راهنمابلاگ

شرکت تضامنی چیست و مراحل ثبت آن به چه صورت است؟

.

۱۴۰۰/۰۴/۱۰

ثبت شرکت

در راستای سلسله مطالب بلاگ در خصوص ثبت انواع شرکت‌های تجاری، در این مقاله قصد داریم به موضوع ثبت شرکت تضامنی بپردازیم و از نحوه ثبت آن، مدارک مورد نیاز و شرایط مربوط به آن آگاه شویم؛ بنابراین تا پاین این مقاله ما را  همراهی کنید.

شرکت تضامنی چیست؟

در ایران شرکت‌های تجاری به دو دسته شرکت‌های سرمایه و شرکت‌های اشخاص تقسیم می‌شوند. شرکت‌های اشخاص مطابق ماده ۲۳ قانون تجارت به شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی تقسیم می‌شوند.

هر کدام از شرکت‌ها نسبت به هم مزایا و معایبی دارند اما معمولا مزایای شرکت تضامنی نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر است.

اکثر شرکت‌هایی که همواره در فعالیت‌‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌‌کنند، برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی و ورشکستگی، به صورت تضامنی ثبت می‌شوند

شرکت‌های تضامنی از دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند که اعتبار و شخصیت این افراد نسبت به اموال آنها ارزش بیشتری دارد. شرکاء در برابر شرکت، مسئولیت یکسانی دارند و این مسئولیت هیچ ارتباطی با سهم آنها در شراکت ندارد.

در ادامه نحوه نام‌گذاری، ثبت شرکت تضامنی، مزایا و قوانین شرکت‌های تضامنی و سایر موارد را ذکر می‌کنیم.

نحوه نام‌گذاری شرکت تضامنی

در نام‌گذاری شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و حداقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت اسامی تمام شرکاء نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده، عبارتی از قبیل (...و شرکاء) یا (...و برادران) ذکرشود.

سهم شرکاء از شراکت در شرکت تضامنی

سهم شرکاء در شرکت تضامنی جز با رضایت تمام شرکاء قابل انتقال نیست، خواه این انتقال ارادی باشد یا غیر ارادی (فوت...) در صورت فوت یکی از شرکاء، شرکت منحل می‌شود مگر سایر شرکاء به بقای شرکت رضایت دهند و ورثه نیز، یک ماه بعد از تاریخ فوت شریک رضایت خود را اعلام کند.

نحوه اداره شرکت تضامنی

شرکاء باید یک یا چند مدیر را برای امور شرکت انتخاب کنند. این مدیران می‌توانند از میان شرکاء هم باشند و کلیه اختیارات لازم را به او واگذار کنند. انتخاب مدیر یا مدیران باید در اساسنامه یا شرکت نامه ذکر شود، در غیر این صورت امکان عزل آن‌ها توسط رای اکثریت شرکاء وجود دارد.

مزایای شرکت تضامنی چیست؟

  1. مسئولیت پذیری بی‌انتها هر یک از شرکاء
  2. جذب سرمایه زیاد ازسرمایه شخصی شرکاء
  3. بدهی‌های شرکت تضامنی ،ابتدا باید از خود شرکت پرداخت شود و درصورت از هم‌پاشیدگی شرکت، طلبکاران می‌توانند برای وصول مطالبات از هر یک یا همه شرکاء درخواست کنند.
  4. طلبکاران شخصی شرکاء، نسبت به طلبکاران شرکت حق تقدمی ندارند و بعد از تقسیم حق و حقوق هر یک از شرکاء، می‌توانند ادعا بر روی اموال شخصی او ادعا داشته باشند.

معایت شرکت تضامنی چیست؟

  1. یکی از معایب بزرگ و چشم‌گیر شرکت‌های تضامنی این است که با فوت یا قبول کناره‌گیری یکی از شرکاء، شرکت تضامنی منحل می‌گردد.
  2. هیچ یک از شرکاء نمی‌توانند با استناد به اینکه میزان وصول مطالبات شرکت از میزان سهم آنها در شرکت بیشتر است، به پرداخت بدهی‌های شرکت بی‌توجهی کنند.

مراحل ثبت شرکت تضامنی به چه صورت است؟

قبل از اینکه مراحل ثبت شرکت تضامنی را شرح دهیم بهتر است به تفاوتی که بین اساسنامه و شرکت‌نامه وجود دارد بپردازیم.

شرکت‌نامه قراردادی است مشخص شده که بین شرکای یک شرکت تنظیم می‌شود و شامل:

  • نام شرکت
  • موضوع شرکت
  • مراکز اصلی شرکت
  • سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر‌نقدی
  • میزان سهم شرکا
  • نوع شرکت
  • اسامی شرکاء
  • کپی برابر اصل شناسنامه شرکاء
  • محل اقامت شرکاء
  • و سایر موارد

ولی اساسنامه سندی است که به هویت یک شرکت اعتبار می‌بخشد که در آن مواردی مانند اهداف شرکت، نحوه دستیابی به این اهداف و خط مشی و سهم شرکاء و موارد دیگر مشخص می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی چیست؟

برای ثبت شرکت تضامنی باید مدارک مورد نیاز را فراهم کرد که به شرح زیر است:

مدارک شناسایی: کارت ملی هوشمند و شناسنامه (کارت پایان خدمت ومعافیت و مدرک تحصیلی الزامی نیست)

  1. اظهارنامه
  2. اساسنامه
  3. شرکت نامه
  4. صورت جلسه مجمع عمومی
  5. صورت جلسه هیئت مدیره
  6. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط
  7. اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره
  8. اصل وکالت‌نامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت گرفته باشد.

البته تمامی موارد فوق باید در دو نسخه تهیه شود.

نحوه ثبت شرکت تضامنی

برای ثبت شرکت باید مراحل زیر را گذراند:

1-تهیه مدارک مورد نیاز و مراجعه به سایت ثبت شرکت‌ها

مدارکی که در قسمت قبل اشاره کردیم برای ثبت شرکت مورد نیاز است را فراهم کرده و سپس به سایت irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و باید قسمت «پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی» را انتخاب کرد. سپس در لیست شرکت‌ها، گزینه شرکت تضامنی انتخاب می‌شود.

ثبت شرکت تضامنی

مراجعه به سایت برای ثبت شرکت تضامنی 

2- ثبت اطلاعات عمومی

با انتخاب گزینه شرکت تضامنی، صفحه جدیدی باز خواهد شد که در آن اطلاعاتی عمومی مانند موضوع شرکت، اسم شرکت، اطلاعات اعضا، میزان سرمایه شرکت و دیگر موارد خواسته شده را باید ثبت کرد.
مراحل ثبت شرکت تضامنی

ثبت اطلاعات عمومی برای ثبت شرکت تضامنی

در بخش اطلاعات متقاضی باید نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، تابعیت متقاضی، شماره ملی( در صورت ایرانی بودن ) ، شماره گذرنامه( در صورت غیرایرانی بودن )، سمت متقاضی و مشخصات شخص امضاء کننده دفتر ثبت شود.

3- انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل در ثبت شرکت است. نام شرکت باید معنادار و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد، سابقه ثبت نداشته و از واژگان بیگانه در آن استفاده نشده باشد. همچنین نام انتخابی، باید متشکل از سه سیلاب باشد.

به این ترتیب 5 نام به ترتیب اولویت را باید در سامانه وارد کرد. در نظر داشته باشید در صورتی که اولویت اول مورد قبول واقع شود، بقیه اسامی نادیده گرفته می‌شود .متقاضی تعیین نام باید جزء سهامداران یا وکیل رسمی دادگستری(با ارائه وکالت‌نامه ) باشد.

4- دریافت کد رهگیری

پس از ثبت اطلاعات ذکر شده در مرحله بعد یک کد رهگیری از سوی سامانه صادر می‌شود که باید آن را نزد خود نگهداری کرده تا بتوان در هر بار مراجعه روند شرکت را پیگیری کرد.

5- موضوع فعالیت و مدت زمان فعالیت شرکت

در بخش بعدی باید موضوع شرکت ثبت شود.

موضوع شرکت هدف اصلی فعالیت شرکت است و نمی‌تواند مخالف قوانین یا مبهم باشد. لازم به ذکر است، چنانچه موضوع فعالیت نیاز به مجوز از سازمان و یا ارگان خاصی باشد، باید قبل از ثبت از مرجع مربوطه مجوز گرفته و شماره و تاریخ مجوز وارد سایت شود، همچنین در این قسمت باید مدت زمان فعالیت شرکت مشخص شود.

6- سرمایه و مدیران شرکت

در این قسمت نوع سرمایه شخص حقوقی باید از فهرست انتخاب شود (سرمایه نقدی یا غیرنقدی) و ارزش ریالی هر سهم نیز باید مشخص شود..

در خصوص قسمت مدیران نیز مشخصات تمامی شرکاء (اطلاعات شناسنامه، آدرس پستی ، شماره تماس و ...) را وارد میکنیم.

شعب: در صورت داشتن شعب دیگر باید مشخصات آن را کامل قید کنیم.

7- روزنامه کثیرالانتشار

در این قسمت بایداطلاعات مربوط به روز و ماه سال مالی وارد شود و سپس روزنامه از لیست اسامی، روزنامه شرکت انتخاب شود.

پس از تایید اطلاعات، در این مرحله، اساسنامه و شرکت‌نامه باید در سامانه بارگذاری شود.

چه مدت باید صبر کنیم تا ثبت شرکت تضامنی مورد تایید قرار گیرد؟

پس از اتمام ثبت، بررسی‌های لازم طی چند روز کاری از سوی کارشناس ثبت شرکت‌ها انجام گرفته و موافقت اعلام می‌شود تا مدارک خواسته شده به اداره ثبت پست شود.

بعد از این مراحل اداره ثبت، شرکت را به عنوان شرکت تضامنی ثبت خواهد کرد و در این صورت ثبت شرکت را باید در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی کرد.

قوانین شرکت تضامنی چیست؟

1- طبق ماده 118 قانون تجارت اموال نقدی (اموالی که به صورت پول باشد مثل: حساب کوتاه‌مدت و بلندمدت و...) باید مشخص شود و اموال غیر نقدی (اموالی که بتوانیم به پول تبدیل کنیم مثل:خانه و ماشین آلات و...) باید قیمت‌گذاری و ارائه گردد. حداقل سرمایه برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تضامنی 1,000,000ریال است.

2- طبق ماده 11۶ قانون تجارت، شرکت تضامنی در موارد زیر منحل می‌شود:

  • درصورتی که موضوع شرکت انجام گرفته یا انجام آن غیر ممکن باشد
  • در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده و آن مدت به اتمام رسیده باشد.
  • در صورتی ورشکستگی شرکت.
  • در صورت ورشکستگی یکی از شرکاء.
  • در صورت به توافق رسیدن شرکاء برای انحلال شرکت.
  • در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.
  • در صورت فوت یا از دست دادن صلاحیت یکی از شرکاء.

 سخن پایانی

در این مقاله به جوانب مختلف ثبت شرکت‌های تضامنی پرداختیم. ابتدا تعریف کلی از از اینکه این نوع شرکت چیست ارایه دادیم و در ادامه نیز به مدارک و شرایط مورد نیاز برای ثبت آن پرداختیم.

در پایان نیز قوانین مربوط به شرکت تضامنی که باید از آن آگاهی داشته باشید را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر و نیاز به مشاوره برای ثبت این نوع شرکت‌ها می‌توانید با کارشناسان الوبیزنس در ارتباط باشید.

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

ثبت شرکت و برند

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط