راهنمابلاگ

چطور چرخ را دوباره اختراع نکنیم؟

.

۱۴۰۰/۰۹/۲۷

کار
مدیریت

جمله "چرخ را دوباره اختراع نکنیم" را بارها شنیده‌ایم. این جمله به این نکته اشاره دارد که فرد هوشمند می‌تواند با استفاده از یافته‌های افراد دیگر، شروع حل مشکل فنی خود را از مرحله بالاتری انجام دهد.

فناوران با مطالعه مسیرهایی که دیگران قبلا طی کرده‌اند امکان دارد به پاسخ دقیق سوال خود برسند یا مراحل حل مسئله را از بخش جلوتری شروع نمایند.

منابع جستجو راه‌حل‌های فنی

اما چه منابعی می‌توانند ما را دریافتن راه‌حل‌های پیشین کمک کنند. در نقطه مقابل مقالات که بیشتر بر روی نتایج دستاورد تمرکز دارند، اسناد ثبت اختراع شامل اطلاعات فنی چگونگی انجام راه‌حل می‌باشد.

با توجه به این که افشا کامل نوآوری حاصل شده جزو یکی از شروط احراز اختراع می‌باشد، اسناد فنی پتنت یکی از بهترین منابع جهت بررسی این است که قبلا چه راه‌حل‌هایی برای مشکل مشابه ارائه شده است.

منابع جستجو بین‌‌المللی اختراع

یکی از بهترین منابع جستجو رایگان اختراعات، سایت patentscope است که مربوط به اختراعات منتشر شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT و برخی دیگر از کشورهای مهم می‌باشد.

این وب سایت که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO راه‌اندازی شده است بجز اختراعات ثبت شده در PCT، امکان جستجو در میلیون‌ها سند اختراع اظهار یا ثبت شده در کشورهای  Argentina, Korea, Russian Federation,  Singapore, EPO (European Patent Office), Spain,  Japan, USA,   و . . . را فراهم می‌کند.

جهت جستجو در اطلاعات موجود در PATENTSCOPE چهار روش وجود دارد:

  1. جستجوی ساده
  2. جستجوی پیشرفته
  3. فیلد های ترکیبی
  4. بازیابی اطلاعات چند زبانی

گزینه "فیلدهای ترکیبی" امکان یک جستجو نسبتا پیشرفته را برای افراد تازه کار فراهم می‌کند. جستجو در عنوان اختراع، خلاصه و ادعانامه به صورت همزمان با امکان انتخاب گزینه‌های "و" یا "یا" در همین نوع از جستجو امکان پذیر است.

چنانچه ایده مورد نظر خود را در عنوان اختراعات منتشر شده پیشین مشاهده کردید نباید تصور کنید که ایده شما جدید نیست، چرا که امکان دارد همان مشکلی را که شما برطرف کرده‌اید، شخص دیگری به روش دیگری برطرف کرده باشد؛ در نتیجه اسناد اختراع‌های پیشین را بررسی کنید و تفاوت‌های روش‌های ارائه شده را با روش خود مشخص کنید.

چطور اسناد اختراع را تهیه کنیم؟

تهیه اسناد پتنت الزاما باید توسط متخصص Patent Drafting  انجام شود اما با بررسی نمونه‌های اسناد اختراع ثبت شده می‌توانید دید خوبی در خصوص نحوه افشا اختراع و میزان آن پیدا کنید.

امکان دارد شرح اختراع را با بررسی نمونه‌های مشابه و تلاش و دقت بسیار بتوانید خودتان تهیه کنید اما اکیدا پیشنهاد می‌شود ادعانامه اختراع را توسط یک متخصص تنظیم نمایید چرا که عدم تهیه صحیح ادعانامه می‌تواند نتیجه بررسی اختراع شما توسط داور را (حتی اگر کلیه شروط ثبت را داشته باشد) مردود کند.

جستجو در اختراعات ایران

حال که اهمیت جستجو در اسناد پتنت را متوجه شدیم، شاید بهتر باشد با بررسی اختراعات کشور خودمان که به زبان فارسی تهیه شده است شروع کنیم. اما جستجو در اسناد اختراع نیازمند یک سامانه پیشرفته می‌باشد که در خصوص اختراعات ایران، پایگاه مالکیت فکری دارکوب به آدرس darkob.co.ir این امکان را فراهم کرده است.

دارکوب چه امکاناتی را برای جستجو اختراعات ایران ارائه می‌دهد؟

در پایگاه دارکوب کاربر می‌تواند با انتخاب کلمات کلیدی مناسب در بخش عنوان و خلاصه اختراع جستجو خود را انجام داده و به مدارک مورد نظر خود دست پیدا کند.

انتخاب متغیر "و" و یا "یا" امکان جستجو دقیق‌تر را نیز فراهم کرده است.

امکان جستجو در شماره اظهارنامه، شماره ثبت، نام مالک، نام مخترع و وضعیت اعتبار اختراع در این پایگاه وجود دارد؛ همچنین با اهداف مدیریتی می‌توان محدوده زمانی خاصی را برای تاریخ ثبت اظهارنامه یا ثبت اختراع در نظر گرفت و بررسی نتایج را بر اساس آن انجام داد.

نمایش تعداد نتایج، پیش از فشردن کلید جستجو، سرعت کاربر را کار با این سامانه افزایش می‌دهد.

امکان اطلاع از جدید ترین اختراعات در حوزه خاص

یکی دیگر از نیازهای فناوران و محققان، اطلاع از آخرین دستاوردهای افراد دیگر در حوزه مربوط به آنها می‌باشد. پایگاه دارکوب در این زمینه نیز امکان تعریف اعلان (notification) را برای کاربران ایجاد کرده است.

کاربران می‌توانند با درج کلمات کلیدی در زمینه فنی مربوطه و استفاده از متغیر "و" و یا " یا" حوزه مورد نظر خود را مشخص کنند.

پس از ثبت اعلان، هر اختراعی که در کشور با کلمات کلیدی درج شده در عنوان و یا خلاصه آن ثبت شود، به کاربر از روش پیامک و ایمیل اعلام می‌گردد تا بتواند از اطلاعات افشا شده در این زمینه بهره‌مند گردد.

برای اطلاع از دیگر امکانات پایگاه مالکیت فکری دارکوب مانند افزونه مرورگر و امکان تکمیل اطلاعات فی و مرحله تجاری سازی اختراع میتوانید به آدرس darkob.co.ir مراجعه نمایید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط