیران را ناگزیر می‌کند تا از خدمات یک وکیل حقوقی استارتاپ بهره بگیرند. چنین فردی کمک می‌کند تا کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا بتوانند در درجه اول مقدمات قانونی بودن فعالیت خود را فراهم آوردند.

ضمن آنکه بتوانند مجوزهای لازم را برای شروع و ادامه فعالیت از نهادهای مربوطه دریافت کنند. از طرفی انجام بسیاری از فعالیت‌ها در سطح کسب‌وکار نیازمند استفاده از خدمات مشاوره حقوقی است. به عنوان مثال، امکان دارد یک کسب‌وکار اینترنتی نیز همانند سایر شرکت‌ها نیازمند ثبت اختراع داخلی و بین‌المللی یا ثبت طرح صنعتی باشد. 

مشاوره حقوقی استارتاپ به افراد تازه‌کار کمک می‌کند تا با الزامات حقوقی راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی بیشتر آشنا شده و بتوانند نکات مهم در این خصوص را رعایت کنند. 

 مشاوره مدیریت استارتاپ 

نحوه اداره کردن یک کسب‌وکار جدید دارای برخی مسائل ویژه و مختص به خود است. به عنوان مثال، بحث تیم‌سازی در استارتاپ‌ها یا چگونگی استخدام افراد و انعقاد قرارداد کاری با آنها از جمله مسائلی هستند که حداقل هم‌اکنون برای بسیاری از فعالان این حوزه دارای ابهام است.

مشاوره استارتاپ کمک می‌کند تا در برخورد با این مسائل بتوان بهینه‌ترین تصمیم را گرفت. ضمن آنکه طراحی ساختار و چگونگی فعالیت اعضا نیز یکی دیگر از خدماتی است که در این خصوص ارائه می‌شود.

مدیریت این نوع از کسب‌وکارها به لحاظ اداری و مالی مسائل خاص خود را دارد و نیاز است از فردی باتجربه در خصوص برخی مسائل مشورت گرفت.                                                                          

مشاوره مالی استارتاپ 

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین در زمینه جذب سرمایه، ارزشگذاری استارتاپ‌ها، مذاکره با سرمایه‌گذار و مسائلی از این قبیل است. چرا که نحوه تامین مالی این کسب‌وکارها با مدل‌های سنتی بسیار متفاوت است. 

مشاوره مالی استارتاپ فردی است که دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه تامین مالی و جذب سرمایه کسب‌وکارها است. ضمن آنکه الزامات مربوط به جذب سرمایه کسب‌وکارهای نوپا را داشته باشد. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط