راهنمابلاگ

سرمایه‌گذاری در آثار هنری؛ چگونه می‌توان از هنر کسب درآمد کرد؟

.

۱۳۹۹/۱۱/۰۷

سرمایه‌گذاری

شاید جالب باشد بدانید در حالی که بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری به سمت خرید سکه و دلار و سهام می‌روند، عده‌ای دیگر در حال سرمایه‌گذاری در هنر هستند.

سرمایه‌گذاری در هنر شاید تا حدودی برای شما ناملموس باشد اما قطعا در اخبار و رسانه‌ها، فروش آثار هنری هنرمندان در فستیوال‌های مختلف را دیده و شنیده‌اید.

آخرین رویداد این حوزه را می‌توان فروش آثار هنری در سیزدهمین حراج تهران نام عنوان کرد که با حواشی و جنجال‌های زیادی نیز همراه بود. این حراج توانست بیش از 87 میلیارد تومان آثار هنری بفروشد و رکورد تازه‌ای را برجای بگذارد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری در هنر، جزو سرمایه‌گذاری‌های با بازدهی مناسب بوده که حتی ریسک کمتری نسبت به دیگر مکان‌های سرمایه‌گذاری دارد.

علت عدم توسعه در این حوزه را می‌توان عملکرد ضعیف فرهنگ‌سازی و تبلیغات عنوان کرد که موجب شده افراد آگاهی در مورد این نوع سرمایه‌گذاری نداشته باشند.

اگر در زمینه فرهنگ‌سازی‌های مناسب صورت می‌گرفت شاید اکنون به جای صف‌های طولانی خرید دلار، شاهد صف خرید آثار هنری بودیم.

به طور کلی خرید آثار هنری در جهان جزو معاملات پربازده محسوب می‌شود که روز به روز نیز بر گستردگی آن افزوده می‌شود.

یکی از علت پربازده بودن این معاملات، معافیت از شرایط گمرکی و مالیاتی است.

 اقتصاد هنر در ایران و جهان

علم اقتصاد تا به امروز توانسته با بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند علوم سیاسی، روانشناسی، پزشکی ارتباطات میان‌رشته‌ای ایجاد کند.

یکی از حوزه‌هایی که علم اقتصاد به آن ورود کرده و می‌توان برچسب خاص بودن را بر آن زد، حوزه هنر است. پیوند میان اقتصاد و هنر قطعا دارای جذابیت‌های خاص خودش است.

درواقع وقتی می‌گوییم اقتصاد هنر، هم به مقوله شناخت اثر و هم به کسب درآمد حاصل از آن یا امرار معاش هنرمند اشاره می‌کنیم.

در جهان تا دوره رنسانس هنر تنها در اختیار طبقه اشرافی بود و یک کالای لوکس به حساب می‌آمد.

اما با به جود آمدن موزه‌ها و راه یافتن هنر بخش آموزشی مدارس، شاهد فراگیری هنر در سطح جامعه بودیم که علاقه توانست علاقه‌مندان زیادی را جذب کند.

در جهان معاصر اکنون شاهد این هستیم که هنر تبدیل به یک جریان اقتصادی پرقدرت شده است.

یک بخش از اقتصاد کشورهای جهان به اقتصاد خلاق (همان هنر و فعالیت خلاق ذهن و پردازش فکر) اختصاص داده شده که دارای ارزش افزوده است.

اقتصاد خلاق یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد جهانی است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

آنطور که در سایت معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری آمده، بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط  CISAC (کنفدراسیون بین المللی انجمن نویسندگان و مؤلفان) در حال حاضر بالغ بر 2250 میلیارد دلار در کل جهان به اقتصاد صنایع خلاق اختصاص دارد که این رقم حدود 3 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.

همچنین صنایع خلاق در سراسر جهان توانسته‌اند حدود 30 میلیون شغل ایجاد کنند که این میزان تقریبا یک درصد از کل جمعیت فعال جهان را تشکیل می‌دهد.

در این میان آسیا و اقیانوسیه با حدود 743 میلیارد دلار اقتصاد خلاق توانسته حدود 12.7 میلیون شغل ایجاد کند و جایگاه اول را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

پس از آسیا و اقیانوسیه، اروپا با 709 میلیارد دلار و 7.7 میلیون شغل، آمریکای شمالی با 620 میلیارد دلار و 4.7 میلیون شغل، آفریقا و خاور میانه با 58 میلیارد دلار و 2.4 میلیون شغل و آمریکای لاتین با 124 میلیارد دلار و 1.9 میلیون شغل در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

اما سهم ایران از این بخش از اقتصاد بسیار ناچیز است.

در کشور ما نیز اگرچه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای رشد صنایع خلاق ایرانی وجود دارد، اما تاکنون به این مهم، آن‌چنان که باید و شاید، پرداخته نشده است.

 سرمایه‌گذاری در آثار هنری

احتمال می‌دهیم حداقل یک‌بار برایتان پیش آمده باشد که با افراد کلکسیونر روبرو شوید.

این افراد آثار هنری را خریداری می‌کنند و به شکل بلندمدت بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ زیرا معتقدند با گذشت زمان بر ارزش آنها افزوده می‌شود.

اولین چیزی که در مورد سرمایه‌گذاری در آثار هنری در ذهن افراد شکل می‌گیرد این است که این کار نیاز به سرمایه بالایی دارد.

تا حدودی می‌توان این موضوع را تایید کرد، آثار هنری دارای قیمت بالایی هستند و متاسفانه ثروتمندان نقش پررنگ‌تری در این حوزه دارند.

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، آثار هنری طی مدت 40 سال اخیر بیش از 1000 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، یعنی به طور میانگین قیمت آثار هنری هر ساله 25 درصد افزایش می‌یابد.

چرا سرمایه‌گذاری در هنر سودده است؟

سرمایه‌گذاری در هنر سودده است زیرا دارای مزایای بسیار است که در اینجا به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

1- عدم نوسانات شدید قیمتی

در بازار خرید و فروش آثار هنری بر خلاف بازارهای دیگر مانند دلار و طلا، نوسانات شدید قیمتی را شاهد نیستیم.

آثار هنری با گذشت زمان باارزش‌تر می‌شوند و به ندرت پیش آمده که یک اثر هنری با سقوط قیمت مواجه شود.

آثار هنری نه تنها نوسان قیمت لحظه‌ای ندارند بلکه یک روند ملایم افزایش قیمت را طی می‌کنند و بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به جای می‌گذارند.

این مورد از بزرگترین مزایای سرمایه‌گذاری بر روی آثار هنری است.

2- عدم تابعیت از رکود اقتصادی

بر اساس بررسی داده‌های حجم ارزش معاملات در بخش هنر می‌توان گفت رکود اقتصادی بر بازار آثار هنری چندان تاثیرگذار نبوده است.

از آنجایی که عرضه آثار هنری حجم بالایی ندارد بنابراین متاثر از رکود اقتصادی نمی‌شود.

همانطور که مشاهده کردید در آخرین حراج برگزار شده بزرگ تهران یعنی سیزدهمین حراج تهران که کشور در دوره شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی به سر می‌برد این حراج توانست بیش از 87 میلیارد تومان آثار هنری بفروشد و رکورد تازه‌ای برجای بگذارد.

3- ارزشمند شدن با گذشت زمان

خاصیت آثار هنری این است که هرچه زمان بگذرد بر ارزش آنها افزوده می‌شود. آثار هنری همانند یک دارایی کامل در اختیار شما است و باید در مراقبت از آن بکوشید تا ارزش آن کاسته نشود.

چگونه در آثار هنری سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسود و البته کم ریسک هستید، آثار هنرمندان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

شما می‌توانید با خرید پیوسته آثار هنرمندان گامی بزرگ برای شروع این مسیر بردارید.

قبل از هرچیزی باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در عین تلاش برای خرید آثار هنری باید به فکر ایجاد فضایی برای فروش آن نیز باشد.

داشتن دانش کافی در این زمینه بسیار مهم است. باید در این زمینه اطلاعات هنری خود را افزایش دهید تا در دام کلاهبرداران نیفتید.

شما می‌توانید با مراجعه به گالری‌ و تالارهای هنری که آثار هنری را جهت فروش به نمایش می‌گذارند مراجعه کنید و اگر اثری مورد علاقه بود را خریداری کنید.

همچنین می‌توانید به انواع حراج آثار هنری که با اطلاع قبلی صورت می‌گیرد مراجعه کنید و برای خرید اثر مورد نظر خود به رقابت بپردازید.

 سخن آخر

بازار خاص خرید و فروش آثار هنری و سرمایه‌گذاری در هنر روز به روز در حال گسترش است و در ایران نیز شاهد این روند هستیم.

در این مقاله سعی کردیم زوایای مهم سرمایه‌گذاری در هنر را مورد بررسی قرار دهیم.

در ابتدا به اهمیت نقش هنر در اقتصاد کشورها اشاره کردیم و نشان دادیم که هنر بخشی از تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل می‌دهد و دارای ارزش افزوده است.

در ادامه به این موضوع پرداختیم که چرا سرمایه‌گذاری در آثار هنری مهم است و اینکه چرا این بازار سودده است.

در نهایت نیز نحوه سرمایه‌گذاری در این آثار هنری را مختصر توضیح دادیم.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در هنر یا دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید مشاوران الو بیزینس می‌توانند به شما کمک کنند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط