راهنمابلاگ

تبلیغات موثر برای جذب مشتری چگونه است؟

.

۱۳۹۹/۰۲/۱۰

مارکتینگ

تبلیغات چیست و انواع تبلیغات موثر برای جذب مشتری چگونه است؟ 

ممکن است شما صاحب یک کسب‌وکار سنتی یا آنلاین باشید، اما از تعداد مشتریان و فروش خود راضی نیستید. مدام این سوال ذهن شما را درگیر می‌کند که «چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری» یا روش‌های «تبلیغات موثر برای جذب مشتری» به چه صورت است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت مفصل به این سوالات پاسخ دهیم و به شما بگوییم در بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری باید چه اصولی را در نظر بگیرید. 

تبلغات یک نوع آگاهی بخشی به مخاطب بوده که از طریق انتقال پیام صورت می‌گیرد.

در واقع شما با اطلاع‌رسانی در خصوص یک محصول یا خدمت، مخاطب را در مورد ویژگی‌های مختلف آن محصول آگاه کرده و آنها را ترغیب به خرید خواهید کرد. این کار معمولا از طریق یک رسانه صورت خواهد گرفت.

این رسانه می‌تواند تلویزیون و رسانه‌های جمعی، مطبوعات و روزنامه‌ها یا تابلوهای تبلیغاتی باشد. اما انواع تبلیغات در کسب‌وکار متفاوت بوده و هر کدام از آنها باید روش خاص خود را انتخاب کنند.

ضمن آنکه تبلیغات با مفهوم بازاریابی و مارکتینگ شباهت‌های زیادی دارد و البته تفاوت‌هایی نیز دارد که آنها را از هم جدا می‌کند. 

در ویدئو زیر ماکان مهر پویا به تعریف مفهوم تبلیغات، تفاوت آن با بازاریابی و در نهایت انواع تبلغات در کسب‌وکار و انتخاب یکی از آنها اشاره می‌کند. تبلیغات روش‌های مختلفی دارد که انتخاب یکی از آنها به نوع کسب‌وکار بستگی دارد. 

{% component "video" "CgE01" %}

با این اوصاف اینکه چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؛ تا حد زیادی به تعریف و دیدگاه ما از تبلیغات بستگی دارد. چرا که انواع مختلفی از تبلیغ وجود دارد که ممکن است هر کدام از آنها برای گروهی از کسب‌وکارها مناسب باشد. 

به عنوان مثال، تبلیغات در کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین کاملا متفاوت از کسب‌کارهای آنلاین است. در دسته اول؛ بیشتر به دنبال روش‌هایی همچون تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، بنری و مواردی از این قبیل هستند. 

این در حالی است که روش‌های تبلیغات موثر در کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر شامل تبلیغات کلیکی، بنری، بازاریابی محتوایی، پیامکی و مواردی از این قبیل است. 

در تبلیغات موثر برای جذب مشتری چکار باید کرد؟ 

تبلیغات از دیرباز پا به پای کسب‌وکار وجود داشته و بدون تبلیغات موثر هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند موفق شود. با این حال مساله بر سر این است که روش‌های تبلیغات موثر با گذر زمان دستخوش تغییر می‌شود.

ضمن آنکه روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که متناسب با هر کالا یا خدماتی متفاوت بوده و تغییر می‌کند.

به هر حال؛ اینکه چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؛ نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات بوده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 

گام اول: برای تبلیغات موثر اندازه کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید 

سوپر مارکت فعال در ابتدای کوچه با یک کارخانه بزرگ تولید محصولات لبنی هر دو یک کسب‌وکار محسوب می‌شوند. اما اندازه‌ و سبک آنها بسیار متفاوت است.

یک سوپر مارکت باید خود را به افرادی که در آن محله زندگی می‌کنند، معرفی کند. در حالی که آوازه شهرت یک کارخانه محصولات لبنی معمولا باید به تمام کشور برسد.

بنابراین جهت پیاده‌سازی بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری؛ باید ابتدا اندازه کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن اقدام کنید.

برای بسیاری از کسب‌وکارهای خرد مانند کتاب‌فروشی‌ها، فروشگاه‌ها یا اغذیه‌ فروشی‌ها روش‌های فیزیکی و سنتی مانند پخش تراکت و بروشور کارساز است.

اما برای کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی می‌تواند راهگشا باشد. 

 عدم توجه به اندازه کسب‌وکار به هنگام تبلیغات، باعث می‌شود تا آگهی شما به دست افرادی که باید برسد، نرسد. ضمن آنکه اندازه کسب‌وکار نقش تعیین کننده‌ای در میزان هزینه تبلیغات خواهد داشت.

{% component "getting-advice" %}

برای تبلیغات جذاب جهت جذب مشتری می‌توان اندازه کسب‌وکارها را به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی کرد که اکثر آنها جزء دسته‌های کوچک و متوسط هستند. بنابراین لازم نیست که حتما برای تبلیغات موثر به فکر روش‌های پرهزینه باشیم. 

گام دوم؛ مشتریان خود را بشناسید 

برای تبلیغات ارزان و موثر نیاز است که حتما مشتریان خود و ویژگی‌های آنها را بشناسید. هر گروه از مشتریان یک سری ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارند.

جهت انتخاب بهترین تبلیغات برای جذب مشتری حتما ابتدا نیاز است که مشتریان خود را بشناسید. 

به عنوان مثال، مشتریان یک کالای لوکس روش‌های تبلیغات خاص خود را نیاز دارند. آنها ممکن است چندان تحت تاثیر تبلیغات محیطی قرار نگرفته و بیشتر به تبلیغات اینترنتی توجه کنند.

گاهی اوقات جمعیت مشتریان چندان زیاد نیست و شما می‌توانید بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید. اما در بسیاری از مواقع تناسب جمعیتی مشتریان به گونه‌ای بوده که نمی‌توان با همگی آنها ارتباط گرفت. 

سن و جنسیت دو عامل تاثیرگذار دیگر هستند که در به کارگیری ایده‌های خلاقانه برای تبلیغات موثر باید به آنها توجه کرد.

به عنوان مثال، کودکان نیازمند تبلیغات شاد و استفاده از ترکیب رنگ‌ها و اشکال مختلف در ساخت آگهی‌ها هستند. این در حالی است که برای بزرگسال باید روش‌های دیگری را به کار برد.

 در خصوص فروشگاهی که مشتریان آن بانوان هستند، حتما به زیبایی و خلاقیت بیشتری در تبلیغات نیاز دارد.

ویژگی‌های تحصیلی، جغرافیایی و محل سکونت در کنار فاکتورهای مذهبی از جمله مسائل دیگر هستند که در تبلیغات موثر برای جذب مشتری باید به آنها توجه کرد. 

 تبلیغات موثر برای جذب مشتری بدون هزینه نمی‌شود!

حتی اگر بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری را نیز به کار بگیرید؛ مادامی که دست به جیب نشوید، چندان نمی‌توانید کاری را پیش ببرید. 

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار همیشه به دنبال تبلیغات رایگان هستند. اگر موارد استثنا را کنار بگذاریم، باید گفت تبلیغات بدون هزینه نمی‌شود!

این قاعده کلی را همیشه مدنظر داشته باشید که برای به دست آوردن هر چیزی باید بهای آن را پرداخت.

با این حال، مساله بر سر این است که چگونه می‌توان تبلیغات ارزان و موثر داشت؟

برای این کار بهتر است که تمام گزینه‌های مدنظر خود را بر روی یک برگه کاغذ یادداشت کنید. سپس میزان بودجه هر کدام را در نظر گرفته و با میزان اثرگذاری آن تطبیق دهید. 

بسیاری از روش‌های خلاقانه برای تبلیغات از جمله استفاده از فضای مجازی، بسیار به صرفه‌تر از روش‌هایی همچون نصب بنر در حاشیه اتوبان‌ها و جاده‌ها است.

یکی دیگر  از روش‌ها برای تبلیغات ارزان و موثر استفاده از تخفیف‌ها و فرصت‌های تبلیغاتی است. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع درج آگهی در برخی روزنامه‌ها یا رسانه‌ها بنا به دلایل مختلف مشمول تخفیف‌های ویژه خواهد بود.

همچنین همکاری مستمر و همیشگی با آژانس‌های تبلیغاتی باعث می‌شود تا به شما تخفیف‌های بهتری اعطا کنند. 

 از فضای مجازی غافل نشوید 

 امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری است. حتی کسب‌وکارهای قدیمی و سنتی نیز امروزه در این حوزه دستی بر آتش دارند.

پس تفاوتی ندارد که کسب‌وکار شما به صورت اینترنتی بوده یا در فضای واقعی فعالیت دارد، باز هم شبکه‌های اجتماعی 

تلگرام، اینستاگرام و لینکدین سه شبکه اجتماعی پرطرفدار محسوب می‌شوند که فعالیت در یک یا دو مورد از آنها برای هر کسب‌وکار تقریبا واجب است. یکی از بهترین مزایای شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات موثر و ارزان، رایگان بودن آنها است. 

هر چند که کم‌هزینه بودن استفاده از رسانه‌‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری را برای معرفی کسب‌وکار فراهم کرده، اما همین ویژگی باعث شده تا تمام رقبا و کسب‌وکارهای مختلف در آن حضور داشته باشند. بنابراین برای بهتر دیده شدن، باید به صورت حرفه‌ای عمل کرد.

بهتر است در این خصوص ابتدا در زمینه اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به خوبی تحقیق و جستجو کرد. فعالیت در فضای مجازی نیازمند تولید محتوای مفید و موثر است. این محتوا می‌تواند به صورت متن، ویدئو یا ترکیبی از روش‌های مختلف باشد. 

یک مزیت خاص را برجسته کنید 

 احتمالا تبلیغات مواد غذایی و مصرفی در تلویزیون را مشاهده کرده‌اید که بر روی یک مزیت رقابتی خاص تمرکز می‌کنند. برخی از آنها بر روی قیمت ارزان محصول مانور می‌دهند.

برخی دیگر به دنبال آن هستند تا با استفاده از نکات مربوط به سلامت و بهداشت، نظر مصرف‌کنندگان را جلب کنند. پاره‌ای دیگر نیز بیشتر به کیفیت محصول اشاره می‌کنند.

برای آنکه مزیت رقابتی باید ابتدا مشتریان خود را بشناسیم و متناسب با ذائقه آنها محصولات و خدمات خود را عرضه کنیم. ممکن است برای گروهی از آنها بحث قیمت اهمیت بیشتری داشته باشد. برای گروهی دیگر بیشتر بحث کیفیت یا نکات دیگر حائز اهمیت باشد. 

اما آن چیزی که بیشتر از همه مهم بوده، درک این نکته است که مخاطب در نهایت باید متوجه شود که شما بر روی کدام مزیت رقابتی دست گذاشته‌اید. در بسیاری از مواقع آنها دچار سردرگمی می‌شوند که شما چه پیشنهادی را ارائه کرده‌اید. 

 تبلیغات موثر برای جذب مشتری؛ طوفان فکری راه بیندازید

 همیشه قبل از آنکه تبلیغات را رسانه‌ای کنید، اجازه دهید که گروه‌های مختلف نظرات خود را در خصوص آن بیان کنند. گروه‌هایی که هر کدام از آنها از حوزه‌های فکری، اجتماعی و اقتصادی مختلف باشند تا از زوایای گوناگون به آن نگاه کنند.

بهتر است در ساخت تبلیغات ابتدا گروهی از متخصصان را از حوزه‌های مختلف گرد هم آورید و از آنها نظرخواهی کنید. سپس بعد از آماده شدن، آن را به گروه‌های مختلف عرضه کنید تا بازخورد بگیرید و در نهایت می‌توانید آن را منتشر کنید. 

بعد از انتشار و رسانه‌ای کردن هر تبلیغ، بهتر است به بازخوردهای مربوط به آن کاملا دقت کنید. یکی از بهترین راه‌ها این است که از مشتریان خود نظرخواهی کنید. خصوصا مشتریانی که با آنها ارتباط صمیمی‌تر و بهتری دارید. این کار باعث می‌شود که هر بار تبلیغات شما به صورت هدفمندتر و موثرتر ظاهر شود. 

کسب‌وکارهای خرد چگونه تبلیغات کنند؟ 

روش‌های فوق شاید بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط کارساز باشد. این در حالی است که بخش زیادی از کسب‌وکارها در سایر کوچک‌تری فعالیت دارند و بودجه، نیروی انسانی و توان لازم را برای به کارگیری روش‌های فوق ندارند.

اما این دسته از کسب‌وکارها نیز می‌توانند تبلیغات خود را داشته باشند و راهکاری خاص مخصوص به خود را دارند که در ویدئو زیر ماکان مهر پویا مشاور تبلیغات به آنها اشاره می‌کند. 

{% component "video" "PBWJj" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

تبلیغات و برندینگ

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط