راهنمابلاگ

برای سرمایه‌گذاری دلار بخریم یا یورو؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۲۱

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بازار ارز؛ دلار بخریم یا یورو؟

 قبل از پاسخ به این پرسش که برای سرمایه‌گذاری دلار بخریم یا یورو، این نکته را باید یادآور شویم که سرمایه‌گذاری در بازار ارز با ریسک‌های زیادی همراه است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر هیچ آشنایی با سرمایه‌گذاری در بازار ارز ندارید، برای حفظ ارزش دارایی خود بازارهای کم ریسک‌تری را انتخاب کنید که بازدهی آن از بازار ارز نیز بیشتر است.

در بازارهای دیگری مانند بورس، این امکان برای شما وجود دارد که از شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا دیگر فعالان حرفه‌ای کمک بگیرید. اما در بازار ارز این موضوع صدق نمی‌کند.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. خرید دلار و یورو آنقدر جذابیت دارد که افراد زیادی را طی سالیان اخیر جذب خود کرده است. 

روند تغییرات قیمتی ارزهای خارجی در برابر پول ملی کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته تقریبا همه ارزهای خارجی در برابر ریال گران‌ شده‌اند.

همین موضوع موجب شده که بازار ارز در بلندمدت به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود که با سوددهی مناسبی نیز بود.

بازار ارز پرریسک است ولی اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید؛ سعی کنید دید بلندمدت داشته باشید. زیرا در بلندمدت ریسک بازار ارز کاهش می‌یابد.

بازار ارز ایران تحت تاثیر عوامل زیادی است که به طور مثال یکی از آنها تقاضای ارز است. این تقاضا در زمان مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی یا مناسبت‌های فصلی در ماه‌‌های مختلف متفاوت است.

وجود دلالان در بازار ارز نیز از دیگر ریسک‌های این بازار بوده که عرضه و تقاضای ارز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

از سوی دیگر مشکلات و محدودیت‌های قانونی که در بازار ارز وجود دارد ممکن است مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

دلار بخریم یا یورو؟

سه ارز پرکاربردی که عموما در بازار ارز ایران برای سرمایه‌گذاری برای مورد استفاده قرار می‌گیرد دلار، یورو و پوند است که دلار و یورو حجم معاملات بالاتری نسبت به پوند دارند.

برای خرید دلار یا یورو حتما به یاد داشته باشید که به صرافی‌های معتبر مراجعه کنید. در بازار ارز، اسکناس‌های تقلبی وجود دارد که همین یکی از ریسک‌های بازار ارز است.

در ادامه می‌خواهیم بدانیم برای سرمایه‌گذاری بهتره دلار بخریم یا یورو؟ برای پاسخ به این سوال به روند قیمتی دلار و یورو می‌پردازیم.

در ابتدا به روند یکسال گذشته دلار نگاهی می‌اندازیم. قیمت دلار از ابتدای آذر ماه سال 98 تا ابتدای آذر ماه سال 99 با 120 درصد افزایش قیمت همراه بوده است.

روند قیمت دلار

بازدهی 120 درصدی قیمت دلار طی یک‌سال

قیمت دلار از 11 هزار و 790 تومان در ابتدای آذر ماه سال گذشته به حدود 26 هزار تومان در ابتدای آذر ماه امسال رسیده است.

اگر دوره یک‌سال را یک روند بلندمدت برای دلار بدانیم و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ می‌بینیم که سوددهی آن طی چهار سال اخیر (از ابتدای سال 96 تا ابتدای آذر ماه سال 99) متفاوت بوده اما به طور میانگین حدود 70 درصد بازدهی داشته است.

میانگین بازدهی سالانه دلار طی چهار سال اخیر حدود 70 درصد بوه است. 

روند قیمت دلار در کوتاه مدت نیز نشان از فراز و فرودهای آن دارد. به طور مثال بازدهی ماهانه دلار طی یک سال اخیر نشان می‌دهد در برخی ماه‌ها به سرمایه‌گذران خود سود داده اما در برخی ماه‌ها سرمایه‌گذاران متحمل ضرر شده‌اند.

بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی دلار در بلندمدت سود قابل اعتمادتری را نصیب شما می‌کند.

ادامه به سراغ بررسی وضعیت یورو می‌رویم.

در ابتدا به روند یکسال گذشته یورو نگاهی می‌اندازیم. قیمت یورو از ابتدای آذر ماه سال 98 تا ابتدای آذر ماه سال 99 با 120 درصد افزایش قیمت همراه بوده است.

روند قیمت یورو

بازدهی 137 درصدی یورو طی یک‌سال 

قیمت یورو از حدود 13 هزار تومان در ابتدای آذر ماه سال گذشته به بیش از 30 هزار تومان در ابتدای آذر ماه امسال رسیده است.

اگر دوره یک‌سال را یک روند بلندمدت برای یورو بدانیم و روند قیمتی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ می‌بینیم که سوددهی آن طی چهار سال اخیر (از ابتدای سال 96 تا ابتدای آذر ماه سال 99) متفاوت بوده اما به طور میانگین حدود 72 درصد بازدهی داشته است.

بازدهی سالانه یورو

میانگین بازدهی سالانه یورو طی چهار سال اخیر حدود 72 درصد بوده است. 

روند قیمت یورو در کوتاه‌مدت نیز نشان از فراز و فرودهای آن دارد.

به طور مثال بازدهی ماهانه یورو طی یک سال اخیر نشان می‌دهد در برخی ماه‌ها به سرمایه‌گذران خود سود داده اما در برخی ماه‌ها سرمایه‌گذاران متحمل ضرر شده‌اند.

بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی یورو در بلندمدت سود قابل اعتمادتری را نصیب شما می‌کند.

در نهایت اگر بخواهیم به یک نتیجه گیری برسیم که دلار بخریم بهتر است یا یوور، بررسی وضعیت روند آنها نشان داد به طور میانگین بازدهی سالانه یورو طی چند سال اخیر بیشتر از دلار بوده است.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز ریسک‌های خاص خودش را دارد و از آنجا که تخصص و توانایی هر کدام از شما متفاوت است؛ ما پیشنهاد می‌کنیم با یک کاربلد در این زمینه مشورت کنید.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

طلا و ارز

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط