راهنمابلاگ

کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

.

۱۴۰۰/۰۷/۰۹

کسب‌وکار

شغل تولید محتوا چگونه به وجود آمد؟ با گسترش اینترنت و فضای مجازی، کسب‌وکارهای زیادی هرروزه وارد این فضا می‌شوند و برای معرفی و فروش محصولات خود از وب، سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

در همین راستا نیاز به تولید محتوا در این فضاها نیز احساس شد و موجب شد توجه ویژه‌ای به این بخش شود و افراد زیادی در این حوزه مشغول به کار شوند.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا در واقع همان تولید و ایجاد یک محتوا چه به صورت متن چه تصویر و چه صدا است که درباره هر موضوع و محصولی تولید می‌شود.

همین مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید خود یک محتوا است که در جهت آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا، تولید شده است.

پادکست‌ها، کلیپ‌های طنز اینستاگرامی، ویدیوهای آموزشی آپارت و یوتیوب، کتاب‌های دیجیتال و بسیاری از موارد دیگر محتواهایی هستند که هرکدام برای هدف خاصی تولید شده‌اند.

تولید محتوا همان خلق کردن است حال چه در بستر دیجیتال چه غیردیجیتال، که منتشر می‌شود.

کسب‌وکارهای متخلفی برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش از تولید محتوا در انواع مختلف آن استفاده می‌کنند.

عمده‌ترین بسترهایی که از طریق آن محتوای تولید شده منتشر می‌شود به این شرح است:

  • اپلیکیشن‌های پیام‌رسان همانند تلگرام و واتساپ
  • شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، آپارات و لینکدین
  • وب سایت و بلاگ‌ها

کارشناس تولید محتوا به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

پاسخ به این سوال بیشتر به حوزه‌ای که محتوا در آن به کار گرفته می‌شود بستگی دارد اما در حالت کلی می‌توان گفت هرچه توانایی فرد در موارد زیر بالا باشد در این شغل می‌تواند موفق‌تر باشند. این مهارت‌ها به شرح زیر است:

1- توانایی جستجوی حرفه‌ای در فضای اینترنتی: یک کارشناس تولید محتوا باید از قدرت جستجوی بالایی برخوردار باشد که محتواهای مدنظر خود را بیابد و همچنین مطالعه و تحقیق را نیز پیش ببرد.

2- خلاقیت و مهارت در نویسندگی: شاید بتوان گفت مهم‌ترین مهارت در تولید محتوا، نگارش خوب و ارایه یک متن روان و قابل فهم برای مخاطب است. بنابراین توانایی محتوا نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

3- آشنایی با سئو: قطعا پس از تولید یک محتوا، هدف بیشتر دیده شدن آن است که توسط موتورهای جستجو انجام شود. این اقدام همان سئو (SEO) یا بهینه‌سازی مطلب است که یک کارشناس تولید محتوا باید اصول سئو را رعایت کند تا محتوای تولید شده در نتایج جستجو افراد دیده شود. هرچقدر یک کارشناس تولید محتوا به به اصول و قواعد نوشتاری سئو محور در سایت و شبکه‌های اجتماعی مسلط باشد موفق‌تر خواهد بود.

4- توانایی در ترجمه روان زبان انگلیسی: قطعا افراد برای اینکه اطلاعات به روزتری داشته باشند و از آخرین پیشرفت‌های حوزه تولید محتوا مطلع شوند نیاز به مطالعه تحقیقات و دسترسی به آنها در سراسر جهان دارند که این امر بدون آشنایی با زبان انگلیسی تا حدودی دشوار خواهد بود.

5- آشنایی با نرم افزارهای آفیس: قطعا هرچقدر یک کارشناس تولید محتوا با نرم‌افزارهای مختلف آشنایی داشته باشد ایده‌های بیشتری را می‌تواند به کار گیرد و در این میان برنامه‌های آفیس از جمله ورد، اکسل و پاورپوینت حداقل نرم‌افزارهایی است باید به آن مسلط شد.

6- آشنایی با برنامه‌های گرافیکی: این مهارت نیز کمک قابل توجهی به موفقیت یک کارشناس تولید محتوا می‌کند که با استفاده از برنامه‌هایی از جمله فتوشاپ، کارهای گرافیکی را انجام دهد، این مهارت بیشتر توسط افرادی که در حوزه تولید محتوای گرافیکی و بصری فعالیت دارند به کار گرفته می‌شود.

7- تسلط به تایپ ده انگشتی

8- آشنایی کافی با اصول بازاریابی محتوا

9- آشنایی لازم با اصول دیجیتال مارکتینگ

وظایف کارشناس تولید محتوا

وظایفی که یک کارشناس تولید محتوا به عهده دارد همانطور که از اسم خود شغل مشخص است تولید محتوا به اشکال مختلف است.

وظایف دقیق هر کارشناس تولید محتوا به نوع محتوایی که تولید می‌کند بستگی دارد؛ اینکه فرد محتوایی که تولید می‌کند به صورت نوشتاری، پادکست، ویدیویی، اینفوگرافی یا غیره است و در مجموع شامل موارد زیر است:

  1. جستجو و تحقیق درباره مطالب مورد نیاز
  2. تنظیم محتوای متناسب با موضوع یا محصول مورد نظر و ساختاربندی آن به زبان ساده
  3. گنجاندن اصول سئو در محتوای تولید شده
  4. انتشار محتوای تولید شده در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی
  5. ویراستاری مطالب

چگونه وارد بازار کار تولید محتوا شویم؟

امروزه هر کسب‌وکاری برای معرفی خود به تولید محتوا در اشکال مختلف نیاز دارد و این به حجم وسیعی از افراد کارشناس در این شغل را می‌طلبد.

شغل تولید محتوا به این دلیل که امکان دورکاری و کار کردن به صورت پاره وقت در آن وجود دارد طرفداران زیادی دارد.

افراد برای ورود به بازار کار این شغل کافی است که دوره‌های آموزشی مرتبط از جمله بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ را بگذرانند و به عنوان کارشناس تولید محتوا استخدام شوند.

رشته‌های تحصیلی برای شغل کارشناس تولید محتوا چیست؟

به طور قطعی نمی‌توان گفت که افراد باید دارای تحصیلات خاصی باشند که در شغل کارشناس تولید محتوا فعالیت کنند؛ آنچه بیشتر اهمیت دارد داشتن مهارت‌هایی است که در قسمت قبل به آن پرداختیم.

اما در حالت کلی می‌توان فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی زیر با کسب اطلاعات لازم می‌توانند به عنوان کارشناس تولید محتوا مشغول به کار شوند:

  • ارتباطات
  • روزنامه‌نگاری
  • روابط عمومی
  • ادبیات فارسی
  • تبلیغات و بازاریابی
  • مترجمی زبان انگلیسی

حقوق و دستمزد کارشناس تولید محتوا

میزان حقوق دریافتی یک کارشناس تولید محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان مقدار دقیقی برای آن تعیین کرد. یک کارشناس تولید محتوا می‌تواند بین 3 تا 10 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد.

حقوق و دستمزد یک کارشناس تولید محتوا به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان سابقه کاری
  • ساعت کاری
  • نوع محتوایی که تولید می‌کند (متن، صوتی، تصویری، اینفوگرافی)
  • محیطی که محتوا برای آن تولید می‌شود (وب سایت، تلگرام، اینستاگرام یا غیره)

در مجموع می‌توان گفت به طور میانگین یک کارشناس تولید محتوا با دو سال سابقه کار می‌تواند بین 3 تا 4 میلیون به طور ماهانه در سال 1400 درآمد داشته باشد.

شغل کارشناس تولید محتوا مناسب چه افرادی است؟

به طور کلی می‌توان گفت که افرادی که به مطالعه مطالب جدید و کسب اطلاعات بیشتر علاقه دارند و همچنین در نوشتن دارای خلاقیت هستند برای این شغل مناسب هستند.

معمولا این افراد به کتابخوانی علاقه زیادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که با نگارش یک محتوا و فرم آن آشنایی داشته باشند و به آنها کمک کند.

شوق به جست‌وجوی مطالب تازه و داشتن خلاقیت در نحوه ارایه آنها به سبکی متفاوت نیز از ویژگی‌های شخصیتی یک کارشناس تولید محتوا است.

همچنین بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI افرادی که دارای تیپ شخصیتی INFJ هستند مناسب برای شغل کارشناس تولید محتوا هستند.

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط